Gå til innhold

Plutselig skal vi endre alle mat-juletradisjoner fordi vi skal feire med samboer til mamma.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neste år er vi hos min samboer sin familie, og min mor drar til Syden annenhvert år sammen med mine besteforeldre. Mine søsken ferier da jul med våres far.  

Jeg skjønner at man må gi og ta litt her, men hvorfor skal vi gi alt? 

Ts

Anonymkode: 3b5e6...841

Men da får dere trad-jul hos samboer neste år, da? Ellers kan dere jo bare arrangere jul selv neste år, og så får de komme de som kan og vil, fra både din og samboers familie. Ingenting er jo satt i stein her, det er lov å gjøre noe nytt. Snart har søsknene dine egne familier, da blir det nok uansett en endring på opplegget. 

Når det gjelder å ta med riskrem i år, det synes jeg forresten er merkelig at dere ikke får lov til. Det går jo ikke ut over vertskapet i det hele tatt! 

Anonymkode: 2b6d0...f9c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sagt rett ut at hun er en egoistisk bestemor, som ikke kan tillate riskrem til dessert, om ikke annet. Og hvis dine søsken er enig med deg, ville jeg inviter til egen feiring, siden det eneste viktige denne jula er mors samboer og hans to voksne barn!

 

Anonymkode: e28ed...4c3

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg vært tydelig med min mor og sagt at enten så slås tradisjonene sammen og jeg hadde tilbydd meg å ta med ribbe og riskrem, hvis min mor hadde nektet hadde jeg invitert de 10 som kommer fra min side og latt min mor feire med sin nye kjæreste på hans premisser. Ikke under noen omstendigheter hadde jeg latt en ny mann til min mor og hans voksne barn nekte mine barn å få den tradisjonelle juleopplevelsen de har fått hvert år da disse tradisjonene er viktige både for meg, barna og resten av familien.

Anonymkode: 15032...c5b

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner at man må gi og ta litt her, men hvorfor skal vi gi alt? 

Ts

Anonymkode: 3b5e6...841

Hvis din mor er vert for julefeiringen og står fast på menyen, er valgmulighetene å komme eller ikke komme. Det er lov å takke nei. Kanskje det faktisk er på tide?

1 hour ago, AnonymBruker said:

Min eldste sønn er fra et tidligere forhold og han skal et par dager til sin far da. Det blir ikke det samme og sitte vi 4 som er igjen da med ribbe og riskrem. 

Anonymkode: 3b5e6...841

Spis riskrem fjerde søndag i advent elller på vintersolverv eller en annen dag i desember. Raus det opp i som enda bedre enn på julaften. Det er sånn man må gjøre som forelder. 

Anonymkode: 898db...f85

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her hadde jeg vært tydelig med min mor og sagt at enten så slås tradisjonene sammen og jeg hadde tilbydd meg å ta med ribbe og riskrem, hvis min mor hadde nektet hadde jeg invitert de 10 som kommer fra min side og latt min mor feire med sin nye kjæreste på hans premisser. Ikke under noen omstendigheter hadde jeg latt en ny mann til min mor og hans voksne barn nekte mine barn å få den tradisjonelle juleopplevelsen de har fått hvert år da disse tradisjonene er viktige både for meg, barna og resten av familien.

Anonymkode: 15032...c5b

Godt poeng, det er jo ikke HIs mor som har funnet ut at ribbe og riskrem må ut. Det er det hennes nye samboer med sine (faktisk voksne) barn som har kommet med 😅

Anonymkode: 63cd7...c0a

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie liker folk litt ulike ting, så vi serverer begge deler om alle er samlet 🤷‍♀️
Vi er ikke SÅ nøye på det i vår familie. 
 

Det er ikke verre enn at deres familie stiller med sin mat til det antallet som ønsker dette - og så står hun for det resten ønsker.

Hadde vært tydelig ovenfor mormor at det å skrote tradisjon er kjipt, men det kan gjerne være et lite «julekoldtbord» som dere selv kan tilberede mtp ribbegreiene? 
 

Null stress å ta med de rettene der fra A til B. 

