Gå til innhold

Er så forbasket lei av de som driver å «siler» telefon oppringningene.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med at man ikke ønsker å snakke? Det er ikke alle som ønsker å være tilgjengelig hele tiden. Noen ganger savner jeg tiden uten mobiltelefon. Hvorfor er du så viktig at alle må svare deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man ser hvem som ringer, og så gidder man ikke svare. Det er så vanvittig frekt.

Det er selvsagt greit å ikke svare telefonen når man er på jobb, spiser middag, er opptatt etc. Da sender man en sånn automelding om at man ikke kan snakke nå, og så ringer man opp igjen etterpå.

Hva er poenget? Er man så important at man ikke kan svare? Har man det så travelt at man ikke kan snakke med folk? 

Ser folk ordner seg ulikt når det gjelder dette. Synes det er mye dårlig oppførsel ute å går på dette. 

Anonymkode: 579e8...7ac

Velger selv når jeg skal være tilgjengelig. En iting at det er forventet at man skal ta telefonen. Legger ofte igjen telefonen hjemme. Da hadde jeg ikke svart deg.

Og det er det heldigvis jeg som styrer.

Anonymkode: ee8c5...14c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan de ikke sitte å dømme og vite, det kan være viktig for den som ringer å ta den tlf. 

Anonymkode: 922d4...5cd

Det er vel de som ringer ofte og mye som blir silt ut. De har ikke kritisk info hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har to ganger i livet måtte ta ringerunden med dødsbudskap. Slik ting er ikke noe som kan vente

Anonymkode: 922d4...5cd

Joda, det kan helt fint vente, faktisk. Vedkommende er dau, ingen hast.

Ringer du meg en eller 18 ganger, så er det ingen forskjell.

Anonymkode: ec92e...fcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skulle jeg gå glipp av kritisk info, grunnet mitt forhold til telefonen og tilgjengelighet, så er det mitt tap, om jeg ser det som et tap.

Mitt ansvar, med andre ord.

Anonymkode: ec92e...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo faktisk ikke gå rundt med mobilen på seg/påskrudd 24/7 bare tilfelle det skulle skje et dødsfall eller en nødsituasjon. Mange har jobber der det ikke er mulig. Noen ganger er man på et sted man ikke har lov å ha den på av hensyn til andre, feks teater. Noen ganger er man på steder med støy så man uansett ikke ville hørt hva som ble sagt. Og noen ganger hører man den bare ikke. Å gå rundt hele livet og passe på at man får et eventuelt dødsbudskap på sekundet er rett og slett ikke noe sunt liv. 

Anonymkode: 031e7...d79

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også legge til at man ikke nødvendigvis ønsker et dødsbudskap fortest mulig uansett sted og hvem man er sammen med. Jeg har opplevd å bli oppringt både mens jeg satt i møte på jobb og mens jeg satt på bussen med slike budskap. I begge tilfeller var jeg glad jeg ventet til jeg kom hjem. 

Anonymkode: 031e7...d79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man ser hvem som ringer, og så gidder man ikke svare. Det er så vanvittig frekt.

Det er selvsagt greit å ikke svare telefonen når man er på jobb, spiser middag, er opptatt etc. Da sender man en sånn automelding om at man ikke kan snakke nå, og så ringer man opp igjen etterpå.

Hva er poenget? Er man så important at man ikke kan svare? Har man det så travelt at man ikke kan snakke med folk? 

Ser folk ordner seg ulikt når det gjelder dette. Synes det er mye dårlig oppførsel ute å går på dette. 

Anonymkode: 579e8...7ac

Tenker det er bra man ser hvem som ringer , og hvis det er en samtale man ønsker , men ikke kan ta, ringer man opp igjen . Hvis det er noen jeg ikke ønsker snakke med , ringer jeg ikke opp igjen . Det er ikke en menneskerett å snakke med hvem man vil , når man vil . Er det noe viktig , send vedkommende en melding 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp. Om, når, hvorfor og hvorfor ikke folk tar telefonen når du ringer, har du ingenting med!! Det kan være mange ulike grunner til det. Respekter folks private tid. Det er du som har et problem her. 

