Gå til innhold

Kan jeg koke mandelpotet uten skall?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alltid skallet av her. Bruker mandelpteter hele julen hvert år. Husk at de skal ha MYE mindre koketid. Kjenn på de etter 7 min. Koker de aldri lengre enn 8 min.

Husker min første jul jeg skulle lage her hjemme. Første gang med mandelpoteter. Oi oi.

Skrelte som vanlig og satte de på. Etter 25 min går jeg på kjøkkenet. POTETMOS.

heldigvis skrelte min mann nye i full fart og satte på. Tok meg god tid med å bære ut maten, så var potetene ferdig til gjestene gikk til bords.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skallet av her. Bruker mandelpteter hele julen hvert år. Husk at de skal ha MYE mindre koketid. Kjenn på de etter 7 min. Koker de aldri lengre enn 8 min.

Husker min første jul jeg skulle lage her hjemme. Første gang med mandelpoteter. Oi oi.

Skrelte som vanlig og satte de på. Etter 25 min går jeg på kjøkkenet. POTETMOS.

heldigvis skrelte min mann nye i full fart og satte på. Tok meg god tid med å bære ut maten, så var potetene ferdig til gjestene gikk til bords.

aHA - så der er svaret. Jeg har gitt opp mandelpoteter jeg, men nå skjønner jeg at min kjære mor bare har glemt å fortelle meg at de ikke trenger lenger koketid enn som så.

Hadde en serveringsjobb i sommer hvor vi skulle koke mandelpoteter... vanligvis lager ikke vi mat altså, vi bare dekker, pynter, serverer og vasker opp...'

Kokte potene med skallet på, i tjuefem minutter eller noe sånt... det var morsomt å prøve og skrelle disse til tretti personer etterpå ja... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan damper man de da?

Man kjøper en metallrist på butikken. De passer alle kasseroller. Så fyller man vann under risten, legger poteter oppå, og setter på platen. Det blir veldig bra resultat. Damper ofte gulrøtter med og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan mandelpoteten kokes uten skall eller går den bare istykker?

Ja hvem serverer poteter med skallet på? iallefall ikke julaften og andre høytidsdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
:Nikke:

Liksom hele poenget med mandelpotet det!

Dampkoker alltid mandelpotet, og alltid med skallet på!

Serverer dem også alltid med skallet på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_Oda_*
Dampkoker alltid mandelpotet, og alltid med skallet på!

Serverer dem også alltid med skallet på...

Jeg trodde at folk skrellet dem etter at de var kokt - og før man setter dem på bordet. Et år kokte jeg dem med skall, skrellet dem etter koking og ristet dem lett med litt persillesmør før servering .. Veldig godt - men tidkrevende. Har kjøpt mandelpoteter iår og - men er itvil om hvordan jeg skal koke dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg dampet mandelpoteter uten skall til pinnekjøttmiddagen for første gang i dag. De trengte mellom 20 og 25 minutter (for en stappfull gryte). Når potetene var møre, helte vi vannet fra, og lot dem dampe og tørke litt uten lokk på gryta. De var ikke i nærheten av å koke i stykker, og smakte kjempegodt.

Anbefales! :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min far har en kamerat som har "forsket" litt på koking av mandelpotet. Hans "oppskrift" er å koke (med eller uten skall) potene i 12 min. så skrur han av plata og lar de stå i 15- 20 min å etterkoke. Etter at jeg hørte det har det aldri blitt mos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreller dem, koker opp potetene, skrur av plata og trekker kjelen til sides.

Da kokes de ferdig på ettervarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...