Gå til innhold

Nå skal han som tar over for Atle Antonsen tas!!!!!!! 😡


garfunkel

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/8Jpzew/da-jeg-var-16-aar-kalte-dag-soeraas-meg-en-fitte-fra-scenen-fredag-fikk-han-vikariere-for-atle-antonsen

 

Ja, hvor skal dette ende? Nå må han også ut å beklage, kanskje trekke seg. 

Hva med nestemann?

Blir det ikke stilt før en kvinne tar over? Eller skal noen som ble såret over noe hun sa og gjorde for 15 år siden tre fram der også?

Endret av garfunkel
  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han mener det er humor og flisespikkeri å kalle kvinner for fitte. Det er jeg uenig i og det er sikkert kvinner som er på krisesentre rundt om også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, kanskje på tide dagens humorister innser at flåserier og drittprat ikke kan kamufleres som "humor" lengre? 

  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

tja, kanskje på tide dagens humorister innser at flåserier og drittprat ikke kan kamufleres som "humor" lengre? 

Utfordringen er vel at det er håpløst å skulle dømmes i morgen for det som var helt greit og innafor å si i dag? Samt at humor og satire, tatt helt ut av kontekst alltid vil kunne dømmes på en eller annen måte?

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (17 minutter siden):

Utfordringen er vel at det er håpløst å skulle dømmes i morgen for det som var helt greit og innafor å si i dag? Samt at humor og satire, tatt helt ut av kontekst alltid vil kunne dømmes på en eller annen måte?

kardemommeloven er en grei pekepin, man skal ikke plage andre.. humor på bekostning av andre, grove vitser osv er ikke alltid passende - det er allmennkunnskap, skal man livnære seg som komiker bør man i allefall klare den hårfine balansen mellom det å være morsom og det å ikke lengre være snill og grei mot andre tenker jeg.. Det burde ikke være for mye forlangt at man har en evne til å skjønne at det å kalle noen en fitte ikke er greit, det er garantert mange andre humoristiske tilnerminger man kan ta om man ikke velger den vulgære helt bevisst for å få en reaksjon - da kan man ikke bli overrasket når reaksjonene kommer.. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (1 minutt siden):

kardemommeloven er en grei pekepin, man skal ikke plage andre.. humor på bekostning av andre, grove vitser osv er ikke alltid passende - det er allmennkunnskap, skal man livnære seg som komiker bør man i allefall klare den hårfine balansen mellom det å være morsom og det å ikke lengre være snill og grei mot andre tenker jeg.. Det burde ikke være for mye forlangt at man har en evne til å skjønne at det å kalle noen en fitte ikke er greit, det er garantert mange andre humoristiske tilnerminger man kan ta om man ikke velger den vulgære helt bevisst for å få en reaksjon - da kan man ikke bli overrasket når reaksjonene kommer.. 

Som den nevnte komiker selv sier; Dette har jo ligget åpent og tilgjengelig i årevis før det plutselig nå problematiseres. I tillegg til at det er tatt helt ut av kontekst. Det som om jeg henter ut enkeltbokstaver du beviselig har skrevet i det siterte innlegget og peker på at det der står,med litt kreativitet "Illuminati styrer verden". 

Jeg er helt for Kardemommeloven og alt det der, men litt saklighet skal en vel forvente i anklagene? Ellers viser jeg til komikerens eget, ganske gode tilsvar i artikkelen det er linket til. 

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?

Han kalte en 16åring en «ufølsom fitte» foran et større publikum.

Er poenget ditt at ingen har lov til å ta det opp?

Og så han av alle 🙄 En 16år gammel jente velger å skrive en ytring og man svarer som voksen med å trakassere.

Det er jo helt samme grep som Antonsen brukte.

Jeg synes han er morsom til tider, men jeg dukker ikke opp på noe show når man velger humor som likner søppelet i kommentarfelt på nett - som alle VET utgjør et stort demokratisk problem. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (37 minutter siden):

Han mener det er humor og flisespikkeri å kalle kvinner for fitte. Det er jeg uenig i og det er sikkert kvinner som er på krisesentre rundt om også. 

Han kaller ungdommer som denne gloria med overmot som mener de best vet hva som fungerer og ikke fungerer i samfunnet.... for fitter.  

Hvor fikk du kvinner fra?

Hva har dette med krisesenter å gjøre??

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (32 minutter siden):

Utfordringen er vel at det er håpløst å skulle dømmes i morgen for det som var helt greit og innafor å si i dag? Samt at humor og satire, tatt helt ut av kontekst alltid vil kunne dømmes på en eller annen måte?

Når har det vært greit og innafor og kalle jenter fitte? 

