AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #1 Skrevet 3. desember 2022 Hei. Jeg skal utredes på sykehus. Noen som vet hvilken avdeling som gjør dette og hvordan de gjør utredningen? Må jeg legges inn? Anonymkode: b3bba...0f2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #2 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei. Jeg skal utredes på sykehus. Noen som vet hvilken avdeling som gjør dette og hvordan de gjør utredningen? Må jeg legges inn? Anonymkode: b3bba...0f2 Jeg ble utredet på indremedisinsk avdeling. Jeg hadde ca en time med undersøkelse av kroppen og mange spørsmål. Anonymkode: fb302...93b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #3 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ble utredet på indremedisinsk avdeling. Jeg hadde ca en time med undersøkelse av kroppen og mange spørsmål. Anonymkode: fb302...93b Tar de blodprøver/prøver også? Anonymkode: b3bba...0f2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #4 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tar de blodprøver/prøver også? Anonymkode: b3bba...0f2 Ja tre uker før timen skulle jeg ta masse blodprøver, de sjekker alt mulig. Anonymkode: fb302...93b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #5 Skrevet 3. desember 2022 Jeg ble ikke lagt inn, tror ikke det er vanlig. Prosessen er flerdelt og lang, alle undersøkelser blir ikke tatt i et jafs. På sykehus blir det tatt svært mye blodprøver, og evnt undersøkelse av tarm. Man skal også utredes av klinisk psykolog. Anonymkode: 98c61...605
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #6 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ble ikke lagt inn, tror ikke det er vanlig. Prosessen er flerdelt og lang, alle undersøkelser blir ikke tatt i et jafs. På sykehus blir det tatt svært mye blodprøver, og evnt undersøkelse av tarm. Man skal også utredes av klinisk psykolog. Anonymkode: 98c61...605 Jeg tror det bare gjøres i svært alvorlige tilfeller der pasienten ikke greier å delta på en ordinær utredningstime. Jeg ble ikke utredet av psykolog eller undersøkt tarm. Anonymkode: fb302...93b
Togpendler Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Jeg var på Nevro poliklinikken jeg i 2012
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #8 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror det bare gjøres i svært alvorlige tilfeller der pasienten ikke greier å delta på en ordinær utredningstime. Jeg ble ikke utredet av psykolog eller undersøkt tarm. Anonymkode: fb302...93b Fikk du noe utslag på prøvene? At de ga noe svar. Jeg har vært hos en infeksjonsmedisiner som tok mange prøver for meg, inkl urinprøver. Ikke noe funn dessverre. Anonymkode: 7a63b...40c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #9 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk du noe utslag på prøvene? At de ga noe svar. Jeg har vært hos en infeksjonsmedisiner som tok mange prøver for meg, inkl urinprøver. Ikke noe funn dessverre. Anonymkode: 7a63b...40c Ingen funn hos meg heller. Bra det ikke er oppdaget en alvorlig sykdom da. Selv om utmattelse føles alvorlig nok inngripende på livet. Anonymkode: fb302...93b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #10 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ingen funn hos meg heller. Bra det ikke er oppdaget en alvorlig sykdom da. Selv om utmattelse føles alvorlig nok inngripende på livet. Anonymkode: fb302...93b Ja, det jeg sliter med. En liten gåtur er nok til å slå meg ut etpar dager, men om jeg tar den 1 gang pr uke. Går det "ok", men ikke bra. Så min konklusjon er å la kroppen hvile, bare bevege den vanlig uten motstand. Sliter med den nedsatte almenntilstanden, det henger i heletiden. Anonymkode: 7a63b...40c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #11 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, det jeg sliter med. En liten gåtur er nok til å slå meg ut etpar dager, men om jeg tar den 1 gang pr uke. Går det "ok", men ikke bra. Så min konklusjon er å la kroppen hvile, bare bevege den vanlig uten motstand. Sliter med den nedsatte almenntilstanden, det henger i heletiden. Anonymkode: 7a63b...40c Da tror jeg du går for langt. Jeg ble anbefalt å ikke gå meg sliten, om det så bare var noen meter. Jeg har greid å trene meg opp fra fullt