Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frk.Pøls skrev (1 minutt siden):

off, ikke bra 😔 Fikk du den ved å  spørre, eller fikk du den for å teste om du tålte den bedre?

Fikk den for å prøve noe annet men vet folk har fått den ved bare å spørre og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jenta1983 skrev (7 minutter siden):

Fikk den for å prøve noe annet men vet folk har fått den ved bare å spørre og. 

Takk for svar! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta1983 skrev (11 timer siden):

Var dum og tok hcg på onsdag, da var jeg 5+2, hcg viste 2011. Fikk ikke tatt i går da jeg dessverre var på jobb. Mister litt trua etter den lave hcgen 

Det er stigningen som er mest interessant, ikke nivået, de kan variere veldig 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (11 timer siden):

Gleder meg allerede 😂 får gå til innkjøp av truseinnlegg ja! Hbvordan er det med bivirkninger? Hvordan var det for deg?

Jeg har generelt hatt lite bivirkninger av alle medisinene, inkludert cyclogest. "Verste" jeg har hatt, er hetetokter av nesesprayen. Merket ikke noe spesielt til cyclogesten i det hele tatt, hadde milde gravidsymptomer. Men eggeg festet seg ikke da, så jeg brukte dem ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (11 minutter siden):

Det er stigningen som er mest interessant, ikke nivået, de kan variere veldig 🤞

Ja sant, men var på jobb fredag så fikk ikke tatt ny. Sku bare ønske jeg hadde slått meg til ro med den positive testen i stedet for å ta hcg. Men blir nok ul til tirsdag. Klarer ikke vente til uke 7❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som nylig har startet opp behandling på riksen? Vi var på samtale/utredning i desember og jeg skal melde fra/ringe inn mens i februar. Hva er deres inntrykk av kapasiteten der nå mtp. Ventetid?

Hva får man egentlig beskjed om etter at man har meldt fra om mens eller hva fikk dere beskjed om?

Hun legen på sykehuset sa at vi kunne forvente oppstart med behandling en til to sykluser etter at jeg «ringer inn» (bruker digital dialog), men jeg ser så mye forskjellig og det virker som det er lenger ventetid enn som så egentlig.. 

Vi skal ha kort protokoll i allefall, så tid mellom oppstart og innsett er ikke så lang, men er veldig spent på når vi egentlig får starte! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommerfugl154 skrev (4 minutter siden):

Er det noen av dere som nylig har startet opp behandling på riksen? Vi var på samtale/utredning i desember og jeg skal melde fra/ringe inn mens i februar. Hva er deres inntrykk av kapasiteten der nå mtp. Ventetid?

Hva får man egentlig beskjed om etter at man har meldt fra om mens eller hva fikk dere beskjed om?

Hun legen på sykehuset sa at vi kunne forvente oppstart med behandling en til to sykluser etter at jeg «ringer inn» (bruker digital dialog), men jeg ser så mye forskjellig og det virker som det er lenger ventetid enn som så egentlig.. 

Vi skal ha kort protokoll i allefall, så tid mellom oppstart og innsett er ikke så lang, men er veldig spent på når vi egentlig får starte! 

Oj, wow, får dere kort protokoll ved Riksen? Heldige dere da! Eller så har de endelig åpnet i helgene? Var snakk om det for et år siden vet jeg.

Høres ut som ganske vanlig ventetid det der. Men det kan også være de ser på historikken og alderen til pasientene?

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Oj, wow, får dere kort protokoll ved Riksen? Heldige dere da! Eller så har de endelig åpnet i helgene? Var snakk om det for et år siden vet jeg.

Høres ut som ganske vanlig ventetid det der. Men det kan også være de ser på historikken og alderen til pasientene?

Anonymkode: 0ce56...af5

Ja, hun sa de hadde åpent alle helger nå i allefall, med mindre hun ikke har peiling da 😆 det forekommer jo at legene selv ikke alltid har kontroll. Hun mente jeg skulle ringe inn, men har skjønt via Helse-Norge og dere andre at det er digital dialog som gjelder (så sånn sett virket hun jo ikke helt oppdatert, med mindre dét også har endret seg nylig). 
 

Men hun sa ordrett kort protokoll ja OG at de har åpent i helgene, så håper det stemmer :) 

Med du tror ikke vi må vente til mai/juni for oppstart med medisiner liksom? Har lest at enkelte melder fra mens igjen og igjen og får vite at de må vente enda en måned osv. Det virker så sinnsykt demotiverende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (1 time siden):

Er det noen av dere som nylig har startet opp behandling på riksen? Vi var på samtale/utredning i desember og jeg skal melde fra/ringe inn mens i februar. Hva er deres inntrykk av kapasiteten der nå mtp. Ventetid?

