Gå til innhold

Nå er det så mange tråder om fattige. Det blir nesten komisk hele greia.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De gjentar bare det de hører i media ukritisk. Det er flere som har uttalt seg i media at nordmenn har levd for godt å nå må de spare. Det gir en ide av at nordmennene som sliter egentlig har vært sløsere og nå må de skjerpe seg som godt folk. Dette er en behagelig sannhet for mange bedrevitere som sluker alt de leser uten å stille spørsmål

Anonymkode: ecc80...8d5

Og så strmmer det jo i stor grad også da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri problemer med å selge brukt tøy osv på Finn.no….mulig det er fordi jeg prissetter tøyet realistisk? Altfor mange tror brukt tøy har høy verdi..det har det ikke, uansett hvilke merke det har.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Gjorde dette med noen dekk og felger jeg skulle selge Melber Off Road felger til Pajero (Dyre i sin tid minimum 12 000,- ink mva utenlands vare) la de ut for 3 000,- etter 3 uker 0 respons fikk ikke fred da jeg gjorde annonsen til Gies bort de ligger i kjelleren makan te grådige folk  :) 

Grådige folk? Folk har kanskje ikke 3000 kroner liggende. Selfølgelig får du mer respons når noe er gratis? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Og så strmmer det jo i stor grad også da.

Det stemmer nok for middelklassen..de som allerede var fattige - har ikke penger å sløse med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 10.27):

Dere som klager over at ingen vil kjøpe brukttøyet deres som dere betalte i dyre dommer for da det var nytt, hvorfor kjøper dere ikke brukt selv? 

Anonymkode: 5e653...ffa

Jeg gjør begge deler til yngste her. Kjøper noen ganger nytt, og andre ganger brukt.

Anonymkode: 1398c...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et bidrag til debatten; de som sliter aller mest nå er oss i lavtlønnsyrker,  med ræva lønn, men likevel for høy inntekt til å få noe som helst i støtte. Ikke kan vi selge bilen, som koster 8000,- pr mnd for lån og drivstoff,  for da kommer man seg ikke på jobb. Og nei, det går ikke opp med kollektivtransport alle steder. Kan jo selvsagt velge å bosette oss i Oslo uten bil, men da er jo boutgiftene også tilsvarende høyere. 

Kjenner at jeg håper jeg blir arbeidsledig, så kan bilen selges og vi kan få bostøtte og diverse andre stønader og komme bedre ut av det økonomisk og bonus; slippe å dra på jobb og alltid være sliten!

Anonymkode: 76606...61c

Altså, har du råd til en bil til 8000 kroner i måneden er det faktisk ikke synd på deg. Har du råd til såpass så vil jeg tro du er langt unna å få noe bostøtte eller lignende. Jeg som er på trygd er ikke i nærheten av å komme ned på beløpet som trengs for å kvalifisere til bostøtte.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fortell meg hva jeg kunne gjort annerledes? Bilen er ti år gammel, jeg kjøpte den for seks år siden og har igjen ett år nedbetaling. Lånet står på min mor, jeg betaler. Jeg har aldri hatt penger nok til å betale en bil cash. 4000 er drivstoffutgifter. Da jeg kjøpte bilen, hadde jeg godt under halvparten av dette i drivstoffutgifter, i samme jobb. Huslånet er 4000 dyrere nå enn på det rimeligste. Jeg har avdragsfrihet, alltid hatt. Strømregningene er høyere enn noensinne, selv med strømstøtte. Jeg har faktisk ikke nok penger til mat denne måneden og skal for første gang på utdeling av gratis mat. Klær er det mange måneder siden vi har kjøpt. 

Fortell meg du, som er verdensmester, hva vi skal kutte ut. 

Anonymkode: 76606...61c

Hva slags bil har du egentlig? En ti år gammel bil, som var fire år gammel da du kjøpte den, og du betaler fortsatt lån på den seks år etter? 😱

Fint skal det vær'a selv om halve ræva henger uttafor!