Om det er små barn der er nok den premien et poeng, men om det spises is eller riskrem bryr de seg neppe om. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis din mor er vert for julefeiringen og står fast på menyen, er valgmulighetene å komme eller ikke komme. Det er lov å takke nei. Kanskje det faktisk er på tide?

Spis riskrem fjerde søndag i advent elller på vintersolverv eller en annen dag i desember. Raus det opp i som enda bedre enn på julaften. Det er sånn man må gjøre som forelder. 

Anonymkode: 898db...f85

Mye må man gjøre som forelder, men akkurat dette er unødvendig. Som forelder i denne saken sier man fra at bestemor må skjerpe seg for barnebarnas skyld. For besteforeldre bør vel sette barnebarn foran ny samboer og dennes voksne (!) barn? Spesielt når det ikke koster noe eller er til bry, slik som å sette en bolle med riskrem på bordet. Riskrem man ikke må lage selv en gang. Blir helt satt ut av denne bestemorens manglende raushet overfor egne barnebarn! 

Anonymkode: 63cd7...c0a

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye må man gjøre som forelder, men akkurat dette er unødvendig. Som forelder i denne saken sier man fra at bestemor må skjerpe seg for barnebarnas skyld. For besteforeldre bør vel sette barnebarn foran ny samboer og dennes voksne (!) barn? Spesielt når det ikke koster noe eller er til bry, slik som å sette en bolle med riskrem på bordet. Riskrem man ikke må lage selv en gang. Blir helt satt ut av denne bestemorens manglende raushet overfor egne barnebarn! 

Anonymkode: 63cd7...c0a

Vil bare tilføye: skulle det være slik at ny samboer eller hans voksne barn er så allergisk mot noe i riskrem at de får allergisk reaksjon ved at noen i nærheten spiser det, så er det selvsagt helt på sin plass å droppe det. Men har ikke oppfattet at dette er begrunnelsen for riskrem-forbudet her.

Anonymkode: 63cd7...c0a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når du er voksen og har barn er det på tide å begynne med egen feiring. Da bestemmer du hva som serveres og hvilke tradisjoner du ønsker å føre videre.

Anonymkode: 7df7f...26c

Det må det nødvendig vis ikke være. Men dersom man ikke ønsker å feire som de gjør der man er invitert, er jeg enig i at det mest fornuftige er å feire hjemme med de tradisjonene en ønsker.

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi skal i år ferie jul sammen med nye samboer til min mor og hans to voksne barn. Vi er 10 stk fra vår familie som kommer, og de er som sagt tre stk. Vi har som tradisjon å spise ribbe og riskrem med mandel til dessert og det med premie. De har tradisjon å spise pinnekjøtt og is til dessert. 

Mamma mener nå at vi skal skrote våre tradisjoner, for det var visst greit å prøve ut noe annet. Jeg sa ok til pinnekjøttet fordi jeg ikke orket en diskusjon om det også, men ønsket veldig å ha riskrem og tilbydde å lage det, men nei det skulle vi ikke ha. Plutselig mente hun at ingen likte det, men det gjør vi da alle sammen 🤷‍♀️

Jeg synes det er trist at alle våre tradisjoner blir borte og barna våre som faktisk er barn, ble lei seg over at ikke det var mandel og premie i år. De synes jo det er gøy. Det er liksom ikke det samme å sitte å spise is. Riskrem er jo bare til jul liksom, is resten av året. 

Jeg er skuffet og vurderer å bare lage riskrem og saus og ta med uansett selvom da min mor blir sur. Hva tenker dere her? Det handler ikke om å være teit, men kunne vi ikke møttes på halvveien her, hvorfor skulle alle våres tradisjoner innen julematen gå?  

 

Anonymkode: 3b5e6...841

La mora de feire med samboer alene, hu har bokstavligtalt skrotet dere for å smiske med en mann som sikkert er borte i løpet av noen år. Invitere dine søsken hjem til dere på deres julefeiringa tradisjoner og kommer de ikke bli hjemme istefor det der

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har både tilbydd meg å lage ribbe og riskrem og fått nei. 

 

Da blir dere hjemme og koser dere der. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå sammen med søsknene dine og ta med deres tradisjoner. Ingen ekstra jobb for mor og barna blir glade. Om mor blir sint så er hun urimelig. 

