Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt samme diskusjonen her og endte opp med begge deler😊 Vi har alltid julen hjemme og i år blir vi 13 stykker. Lager all mat selv. Jeg ville tatt med riskrem og saus. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Her slo vi sammen tradisjonene. Ribbe og pinnekjøtt til middag, is,riskrem og sitromfromasj til dessert. Det er jul, alle burde få mat di vil ha og liker. Det er faktisk ikke så mye ekstra. 

Anonymkode: fa32b...34b

Det må da være den verste løsningen, sitte og spise hver sin mat..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JulieA skrev (20 minutter siden):

Det må da være den verste løsningen, sitte og spise hver sin mat..

Fordi?

Anonymkode: b24bc...ae9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dwre må da tåle å spise pinbekjøtt og is EN julaften.

Snakker om å være storforlangende

Anonymkode: 766a0...b58

Er hun virkelig storforlangende fordi hun vil ta med riskrem?? 

Det som er storforlangende er at hele den nye familien skal spise den retten nye mannen med voksne barn vil. Og at det ikke er rom for å inngå kompromisser. Det er jo lovende for videre forhold. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere spiser det dere blir servert. Basta.

Det er hans hus og da bestemmer gan menyen.

Anonymkode: 766a0...b58

Det er mors hus om jeg ikke har gått glipp av noe. Og det er noe eget med julen og maten man spiser da. Tradisjoner er viktig for mange når det kommer til julen. Er ikke julen en tid for å samles, kose seg sammen og sånt? Er det ikke da spesielt av mor å kaste alle tradisjoner på båten fordi en ny mann vil det? Og dermed er det en haug av personer som må bøye seg for det? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pleier du å foreslå å ta med annen mat om du blir invitert i besøk? Fordi du ikke er fornøyd med det som serveres? 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Det er som sagt noe eget med julen, maten og tradisjoner. Er det virkelig frekt å ta med riskrem?

Anonymkode: f9a8c...16d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JulieA skrev (35 minutter siden):

Det må da være den verste løsningen, sitte og spise hver sin mat..

Nei, det er digg, blir nesten som en juletallerken der du kan ta litt av alt. Man deler jo så klart på alt, så da blir det dobbelt opp av moroa.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet tradisjon, pler å ha ribbe, mannen pleier å ha pinnekjøtt. Vi bytter litt på, men lager aldri begge deler! Begge liker begge deler, men synes selvsagt at den ene retten er «mer jul». Her synes jeg din mor er «tullete forelsket» når du ikke en gang kan få ta med dessert. Eller han nye kjæresten er skikkelig overtalende og bestemmende overfor moren din (uten at hun merker det? Eller uten at hun tør å si imot?). Det er jo helt mulig å ha to desserter på bordet. Men når hun ikke vil at du skal ta med synes jeg ikke du skal det, og som flere sier her: neste år lager du julen selv, inviterer alle og så kommer de som ønsker og du serverer det du vil.

Anonymkode: df4a8...4dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ikke ha begge deler? Dessertbordet vårt inneholder hvertfall kake, is, gelé, pudding og riskrem. Om du putter en mandel i isen eller riskremen med premie så er jo det like moro.

Julemiddahen er èn gang i året, du kan spise ribbe 1. 2. og 3. juledag om du vil. 

Anonymkode: 475bc...90b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke skal lage begge deler, må en av familiene føye seg. Denne gangen ble det dere, neste gang de. Du vet det ikke er sikkert det serveres eksakt det du vil ha til alle julemiddager resten av ditt liv, ikke sant? 

Jeg hadde ikke giddet å lage to middager, da hadde jeg heller ofret "min" tradisjon. Har bare vanlig komfyr, så fatter ikke hvordan jeg skulle fått laget to fulle middager samtidig heller.

Anonymkode: dab2f...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks svigers slo alltid igjennom med at vi _alltid_ skulle ha det som _hun_ var vant med. Så det ble ribbe og alltid var det smakløst. For de smakfulle tingene var så usunne altså. Spiste ribbe på restaurant en gang etter ti år med kjip ribbe hver jul om vi var hos svigers og det var nydelig. Er jo tilbehøret som smakte så godt. 

Jeg er vant med pinnekjøtt da. Men aldri at vi kunne lage det nei. 

Synes det er så sjukt med eldre kvinnfolk som er så ego og sta på egne tradisjoner. Det går an å være litt romslig den ene dagen og inkludere andres tradisjoner også. Pinnekjøtt skal uansett bare vannes ut og stå der å dampe. Lett å lage. 

Anonymkode: d9c91...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til organisering: 

Mor vasker hus og pynter og dekker bord

Ny samboer lager pinnekjøtt med tilbehør

Hans barn kjøper inn iskrem og julekaker

TS lager ribbe med tilbehør

Søster lager riskrem og julekaker

Bror lager vegetaralternativ eller baker en kake


Da er oppgavene likt fordelt og alle får den maten de ønsker seg. 

Anonymkode: 3f4af...717

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2022 den 2.15):

Vi skal i år ferie jul sammen med nye samboer til min mor og hans to voksne barn. Vi er 10 stk fra vår familie som kommer, og de er som sagt tre stk. Vi har som tradisjon å spise ribbe og riskrem med mandel til dessert og det med premie. De har tradisjon å spise pinnekjøtt og is til dessert. 

Mamma mener nå at vi skal skrote våre tradisjoner, for det var visst greit å prøve ut noe annet. Jeg sa ok til pinnekjøttet fordi jeg ikke orket en diskusjon om det også, men ønsket veldig å ha riskrem og tilbydde å lage det, men nei det skulle vi ikke ha. Plutselig mente hun at ingen likte det, men det gjør vi da alle sammen 🤷‍♀️

Jeg synes det er trist at alle våre tradisjoner blir borte og barna våre som faktisk er barn, ble lei seg over at ikke det var mandel og premie i år. De synes jo det er gøy. Det er liksom ikke det samme å sitte å spise is. Riskrem er jo bare til jul liksom, is resten av året. 

Jeg er skuffet og vurderer å bare lage riskrem og saus og ta med uansett selvom da min mor blir sur. Hva tenker dere her? Det handler ikke om å være teit, men kunne vi ikke møttes på halvveien her, hvorfor skulle alle våres tradisjoner innen julematen gå?  

 

Anonymkode: 3b5e6...841

Kunn hatt pinnekjøtt og riskrem. Vanlig på vestlandet! 

Litt av begge sine tradisjoner. 

Men blir dere invitert er det opp til vertene hva de lager. Er lov å ikke gå eller å invitere alle selv og lage det du vil!

Anonymkode: c5979...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ribbefamilie og en pinnekjøttfamilie slår seg sammen, og begge familien liker begge deler, slik at ingen blir sittende å kun spise poteter og grønnsaker, så er det ok å bytte på tradisjonene. Ha annen hver gang om en ikke ønsker å lage begge deler. At gjester tar med dessert går det ikke an å bli sur for.

Jeg mistenker at hun vil ta hensyn til samboer og barn, og dermed glemmer litt sine egne. Kanskje hun er redd for at han synes det er dumt om du tar med riskrem. Jeg tror han rett og slett hadde blitt trist om han visste at hun nektet deg å ta med riskrem "for hans skyld". Han er vel en normal grei mann som vil at alle skal kose seg og bryr seg ikke om bordet blir fylt av ting for enhver smak?

Anonymkode: 278db...e96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt kjenner jeg... Jeg tenker at mor og samboer er utrolig rigide, som ikke lemper på "reglene" når de blir fortalt hvor viktig det er for deler av familien å holde på tradisjonene.... Men samtidig tenker jeg at TS er veldig låst i sin oppfatning av hvordan jula skal være, og at det på ingen måte skader å prøve andre ting en julaften....

