Gå til innhold

Greit å sette ned foten når det gjelder besøk av samboers familie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer bor i min hjemby. Det meste av hennes familie bor langt unna, så når de er på besøk, er de gjerne en stund. De sover da på madrass på stua, da vi ikke har ekstra soverom.

Nå har vi først hatt besøk av samboers to søsken i en uke, og i morgen kommer samboers bestemor på besøk som tilfeldigvis var i området og ønsket å besøke. Hun blir også en ukes tid.

Sa til min samboer at hun gjerne kunne ventet noen dager med å komme, så vi fikk en liten pause fra besøket, men da var det allerede avtalt og min samboer ønsket ikke si hun ikke komme nå likevel.

Jeg føler nå at min samboer trosset meg og gått i mot mine meninger. Skal jeg bare la det gå, eller er det greit å stå på mitt her?

Selv forsvarer hun seg med at hun ikke ser familien så ofte, og ønsker å ha besøk av dem når hun kan. Selv går jeg godt overens med familie hennes, så det er ikke noe med det, men det å ha noen på stua over flere uker.

 

Anonymkode: 9a2d1...569

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man bor langt unna familie, så bør man prioritere gjesterom.

Jeg er enig i at det er for sent å avlyse bestemorens besøk selv om hun burde avklart det med deg på forhånd. Men snakk om at dere snakker sammen før hun inviterer / sier ja til besøk neste gang.

Er det noe billige hotell el.l. som er greit for gjester å bo på? Tenker sånn til en annen gang.

Anonymkode: 1978b...01c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe særlig å avtale det før hun har hørt med deg om det er greit, synes jeg! Mulig det er for sent å gjøre noe med det denne gangen, men jeg ville helt klart tatt opp med henne nå at dere er nødt til å være enige om slikt, og sette en begrensning i antall dager og frekvens på besøkene. 

Er glad i mannens familie, men å ha dem i stua i ukesvis er helt uaktuelt. Samme gjelder min egen familie. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd alt av juleferier/sommerferier i maaaange år før vi flyttet nærmere hjemme hos svigers eller mine foreldre, så jeg ville åpnet dørene for all familie.  Nå krever min familie lite og de kjøper alltid med seg ting og ordner og ikke bare forventer oppvarter så svigers bodde til og med hos oss 2 uker før og 1,5 uke etter yngstes fødsel og jeg syntes det var mye hjelp. De fant jo på masse med yngste.

Anonymkode: f1db3...c9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysådd skrev (5 minutter siden):

Ikke noe særlig å avtale det før hun har hørt med deg om det er greit, synes jeg! Mulig det er for sent å gjøre noe med det denne gangen, men jeg ville helt klart tatt opp med henne nå at dere er nødt til å være enige om slikt, og sette en begrensning i antall dager og frekvens på besøkene. 

Er glad i mannens familie, men å ha dem i stua i ukesvis er helt uaktuelt. Samme gjelder min egen familie. 

Jeg visste at hun kom, hadde bare ikke avklart akkurat hvilken dag. Hun sa i forrige uke «i neste uke», så antok bare jeg at det ikke var tidlig i uka/rett etter det andre besøket var dratt. Så var vel en liten misforståelse opp i der også.

Anonymkode: 9a2d1...569

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg. Det var mange som bare tenkte det var praktisk å bo hos oss før. Bare en natt! Så tenkte de ikke på at vi måtte omgjøre planer, skifte og vaske sengetøy etc etc... 

Du må ta denne kampen med samboeren din! For sent denne gangen 

Anonymkode: 764b0...269

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når man bor langt unna familie, så bør man prioritere gjesterom.

Jeg er enig i at det er for sent å avlyse bestemorens besøk selv om hun burde avklart det med deg på forhånd. Men snakk om at dere snakker sammen før hun inviterer / sier ja til besøk neste gang.

Er det noe billige hotell el.l. som er greit for gjester å bo på? Tenker sånn til en annen gang.

Anonymkode: 1978b...01c

Vi har ikke råd til gjesterom, dessverre.

Hotell virker ikke så veldig aktuelt. Det er dyrt i lengden + at det blir et lite stykke unna, slik at man ikke får tilbringt tiden sammen på samme måte.

Anonymkode: 9a2d1...569

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det spørs litt på hyppigheten. Er det bare denne gangen det ble to uker på rappen?

