Gå til innhold

Troll

LeveMannen

Anbefalte innlegg

Skal seest, men kjipt at det er samme skuespillerne som dukker opp i alle norske filmer. Er lei de samme ansiktene hver gang.

Anonymkode: e9935...8bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Skal seest, men kjipt at det er samme skuespillerne som dukker opp i alle norske filmer. Er lei de samme ansiktene hver gang.

Verken Kristoffer Joner, Pia Tjelta, Aksel Hennie eller Ane Dal Torp er med, da 😅 litt variabel film, men scenene med trollet på Karl Johan og Hunderfossen blir fort ikoniske.

Anonymkode: 913b2...541

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den nå. Var bare scenene med trollet som var verdt oppmerksomheten. Manus og skuespill ellers bånn i bøtta men ok nok for en norsk familiefilm.

Anonymkode: 89621...695

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (På 1.12.2022 den 21.34):

Ny Norsk film på Netflix om troll i action eventyr sjangeren.

Eneste jeg har å utsette på den er litt unaturlig dialog hos enkelte av skuespillerne (litt 70 talls norsk film skuespill preg på enkelte), Og et par rene ripoffs av scener fra andre populære filmer slik som krusningene i drikkekoppen av fotskritt rett fra Jurasic Park, eller noen scener med trollet som er tatt rett ut av King Kong og Godzilla.

Men ellers en helt ekstremt bra film i min mening. Vil gi den terningkast 6, men kan vel nesten ikke det med de små "feilene" som nevnt. Så det får bli et terningkast 5,5

Syntes den var veldig bra, og syntes hovedrollen var utrolig flink også. 

At det rister i kaffekoppen er noe som har vært i ekstremt mange filmer, ikke ensbetydende med kun 1 film du assosierer med. Lenge siden jeg har sett Godzilla, men la ikke merke til noe herming etter den. Mener du fordi pappaen fikk kontakt med trollet og trollet ble lei seg pga troll-babyen sin hodeskalle? Det blir jo sagt og vist i filmen, at trollene er følsomme skapninger. 

Anonymkode: eab0f...8f2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Flere av skuespillerne i denne filmen har jeg aldri sett før 😊. Eller kanskje det bare er jeg som sjeldent ser på norske filmer. 

Anonymkode: eab0f...8f2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevrosererroser skrev (21 timer siden):

Dialogen var så dårlig at jeg trodde det var ment som parodi.

Etter Trolljegeren hadde jeg faktisk forventa mye mer.

Apropos «Trolljegeren», «Troll» er jo basically akkurat samme film. Etter å ha sett begge, skjønte jeg ikke helt vitsen med den siste🤷🏻‍♂️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2022 den 11.59):

Veldig uenig. Har du sett "Sammen"? Eller noen av Fosse-stykkene han har spilt i? Helt fenomenal. Han spiller bare utrolig kjip i "Troll". Synes også han var herlig i "Lilyhammer".

Anonymkode: 9081b...a8e

Jeg har bare sett ham i «Lilyhammer», og der spilte han utrolig dårlig! Så hvis det er det beste han har gjort, så orker jeg ikke en gang å tenke meg hvordan han er i andre roller. Utrolig synd! Jeg hadde tenkt å se Troll, men tenker jeg dropper det siden han er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom film for action, dårlig dialog og karakterer.

Hang meg opp i dialekten til Kapt. Holm. Elendig.

Anonymkode: db77d...843

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo håpløs m, jeg gadd ikke se den ferdig. Dialog var unaturlig og så lite interessante roller har jeg ikke sett på lenge. Det eneste kule som mange sannsynligvis ikke får med seg er at i ene scenen står det parkert en Troll, norskprodusert bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til de som er i Oslo, det er et Troll-tablå utenfor Oslo S med en nedtråkket bil nå. 😅

Anonymkode: 913b2...541

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Såheim og Eidsvold er typiske teaterskuespillere og passer ikke inn i en spillefilm. Blir for "teatralsk" dialog scenene de er med i. Det og at trollet var unaturlig stort trakk litt ned, men ellers  helt ok underholding. Klisjeene og referansene til andre filmer (Jurassic Park, Independence Day osv) var selvsagt tilsiktet og fungerte noenlunde greit.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AprilRyan

Jeg synes den var helt grei. Litt dårlig dialog til tider, men ikke like klein som endel andre norske filmer og serier. Tror ikke at man skal forvente at dette skal være tipp topp, men ok underholdning.