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo ikke satt dere INN I SAKEN. Det er bare krenkehysteri... Dag Sørås kalte seg selv fitte i dette showet og, samt den døde svigerfaren sin. Så da skal vel den døde svigerfaren også bli krenka da? 
 

Nå må dere faen meg gi dere altså 

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Ja?

Han kalte en 16åring en «ufølsom fitte» foran et større publikum.

Er poenget ditt at ingen har lov til å ta det opp?

Og så han av alle 🙄 En 16år gammel jente velger å skrive en ytring og man svarer som voksen med å trakassere.

Det er jo helt samme grep som Antonsen brukte.

Jeg synes han er morsom til tider, men jeg dukker ikke opp på noe show når man velger humor som likner søppelet i kommentarfelt på nett - som alle VET utgjør et stort demokratisk problem. 

Kontrollspørsmålene her er:

Har du lest det opprinnelige innlegget som showet baserer seg på? Har du sett hele showet saken baserer seg på? Har du lest artikkelen, hele artikkelen, med tilsvaret?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Sørås er en av Norges beste standup komikere, og svaret hans til denne er EPISK :

Sitat

Denne kritikken har jeg svart på for to år siden, da Gloria kontaktet meg i forbindelse med et program hun skulle lage på studentradioen om saken. Jeg svarte ganske umiddelbart, men da Atle Antonsen-saken på magisk vis har gjort dette relevant igjen, får jeg gjenta meg selv for offentligheten her.

Som jeg sier i den aktuelle vitsen (og la meg nå understreke at det er en vits, fremført i en humorforestilling), så poengterer jeg at det som provoserte meg mest med Glorias innlegg, var hvor mye det minnet meg om meg selv da jeg var på den alderen. Så da kaller jeg vel også meg selv for «en fitte». Jeg ville dog muligens omtalt meg selv som «en kuk», men dette blir flisespikkeri.

Var slik selv
Videre kommenterer jeg faktisk Glorias innlegg tre ganger i løpet av showet, da det også er del av avslutningsvitsen og på mange måter en rød tråd gjennom siste halvdelen av showet. Grunnen til det er at hennes ord personifiserte akkurat den typen bedrevitende, skinnhellig og påståelig ungdom som jeg selv har vært.

Kanskje Gloria redder dagen denne gangen også
Jeg må også kommentere Glorias påstand om at jeg snakket om henne på grunn av «idétørke». Det var mer en tørke etter en sak jeg kunne snakke om som oppsummerte showet. Det er det jeg sier, at rett før premieren dukket denne herligheten av en kronikk opp og reddet avslutningen.

Nå har jeg premiere på nytt show rett over nyttår, så kanskje Gloria redder dagen denne gangen også.

I godt selskap
Ut over det vil jeg vel si at når hun går ut med krasse påstander i en av landets største aviser, må hun være åpen for å få tilsvar. Det er jo trist å lese at mine vitser (igjen, fremført på en humorscene) har hindret Gloria i å delta i samfunnsdebatten, men da tror jeg ærlig talt at jeg gjorde henne en tjeneste.

For det første gikk det jo flere år før hun oppdaget at jeg hadde snakket om henne, uten at jeg så noen nevneverdige bidrag fra henne i mellomtiden.

For det andre vet jeg ikke om offentlig ordskifte er noe for henne, om alt som skal til for å vippe henne av pinnen, er en komiker som gjør narr av hennes omfattende samfunnsanalyse.

Men om man ser hele nevnte «Emokrati», så vil man se at jeg også kritiserer empati, demokrati, islamister, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, sosialister, Mannegruppa Ottar, feminister, nære venner, min egen far, min avdøde svigerfar, og ikke minst meg selv. Så Gloria er i godt selskap.

Dag Sørås

Stand up SKAL være politisk aggressiv. Jeg har sett standup'en, og humørløs fitte er det absolutt MINST trakasserende han sier om henne. Det faktum at det er DET hun reagerer på, tilsier at han har rett i at hun ikke har noe i samfunnsdebatten å gjøre.

DET ER NOE ANNET I DEN ÅPNE, POLITISK DISKURS!

Politiske meninger som er i det offentlige, og skal behandles der, skal behandles med en større grad av respekt, en respekt som ikke hører hjemme i kunst og  standup.  Hadde dette kommet fra en politiker eller selv en nettkommentator, hadde det vært uakseptabelt.

Men selv ikke  politisk diskurs er et barnehagemiljø- Det er et sted for konflikt, Så jeg er ikke sikker på om Gloria har noe nyttig å formidle basert på dette innholdet.  

Svaret hennes BURDE  vært :

"Muligens jeg er en humørløs fitte, men i så fall er du en latterlig kuk, og vi vet alle hvem som blir tatt mest alvorlig i en diskusjon.