Hva får man egentlig beskjed om etter at man har meldt fra om mens eller hva fikk dere beskjed om?

Hun legen på sykehuset sa at vi kunne forvente oppstart med behandling en til to sykluser etter at jeg «ringer inn» (bruker digital dialog), men jeg ser så mye forskjellig og det virker som det er lenger ventetid enn som så egentlig.. 

Vi skal ha kort protokoll i allefall, så tid mellom oppstart og innsett er ikke så lang, men er veldig spent på når vi egentlig får starte! 

Rart det er så forskjellig. Vi var på samtale i desember (ferdig utredet før det), fått beskjed om lang protokoll (uten at vi har noen spesiell grunn for det) og fått beskjed om å melde fra mens i mars, med sannsynlig innsett i juni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (2 timer siden):

Ja, hun sa de hadde åpent alle helger nå i allefall, med mindre hun ikke har peiling da 😆 det forekommer jo at legene selv ikke alltid har kontroll. Hun mente jeg skulle ringe inn, men har skjønt via Helse-Norge og dere andre at det er digital dialog som gjelder (så sånn sett virket hun jo ikke helt oppdatert, med mindre dét også har endret seg nylig). 
 

Men hun sa ordrett kort protokoll ja OG at de har åpent i helgene, så håper det stemmer :) 

Med du tror ikke vi må vente til mai/juni for oppstart med medisiner liksom? Har lest at enkelte melder fra mens igjen og igjen og får vite at de må vente enda en måned osv. Det virker så sinnsykt demotiverende 

Første gangen er det nok greit å ringe inn, de har garantert ikke åpnet for at du kan sende inn noe til de på Helsenorge. Alle jeg har hørt om får et kontant svar om at de skulle sendt Riksen mail via nettet, men samtlige har ikke hatt tilgang. Helt merkelig opplegg, og ganske frustrerende når man av og til får et surt svar. Men men, de er bare mennesker de også. Det må man minne seg selv på noen ganger... et tips er å ha stålkontroll på medisiner og skrive ned alt de sier, for de roter mye. De fleste er hyggelige da, men for et rot. 🙈

Ok, så bra at de endelig har åpnet helger slik at folk slipper å bli overmedisinert når det ikke er medisinsk nødvendig. Man skulle tro suksessraten stiger når de ikke lenger holder igjen kroppens funksjoner kunstig via mer medisiner enn nødvendig.

Jeg aner ikke. Vet bare at vi selv var inne på første samtale i januar (eller var det februar?) og vi hadde innsett juni samme år. Og da hadde vi ventet siden november for å komme inn til den første samtalen i januar. Så ventetiden var rundt 6mnd.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man skulle tro suksessraten stiger når de ikke lenger holder igjen kroppens funksjoner kunstig via mer medisiner enn nødvendig***

Jeg aner ikke. Vet bare at vi selv var inne på første samtale i januar (eller var det februar?) og vi hadde innsett juni samme år. Og da hadde vi ventet siden november for å komme inn til den første samtalen i januar. Så ventetiden var rundt 6mnd.

Anonymkode: 0ce56...af5

*** for å tilpasse slik at uttaket blir på en ukedag.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Første gangen er det nok greit å ringe inn, de har garantert ikke åpnet for at du kan sende inn noe til de på Helsenorge. Alle jeg har hørt om får et kontant svar om at de skulle sendt Riksen mail via nettet, men samtlige har ikke hatt tilgang. Helt merkelig opplegg, og ganske frustrerende når man av og til får et surt svar. Men men, de er bare mennesker de også. Det må man minne seg selv på noen ganger... et tips er å ha stålkontroll på medisiner og skrive ned alt de sier, for de roter mye. De fleste er hyggelige da, men for et rot. 🙈

Ok, så bra at de endelig har åpnet helger slik at folk slipper å bli overmedisinert når det ikke er medisinsk nødvendig. Man skulle tro suksessraten stiger når de ikke lenger holder igjen kroppens funksjoner kunstig via mer medisiner enn nødvendig.

Jeg aner ikke. Vet bare at vi selv var inne på første samtale i januar (eller var det februar?) og vi hadde innsett juni samme år. Og da hadde vi ventet siden november for å komme inn til den første samtalen i januar. Så ventetiden var rundt 6mnd.

Anonymkode: 0ce56...af5

Jeg har fått tilgang via helsenorge. Fått et brev som kan svares på som heter «velkommen til dialog». Fikk beskjed om å bruke denne for å melde inn mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventetiden som står oppgitt på Helsenorge, er det til første samtale? Vi lurer veldig på hvor lenge vi må regne med å vente, men får vel et brev med en behandlingsfrist når de har vurdert henvisningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SynneD skrev (4 timer siden):

Jeg har fått tilgang via helsenorge. Fått et brev som kan svares på som heter «velkommen til dialog». Fikk beskjed om å bruke denne for å melde inn mens.

