Gå til innhold

Kan man fortrenge voldtekt? Å gå rundt hver dag og ikke huske at man har blitt voldtatt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte om en dame som ble utsatt for voldtekt og ikke husket noe av det, før en dag hun kjente en lukt som minnet om det og da kom alt tilbake i hodet hennes. Dette gjør meg skremt. Er det virkelig mulig? Jeg vil tro at man hadde husket en så alvorlig ting? Hvertfall deler av det?

Jeg vil ikke skrive alle detaljer ned her i frykt for å bli gjenkjent. Kort fortalt. Jeg møtte en dårlig person for 3 år siden, altså han var ikke som jeg trodde. Han bodde i nabo byen der jeg bodde. Vi festet sammen. Jeg tror jeg ble dopet ned for etter jeg drakk fra glasset husker jeg ikke noe, det er masse sorte hull, så husker jeg bare noe og ikke resten av akkurat tiden rett etter drinken. Jeg husker han sa jeg måtte legge meg på sengen fordi jeg var ikke i form, så husker jeg ikke mer, så så jeg han se på meg i døren og så husker jeg ikke mer. Jeg lå på gulvet og kastet opp, og igjen husker jeg ikke mer. Jeg våknet opp på politistasjonen og så min mor der, så husker jeg ikke mer fra den delen. Så bare våknet jeg hjemme. Jeg tror jeg var på sykehuset? (vil ikke snakke om dette med noen nå, for jeg har lagt det bak meg), for min mor sa de hadde sjekket meg nedentil for voldtekt og alt var fint, jeg hadde ikke blitt voldtatt sa dem (heldigvis). Og det at de sjekket meg husker jeg ikke noe av i det hele tatt. 

Jeg spurte min mor om ting og tang rundt den hendelsen den gangen, hun sa jeg hadde bare flaks for han jeg var med hadde politi damen sagt var en farlig og kjent person i byen. Jeg vet jeg ikke ble voldtatt, for det hadde dem sagt til min mor, men hvordan kan dem vite det sikkert? Jeg blir veldig usikker siden jeg ikke husker noe av at de sjekket meg, og når jeg hørte om hun damen som hadde fortrengt det? Jeg må bare stole på at jeg ikke ble det! Hva tenker dere?

Anonymkode: 8f28e...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er fullt mulig å fortrenge vold, overgrep og voldtekt. Det er hjernen som forsøker å beskytte en fordi traumet er så stort. 

Noen ganger så kan det komme tilbake flere år etterpå, utløst av en lukt, en bevegelse, et bilde.. osv..

Anonymkode: 8a00d...b53

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan iallfall ikke gå rundt å være redd for en voldtekt som du tenker at muligens har skjedd. 

Men man kan fortrenge voldtekter, hjernen kan glemme minner som er alt for tøffe å huske på. Det er feks vanlig at barn glemmer det, også kan de bli påminnet det når de blir eldre. Gjerne da pga en traumepåminner (som feks en lukt, som du nevner). Men det er forskjell på å være så dopet ned at du ikke husker noe, og det å fortrenge.

Anonymkode: 0155d...ed9

• Hjerte 1
Skrevet

Ja traumatiske hendelser skjer det at hjernen blokkerer ut for å klare å fungere. 

Anonymkode: dd01d...f64

• Hjerte 1
Skrevet

Takk for svar 💖 Ts

Anonymkode: 8f28e...f01

Skrevet

Kroppen din husker det men ikke sinnet ditt. Har det sånn selv, har fått forslag om hypnose for å prøve huske alt. Har takket nei til det. Dette skjedde når jeg var barn/tenåring. I over 30 år har jeg ikke forstått meg på kroppen min. Håper nå jeg aldri kommer til å huske alt. Jeg har lært meg noen triks for å klare hverdagen. For meg er det enkel barneoppdragelse, sier til meg selv: «så leit at du opplevde dette, nå er du voksen og har det trygt og godt. Dette skjedde når du var barn». Synes du skal ta noen timer hos psykolog og snakke om det, for å lufte litt tanker rundt det. Da lærer du deg bedre å leve med det. Min mamma støttet meg ikke når jeg prøvde si ifra, jeg forstod ikke det var omsorgssvikt før jeg var voksen. Vil anbefale psykolog at ikke dette ligger som et spøkelse og kommer frem igjen seinere i livet. Jeg var ikke dopet så her er det bare hjernen som koblet ut på et vis. Tror det er mulig å få frem minner med hjelp selv om du var neddopet. Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: fe5be...450

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...