Gå til innhold

Geir Kåre Nyland stevner Oslo kommune etter stupeulykke

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilket utfall tror dere saken får? Må kommunen betale fordi de trodde at det var en badeplass som var egnet for stuping?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde er forferdelig og jeg håper Geir Kåre får det så bra som han overhodet kan, men man kan ikke saksøke kommunen over egne dårlige risikovurderinger. Jeg tror han taper saken.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spx skrev (På 23.5.2023 den 19.55):

I følge det jeg har lest har Oslo kommune sagt at de ikke ønsker bading i det hele tatt, og at området ikke er tenkt til bading.

Man er jo nødt til å ha stiger på slike steder. Det betyr ikke at man innbyr til bading, det betyr at man gjør det mulig å komme seg opp hvis noen skulle falle ned i vannet. Uten å drukne. Uten å ha mulighet til å komme seg opp igjen av vannet er slike steder livsfarlige. 

• Liker 22
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mmmwhatever said:

Man er jo nødt til å ha stiger på slike steder. Det betyr ikke at man innbyr til bading, det betyr at man gjør det mulig å komme seg opp hvis noen skulle falle ned i vannet. Uten å drukne. Uten å ha mulighet til å komme seg opp igjen av vannet er slike steder livsfarlige. 

Ja, og stigene her er tydelige redningsstiger, de er gule og man ser dem kun fra vannet, ikke som en badestige som har rekkverk fra brygge. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper han taper, samfunnet kan jo ikke drive og «belønne» folk for å være idioter. Litt ansvar må man faktisk ta helt selv…

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (5 timer siden):

Hadde ikke stigene vært der så hadde vel kommunen før eller siden blitt saksøkt av familien til noen som druknet i vannet fordi vedkommede ikke kom seg opp også.

Folk må bruke huet, så enkelt er det faktisk. Vi kan ikke gå dit at folk får erstatning for å oppføre seg som tankeløse idioter.

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kikk på brygga hvor han stupte fra. Jeg kan ikke fatte at de tenkte at det var et trygt sted å stupe/hoppe fra. Jeg vet ikke hvordan vannføringen var i 2021, men her er det helt klart at det er ujevnt grunnt vann, og ikke egnet for bading. At det ligger båter fortøyd sier også noe om at det ikke er tiltenkt bading. 

Screenshot_20230527_215018_Google.jpg

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spx skrev (På 23.5.2023 den 19.59):

Og som du sikkert ser så mener jeg det største problemet er arkitekturen i området. Ikke skilt. Dette er områder som ikke er definert som badeplasser - men som ser ut som badeplasser.

Badeplass? Dette er Akerselva! Man stuper ikke i en elv!  

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spx skrev (På 23.5.2023 den 19.29):

Nå vil jeg vel bli kalt idiot her utifra hvordan majoriteten ser på dette. Men jeg ante ikke at man ikke skulle bade på plassen der han stupte. Flyttet til Oslo for 4 år siden og går ofte ut på Sørenga for å henge der, er jo alltid massevis av folk som stuper, bader og leker seg ved den plassen der han stupte. Kan ikke si at jeg har reagert på skiltene før jeg leste om denne saken, kanskje for at det alltid har vært fullt av folk på skiltene når jeg har vært der.
Men hvis det skal så lite til som et stup for å få livet ødelagt kan jeg faktisk si meg enig i at det både burde vært tydeligere merket, men også at man burde gitt arkitekten en tydelig oppgave: området skal skal ikke innby til bading. Hvorfor er det for eksempel badestiger i hele området hvis Oslo kommune ikke ønsker at man skal bade? Jeg ser for meg at man for eksempel kunne hatt et pent gjerde mot vannet, eller bedd med blomster lengs kaia for å markere at det ikke skal bades. Spesiellt når området ligger få meter fra et område der Oslo kommune faktisk har en strand og der man ønsker at det skal bades. For meg er det en selvfølge at når det er fullt der, så vill folk trekke lenger inn mot Munch. Og hvis det ikke er ønskelig med bading, så syns jeg man burde valgt en annen arkitektur.

Som jeg har forstått det er det flere andre som både har fått allvorlige skader etter stup og bading i området. Var vel også en person som døde for et par år siden. Da er det vel på tide å ta litt ansvar for kommunen. Alt kan naturligtvis ikke legges på kommunen, man bør jo i en ideell verden sjekke bunnforhold. Men når det har skjedd så allvorlige ulykker flere ganger syns jeg det er veldig rart at man som kommune legger hele skylden på de som har badet og stupt. Det er åpenbart ikke ønskelig fra kommunens sin side at man bader der, det har åpenbart skjedd ulykker flere ganger. Da må man også ta ansvar og legge til rette for at det er lett å forstå at det ikke skal bades - både for dem som bor her men også for turister som ikke kjenner området eller tidligere hendelser.

Du snakker om Sørenga. Dette er Munchbrygga. Det ligger en spasertur unna.  Dette er her Akerselva munner ut. Det er mulig du forveksler det med et annet godkjent badested. 