sengeliggende og fullt symptomtrykk etter minimal anstrengelse til at jeg nå nesten et år etter greier å gå en runde daglig. Siden jeg hadde så god fremgang kvalifiserte jeg ikke lenger til ME på tidspunktet jeg ble utredet til tross for at jeg året før fylte alle krav. Sier ikke at alle kan trene seg opp på den måten, men det virket for meg. Anonymkode: fb302...93b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #12 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da tror jeg du går for langt. Jeg ble anbefalt å ikke gå meg sliten, om det så bare var noen meter. Jeg har greid å trene meg opp fra fullt sengeliggende og fullt symptomtrykk etter minimal anstrengelse til at jeg nå nesten et år etter greier å gå en runde daglig. Siden jeg hadde så god fremgang kvalifiserte jeg ikke lenger til ME på tidspunktet jeg ble utredet til tross for at jeg året før fylte alle krav. Sier ikke at alle kan trene seg opp på den måten, men det virket for meg. Anonymkode: fb302...93b Å gå turer har presset meg videre, har hatt fremgang. I starten måtte jeg dytte kroppen videre, selv om jeg nesten datt sammen. Men tror jeg skal holde meg til 1-2 turer i uken så lenge, på ca 30min. Så hvile mellom dette. Eller evt småturer på 5-10min annenhver dag. Anonymkode: 7a63b...40c 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #13 Skrevet 3. desember 2022 Ser det er forskjell på utredning -men før man tenker ME så skal man ha vært igjennom en grundig utelukkelse av andre ting som kan gi samme symptomer/sykdomsbilde. Hos meg så utredet fastlege en hel haug andre årsaker, før han begynte å mistenke ME, jeg ble da henvist Aker Sykehus ME senteret og var der på 8 konsultasjoner tverrfaglig . Før de konkluderte med at de kun stod igjen med ME som mulig diagnose. Anonymkode: 46efa...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #14 Skrevet 3. desember 2022 Det er en utelukkelsesdiagnose, så det kan bli mange runder på mange ulike avdelinger. Anonymkode: 0a78f...9a2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #15 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror det bare gjøres i svært alvorlige tilfeller der pasienten ikke greier å delta på en ordinær utredningstime. Jeg ble ikke utredet av psykolog eller undersøkt tarm. Anonymkode: fb302...93b Da ble du ikke utredet etter canada kriteriene. Anonymkode: 98c61...605 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #16 Skrevet 3. desember 2022 Du må gjennom time hos masse forskjellige spesialister, nevrolog, psykolog, endokrinolog osv. Om ingen finner noe tegn på andre sykdommer så kommer du til en ME spesialist som går gjennom sykdomshistorikk og symptomer før hen konkluderer. Anonymkode: 522bb...06e
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #17 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ble du ikke utredet etter canada kriteriene. Anonymkode: 98c61...605 Jo det står så i journalen Anonymkode: fb302...93b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #18 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det står så i journalen Anonymkode: fb302...93b Merkelig. Et av flere ledd i utredning for ME er klinisk psykolog for å utelukke psykosomatiske årsaker til utmattelse. Anonymkode: 98c61...605 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #19 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Merkelig. Et av flere ledd i utredning for ME er klinisk psykolog for å utelukke psykosomatiske årsaker til utmattelse. Anonymkode: 98c61...605 Jeg skulle gjerne gått til psykolog men jeg har ikke symptomer på depresjon så jeg blir ikke henvist. Anonymkode: fb302...93b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #20 Skrevet 3. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg skulle gjerne gått til psykolog men jeg har ikke symptomer på depresjon så jeg blir ikke henvist. Anonymkode: fb302...93b Nei, du misforstår. Man blir sendt til klinisk psykolog som en del av utredningen, ikke for behandling eller fodi man har symptomer på depresjon. Man kan nemlig få sterk fysisk utmattelse pga psykosomatiske årsaker, det er derfor en psykolog skal granske om det kan være slke underliggende ting. Dette SKAL være en del av utredning for ME. Anonymkode: 98c61...605 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå