Gå til innhold

Nå skal han som tar over for Atle Antonsen tas!!!!!!! 😡


garfunkel

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er unødvendig å fleipe om en 16-åring og omtale henne på den måten. Hun er mindreårig og i en sårbar alder. En ting er å argumentere saklig tilbake, en annen ting er å henge henne ut og kalle henne ting på den måten. Han kunne funnet seg en voksen å fleipe om… 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at Dag har gjort Gloria en stor tjeneste jeg, han har gjort hu kjent! For du kan bare google Gloria Aftenposten, og hu dukker opp! Kan bli influencer nå! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir vi så sinte når «komikere» og kjendiser kommer med slike uttalelser samtidig som de som deltar på ulike realityserier strør om seg med uttrykk som «hore», «bitch» osv, og de blir nærmest hyllet på rød løper og blir «kjendis»? Er noe som ikke stemmer her…. 

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret

Det er selvsagt unødvendig. Når man er 16 er man ung og dum og har gjerne mange rare meninger. Å henge ut en tenåring på den måten er unødvendig.

Når det er sagt, om det er noen år siden og det er eneste galt man finner om fyren, så la det gå

3 minutter siden, anno19 said:

Hvorfor blir vi så sinte når «komikere» og kjendiser kommer med slike uttalelser samtidig som de som deltar på ulike realityserier strør om seg med uttrykk som «hore», «bitch» osv, og de blir nærmest hyllet på rød løper og blir «kjendis»? Er noe som ikke stemmer her…. 

Jeg syntes ikke det er bra heller. Tvert imot mener jeg at influensere, realitystjerner m.m er med på å ødelegge den psykiske helsen til nordmenn. Kunne gjerne vært forbud, det hadde drastisk redusert hvor psykelige ungdom voksser opp til å bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (6 minutter siden):

Hun er mindreårig og i en sårbar alder. En ting er å argumentere saklig tilbake, en annen ting er å henge henne ut og kalle henne ting på den måten. Han kunne funnet seg en voksen å fleipe om… 

Hele poenget med vitsen var å trekke paralleller tilbake til egen ungdom. Det finnes noen grep han kunne gjort som kansje hadde fungert, men i det store og det hele ville man endt opp med en aktuell "Si D" artikkel.

Gitt at alle hadde advart henne om at artikkelen var kontroversiell, hadde hun forberedt seg, men jeg tror noe av problemet ligger i at hun forberedte seg feil : Det er tydelig i din forståelse at man vektlegger de gale prinsippene å reagere på, og bli såret av. 

Å bli kalt idiot, tulling , feminazi, pervers gammal gris, eller humørløs fitte bør ikke såre deg. Alt dette er ord som ikke betyr noe i kontekst. Strengt tatt betyr denne typen utspill at du har vunnet diskusjonen. Å bli såret av dette, betyr at du ikke skjønner ordenes funksjon i kommunikasjonen. 

Det som faktisk ville vært vondt, og som er litt grunnen til at man velger å behandle "Si D" litt mildt, er hvis man argumenterer saklig tilbake og river hele innlegget fra hverandre og får deg til å fremstå som en bedrevitene, skinnhellig og empatiløs person. "Fitte" er i denne sammenhengen det absolutt minst sårende begrepet. I beste fall sier det at du er kvinne, men det er faktisk ikke et kvinne begrep som impliserer manglende IQ eller mental kapasitet. Hvilket et vellykket saklig demontering av argumentasjon vil implisere. 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (1 time siden):

Han mener det er humor og flisespikkeri å kalle kvinner for fitte. Det er jeg uenig i og det er sikkert kvinner som er på krisesentre rundt om også. 

Om man havner på krisesenter fordi noen kaller deg en fitte så har du en jobb å gjøre med deg selv.

Dag er ifra det tydelige nord. De har en snakkemåte som gjerne blir for brutal for sarte østlendinger.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (47 minutter siden):

Dag Sørås er en av Norges beste standup komikere, og svaret hans til denne er EPISK :

Stand up SKAL være politisk aggressiv. Jeg har sett standup'en, og humørløs fitte er det absolutt MINST trakasserende han sier om henne. Det faktum at det er DET hun reagerer på, tilsier at han har rett i at hun ikke har noe i samfunnsdebatten å gjøre.

DET ER NOE ANNET I DEN ÅPNE, POLITISK DISKURS!

Politiske meninger som er i det offentlige, og skal behandles der, skal behandles med en større grad av respekt, en respekt som ikke hører hjemme i kunst og  standup.  Hadde dette kommet fra en politiker eller selv en nettkommentator, hadde det vært uakseptabelt.

Men selv ikke  politisk diskurs er et barnehagemiljø- Det er et sted for konflikt, Så jeg er ikke sikker på om Gloria har noe nyttig å formidle basert på dette innholdet.  

Svaret hennes BURDE  vært :

"Muligens jeg er en humørløs fitte, men i så fall er du en latterlig kuk, og vi vet alle hvem som blir tatt mest alvorlig i en diskusjon.

Det du bommer på, er bedrevitene og skinnhellig. Vi vet bedre nå, det er ingen grunn til at vi skal fortsette å gjøre ting vi vet er problematisk , bare fordi man bruker mere tid på å gjøgle på en scene i stedet for å lese aviser, og nekter sette seg inn i hvilket budskap disse menneskene har. 

Og jeg vet ikke om du vet hva skinnhellig betyr, men det er ikke noe "skinn- " i dette: respekt for andre mennesker ER hellig, og er grunnlaget for at den typen rallering du lever av , er tilvist en scene i et lokale, og ikke noe vi aksepterer så mange andre steder. 

Men dette er jobben din, dette er plassen for hva du sier, så du er unnskylt.

Politikere har en mer seriøs oppgave som representanter for folket. Da er denne respektløsheten faktisk kritisk og fundementalt kritikkverdig.   

Men har du i det hele tatt fått med deg endringen av ytringsklimaet i de siste årene særlig?

Mange, også unge personer - får beskjed av politiet om å ikke gå ute i mørket. Mange sier de ikke tør engasjere seg. 

Fordi trusselbildet tilsier det.

Vi er der at PST og politi er koplet på. 
 

Vi vet at mange, særlig kvinner og ungdom møter MYE hets, trusler og hat. Da særlig seksualisert
Så det å da kalle 16 år gammel jente for et seksualisert skjellsord bare føyer seg inn i den boksen der. 
 

Det hører ingensteds hjemme. Hilsen statsviter. Med drøy humor. Og er brei i kjeften.

Endret av AprilLudgate
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dette tas opp. Det er rett og slett ikke greit å oppføre seg sånn! Hva er det med voksne mannfolk og hersketeknikker over unge jenter. Mister helt respekten for de, og håper det får konsekvenser. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Men har du i det hele tatt fått med deg endringen av ytringsklimaet i de siste årene særlig?

Mange, også unge personer - får beskjed av politiet om å ikke gå ute i mørket.

Fordi trusselbildet tilsier det.

Vi er der at PST og politi er koplet på. 
 

Det hører ingensteds hjemme. Hilsen statsviter. Med drøy humor. Og er brei i kjeften.

Jeg tror ikke du forsto hva jeg skriver. 

Det er ingen kobling mellom hva vi aksepterer som ytringsklima i den offentlige sfære, og det vi tillegger scene og formidling. Og det er ekstremt viktig at det ikke er det. 

Og dette har ingenting med evt personlig sikkerhet å gjøre. Gloria sin fysiske trusselsituasjon ble ikke forverret av Dags standup: de som var interessert i å ta henne , var ikke interessert i å ta henne på argumentasjon. 

Ytringsklimaet for offentlig diskurs har strengt tatt forbedret seg.  Ting som var helt vanlig og fullt akseptere for 10-15 år siden blir sterkt kritisert og unngått i dag. Det at vi i det hele tatt har "Si D", er noe som ville vært utenkelig for 20-30 år siden. 

Det er uansett en digresjon. Det er ikke så viktig hva ytringsklimaet er, men hvor vi vil ha det. Og uansett hvor mange flere som nå får en plattform for ytring og muligheten for å bli hørt, må vi få endret forståelsen av hva som er akseptert å bli krenket av. Vi kan ikke fortsette å la folk angripe budskap basert på hva man personlig føler i tilknytningen av formidlingen. Vi kan ikke gå mot en vei der hver enkelt mottaker skal bestemme hva som er akseptabel bruk av ord. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide for en del komikere å vurdere hva en 'vits' er. Hvis man må rakke ned på mindreårige, minoriteter, seksuell legning, og det foran en gjeng andre folk, så er man vel ikke så morsom, eller?

Ja, det er noen som blir fort krenket, og det inkluderer tydeligvis komikere også. De skal helst få lov til å gjemme seg bak 'humor', mens når de blir tiltalt går de i fullt forsvar, gjerne med store verbale angrep tilbake.

I andre sammenhenger heter dette mobbing. Det er ikke sånn at Dag Sørås eller Atle Antonsen mobber den største mannen i publikum, de går begge bevisst etter de svakeste fordi da risikerer de ikke å bli banket opp. Nå får de bank i media  istedenfor. Håper det var verdt det.

Hva skjedde egentlig med at humor skal sparke oppover? Det er ikke sånn at dagens komikere ikke har nok inspirasjon å ta av i våre latterlige ledere.

Endret av Anonio
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke humor å kalle unge jenter fitter, det er ikke humor si til noen at de er for mørke til å være her. Du er ikke krenka fordi du reagerer på det. Det er HELT OK, og helt RIKTIG, å reagere på at du blir kalt fitte eler at du er for mørk i huden til å være her eller der. 

Tiden har tydeligvis gått fra flere av disse komikerne. Og flere av de i kommentarfeltet. 

Det betyr ikke at disse komikerne ikke skal kunne inneha stilling her og der, men de får se å skjerpe seg.

Endret av pop up bruker
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke du forsto hva jeg skriver. 

Det er ingen kobling mellom hva vi aksepterer som ytringsklima i den offentlige sfære, og det vi tillegger scene og formidling. Og det er ekstremt viktig at det ikke er det. 

Og dette har ingenting med evt personlig sikkerhet å gjøre. Gloria sin fysiske trusselsituasjon ble ikke forverret av Dags standup: de som var interessert i å ta henne , var ikke interessert i å ta henne på argumentasjon. 

Ytringsklimaet for offentlig diskurs har strengt tatt forbedret seg.  Ting som var helt vanlig og fullt akseptere for 10-15 år siden blir sterkt kritisert og unngått i dag. Det at vi i det hele tatt har "Si D", er noe som ville vært utenkelig for 20-30 år siden. 

Det er uansett en digresjon. Det er ikke så viktig hva ytringsklimaet er, men hvor vi vil ha det. Og uansett hvor mange flere som nå får en plattform for ytring og muligheten for å bli hørt, må vi få endret forståelsen av hva som er akseptert å bli krenket av. Vi kan ikke fortsette å la folk angripe budskap basert på hva man personlig føler i tilknytningen av formidlingen. Vi kan ikke gå mot en vei der hver enkelt mottaker skal bestemme hva som er akseptabel bruk av ord. 

Men du kan være enig i at det på scene er et poeng i å sparke oppover? Sidelengs til nød? Og hvertfall ikke nedover?

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (4 timer siden):

Han mener det er humor og flisespikkeri å kalle kvinner for fitte. Det er jeg uenig i og det er sikkert kvinner som er på krisesentre rundt om også. 

Hva i alle dager har dette med krisesenter og gjøre? Ja, det er flisespikkeri. Hvis en må på krisesenter av og bli kalt fitte, lurer jeg på hva i alle dager en gjør når noe ille faktisk skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Knallbra at han stilles til vegg. Sorry, men at du som voksen mann driter ut en 16-åring på scenen hører ingen steder hjemme. Nå hadde han jo også mulighet til å svare for seg og si "sorry, jeg var teit" men han valgte å rettferdiggjøre at han kalte en 16-åring en fitte. Kjekt å vite, da er det ikke aktuelt å gå på show med han , så takk for oppklaringen Dag.

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellglad skrev (10 minutter siden):

Knallbra at han stilles til vegg. Sorry, men at du som voksen mann driter ut en 16-åring på scenen hører ingen steder hjemme. Nå hadde han jo også mulighet til å svare for seg og si "sorry, jeg var teit" men han valgte å rettferdiggjøre at han kalte en 16-åring en fitte. Kjekt å vite, da er det ikke aktuelt å gå på show med han , så takk for oppklaringen Dag.

Enig

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

garfunkel skrev (5 timer siden):

 

Blir det ikke stilt før en kvinne tar over? Eller skal noen som ble såret over noe hun sa og gjorde for 15 år siden tre fram der også?

(ironi)

Blir nok ikke bra før en mørkhudet transperson tar over. 

(/ironi) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

garfunkel skrev (5 timer siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/8Jpzew/da-jeg-var-16-aar-kalte-dag-soeraas-meg-en-fitte-fra-scenen-fredag-fikk-han-vikariere-for-atle-antonsen

 

Ja, hvor skal dette ende? Nå må han også ut å beklage, kanskje trekke seg. 

Hva med nestemann?

Blir det ikke stilt før en kvinne tar over? Eller skal noen som ble såret over noe hun sa og gjorde for 15 år siden tre fram der også?

Herregud.

Skal alle som noensinne har sagt noe stygt om noen ''tas'' nå?

Jeg synes han svarte henne bra.

Jeg kalte en gang en ekskjæreste for asshole foran vennene hans. Jeg håper han ikke finner ut av det og saksøke meg nå, 25 år senere.:murvegg::smil:

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...