Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Høstsemester skrev (4 minutter siden):

Han hadde treningssenter i Haugesund, lurer på om han driver det fremdeles.

Fra proff.no, rollene til Geir Kåre Cemsoylu Nyland, Mann, født 1991, 0556 Oslo

IMG_20230829_074619.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om han går på Nav nå, men han har i hvert fall gjort det, det har han selv uttalt. Og tror vel kanskje han fortsatt gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aranciata skrev (22 minutter siden):

Vet ikke om han går på Nav nå, men han har i hvert fall gjort det, det har han selv uttalt. Og tror vel kanskje han fortsatt gjør det.

Han går på AAP. Med en invaliditetsgrad på 85 prosent er det stor sannsynlighet for at han blir uføretrygdet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Pipaluk said:

Han går på AAP. Med en invaliditetsgrad på 85 prosent er det stor sannsynlighet for at han blir uføretrygdet. 

Ah, makes sense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstsemester skrev (1 time siden):

Han hadde treningssenter i Haugesund, lurer på om han driver det fremdeles.

Det drives av søskenbarnet hans eller noe sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (2 timer siden):

Er jo mange i jobb som sitter i rullestol, kvalifiserer det automatisk til uføretrygd? 
Forstår jo at ting blir mer krevende og tar noe mer tid, men 100% ufør høres jo rart ut. 
Se på plutselig rullestol Karine tetraplegiker og jobber 50% som forsker hos FHI. Birgit Skarstein bobler jo over av energi. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (12 minutter siden):

Er jo mange i jobb som sitter i rullestol, kvalifiserer det automatisk til uføretrygd? 
Forstår jo at ting blir mer krevende og tar noe mer tid, men 100% ufør høres jo rart ut. 
Se på plutselig rullestol Karine tetraplegiker og jobber 50% som forsker hos FHI. Birgit Skarstein bobler jo over av energi. 

Jo, men ikke glem den mentale siden av invaliditetsgraden. Birgit Skarstein har nok hatt sine dager med frustrasjon og banning også.

Pluss at alle med nedsatt funksjonsevne er ikke like.

GK har vært en aktiv mann og den omstillingen kan ta han flere år. Jeg synes han har vært  uansvarlig og til tider ufin men akkurat her synes jeg det blir litt urettferdig.  

Endret av Glufseguri
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (1 time siden):

Jo, men ikke glem den mentale siden av invaliditetsgraden. Birgit Skarstein har nok hatt sine dager med frustrasjon og banning også.

Pluss at alle med nedsatt funksjonsevne er ikke like.

GK har vært en aktiv mann og den omstillingen kan ta han flere år. Jeg synes han har vært  uansvarlig og til tider ufin men akkurat her synes jeg det blir litt urettferdig.  

Trodde han var sterk mentalt, må jo være bedre å jobbe litt om man kan det?

Det er jo selvsagt forferdelig tøft for alle når blir skadet for livet, og selvsagt er ikke alle skader like. Sier bare at mange klarer det, men de har nok jobbet seg gjennom det, og har en sterkere psyke og ønske om å jobbe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (1 time siden):

Sant det, men rullestol sier ikke så mye om muligheten for å ta lønnet arbeid.  Her er det masse andre faktorer som spiller inn.  

Har du en utdannelse og jobberfaring før skadeomfanget så vil det hjelpe i prosessen. 

Før kunne man gå på aap veldig lenge. Nå har det blitt kraftig innstrammet. Jeg vet ikke om Nav vil forlenge en aap med tanke på å få personen i jobb med et slikt skadeomfang.

Men døra er ikke helt låst for jobbing selv om man blir ufør.  Det blir bare en annen inngang. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (51 minutter siden):

Trodde han var sterk mentalt, må jo være bedre å jobbe litt om man kan det?

Det er jo selvsagt forferdelig tøft for alle når blir skadet for livet, og selvsagt er ikke alle skader like. Sier bare at mange klarer det, men de har nok jobbet seg gjennom det, og har en sterkere psyke og ønske om å jobbe. 

Her stoler jeg på fyrens dømmekraft selv. Han er i en jækla kjip situasjon og mentalt sterk. Han bestemmer, ikke du.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Sant det, men rullestol sier ikke så mye om muligheten for å ta lønnet arbeid.  Her er det masse andre faktorer som spiller inn.  

Har du en utdannelse og jobberfaring før skadeomfanget så vil det hjelpe i prosessen. 

Før kunne man gå på aap veldig lenge. Nå har det blitt kraftig innstrammet. Jeg vet ikke om Nav vil forlenge en aap med tanke på å få personen i jobb med et slikt skadeomfang.

Men døra er ikke helt låst for jobbing selv om man blir ufør.  Det blir bare en annen inngang. 

Som du langt på vei sier, så vil tilbakevendingen til det normale samfunnet etter å ha blitt lam fra brystet og ned avhenge av hvor ressurssterk man er, f eks i form av tidligere jobb, interesser og utdanningsnivå.

GK har kjent adhd, han har ingen høyere utdanning og hele hans personlighet og livsførsel før ulykken (vist i SoMe) viste jo at han virkelig levde og åndet for fysisk aktivitet, og at han simpelthen avskydde stillesitting. Sånn sett så er det jo ekstra tragisk for ham å havne i rullestol.

Spesielt siden han i tillegg var såpass ung, og var i ferd med å etablere seg med kjæresten da ulykken skjedde. Kjæresten er nå en eks.

