Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ung uføretrygd og står uten midler til depositum, kan jeg få innvilget nav garanti? Jeg har ikke hatt mulighet til å spare opp nesten 25 tusen, og vet ikke om dette er noe jeg har krav på som uføretrygdet?

Anonymkode: 69bd1...67c

Skrevet

Nav garanti er ikke noe man har krav på, men det er bare å søke. 

Anonymkode: a3d56...5ff

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nav garanti er ikke noe man har krav på, men det er bare å søke. 

Anonymkode: a3d56...5ff

Skulle ikke skrivd «krav på»🙈 er bare litt redd nav skal gi avslag, jeg bare aner ikke hvordan det fungerer og hvor fort man evt kunne fått depositum - jeg trenger det innen 2 uker👀

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har ung uføretrygd og står uten midler til depositum, kan jeg få innvilget nav garanti? Jeg har ikke hatt mulighet til å spare opp nesten 25 tusen, og vet ikke om dette er noe jeg har krav på som uføretrygdet?

Vær klar over at mange utleiere ikke godtar NAV - garanti. Kan depositumsgaranti være et alternativ for deg?

https://www.tryg.no/forsikringer/fordeler-hos-tryg/bruk-medlemsfordelene-dine/depositumsgaranti.html

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
always skrev (23 minutter siden):

Vær klar over at mange utleiere ikke godtar NAV - garanti. Kan depositumsgaranti være et alternativ for deg?

https://www.tryg.no/forsikringer/fordeler-hos-tryg/bruk-medlemsfordelene-dine/depositumsgaranti.html

Garanti fra NAV og denne garantien fra dette forsikringsselskapet er i grunn like verdiløst for en utleier, det å kjempe mot NAV eller et forsikringsselskap er like uaktuelt.

Det eneste som gjelder er depositum på egen depositumskonto, rart dette med disse garantiene fra NAV og forsikringsselskap siden det er ingen av de som faktisk kan stille med penger som blir låst på en egen konto som står i leietager og utleier sitt navn...

Anonymkode: 9ba91...9c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Utleieren godtar nav garanti☺️ Bare vet ikke om jeg får det godkjent av nav

Får håpe du gjør det da ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Garanti fra NAV og denne garantien fra dette forsikringsselskapet er i grunn like verdiløst for en utleier, det å kjempe mot NAV eller et forsikringsselskap er like uaktuelt.

Det eneste som gjelder er depositum på egen depositumskonto, rart dette med disse garantiene fra NAV og forsikringsselskap siden det er ingen av de som faktisk kan stille med penger som blir låst på en egen konto som står i leietager og utleier sitt navn...

Anonymkode: 9ba91...9c0

Merkelig det der, alle utleiere bortsett fra en  jeg har vært borti har ikke hatt noen interesse av å sette depositum inn på egen depositumskonto.  De syns det er mye bedre at de får det inn på sin egen konto så de kan ha full kontroll på pengene.

Bare så synd for dem at leietaker da kan lovlig motregne beløpet mot husleie før leietaker flytter ut.  Og da kan man vel si at dette vil være like verdiløst som NaV garantien 😉

Det hadde vært fint om utleiere faktisk hadde vært seriøse nok til å opprette lovlig depositumskonto. Kanskje jeg bare har vært uheldig? Men sånn jeg har forstått det så er akkurat dette at de vil ha depositumet på sin egen konto et gjentakende problem i leieforhold.

• Liker 1
Skrevet

Alle får dritt garantien fra NAV, å finne huseiere som godtar der er verre. Får leiligheter som trekker eller en råtten kjeller.

Anonymkode: 83d2f...ada

• Liker 1
Skrevet

Du kan også be om rentefritt lån fra nav. Da lager dere også nedbetalingsplan. 

Anonymkode: fbeb2...d36

• Nyttig 2
Skrevet
always skrev (10 timer siden):

Merkelig det der, alle utleiere bortsett fra en  jeg har vært borti har ikke hatt noen interesse av å sette depositum inn på egen depositumskonto.  De syns det er mye bedre at de får det inn på sin egen konto så de kan ha full kontroll på pengene.

Bare så synd for dem at leietaker da kan lovlig motregne beløpet mot husleie før leietaker flytter ut.  Og da kan man vel si at dette vil være like verdiløst som NaV garantien 😉

Det hadde vært fint om utleiere faktisk hadde vært seriøse nok til å opprette lovlig depositumskonto. Kanskje jeg bare har vært uheldig? Men sånn jeg har forstått det så er akkurat dette at de vil ha depositumet på sin egen konto et gjentakende problem i leieforhold.

Jeg sa bare tydelig i fra "nei, jeg skal ha depositumskonto i henhold til lovverket". Har skjedd to ganger, null problem, har da fått depositumskonto. 

Anonymkode: 6d0ab...513

• Liker 3
Skrevet

Jeg er utleier og de fleste som har behov får nav garanti. Desverre er jeg en av de som Ikke tar det lenger etter dyr erfaring og konflikt med NAV

Anonymkode: b7b3b...207

• Nyttig 3
Skrevet

Pleier å være krav om å ha fått avslag på søknad i ordinær bank. Og ja, du kan godt si at huseier krever penger på konto, så vil du få rentefritt lån i stedet.

Anonymkode: 73bf8...cda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sa bare tydelig i fra "nei, jeg skal ha depositumskonto i henhold til lovverket". Har skjedd to ganger, null problem, har da fått depositumskonto. 

Anonymkode: 6d0ab...513

Jeg fikk til svar "da kan du finne deg et annet sted å bo..."

Litt dritt for denne utleieren da at jeg motregnet mot framtidig leie når jeg avsluttet leieforholdet (som forøvrig ikke varte lenge, da det var mange andre brudd på husleieloven fra utleiers side).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er utleier og de fleste som har behov får nav garanti. Desverre er jeg en av de som Ikke tar det lenger etter dyr erfaring og konflikt med NAV

Anonymkode: b7b3b...207

Forstår deg veldig godt, hørt mange skrekkhistorier om hvor ubrukelig denne garantien er.

Med ung ufør så får du utbetalt minimum 19.000 i mnd, burde være mulig å spare til depositum da....

Anonymkode: 9ece3...eb8

• Liker 1
Skrevet

Men en sånn "garanti" dekker vel bare depositum, og / eller dersom en leietaker plutselig slutter å betale husleie? Likevel blir det et forbanna papir-helvete for utleieren å få tak i disse pengene fra NAV, selv om de egentlig har krav på dette. 

Anonymkode: cb449...95d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men en sånn "garanti" dekker vel bare depositum, og / eller dersom en leietaker plutselig slutter å betale husleie? Likevel blir det et forbanna papir-helvete for utleieren å få tak i disse pengene fra NAV, selv om de egentlig har krav på dette. 

En sånn garanti har null verdi. 

Anonymkode: db076...bbf

• Nyttig 1
Skrevet

Man kan få hjelp av Nav på den måten at de setter inn depositums pengene på dep konto. Ved utflytting sendes beløpet tilbake til Nav.

Anonymkode: d47fb...cbf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

NAVs depositumsgaranti dekker normalt ubetalt husleie og dokumenterte skader i leieobjektet.

Anonymkode: b44de...c1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...