Anonymkode: e7941...baa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lydløs mobil i alle år nå, med mindre det er telefon jeg venter fra typ lege, megler eller en jobb jeg har søkt på osv. Har en mor som drev å ringte hele tiden, 40 tapte anrop om jeg ikke svarte og i tillegg generelle sms som ikke sa noe om hva hun ville f.eks. "ring". Hun ble forbannet om jeg tok tlf og sa feks "jeg lager mat nå", "jeg var i dusjen", "jeg var på trening". Hun sa var det ikke det ene så var det det andre. Uansett, hun er nå kuttet ut pga giftig persononlighet. Og hun er en av grunnene til at jeg hater å snakke i telefon. Det er sykt frekt å forvente at man skal ha lyst å prate bare fordi en selv har lyst å prate. Send ei melding eller la meg være i fred..

Anonymkode: 5a13e...0ea

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk er så sabla rare ; når man klager over at folk ikke svarer på melding så får man høre at ; ring hvis det er viktig. Og hvis man ringer ; send melding hvis det er viktig. SÅ hva skal en stakkar tro? 

Anonymkode: 922d4...5cd

Kanskje folk bare er forskjellige og har ulike preferanser. 

Anonymkode: 7e200...29e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Folk er så sabla rare ; når man klager over at folk ikke svarer på melding så får man høre at ; ring hvis det er viktig. Og hvis man ringer ; send melding hvis det er viktig. SÅ hva skal en stakkar tro? 

 

Anonymkode: 922d4...5cd

Stakkar! (dine ord).

Som andre påpeker, det er ikke én standard for det her, folk er forskjellige - rart nok.

For MIN DEL, må du veldig gjerne sende en melding hvis det er viktig, og du ikke kommer igjennom på første forsøk. Det er da større sannsynlighet for at jeg får det med meg.

Grunnene er mange, siling av telefonsamtaler kan være en, men mer sannsynlig er at jeg har på lydløs. Men, jeg har SMS koblet til PC-ene mine, som jeg benytter mye både i jobb og på privaten. Så hvis du sender en melding, så får jeg den opp på maskinen jeg sitter på, og kan dermed få det med meg.

Men igjen, det er meg, andre har andre preferanser.

Anonymkode: ec92e...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt ts! Før i tiden tok man den alltid, hadde respekt for den som ringte og sa i såfall i fra om det ikke skulle passe. Har nok noe med at vi ikke så hvem som ringte, og at man betalte en del for å ringe.

Men likevel at det er forskjell på å sende en tilfeldig snap/messenger melding. Det er slikt jeg ser på som hyggelig kommunikasjon, men ikke noe som haster å svare på.

Sender folk en melding, så kommer det litt an på hva det handler om. Om jeg ser det haster, så prøver jeg å svare raskest mulig, men om ikke venter jeg litt til jeg har bedre tid. Har jeg tid, svarer jeg naturligvis med en gang.

Men når familie/venner/bekjente ringer, så svarer jeg selvfølgelig. For da anser jeg det som noe den andre ønsker å snakke med meg om der og da. Har jeg absolutt ikke tid, så sender jeg melding om jeg kan. Eller slik som middag, ringer jeg tilbake med en gang etterpå.

Er enig med deg at det er respektløst å «sile» ut telefonoppringninger, med mindre det er et ukjent nummer du vil sjekke opp først.

Det har skjedd en endring i folks oppførsel, og ikke til det bedre når det kommer til dette.

Anonymkode: 5210a...f31

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man ser hvem som ringer, og så gidder man ikke svare. Det er så vanvittig frekt.

Det er selvsagt greit å ikke svare telefonen når man er på jobb, spiser middag, er opptatt etc. Da sender man en sånn automelding om at man ikke kan snakke nå, og så ringer man opp igjen etterpå.

Hva er poenget? Er man så important at man ikke kan svare? Har man det så travelt at man ikke kan snakke med folk? 

Ser folk ordner seg ulikt når det gjelder dette. Synes det er mye dårlig oppførsel ute å går på dette. 

Anonymkode: 579e8...7ac

er vel noe med å ikke ønske å være tilgjengelig 24/7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tar telefonen om det er folk jeg kjenner, men er det ukjent nr så søker jeg opp etterpå. Har sosial angst og hater å snakke i telefonen, så foretrekker at folk sender melding om hva det gjelder. 
 