Har du virkelig sett folk stupe fra den brygga? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper han ikke vinner saken. Han tok en råsjans og det gikk galt. Ser til og med stuping-forbudt skiltet like ved der han stuper, ingen som sitter på det. Er det halvannen meter fra han tro? Skiltene er ytterst på kanten, unaturlig for folk å sitte der. Ergo så er de synlige. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JamesBlond skrev (11 minutter siden):

Håper han ikke vinner saken. Han tok en råsjans og det gikk galt. Ser til og med stuping-forbudt skiltet like ved der han stuper, ingen som sitter på det. Er det halvannen meter fra han tro? Skiltene er ytterst på kanten, unaturlig for folk å sitte der. Ergo så er de synlige. 

Ja, det var noen her som la ut link til et klipp hvor man ser at han stuper. Han stupte rett forbi skiltene på brygga, man ser tydelig at skiltene var der. Mange påstår at det satt folk på brygga som dekket til skiltene, men det er åpenbart ikke sant.  

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (1 time siden):

Ja, det var noen her som la ut link til et klipp hvor man ser at han stuper. Han stupte rett forbi skiltene på brygga, man ser tydelig at skiltene var der. Mange påstår at det satt folk på brygga som dekket til skiltene, men det er åpenbart ikke sant.  

Klippet ligger her hos Aftenposten: https://www.aftenposten.no/oslo/i/8Jp7Wd/dette-soldatsstupet-ble-slutten-paa-livet-slik-han-kjente-det

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (10 minutter siden):

Bildet/videoen juger litt også. Det ser ut som om han stuper ut i åpent hav.  I virkeligheten så er det en trang elv, uegnet for å bade.  Jeg dro ut dit selv for å sjekke forholdene. Jeg vet ikke om stedet har forandret seg siden 2021. Her får man straks en feeling av at vannet ikke kan være  særlig dypt, særlig fordi det er en del av Akerselva som munner ut i havet.  For man stuper jo ikke ut i en elv??

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Bildet/videoen juger litt også. Det ser ut som om han stuper ut i åpent hav.  I virkeligheten så er det en trang elv, uegnet for å bade.  Jeg dro ut dit selv for å sjekke forholdene. Jeg vet ikke om stedet har forandret seg siden 2021. Her får man straks en feeling av at vannet ikke kan være  særlig dypt, særlig fordi det er en del av Akerselva som munner ut i havet.  For man stuper jo ikke ut i en elv??

Det er egentlig irrelevant hva han stupte ut i. Hovedpoenget her er at han hadde ikke gjort seg kjent med hva som var under overflaten. Som er regel nr 1 når en skal stupe.

Jeg har full sympati for at dette er kjipt for han og en vanskelig situasjon å stå i.

Men i hans tilfelle var det uungåelig. Han har i alle år vist bilder og videoer fra stunt hvor det er totalt mangel på risikoforståelse. Hadde det ikke vært dette så hadde det blitt noe annet.

Hvem skulle blitt saksøkt dersom han druknet eller ble skadet når han svømte under isen uten tau og uten verktøy? Grunneier? Statens Vassverk? For hva? Manglende oppvarming av vannet?

Nei. Jeg er av den oppfatning at det er greit at enkelte strekker strikken lenger enn andre. Lever med mer større risiko. Helt greit. Men ikke kom å sutre etter erstatning når det går galt.

• Liker 28
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mmmwhatever skrev (På 27.5.2023 den 14.46):

Pipaluk skrev (8 timer siden):

Badeplass? Dette er Akerselva! Man stuper ikke i en elv!  

Men uansett er det nå også stor forskjell på bading og stuping.

Bade kan man gjøre i en liten pytt om man ikke er så kresen, i et plaskebasseng eller i badekaret. 
Stuper folk i badekaret? Håper ikke det, men hvem skal de i så fall da saksøke? Rørleggeren?

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, iRack said:

Enda en mann som saksøker Oslo kommune:

Mann saksøker Oslo kommune for 1,75 millioner kroner etter akeulykke

Ja, ja...

Syns det er trist at det skal gå med masse skattepenger på at kommunen skal forsvare seg i alle disse sakene. Her virker det jo som denne mannen har vært helt uansvarlig. I saken står det: 

Advokat Camilla Selman hos Kommuneadvokaten skriver at det må antas at personer prøver å verne seg selv mot skade. Det er ikke forenlig med å ake ned en glatt og bratt bakke i mørket på en matte som ikke kan styres, påpeker advokaten.

Selman viser også til andre faktorer ved ulykken, som hun mener tilsier at mannen handlet uaktsomt. Saksøkers adferd er det helt sentrale og hovedårsaken til ulykken. Det er ikke utformingen eller sikringen av hoppbakkene som er årsaken, skriver hun.

Disse folkene blir jo ikke idømt sakskostnader, i alle fall ikke så mye som det har kostet kommunen. Hver gang det går en sånn sak er det jo hundretusener, ja kanskje millioner som må tas fra andre budsjetter som eldreomsorg eller barnehager. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iRack skrev (1 time siden):

Enda en mann som saksøker Oslo kommune:

Mann saksøker Oslo kommune for 1,75 millioner kroner etter akeulykke

Ja, ja...

Amerikanske tilstander ønsker jeg ikke å ha her til lands. Så har vi han som saksøkte Leos lekeland. Og den verste (etter min mening) , hun som saksøkte Oslo kommune da statuen hun hadde festet hengekøyen sin i, ramlet ned. 

• Liker 34
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...