Gå til innhold

Jul i Blåfjell diskusjonstråd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

You'reNothingToMe skrev (På 5.12.2022 den 0.11):

Hvorfor stresser de med at fjellet lukker seg? Det er jo blånissene som lager blåværet av blåbærsaft. Hvis de er redde for at noen ikke skal rekke å komme seg inn i fjellet i tide ,så kan de jo bare helle på mer blåbærsaft , sånn at den blå timen varer lenger.

Nei de kan ikke egentlig gjøre det, selv om de har gjort det likevel noen ganger. Grunnen er at de har begrenset med blåbærsaft, og de ikke kan ikke bare ta av den store blåbærsaften som skal gå til himmelen den 24.desember slik at de kan lage den klareste himmelen. Dessuten så vi hva som skjedde den gangen fjellet holdt på å lukke seg, og de fylte på for å ikke miste Turte. Da gikk det plutselig fra blåtime til lyst på null komma svisj, noe som Selma merket i bygden, før det plutselig ble mørkt igjen. Dersom dette stadig skjedde ville de jo virkelig begynt å lure i bygda, selv om de allerede går rykter om at blåfjell spiller 😁 Men fremdeles så må jo en del av mystikken rundt blåfjell bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

You'reNothingToMe skrev (3 minutter siden):

Jul på månetoppen ligger også ute på nrk nettsiden i desember. Så du kan se begge julekalenderene ☺️

Den gjør det ja da skal jeg se 🙂🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under Luciaepisoden så ble jeg overrasket over hvor mange barn som var innlagt på sykehuset i den lille bygden, ikke minst overrasket over at de overhodet hadde sykehus der når Mikkel og Marta ble innlagt. 

Synest det også er litt stusselig at Kåre ikke en gang har soverom, og sover i det ene oppholdsrommet han har med både kjøkken, stue og soverom :P Men plass til piano midt i rommet han har.

Er det noen som skjønner forholdet Selma, Mikkel og Marte og Kåre? Det er bare Mikkel som er Selmas barn, mens Selma er tante til Marte?  Trodde først Selma var moren til begge to. Så de er fetter og kusiner, men er eneste relasjon til Kåre at de kjenner han som postmannen og at han har et godt øye til Selma? Virker som Selma bruker Kåre mye som barnevakt til Mikkel fordi hun alltid skal jobbe overtid :P 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2022 den 0.19):

Kanskje de er veldig strenge på hvor mye blåbærsaft de kan bruke daglig? De var jo veldig strenge på hvor mye garn hver enkelt nisse skulle få til å strikke seg sokker også, og generelt har det virket som at de har akkurat nok til det de kan bruke av ulike blåbær-produkter i de episodene jeg har sett. 

De har liksom lite rom for å gjøre noe feil eller unne seg selv noe ekstra. Så sånn sett burde de kanskje ha begynt å sanke mer blåbær så de har litt ekstra å rutte med?

Anonymkode: 6b7cf...d34

Jeg så jul i blåfjell i fjor, så i år ble det jul på månetoppen. Noe jeg stusser på er at blånissene klager over at noen har stjålet alle blåbærene slik at de ikke kan lage blåtimer, men hvordan kan de selv dra til månetoppen for å plukke blåbær når de bare kan være ute i den blå timen? :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moth-Ear-Earth
missmcbeal skrev (3 minutter siden):

Nei de kan ikke egentlig gjøre det, selv om de har gjort det likevel noen ganger. Grunnen er at de har begrenset med blåbærsaft, og de ikke kan ikke bare ta av den store blåbærsaften som skal gå til himmelen den 24.desember slik at de kan lage den klareste himmelen. Dessuten så vi hva som skjedde den gangen fjellet holdt på å lukke seg, og de fylte på for å ikke miste Turte. Da gikk det plutselig fra blåtime til lyst på null komma svisj, noe som Selma merket i bygden, før det plutselig ble mørkt igjen. Dersom dette stadig skjedde ville de jo virkelig begynt å lure i bygda, selv om de allerede går rykter om at blåfjell spiller 😁 Men fremdeles så må jo en del av mystikken rundt blåfjell bevares.