Tenker generelt at man bør prøve å være så raus som mulig når man bor i den enes hjemby og den andre ønsker god kontakt med sin familie. Det er et stort offer å flytte fra familien og nettverket sitt for å bo i en annen sin hjemby.

Anonymkode: e48ad...9a0

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sånt som man må diskutere sammen på forhånd, når man ikke har ekstra soverom så er ikke denne typen overnatting holdbart mer enn et par netter.

Jeg havnet nesten i samme situasjonen for et par år siden, min bedre halvdel hadde invitert sin bror til å være et par tre måneder uten å avklare alt med meg først. Jeg visste at han skulle komme siden billetten var kjøpt, men jeg visste ikke hvor lenge. Heldigvis så kom pandemien å satte en stopper for hele opplegget.

Vi har en liten enebolig med to soverom men vi bruker hvert vårt rom, dessuten så er det vanvittig slitsomt å ha noen boende så lang tid.

Anonymkode: facaf...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker det spørs litt på hyppigheten. Er det bare denne gangen det ble to uker på rappen?

Tenker generelt at man bør prøve å være så raus som mulig når man bor i den enes hjemby og den andre ønsker god kontakt med sin familie. Det er et stort offer å flytte fra familien og nettverket sitt for å bo i en annen sin hjemby.

Anonymkode: e48ad...9a0

Som regel er det én uke av gangen. Kanskje 2-3 ganger i året. Så denne gangen ble litt unntakstilstand, ja. Synes fortsatt det blir litt for intimt over for lang tid.

Anonymkode: 9a2d1...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er sånt som man må diskutere sammen på forhånd, når man ikke har ekstra soverom så er ikke denne typen overnatting holdbart mer enn et par netter.

Jeg havnet nesten i samme situasjonen for et par år siden, min bedre halvdel hadde invitert sin bror til å være et par tre måneder uten å avklare alt med meg først. Jeg visste at han skulle komme siden billetten var kjøpt, men jeg visste ikke hvor lenge. Heldigvis så kom pandemien å satte en stopper for hele opplegget.

Vi har en liten enebolig med to soverom men vi bruker hvert vårt rom, dessuten så er det vanvittig slitsomt å ha noen boende så lang tid.

Anonymkode: facaf...f77

Vi har vært sammen lenge og familien hennes har alltid pleid å sove på stua over en ukes tid noen ganger i året. Det er noe jeg i utgangspunktet er villig til å ofre, så samboer får ha besøk av sin familie og barnet vårt får bli godt kjent med hennes familie også selv om de bor langt unna.

Noen ganger synes jeg bare det kan bli litt mye, særlig om det blir over flere uker, slik som nå.

Anonymkode: 9a2d1...569

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man bor langt unna familie, så bør man prioritere gjesterom.

Anonymkode: 1978b...01c

Nei, virkelig ikke. Betale hundretusener ekstra for at familie skal ha et gratis sted å bo? Nei. Jeg hadde heller ikke godtatt overnatting i ukevis. 

Anonymkode: e5e0a...b39

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man bosetter seg på den enes hjemsted, så må den andre få ha besøk av familien sin. Og man må regne med en del ferie går med til å besøke familie langt unna. Her skjedde det vel bare et uhell med kommunikasjonen alle veier. Det tåler du! Her går ofte sommerferien med til ett eller flere besøk av noen av mannens 5 søsken. Men dumt for dere at dere ikke har råd til gjesterom. Skjønner at det er slitsomt at noen sover i stua.

 

Anonymkode: 4e7cf...44b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man velger å bo på den enes hjemsted og ha tilgang til den delen av familien hele tiden så må selvfølgelig den andre parten få ha besøk av familien sin så mye de vil. Det virker veldig merkelig å bo så langt unna den enes familie og ikke prioritere et gjesterom. Hvis det hadde vært omvendt hadde du aldri akseptert at samboeren din nektet deg å ha besøk av din egen familie.

Anonymkode: e20a7...294

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo av betydning her hvor mange timers reisevei unna familien bor. Er det snakk om 2-4 timer kjøretid kan jo også samboer reise hjem på besøk ofte. Jeg godtar maks en helg og det er vi heldigvis enige om. Det er krevende og bo med folk over så lang tid og særlig om må dele bad og de sover på stua. 

Anonymkode: d88c6...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg føler nå at min samboer trosset meg og gått i mot mine meninger. Skal jeg bare la det gå, eller er det greit å stå på mitt her?