Det du bommer på, er bedrevitene og skinnhellig. Vi vet bedre nå, det er ingen grunn til at vi skal fortsette å gjøre ting vi vet er problematisk , bare fordi man bruker mere tid på å gjøgle på en scene i stedet for å lese aviser, og nekter sette seg inn i hvilket budskap disse menneskene har. 

Og jeg vet ikke om du vet hva skinnhellig betyr, men det er ikke noe "skinn- " i dette: respekt for andre mennesker ER hellig, og er grunnlaget for at den typen rallering du lever av , er tilvist en scene i et lokale, og ikke noe vi aksepterer så mange andre steder. 

Men dette er jobben din, dette er plassen for hva du sier, så du er unnskylt.

Politikere har en mer seriøs oppgave som representanter for folket. Da er denne respektløsheten faktisk kritisk og fundementalt kritikkverdig.   

Endret av Druid
  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (1 minutt siden):

Når har det vært greit og innafor og kalle jenter fitte? 

Enkelte steder i landet er dialekten for "kvinne" på slang "tøser". Det høres helt, helt annerledes ut i mine ører, men skal jeg la det engasjere meg?
Og igjen, har du sett hele showet, med forutsetning for at dette skal være å sette ting på spissen for å ta opp et annet tema? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon01 skrev (1 minutt siden):

Dere har jo ikke satt dere INN I SAKEN. Det er bare krenkehysteri... Dag Sørås kalte seg selv fitte i dette showet og, samt den døde svigerfaren sin. Så da skal vel den døde svigerfaren også bli krenka da? 
 

Nå må dere faen meg gi dere altså 

Helt greit at han gjør det mot seg selv og en eventuell dau svigerfar.

Men å dra inn totalt fremmede i et show som attpåtil er mindreårige og som ikke veit at de blir gjort narr av, det er ikke innafor.

På tide at komikere får passet sitt påskrevet, de skal sparke oppover, ikke nedover.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (6 minutter siden):

Kontrollspørsmålene her er:

Har du lest det opprinnelige innlegget som showet baserer seg på? Har du sett hele showet saken baserer seg på? Har du lest artikkelen, hele artikkelen, med tilsvaret?

Ja?

Man kaller ikke 16år gamle jenter for «emptiløs fitte».

Ler mye av ham jeg, men den kunne han spart seg for.

Ikke fordi «fitte» eller «empatiløs» i all generellhet.

Det er helt uakseptabelt å forsvare at vi kaller ungdom som ytrer seg for såpass trakasserende ting, og latterliggjør foran publikum. 
 

Man er mindre intelligent om man ikke ser forskjellen på å omtale seg selv som noe og rette fokuset mot ungdom som ytrer seg i offentlig debatt. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

Helt greit at han gjør det mot seg selv og en eventuell dau svigerfar.

Men å dra inn totalt fremmede i et show som attpåtil er mindreårige og som ikke veit at de blir gjort narr av, det er ikke innafor.

På tide at komikere får passet sitt påskrevet, de skal sparke oppover, ikke nedover.

Men nå omskriver du jo historien for å få det til å passe. Det var ikke en "totalt fremmed", det var en offentlig ytring, som passet inn i temaet forestillingen handlet om, som en sammenligning på artisten selv, for å vise til en tendens. 

Det er helt greit å være uenig i komikerens bruk av begrep, men du kan ikke omskrive historien slik du vil for å få den til å høres verre ut. 

  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjompen skrev (Akkurat nå):

Men nå omskriver du jo historien for å få det til å passe. Det var ikke en "totalt fremmed", det var en offentlig ytring, som passet inn i temaet forestillingen handlet om, som en sammenligning på artisten selv, for å vise til en tendens. 

Det er helt greit å være uenig i komikerens bruk av begrep, men du kan ikke omskrive historien slik du vil for å få den til å høres verre ut. 

Så han kjente henne, altså? Hvor kommer dette frem?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (Akkurat nå):

Så han kjente henne, altså? Hvor kommer dette frem?

Hvis du ytrer deg om et tema i ett av landets største aviser så blir du "kjent nok" til å kunne henvises til i enhver debatt. Det er jo ikke som om han brøt seg inn til en tilfeldig jente og avfotograferte dagboken hennes, for så å bruke det i en forestilling?

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (49 minutter siden):

Han mener det er humor og flisespikkeri å kalle kvinner for fitte. Det er jeg uenig i og det er sikkert kvinner som er på krisesentre rundt om også. 

Hvis vi har kommet så langt at kvinner havner på krisesenter for å bli kalt fitte...da har krenkekoret gått litt for langt 🙂

  • Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...