Gå til innhold

Kan klein eller mittle spitz være rasen for meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har selv hatt pomeranian og hun var veldig vokal. Varslet mye, og tok MYE jobb for å få det levelig og at hun ikke skulle bjeffe på alt og alle. Det ligger i de at de varsler med bjeff, så det er en del av rasen bare. Det er heller ikke en hund som er supre på lange fjellturer osv. De er små og har korte ben, så er klart de blir raskere slitne. Når det skal sies - hun vår var med på Besseggen og flere andre fjellturer hvor hun gikk på og imponerte stort, men noen turhunder vil jeg ikke si de er.

Når det gjelder lynne og det å være kosete så er min erfaring at den rasen er helt topp. Lettlærte når det gjelder triks osv også. Morsom, søt og koselige hunder.

Vil anbefale deg å se på de største spitz rasene hvis du går mye turer. Ellers vil jeg også anbefale deg å gi bichon havanais og/eller de små terrier rasene en liten titt. De er små, bra lynne, søte (synes jeg da) og kosete. I tillegg er de litt mer hardføre og tåler oftere lengre og mer turer. 

Endret av Megplussto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tabris skrev (11 timer siden):

Da er vi tilbake til stressnivå og usikkerhet. :) 

 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har pomeranian, den minste spitz typen. Hun er helt klart vokal, da de er varslere. Hun varsler stort sett når ringeklokka ringer, men også om hun hører noe suspekt. Det kan være bil, vind osv. Kan også variere på dagsform. Siden jeg er alene kaller jeg henne min sikkerhetsalarm hehe. Det plager ikke meg, hun slutter ved tilsnakk. Jeg, som du har tenkt, går stort sett 1-2 timer tur med henne daglig fordelt på 4 ganger. Gjerne en langtur på en time+ og ellers 3 doturer i nabolaget. 

Anonymkode: d879e...c74

Takk for at du deler erfaring. Var det lett/greit å lære henne ¨å slutte å bjeffe når du sier fra?

Megplussto skrev (10 timer siden):

Har selv hatt pomeranian og hun var veldig vokal. Varslet mye, og tok MYE jobb for å få det levelig og at hun ikke skulle bjeffe på alt og alle. Det ligger i de at de varsler med bjeff, så det er en del av rasen bare. Det er heller ikke en hund som er supre på lange fjellturer osv. De er små og har korte ben, så er klart de blir raskere slitne. Når det skal sies - hun vår var med på Besseggen og flere andre fjellturer hvor hun gikk på og imponerte stort, men noen turhunder vil jeg ikke si de er.

Når det gjelder lynne og det å være kosete så er min erfaring at den rasen er helt topp. Lettlærte når det gjelder triks osv også. Morsom, søt og koselige hunder.

Vil anbefale deg å se på de største spitz rasene hvis du går mye turer. Ellers vil jeg også anbefale deg å gi bichon havanais og/eller de små terrier rasene en liten titt. De er små, bra lynne, søte (synes jeg da) og kosete. I tillegg er de litt mer hardføre og tåler oftere lengre og mer turer. 

Takk for at du deler erfaring, har sett en del på havanais og har fallt litt for den rasen nå, får se hva det blir til. 

Rucula skrev (10 timer siden):

Det er jo ikke en mellomstor hund. Det er en knøttliten hund

Den er vel sant, men den er ikke av de minste da?

Anonymkode: 89862...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Takk for at du deler erfaring. Var det lett/greit å lære henne ¨å slutte å bjeffe når du sier fra?

Takk for at du deler erfaring, har sett en del på havanais og har fallt litt for den rasen nå, får se hva det blir til. 

Den er vel sant, men den er ikke av de minste da?

Anonymkode: 89862...756

Jo... klein spitz er definitivt en av de minste. 
Jeg kjenner mange av dem. 
og nesten alle har patella på bakbena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for at du deler erfaring. Var det lett/greit å lære henne ¨å slutte å bjeffe når du sier fra?

Anonymkode: 89862...756

Er bare konsekvent og gjerne avleder henne med noe annet. Det finnes individuelle forskjeller, og hun er stillere enn nabohunden av samme rase (hannhund) men en stille rase er det ikke. Om du opprinnelig ønsket en Cavalier så er tiden nå, leste nylig en artikkel om utenlandske kjøpere som prøver å sikre seg norske cavalier. 

Anonymkode: d879e...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 15.25):

Så vidt jeg har skjønt det er klein og mittle spitz mer eller mindre samme rasen bare størrelseforskjell som skiller dem? 

Jeg ser etter en liten til mellomstor rolig, stille hund som jeg kan lære litt lydighet og som kan være med på fjell og joggeturer. 

Kan dette være rasen for meg? Noen som har erfaring med rasen?

Anonymkode: 89862...756

Om du ser etter en «rolig, stille hund» er verken klein- eller mittelspitz rasen for deg. Forsåvidt ingen typer spisshund eller finsk lapphund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket ut papillon? Av de små hundene er det en jeg har sett en del av i lydighetsringen. De er lettlærte hunder som du kan trene til det meste.

Anonymkode: 97180...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...