Jeg kjører selv en 18 år gammel bil. Fordi jeg ikke har råd til noe mer, men jeg må ha bil. 

Anonymkode: c892b...383

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fortell meg hva jeg kunne gjort annerledes? Bilen er ti år gammel, jeg kjøpte den for seks år siden og har igjen ett år nedbetaling. Lånet står på min mor, jeg betaler. Jeg har aldri hatt penger nok til å betale en bil cash. 4000 er drivstoffutgifter. Da jeg kjøpte bilen, hadde jeg godt under halvparten av dette i drivstoffutgifter, i samme jobb. Huslånet er 4000 dyrere nå enn på det rimeligste. Jeg har avdragsfrihet, alltid hatt. Strømregningene er høyere enn noensinne, selv med strømstøtte. Jeg har faktisk ikke nok penger til mat denne måneden og skal for første gang på utdeling av gratis mat. Klær er det mange måneder siden vi har kjøpt. 

Fortell meg du, som er verdensmester, hva vi skal kutte ut. 

Anonymkode: 76606...61c

Bil til 8000 i måneden bør man bytte ut med noe rimeligere hvis man ikke har råd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Bil til 8000 i måneden bør man bytte ut med noe rimeligere hvis man ikke har råd.

Hvor finner man billigere bil da, o store vise du? Bil er dyrt, men mange må likevel ha bil fordi det ikke går buss der de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Det stemmer nok for middelklassen..de som allerede var fattige - har ikke penger å sløse med.

Nei, men så er ikke de fattigste så påvirket av prisøkningene som andre heller, da de i utgangspunktet ikke betalte husleie og strøm selv.

Men man har selvfølgelig de nest fattigste, de som akkurat klarte seg, selv om de prioriterte riktig. Altså gjerne mennesker som jobber ufrivillig deltid, eller mottar mindre enn 100% uføretrygd, som sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, har du råd til en bil til 8000 kroner i måneden er det faktisk ikke synd på deg. Har du råd til såpass så vil jeg tro du er langt unna å få noe bostøtte eller lignende. Jeg som er på trygd er ikke i nærheten av å komme ned på beløpet som trengs for å kvalifisere til bostøtte.

Hva slags bil har du egentlig? En ti år gammel bil, som var fire år gammel da du kjøpte den, og du betaler fortsatt lån på den seks år etter? 😱

Fint skal det vær'a selv om halve ræva henger uttafor!

Jeg kjører selv en 18 år gammel bil. Fordi jeg ikke har råd til noe mer, men jeg må ha bil. 

Anonymkode: c892b...383

Ja for en 18 år gammel bil er som oftest billigere? Da må den stort sett oftere på verksted. Jo høyere kjørelengde, jo mer feil.

Anonymkode: 1398c...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (1 minutt siden):

Hvor finner man billigere bil da, o store vise du? Bil er dyrt, men mange må likevel ha bil fordi det ikke går buss der de bor.

Finn.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja for en 18 år gammel bil er som oftest billigere? Da må den stort sett oftere på verksted. Jo høyere kjørelengde, jo mer feil.

Anonymkode: 1398c...f8e

En 18 år gammel bil er ofte billigere. Grunnen til at jeg har en 18 år gammel bil det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Finn.no

Men da må man ha pengene i hånd. Det er det mange fattige som ikke har. Skal man ha en bil som er pålitelig og faktisk går må man opp i flere 10 000 lapper for å si det sånn. Og så har hun jo lån på bilen hun allerede har som må betales ned, så hva for noe mening gir det da å kjøpe enda en bil? Ikke sikkert hun får betalt ned eksisterende lån ved å selge bil da biler taper seg veldig i verdi.