Synes du skal senke skuldrene og velge dine kamper. Dere bor i din hjemby, samboeren din har ofret mye familietid ved å flytte langt vekk fra sin familie.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller funnet på noe i den perioden det er mye besøk. Eller installert meg godt og hyggelig på soverommet for litt egentid. Dette holder du ut :) 

Anonymkode: 0bd18...d24

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg og min samboer bor i min hjemby. Det meste av hennes familie bor langt unna, så når de er på besøk, er de gjerne en stund. De sover da på madrass på stua, da vi ikke har ekstra soverom.

Nå har vi først hatt besøk av samboers to søsken i en uke, og i morgen kommer samboers bestemor på besøk som tilfeldigvis var i området og ønsket å besøke. Hun blir også en ukes tid.

Sa til min samboer at hun gjerne kunne ventet noen dager med å komme, så vi fikk en liten pause fra besøket, men da var det allerede avtalt og min samboer ønsket ikke si hun ikke komme nå likevel.

Jeg føler nå at min samboer trosset meg og gått i mot mine meninger. Skal jeg bare la det gå, eller er det greit å stå på mitt her?

Selv forsvarer hun seg med at hun ikke ser familien så ofte, og ønsker å ha besøk av dem når hun kan. Selv går jeg godt overens med familie hennes, så det er ikke noe med det, men det å ha noen på stua over flere uker.

 

Anonymkode: 9a2d1...569

Er det noen spesiell grunn til at slektninger velger å ikke bo på hotell? Altså - familie med åpenbart dårlig råd og god grunn for det (mindreårige og studenter) er en ting. De har ikke råd til hotell. Men at voksne mennesker skal få overnatte gratis i tide og utide er ikke noe man tar for gitt. Det naturlige er at foreldrene hennes, tanter, onkler, besteforeldre og andre som bør ha råd til det overnatter på hotell. Så kan de velge om ønsket om å besøke byen er såpass stort. Er det ikke såpass stort? Da bør man avvikle kontakten. 

Folk som bor langt borte fra familie er ikke «gratis hotell». De er slekt. Velger folk å kun komme om de får snylte på overnatting? Da er sympatien meget overfladisk og videre kontakt kan minimeres. Så at din samboer bor langt unna sine foreldre er ikke av relevans for at dere skal ha eller ikke ha overnattingsgjester. 

Anonymkode: 93d4b...ae8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man velger å bo på den enes hjemsted og ha tilgang til den delen av familien hele tiden så må selvfølgelig den andre parten få ha besøk av familien sin så mye de vil. Det virker veldig merkelig å bo så langt unna den enes familie og ikke prioritere et gjesterom. Hvis det hadde vært omvendt hadde du aldri akseptert at samboeren din nektet deg å ha besøk av din egen familie.

Anonymkode: e20a7...294

Det vet du ikke. Jeg er ikke TS, men ville aldri i verden hatt familien min på besøk i ukevis.

Anonymkode: e5e0a...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man velger å bo på den enes hjemsted og ha tilgang til den delen av familien hele tiden så må selvfølgelig den andre parten få ha besøk av familien sin så mye de vil. Det virker veldig merkelig å bo så langt unna den enes familie og ikke prioritere et gjesterom. Hvis det hadde vært omvendt hadde du aldri akseptert at samboeren din nektet deg å ha besøk av din egen familie.

Anonymkode: e20a7...294

Det er vel ingen selvfølgelighet? Hun kan jo reise hjem så ofte hun vil om de ikke har barn. Bor man i by er ekstra soverom dyrt og prioritere kun pga gjester. De færreste har vel et eget rom kun til gjester. Selv mener jeg en helg/langhelg er mer enn nok før man går hverandre på nervene. Særlig om man må varte opp i tillegg ikke kunne slappe av i eget hjem. 

Anonymkode: d88c6...52b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo av betydning her hvor mange timers reisevei unna familien bor. Er det snakk om 2-4 timer kjøretid kan jo også samboer reise hjem på besøk ofte. Jeg godtar maks en helg og det er vi heldigvis enige om. Det er krevende og bo med folk over så lang tid og særlig om må dele bad og de sover på stua. 

Anonymkode: d88c6...52b

Ene søskenet bor 2,5 timer unna, resten av familien bor 15 timers kjøring unna.

Anonymkode: 9a2d1...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...