Anonymkode: e8e9e...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. 

For det første så vil jeg si at jeg har ønsket å ha julen i år og de siste årene som har vært, men mor insisterer på å ha julen. Så hvorfor kan vi ikke kombinere de to tradisjonene? Altså fra vår side så kommer jeg og min samboer med tre barn, min mormor og morfar, mine to søstre og bror. Alle er vi vant med en tradisjon, men vi godtar da at vi kombinerer. Men jeg synes det er trist at tre andre mennesker skal ha alle sine tradisjoner, mens vi andre ingenting. 

Jeg har både tilbydd meg å lage ribbe og riskrem og fått nei. 

Det blir heller ikke det samme å ha det 1 juledag. Vi har ingen selskap dagene etter jul,det orker ikke min mor å komme på og heller ikke mine besteforeldre. Min eldste sønn er fra et tidligere forhold og han skal et par dager til sin far da. Det blir ikke det samme og sitte vi 4 som er igjen da med ribbe og riskrem. 

Men takk for svar dere. 

Anonymkode: 3b5e6...841

Jeg ville fortalt min mor at nå er hun skikkelig urimelig, og at dette vil skuffe barnebarna veldig. 
Si at du ikke har noe imot at det serveres pinnekjøtt til middag, og is til dessert, men at dere, for barnas skyld, ønsker å ta med riskrem i tillegg til isen. Så får de som vil spise riskrem og de som vil spise is, og de som vil spise begge deler. 
Dette skaper ikke noe ekstraarbeid for henne eller hennes samboer, og det vil være til stor glede for deg, dine søsken og barna. 

Si tydelig ifra at du er skuffet over henne, og føler at hun setter sin nye samboer og hans voksne barn over dere og deres barn. Og at dersom hun fortsetter å få dere til å føle dere slik, vil dere nok slutte å feire jul sammen med henne så fort hennes foreldre er borte. (At dere nå primært kommer for å være sammen med resten av familien.) 

I mitt hode er juletradisjoner noe som utvikles og tilpasses over tid, ettersom familier utvikles, samles og endres. Men det er jo gjerne slik at man tar med seg litt fra hver, så alle får noe de kjenner igjen.

Anonymkode: d846d...19e

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville fortalt min mor at nå er hun skikkelig urimelig, og at dette vil skuffe barnebarna veldig. 
Si at du ikke har noe imot at det serveres pinnekjøtt til middag, og is til dessert, men at dere, for barnas skyld, ønsker å ta med riskrem i tillegg til isen. Så får de som vil spise riskrem og de som vil spise is, og de som vil spise begge deler. 
Dette skaper ikke noe ekstraarbeid for henne eller hennes samboer, og det vil være til stor glede for deg, dine søsken og barna. 

Si tydelig ifra at du er skuffet over henne, og føler at hun setter sin nye samboer og hans voksne barn over dere og deres barn. Og at dersom hun fortsetter å få dere til å føle dere slik, vil dere nok slutte å feire jul sammen med henne så fort hennes foreldre er borte. (At dere nå primært kommer for å være sammen med resten av familien.) 

I mitt hode er juletradisjoner noe som utvikles og tilpasses over tid, ettersom familier utvikles, samles og endres. Men det er jo gjerne slik at man tar med seg litt fra hver, så alle får noe de kjenner igjen.

Anonymkode: d846d...19e

 

Jeg gjetter på at det heller er mor som er veldig skuffet, og overfører denne skuffelsen til barna. 

Eldste er jo hos faren annethvert år, der er det høyst sannsynlig andre tradisjoner på flere områder.

To yngste kan da ikke være så gamle. Og som barn hadde i alle fall ikke jeg fokus på andre tradisjoner på julaften enn gaver. 

Som barn likte heller ikke jeg og mine søsken riskrem en gang, det er en mer "voksen" dessert, så tror jeg ville elsket is i stedet. 

Forståelse for at ulike familier løser ting på ulik måte er en fin ting å lære barn. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Jeg gjetter på at det heller er mor som er veldig skuffet, og overfører denne skuffelsen til barna. 

Eldste er jo hos faren annethvert år, der er det høyst sannsynlig andre tradisjoner på flere områder.