Får noia av å ikke vite om det er viktig eller om det er en skravlesjuk person som oppholder meg i 1 time.

Jeg vik heller siles enn at folk tar telefonen om de ikke har tid/lyst, praktiserer det samme andre veien.

Anonymkode: 94952...4c4

har ikke sosial angst men jeg og får noja av å ikke vite om det er viktig eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En slik beskjed vil alle ha asap. 

Anonymkode: 922d4...5cd

 

En slik beskjed ville jeg ønsket å få hjemme, eller et sted jeg var alene. Ikke på jobb, eller i en venninnelunsj.

En slik beskjed kommer heldigvis ekstremt sjeldent i løpet av et langt liv. 

Derfor - Å ta enhver telefon fordi det kan være en nærstående som har dødd, det er utmattende, og ikke bra for psyken på noen som helst måte. 

Virkelig... ikke terroriser dine nærmeste med 18 oppringninger på rad en gang til. Er man normalt skrudd sammen så ønsker man å ta telefoner, også dødsbudskap, i et øyeblikk der man ikke er midt i en annen situasjon. 

Anonymkode: 9f06b...ab3

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er så lei den svartens mobiltelefonen at jeg noen ganger bare har lyst til å kaste den på havet 🤮

Savner virkelig tiden da man hadde fasttelefon og ikke måtte være tilgjengelig hele tiden. Hater at alt er digitalisert til det punktet at man ikke kan være uten internett og mobil. Folk er så stressa for tiden, alt skal gå så jævla raskt og effektivt. Ingen har tålmodighet til noe mer, folk tåler ikke å sitte og kjede seg i et minutt engang. Jeg har NULL dårlig samvittighet for at jeg ikke alltid er tilgjengelig! 

Anonymkode: ae69f...ea3

Enig med deg. Men du må faktisk ingenting ;) 

Selv setter jeg alltid telefonen på flymodus, før, under, og etter trening. Da skal jeg ha fokus, og vil ikke forstyrres av noen ting. Det er min egentid.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, det kan helt fint vente, faktisk. Vedkommende er dau, ingen hast.

Ringer du meg en eller 18 ganger, så er det ingen forskjell.

Anonymkode: ec92e...fcf

Ja, det kan fint vente. Men enkelte ser ut til å klø etter å sladre fra seg den infoen så raskt som mulig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man ser hvem som ringer, og så gidder man ikke svare. Det er så vanvittig frekt.

Det er selvsagt greit å ikke svare telefonen når man er på jobb, spiser middag, er opptatt etc. Da sender man en sånn automelding om at man ikke kan snakke nå, og så ringer man opp igjen etterpå.

Hva er poenget? Er man så important at man ikke kan svare? Har man det så travelt at man ikke kan snakke med folk? 

Ser folk ordner seg ulikt når det gjelder dette. Synes det er mye dårlig oppførsel ute å går på dette. 

Anonymkode: 579e8...7ac

Synes det er dårlig gjort og ikke respektere at andre har seg og sitt og kreve at de skal svare med en gang. Man har jo ingen grunn til å bli forbanna for det og droppe gode relasjoner bare fordi det tar en uke før de evt har tid og ork til samtale. Synes folk er for hårsåre og kravstore i dag og er så sykt bitre og selvberettiget

Anonymkode: 1aba7...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammel at jeg husker tiden da det ikke fantes mobiltelefoner. Og i hvert fall ikke smarttelefoner. 

Ville man ha tak i noen, var valget enten fasttelefonen eller ringe på døra. Tok de ikke telefonen? Ok, da var de ikke hjemme (eller ville ikke snakke). Åpnet de ikke døra? Ok, da var de ikke hjemme (eller ville ikke ha besøk). 

Jeg lengter ikke tilbake til den tiden. Men: Jeg kjenner på at det er noe dritt at mange forventer at man er tilgjengelig nærmest 24 timer i døgnet. 

Dessuten har jeg noen venninner som blir ekstremt pratesyke hver gang de skal ut på en liten eller stor kjøretur. Nei, jeg gidder ikke skravle om ingenting fordi du kjeder deg når du kjører bil. 

 

 

Anonymkode: 39916...6ef

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...