Og GK sitt yrke var jo MMA-utøver. Det kan han aldri bli igjen.

Jeg skjønner veldig godt at han syns forferdelig synd på seg selv. Men f eks det å henge ut andre i SoMe er bare dumt, selv om jeg vet at adhd kan nedsette impulskontrollen. Og jeg syns det blir skikkelig, skikkelig feil dersom kommunen må gi ham erstatning. Dette vil da sette presedens og åpne opp for amerikanske tilstander, hvor folk kan saksøke kaféer fordi de fikk for varm kaffe  osv.

Endret av Rastebenk
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totti_1 skrev (3 timer siden):

Her stoler jeg på fyrens dømmekraft selv. Han er i en jækla kjip situasjon og mentalt sterk. Han bestemmer, ikke du.

NAV skal vel vurdere om man har restarbeidsevne, ingen kan vel selv bestemme og bli uføre?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (2 timer siden):

Som du langt på vei sier, så vil tilbakevendingen til det normale samfunnet etter å ha blitt lam fra brystet og ned avhenge f eks av tidligere jobb, interesser og utdanningsnivå.

GK har kjent adhd, han har ingen høyere utdanning og hele hans personlighet og livsførsel før ulykken (vist i SoMe) viste jo at han virkelig levde og åndet for fysisk aktivitet, og at han simpelthen avskydde stillesitting. Sånn sett så er det jo ekstra tragisk for ham å havne i rullestol.

Spesielt siden han i tillegg var såpass ung, og var i ferd med å etablere seg med kjæresten da ulykken skjedde. Kjæresten er nå en eks.

Og GK sitt yrke var jo MMA-utøver. Det kan han aldri bli igjen.

Jeg skjønner veldig godt at han syns forferdelig synd på seg selv. Men f eks det å henge ut andre i SoMe er bare dumt, selv om jeg vet at adhd kan nedsette impulskontrollen. Og jeg syns det blir skikkelig, skikkelig feil dersom kommunen må gi ham erstatning. Dette vil da sette presedens og åpne opp for amerikanske tilstander, hvor folk kan saksøke kaféer fordi de fikk for varm kaffe osv.

Eller for at svingen på vinterveien ikke var skikkelig strødd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Er vel ingenting i veien for å ta en utdannelse og må vel uansett gjennom arbeidsutprøving. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (14 timer siden):

Oi, jeg tror det er lurt at han sitter litt stille i båten nå og tar saken i de rette kanalene. At han utagerer og angriper kommunen i affekt vil ikke styrke hans sak overhodet. 

Hva han lirer av seg på nett har ingen betydning for utfallet av saken. Han er ikke tiltalt for trusler eller ærekrenkelser av kommunen.

Men det han holder på med bak skjermen bidrar ikke til at folk får sympati for hans sak.  Så det er veldig dum strategi. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Babushka skrev (3 timer siden):

Er vel ingenting i veien for å ta en utdannelse og må vel uansett gjennom arbeidsutprøving. 

Det kan han, men jeg tror ikke nav vil holde på han så lenge i attføringsløpet. Arbeidsutprøving og utdannelse vil ta mange år. 

Så det å bli erklært ufør er nok den beste løsningen. Det utelukker ikke at han kan jobbe senere. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvelous skrev (39 minutter siden):

Hvorfor driver han å maser om den blomsten fra kommunen?

Han mener de er skyld i ulykken og burde sendt ham en blomst når var på sykehuset. Hvorfor han enda maser om den vet jeg ikke. 
Aner heller ikke om kommunen pleier sende blomster til folk som har vært i ulykker, eller om de legger ned blomster ved dødsulykker feks. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Babushka said:

Han mener de er skyld i ulykken og burde sendt ham en blomst når var på sykehuset. Hvorfor han enda maser om den vet jeg ikke. 
Aner heller ikke om kommunen pleier sende blomster til folk som har vært i ulykker, eller om de legger ned blomster ved dødsulykker feks. 

Helt merkelig at han fortsatt er så opptatt av det! I går i den rare serien han la ut så skrev han at denne stjerneadvokaten hadde syntes det var SÅ rart at kommunen ikke hadde sendt blomster eller noe. Men det ville jo vært merkelig om kommunen gjorde det, all den tid de/kommunens advokater (rettmessig synes jeg) ikke ser noe skyld her. Å sende blomster kunne blitt sett på som en unnskyldning. Hvis han hadde brukket ryggen etter å ha blitt påkjørt av en av kommunens brøytebiler ville det kanskje vært noe annet.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aranciata skrev (3 timer siden):

Helt merkelig at han fortsatt er så opptatt av det! I går i den rare serien han la ut så skrev han at denne stjerneadvokaten hadde syntes det var SÅ rart at kommunen ikke hadde sendt blomster eller noe. Men det ville jo vært merkelig om kommunen gjorde det, all den tid de/kommunens advokater (rettmessig synes jeg) ikke ser noe skyld her. Å sende blomster kunne blitt sett på som en unnskyldning. Hvis han hadde brukket ryggen etter å ha blitt påkjørt av en av kommunens brøytebiler ville det kanskje vært noe annet.

En i familien min var i en alvorlig ulykke og ble liggende lenge i koma. Ingen blomster på døra fra kommunen. Det er overhodet ikke vanlig. Folk havner i ulykker hele tiden. Skulle kommunen kommet med blomster hver gang så hadde de ikke fått gjort annet.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...