Hadde jeg vært mor til TS, hadde jeg fikset begge deler hvis jeg ble fortalt hvor viktig det var for andre! Men hadde jeg vært TS, så hadde jeg aldri tenkt at det var så viktig at jeg måtte ha sagt det....

Jeg er vokst opp med én ting på julaften, min samboer noe annet. Vi har stort sett annet hvert år, men det er heller ikke skrevet i stein, og ingen blir sure eller såret om ting endres. Vår datter er vokst opp med at det varierer (innenfor noen retter da, ikke "fritt valg"), og de to-tre rettene er alle jul for henne. Hun er 17 nå, veldig glad i jul, og jeg tror på ingen måte hun har tatt skade av at ting ikke har vært på nøyaktig samme måte hver jul!

Har ikke noe bedre å komme med enn at jeg synes begge parter tenker litt rart....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo kjipt, men sånn er det når man er gjest. Selv i sin mors hus. Det kan være urimelig, frustrerende og kjipt. Men hennes hus og hun bestemmer. Det er bare å ta det til etterretning. Jeg har også opplevd noe tilsvarende. Jeg spurte ikke engang, fordi jeg ikke orket dårlig stemning.

Vi har feiret jul bare oss hjemme noen ganger, siden ingen på begge sider vil komme hit. Det var også koselig å bestemme selv. Men velger å feire med familie siden det er det vi er mest vant til. 

Anonymkode: cef30...f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er invitert så er det selvfølgelig din mor og samboer som bestemmer tradisjonene og maten.  Dere er gjester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde laget riskrem og tatt med for barnas skyld :) Ellers er jo pinnekjøtt nydelig, jeg spiser mest av det selv om vi har begge deler! 

Anonymkode: a6761...726

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker og at din mot og kjæresten er veldig rigide og med fordel kunne vært mer smidige her. Problemet med å være gjester er at dere ikke har så stor påvirkning. Om ribbe og riskrem er så viktig for dere og det ikke er mulig å få hos mor kan dere vurdere å feire hjemme selv.
 

Jeg har en svigerfamilie som ikke ønsker å ha dessert på julaften. For meg er det utrolig merkelig. Jeg har tilbudt meg å ta med dessert, sagt at jeg kan lage det de vil, men får nei. De ønsker ikke dessert på julaften. Som gjest aksepterer jeg det, og har ikke nevnt det siden. Jeg lager heller god dessert de andre dagene  i jula, og bruker minimalt med tid på å tenke at jeg gjerne vil ha dessert på julaften. 

Anonymkode: 31c9e...9f0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker og at din mot og kjæresten er veldig rigide og med fordel kunne vært mer smidige her. Problemet med å være gjester er at dere ikke har så stor påvirkning. Om ribbe og riskrem er så viktig for dere og det ikke er mulig å få hos mor kan dere vurdere å feire hjemme selv.
 

Jeg har en svigerfamilie som ikke ønsker å ha dessert på julaften. For meg er det utrolig merkelig. Jeg har tilbudt meg å ta med dessert, sagt at jeg kan lage det de vil, men får nei. De ønsker ikke dessert på julaften. Som gjest aksepterer jeg det, og har ikke nevnt det siden. Jeg lager heller god dessert de andre dagene  i jula, og bruker minimalt med tid på å tenke at jeg gjerne vil ha dessert på julaften. 

Anonymkode: 31c9e...9f0

Nyskjerrig, har de julekaker og/eller godterier? 

Anonymkode: 0fcb6...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nyskjerrig, har de julekaker og/eller godterier? 

Anonymkode: 0fcb6...8cd

Jeg har med konfekt som vertinnegave. Så det er jo noe søtt å spise. (Mest jeg som spiser den da😅)  De er bare ikke dessertfamilie. 

Anonymkode: 31c9e...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...