To yngste kan da ikke være så gamle. Og som barn hadde i alle fall ikke jeg fokus på andre tradisjoner på julaften enn gaver. 

Som barn likte heller ikke jeg og mine søsken riskrem en gang, det er en mer "voksen" dessert, så tror jeg ville elsket is i stedet. 

Forståelse for at ulike familier løser ting på ulik måte er en fin ting å lære barn. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Men barna til HI foretrekker altså riskrem, så hva du likte er ikke relevant her.

Å lære barna at ulike familier gjør ting forskjellig er fint. Det er også fint å lære dem at man ikke må ri prinsipper når det ikke er viktig, at man kan inngå kompromisser, at man kan vise raushet å være løsningsorientert.

 

 

Anonymkode: 63cd7...c0a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når kvinnfolk tenker kun kuk... din mor i dette tilfellet :) 

Anonymkode: fd7b1...fe2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde blitt hjemme om dette hadde hendt meg, jeg bli uvel av bare lukten av pinnekjøtt. 

Pinnekjøtt er for spesielt interesserte og noe kan ikke bare plutselig serverer til barn uten å ødelegge julaften… 

Anonymkode: d15df...ed2

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men barna til HI foretrekker altså riskrem, så hva du likte er ikke relevant her.

Å lære barna at ulike familier gjør ting forskjellig er fint. Det er også fint å lære dem at man ikke må ri prinsipper når det ikke er viktig, at man kan inngå kompromisser, at man kan vise raushet å være løsningsorientert.

 

 

Anonymkode: 63cd7...c0a

Barn bryr seg ikke. Og foretrekker nok is. Riskrem er ikke en barne-dessert. De husker mulig ikke hva de fikk i fjor en gang.  Det er mor som er fornærmet. 

Anonymkode: 9ffb4...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi skal i år ferie jul sammen med nye samboer til min mor og hans to voksne barn. Vi er 10 stk fra vår familie som kommer, og de er som sagt tre stk. Vi har som tradisjon å spise ribbe og riskrem med mandel til dessert og det med premie. De har tradisjon å spise pinnekjøtt og is til dessert. 

Mamma mener nå at vi skal skrote våre tradisjoner, for det var visst greit å prøve ut noe annet. Jeg sa ok til pinnekjøttet fordi jeg ikke orket en diskusjon om det også, men ønsket veldig å ha riskrem og tilbydde å lage det, men nei det skulle vi ikke ha. Plutselig mente hun at ingen likte det, men det gjør vi da alle sammen 🤷‍♀️

Jeg synes det er trist at alle våre tradisjoner blir borte og barna våre som faktisk er barn, ble lei seg over at ikke det var mandel og premie i år. De synes jo det er gøy. Det er liksom ikke det samme å sitte å spise is. Riskrem er jo bare til jul liksom, is resten av året. 

Jeg er skuffet og vurderer å bare lage riskrem og saus og ta med uansett selvom da min mor blir sur. Hva tenker dere her? Det handler ikke om å være teit, men kunne vi ikke møttes på halvveien her, hvorfor skulle alle våres tradisjoner innen julematen gå?  

 

Anonymkode: 3b5e6...841

Ville bare sagt til moren min at vi vil ha riskrem. Lager hun eller skal jeg ta med. Bare sett ned foten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn helg seriøst, dette er virkelig ikke et problem. Dere er voksne folk og tåler å spise annen julemat et år. 

Anonymkode: ba467...14d

Nå skrev ts at hun har tre barn, mens de som skal endre tradisjonen er alle tre voksne mennesker.

TS: liker barna dine i det hele tatt pinnekjøtt? Mannen og jeg har forskjellige tradisjoner og vi har derfor pinnekjøtt når vi er med hans familie. Barna hater det og skuffelsen var stor det første året de ble servert dette. På julaften skal alle få noe som gir julefølelse og som man liker. Barna får derfor retten fra min familie ved siden av på julaften. 
At moren din nekter deg å ta med riskrem er jo virkelig helt på trynet. HVA er problemet med to desserter når verten ikke får ekstra bry med det? Har du spurt rett ut hvorfor det ikke er greit? Jakten på mandelen er jo det viktigste med hele middagen for barna!

Anonymkode: 6c5ac...524

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...