Men det kommer vel litt an på hvor mye blåbær de har klart å plukke. Det blir jo trøblete når de plutselig heller på mer blåbærsaft da den blå timen egentlig skulle vært over. Hadde de hatt nok blåbær så kunne de hatt blåvær lenger. Bygdefolket burde ikke plukke blåbær fra månetoppen. Det er først og fremst blånissene som trenger det,og så rødnissene fordi blåbærene kurerer sykdom hos dem og stalldyrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Odd Nordstoga en tvillingbror? Var sikker på jeg så han i bakgrunnen i Lucia episoden når de sang i gangene på sykehuset😄

Alle i bygda virker så fjerne..😂 litt morsomt at det bare er noen få år som skiller hun som spiller Turte og han som spiller blåfar😜

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (1 time siden):

Under Luciaepisoden så ble jeg overrasket over hvor mange barn som var innlagt på sykehuset i den lille bygden, ikke minst overrasket over at de overhodet hadde sykehus der når Mikkel og Marta ble innlagt. 

Synest det også er litt stusselig at Kåre ikke en gang har soverom, og sover i det ene oppholdsrommet han har med både kjøkken, stue og soverom :P Men plass til piano midt i rommet han har.

Er det noen som skjønner forholdet Selma, Mikkel og Marte og Kåre? Det er bare Mikkel som er Selmas barn, mens Selma er tante til Marte?  Trodde først Selma var moren til begge to. Så de er fetter og kusiner, men er eneste relasjon til Kåre at de kjenner han som postmannen og at han har et godt øye til Selma? Virker som Selma bruker Kåre mye som barnevakt til Mikkel fordi hun alltid skal jobbe overtid :P 

Reagerte på at sykehuset var midt blant andre hus i bygda. Var bare et tilfeldig hus i rekka liksom. Også et skilt der det bare stod «sykehus» på. de gjør det enkelt ja😃

Anonymkode: c5722...847

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smurfii skrev (19 timer siden):

Har Odd Nordstoga en tvillingbror? Var sikker på jeg så han i bakgrunnen i Lucia episoden når de sang i gangene på sykehuset😄

Alle i bygda virker så fjerne..😂 litt morsomt at det bare er noen få år som skiller hun som spiller Turte og han som spiller blåfar😜

Det er selveste. Han har sagt i flere intervjuer at han har vært statist i jul i blåfjell.

Anonymkode: 35e03...49d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Kåre putter i munnen på de to barna hele tida? Kan de ikke ta det selv og putte det i munnen? Nasty 🤢

Anonymkode: 6b304...d5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det Kåre putter i munnen på de to barna hele tida? Kan de ikke ta det selv og putte det i munnen? Nasty 🤢

Marsipan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Jul i Blåfjell første gang da jeg var 5 år. Fortsatt like gøy og er så glad NRK har lagt ut episodene nå 😍

Må si jeg digger Mamsen og Lillegutt enda mer enn jeg husket 😂 Hvordan Lillegutt blir så redd for ekkoet, og spesielt siste episode hvor begge hører Turte rope "VI ER FARLIGE" 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamsen og Lillegutt er de beste. Femtenåringen min ler fremdeles så han hikker av «Vi vet bare en ting om Gjenbruk, og det er at onkel Edvin IKKE bor der!» 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett Jul i Blåfjell og månetoppen 20+ ganger... men først i år at jeg la merke til at alle blånissene har blå øyne 🙈

Anonymkode: 0ab2e...a30

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2022 den 0.33):

Enig, sykt kleint og ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahah Nissekusine er så morsom. (Hjelper at det er Frøydis Armand som spiller henne, likte henne i hotel cæsar ❤️❤️ ) 

"søøøøtgrøt" "DET ER IKKE SUKKER I DENNE GRØTEN JOOO"

Endret av shab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mamajune11 skrev (21 timer siden):

Enig, sykt kleint og ekkelt. 

Ja, til og med godteri fra lasteplanet til pepperkakelastebilen fikk de ikke ta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle innbyggere i hele landsbyen, så valgte politiet nettopp Lillegutt for å gå seg en tur til fjellet og se etter mulige fotspor eller andre beviser på hvem som kunne ha fraktet hele det søppel-berget fra Blåfjell tilbake til bygda deres. 

Det finnes vel neppe noe særlig spor å gå etter der uansett, og selv om det muligens kunne vært noen spor så ville Lillegutt neppe klart å finne ut av eventuelle spor uansett. 

Anonymkode: eb8b3...0e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang de rød-nissene på gården skal til Blåfjell eller noe, så bruker de vel gårdshesten og setter på sleden på bak. Men de menneskene som bor på den gården må vel være nærmest helt blinde, hvis de virkelig aldri legger merke til at både hest og slede bare forsvinner på denne måten. Dette skjer vel ganske ofte også. 

Rød-nissene kan vel være bortreist i minst ett par dager, hver gang dem skal ut på ett eller annet...  

:bond: 

Anonymkode: eb8b3...0e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...