Bare enda en priviligert person som ikke skjønner noe om å være fattig. Fantastisk 🙄

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (På 24.11.2022 den 13.16):

Nå nå du gi deg...du er skikkelig stygg.... planlegge? Hva da..at du blir syk? At bilen går i stykker...at matpriser, strøm etc går opp samtidig... Du er klar at ikke alle får million lønn og lever mnd til mnd.  Bare at du uttaler deg slik beviser at du har null empati... egoistisk og tenker ikke lenger en film nese..

Skam deg

De fleste «planlegger» jo for de eksemplene du nevner. Forsikring hvis man skulle bli varig syk, bufferkonto hvis bilen skulle gå i stykker, ikke ta opp mer lån enn man kan håndtere om renta skulle gå opp 5% osv. Livet er slik, dessverre, at man ikke kan forvente at ingenting vil forverre seg, at det oppstår ting som gjør livet vanskeligere osv.

Jeg har all empati med mennesker som aldri har hatt levelig økonomi av diverse grunner, men i veldig mange tilfeller handler det om økonomisk prioritering, dårlig planlegging og livsvalg som vanskeliggjør det å kunne leve komfortabelt i slike tider vi gjør nå.

Anonymkode: c7535...e0e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

En 18 år gammel bil er ofte billigere. Grunnen til at jeg har en 18 år gammel bil det.

Men det er ikke nøvdendigvis billigere med stadig reperasjoner,nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (1 minutt siden):

Men da må man ha pengene i hånd. Det er det mange fattige som ikke har. Skal man ha en bil som er pålitelig og faktisk går må man opp i flere 10 000 lapper for å si det sånn. Og så har hun jo lån på bilen hun allerede har som må betales ned, så hva for noe mening gir det da å kjøpe enda en bil? Ikke sikkert hun får betalt ned eksisterende lån ved å selge bil da biler taper seg veldig i verdi.

Bare enda en priviligert person som ikke skjønner noe om å være fattig. Fantastisk 🙄

 

Hørt om å selge den bilen man har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

En 18 år gammel bil er ofte billigere. Grunnen til at jeg har en 18 år gammel bil det.

Da har vi forskjellig erfaring der 

Anonymkode: 1398c...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (Akkurat nå):

Men det er ikke nøvdendigvis billigere med stadig reperasjoner,nei.

Det er lov å tenke over hva man kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja for en 18 år gammel bil er som oftest billigere? Da må den stort sett oftere på verksted. Jo høyere kjørelengde, jo mer feil.

Anonymkode: 1398c...f8e

Jeg har hatt den i fem år nå. Har kjøpt nye vinterhjul og ellers hatt utgifter på 3-4000 kroner x2 for å få den EU-godkjent. Førstnevnte må man ha uansett hva slags bil man har etter noen sesonger. De andre reparasjonene er også vanlige slitedeler som må byttes på alle biler. Enkelt og billig og bytte også. I tillegg er den uten lån og billig å forsikre.

Anonymkode: c892b...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste «planlegger» jo for de eksemplene du nevner. Forsikring hvis man skulle bli varig syk, bufferkonto hvis bilen skulle gå i stykker, ikke ta opp mer lån enn man kan håndtere om renta skulle gå opp 5% osv. Livet er slik, dessverre, at man ikke kan forvente at ingenting vil forverre seg, at det oppstår ting som gjør livet vanskeligere osv.

Jeg har all empati med mennesker som aldri har hatt levelig økonomi av diverse grunner, men i veldig mange tilfeller handler det om økonomisk prioritering, dårlig planlegging og livsvalg som vanskeliggjør det å kunne leve komfortabelt i slike tider vi gjør nå.

Anonymkode: c7535...e0e

Det er vanskelig å planlegge for å ha 62% av inntekten sin. De fleste hadde ikke fått noe lån til hus om de skulle lånt etter 62% av inntekten sin, man finner heller ikke billige nok leiepriser til å klare seg på så lite.

Akurat nå handler det VELDIG lite om dårlig planlegging men om en VOLDSOM prisøkning som rammer de som er på aap og ufør særdeles hardt 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...