Referansene til andre filmer var selvfølgelig noe som var planlagt og ikke et forsøk på å lage noe originalt. Mange filmer og serier har referanser til andre filmer slik at det slutt blir noe ikonisk over det.

Videre så var det vel planlagt at man skulle få sympati med trollet. Dette var ikke noen god - ond film, så ikke rart at man fikk sympati med trollet. Akkurat det likte jeg.

Men alt i alt helt ok, selv om den til tider var litt teit. Skjønner at de prøvde seg på humor i enkelte av dialogene, men jeg synes ikke at det fungerte så godt alltid. Det ble litt påtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ikke likte filmen generelt, og ikke bare pga. noen dårlige/kunstige dialoger og noe kopiering fra andre klassiske monsterfilmer: Liker dere "action eventyr" sjangeren, eller er filmen rett og slett i en sjanger dere ikke liker?

Anonymkode: ccc3b...288

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 19.51):

Til dere som ikke likte filmen generelt, og ikke bare pga. noen dårlige/kunstige dialoger og noe kopiering fra andre klassiske monsterfilmer: Liker dere "action eventyr" sjangeren, eller er filmen rett og slett i en sjanger dere ikke liker?

Anonymkode: ccc3b...288

Jeg kan like en god action, så nylig flere av Alien-filmene på nytt og koste meg masse. Det som blir dårlig med denne filmen at amerikansk «klein» dialog ikke passer inn i norsk sammenheng, det er vanskelig å kjøpe, både fordi det er utypisk rent språklig og fordi det er utypisk sosialt. Amerikanere kan jo til tider faktisk snakke sånn, de er blærete, høylytte, patriotiske, følsomme og corny på ekte. Det er ikke nordmenn. En annen ting er at man gjerne kjøper visse klisjeer hvis filmuniverset er overbevisende nok. Alle vet at en spionfilm ikke er 100% realistisk, men er den godt utført så aksepterer man gjerne corny one-liners fra James Bond eller en ond skurk. Dette filmuniverset er derimot ikke like overbevisende eller episk nok til at man kjøper det. Vil si dette er en god film for de opp til 12 år. 

Anonymkode: faa6d...544

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lenge siden jeg har blitt så skuffet av en film. 

Anonymkode: 5a854...2fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neocortex

Veldig dårlig, men artig for barn og unge vil jeg tro. 

Dialekten til Capt'n Chris var jo alt mellom Oslo og Trondheim. Dialogene var keitete en rekke ganger. 

3/4 inn i filmen. Den holdningen; "Er du blåst eller? Troll! Det er overnaturlig og eventyyyyyr!". En hver unge på 10 år hadde sett at det var et troll.

De amerikanisering fungerte dårlig og de ikoniske kopi-scenene føltes veldig ut som kopiering for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2022 den 12.56):

Morsom film for action, dårlig dialog og karakterer.

Hang meg opp i dialekten til Kapt. Holm. Elendig.

Anonymkode: db77d...843

Jeg også! Måtte google hvor skuespilleren Mads Sjøgård Pettersen kom fra, uten at det hjalp meg noe særlig for jeg er ikke noe god på dialekter, men han snakket så utrolig rart og kunstig. Det gir mening hvis han prøvde på en annen dialekt enn den han har. Det var sykt distraherende.

Jeg elsker en god referanse, og likte referansene og klisjeene og alle de lånte tropene og karakterene fra amerikanske katastrofe/monsterfilmer, og det var nok også poenget til regissøren altså. Å bruke dette med glimt i øyet, uten å lage helt parodi. 

Selv den klisjefylte dialogen var nok skrevet "dårlig" med vilje, men selv om man søker å lage en "dårlig" dialog så kunne det blitt gjort enda litt bedre.

Veldig bra troll da, beste med filmen, likte alle scenene med det i. 

Terningkast 4, grei underholdning.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...