Jøss, du har vært veldig heldig med mange ting! 😅

Eller så har ting begynt å falle på plass på Riksen. Og det er jo bra!

Anonymkode: 0ce56...af5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 4 DPO I dag. Hvis/når mensen kommer så må jeg kjøpe medisiner til første runde :sjokkert:

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilde78 skrev (På 8.1.2023 den 9.03):

Jeg har generelt hatt lite bivirkninger av alle medisinene, inkludert cyclogest. "Verste" jeg har hatt, er hetetokter av nesesprayen. Merket ikke noe spesielt til cyclogesten i det hele tatt, hadde milde gravidsymptomer. Men eggeg festet seg ikke da, så jeg brukte dem ikke så lenge.

Høres jo helt overkommelig ut! Hvor er du i prosessen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg venter menstruasjon 21.01.. så planen er at vi skal i gang med stimulering da for uttak/insetting i februar. 

 

Men jeg er så usikker.. synes jeg har fått så lite konkret info og alternativer. 

Situasjon:

45 år

Vært gravid 4 ganger, tre SA og en MA

Blir forholdsvis lett gravid, problemet er å få det til å sitte.

Har brukt progesteronstøtte siste tre svangerskap fra eggløsning

Har gode AMH verdier

Regelmessig menstruasjon 

Har brukt clomifen Ferring også for å styrke eggløsning 

 

Har vært i kontakt med IVF klinikk.. de mener jeg burde gå i gang med prøverør. De sier de bruker sterkere progesteron enn hva min gynekolog har gitt meg. Da jeg prøvde å snakke med gynekologen min om det, ble han sur og mente sjansen ikke var større for vellykket resultat med ivf uten videre forklaring. 

Vanskelig å vite hvem man skal stole på, at ikke rådene er basert på å tjene penger.. 

Jeg har brukt crinone vag gel - 1 pr da (kveld

Ivf sier progynova (2mg) morgen og kveld

Tiden tikker.. når jeg fyller 46 er ivf ikke tillatt.. 

 

Får de sjekket eggkvaliteten ved uttak eller er det kun ut i fra hvordan det ev utvikler seg før innsetting?

Er sjansen større for at det fester seg og utvikler seg normalt med ivf, eller er sjansen lik om vi blir naturlig gravide og heller øker progesteronstøtte? 

 

Beklager om jeg stiller spørsmål i feil tråd, tips meg da gjerne hvor jeg burde spørre❤️

Jeg og mannen min har tatt et nøye gjennomtenkt valg for dette, ønsker ingen pekefinger-kommentar om at jeg er for gammel. 

Anonymkode: 0f25d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk.Pøls skrev (1 time siden):

Høres jo helt overkommelig ut! Hvor er du i prosessen nå?

Nå er vi der at vi har hatt tre IVF-forsøk uten ønsket resultat. Første runde ga ingen egg (for et sjokk!), andre runde fikk vi 5 egg, 5 befruktet, men ingen overlevde til innsett. Siste runden fikk vi 6 egg, 5 befruktet. 3 klarte seg til dag 3, hvor to ble satt inn. Det siste skulle dyrkes til blasto, men døde ut. De to som ble satt inn, festet seg ikke (mistenker at de døde ut før blasto de også).

Jeg har en god AMH ift alder, på 12, så egg har jeg, men det er bare å innse at kvaliteten er dårlig pga alder. Jeg orker ikke nedturen mer med mine egg, så nå har vi valgt å gå for eggdonasjon. Fikk telefon for en uke siden at de har funnet donor. Spermprøven er levert og fryst, så nå venter vi spent på egguttak og få vite hvor mange egg og befruktede egg vi får.

Jeg har barn fra før, men mistet mannen min alt for tidlig. Ny mann har aldri fått barn, så vi ønsker oss så inderlig barn sammen. 

Skal innrømme at jeg føler på det når jeg leser tråden om godt voksne foreldre, men... skal vi heller la være? Vi er friske, trener, er godt etablerte og har både økonomi og stabilt liv å gi et barn. Det får masse familie rundt seg. Så hvorfor skulle vi ikke prøve alt? Barna mine mistet faren sin alt for tidlig selv om vi var unge foreldre, så noen garanti har man jo aldri...

Krysser alt jeg har for at eggdonasjonen går bra 🤞

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg venter menstruasjon 21.01.. så planen er at vi skal i gang med stimulering da for uttak/insetting i februar. 

 

Men jeg er så usikker.. synes jeg har fått så lite konkret info og alternativer. 

Situasjon:

45 år

Vært gravid 4 ganger, tre SA og en MA

Blir forholdsvis lett gravid, problemet er å få det til å sitte.

Har brukt progesteronstøtte siste tre svangerskap fra eggløsning

Har gode AMH verdier

Regelmessig menstruasjon 

Har brukt clomifen Ferring også for å styrke eggløsning 

 

Har vært i kontakt med IVF klinikk.. de mener jeg burde gå i gang med prøverør. De sier de bruker sterkere progesteron enn hva min gynekolog har gitt meg. Da jeg prøvde å snakke med gynekologen min om det, ble han sur og mente sjansen ikke var større for vellykket resultat med ivf uten videre forklaring. 

Vanskelig å vite hvem man skal stole på, at ikke rådene er basert på å tjene penger.. 

Jeg har brukt crinone vag gel - 1 pr da (kveld

Ivf sier progynova (2mg) morgen og kveld

Tiden tikker.. når jeg fyller 46 er ivf ikke tillatt.. 

 

Får de sjekket eggkvaliteten ved uttak eller er det kun ut i fra hvordan det ev utvikler seg før innsetting?

Er sjansen større for at det fester seg og utvikler seg normalt med ivf, eller er sjansen lik om vi blir naturlig gravide og heller øker progesteronstøtte? 

 

Beklager om jeg stiller spørsmål i feil tråd, tips meg da gjerne hvor jeg burde spørre❤️

Jeg og mannen min har tatt et nøye gjennomtenkt valg for dette, ønsker ingen pekefinger-kommentar om at jeg er for gammel. 

Anonymkode: 0f25d...af5

Les mitt forrige svar. Det skal utrolig mye til å få det til å klaffe naturlig når du er 45. Jeg er bare litt bak deg i alder, og har også god AMH (12, vet ikke hva din er?).

Problemet vårt er ikke antall egg, men kvaliteten på dem. Noe som gjør at de ikke fester seg, eller at vi mister. Jeg ble også naturlig gravid i fjor vår, men mistet i uke 7.

Vi har gitt opp IVF med egne egg også forsåvidt, emn det er jo et valg vi har tatt.

Aldersgrensen på IVF i Norge er 46, så du har ikke mye tid å prøve naturlig på, det bør du også tenke på om dere virkelig vil ha barn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg venter menstruasjon 21.01.. så planen er at vi skal i gang med stimulering da for uttak/insetting i februar. 

 

Men jeg er så usikker.. synes jeg har fått så lite konkret info og alternativer. 

Situasjon:

45 år

Vært gravid 4 ganger, tre SA og en MA

Blir forholdsvis lett gravid, problemet er å få det til å sitte.

Har brukt progesteronstøtte siste tre svangerskap fra eggløsning

Har gode AMH verdier

Regelmessig menstruasjon 

Har brukt clomifen Ferring også for å styrke eggløsning 

 

Har vært i kontakt med IVF klinikk.. de mener jeg burde gå i gang med prøverør. De sier de bruker sterkere progesteron enn hva min gynekolog har gitt meg. Da jeg prøvde å snakke med gynekologen min om det, ble han sur og mente sjansen ikke var større for vellykket resultat med ivf uten videre forklaring. 

Vanskelig å vite hvem man skal stole på, at ikke rådene er basert på å tjene penger.. 

Jeg har brukt crinone vag gel - 1 pr da (kveld

Ivf sier progynova (2mg) morgen og kveld

Tiden tikker.. når jeg fyller 46 er ivf ikke tillatt.. 

 

Får de sjekket eggkvaliteten ved uttak eller er det kun ut i fra hvordan det ev utvikler seg før innsetting?

Er sjansen større for at det fester seg og utvikler seg normalt med ivf, eller er sjansen lik om vi blir naturlig gravide og heller øker progesteronstøtte? 

 

Beklager om jeg stiller spørsmål i feil tråd, tips meg da gjerne hvor jeg burde spørre❤️

Jeg og mannen min har tatt et nøye gjennomtenkt valg for dette, ønsker ingen pekefinger-kommentar om at jeg er for gammel. 

Anonymkode: 0f25d...af5

Glemte å si noe.

For å forklare det slik legen vår sa det. Når du er 45, er minst 90% av eggene dine for dårlige. Og hver mnd modnes et vilkårlig egg. Det blir som å plukke et tilfeldig eple fra en kurv med 10 egg og 9 er dårlige. Sjansen er enormt liten for at det skal funke. Med IVF modnes kanskje 5 av eggene slik at du får "tak i" 5 av eplene i samme måned. Det øker sjansen.

Men som for oss, klart vi kan finne et godt egg til slutt. Men det går omtrent 2 mnd og 40 000 per forsøk, så hvem har tid og penger til 14 forsøk liksom før det klaffer...

Vi fant ikke gullegget på 3 forsøk og ca 150 000 i utgifter, og har nå valgt eggdonasjon for å øke sjansene alt vi kan 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...