Gå til innhold

Nå er det så mange tråder om fattige. Det blir nesten komisk hele greia.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 10.30):

Men, er du bedre dersom du forventer penger for noe brukt ræl fordi du trenger pengene? 

Anonymkode: 69ce3...f33

Når ble dette brukt ræl? Altså ræl? Sparker ikke du oppover nå? Skal fattige forvente å få nytt? Gratis? Har du ikke råd til nytt må du kjøpe brukt. 
Det meste som ligger brukt på Finn er fint brukt 

Anonymkode: 6d2a4...6b3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 16.54):

Herlighet det er ikke å tråkke på noen, det er sannheten! Nå må vi slutte å være å skjøre, og takle at folk kaller en spade for en spade. Ingen bør få barn uten å ha råd til det, enkelt og greit. 

Anonymkode: 42752...305

Jo, det er akkurat det det er. Du prater piss til en person som er alvorlig syk, en person du omtrent ikke vet noe som helst om. Det blir for dumt rett og slett. 

Anonymkode: 0e1b2...2d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 12.01):

Bra skrevet. 

 

Som eksempel: Da vi skulle kjøpe hus, regnet vi på om vi ville klare en renteheving til 8%. Vi regnet også på at vi ville klare det om en av oss ble alene, eller om en eller begge mistet jobbene våre. Vi tok inn i beregningen hva huset ville koste oss 15 år frem i tid mtp vedlikehold. 

Det har ført til at vi med sikkerhet vet at min mann nå vil klare å betjene lånet helt fint på egenhånd når vi nå går fra hverandre. Han vil også klare det hvis man mister jobben. 

Anonymkode: 8e47f...980

Så du tenker at man ikke kan kjøpe dyrere bolig enn at en enslig person kan klare det på 66 % av lønnen sin opp til 6G…? Da hadde det ikke blitt solgt mange boliger i sentrale strøk gitt…

AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 12.14):

Jeg skulle gi bort en gratis 55" til noen som trengte litt ekstra nå som det er tøffe tider.

 

Personen som kom på døra kom kjørende i en 2 år gammel Tesla Model S - Jeg ga han adressen til nærmeste elkjøp og ga den til noen andre.

 

 

Folk har det tungt, men jaggu meg er det folk som misbruker det også.

Anonymkode: 0e00d...464

Håper spurte om det var hans bil før du sendte ham på dør - kanskje han hadde fått låne den av noen for å hente TV’en…?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ble dette brukt ræl? Altså ræl? Sparker ikke du oppover nå? Skal fattige forvente å få nytt? Gratis? Har du ikke råd til nytt må du kjøpe brukt. 
Det meste som ligger brukt på Finn er fint brukt 

Anonymkode: 6d2a4...6b3

Forvente, sikkert ikke. Men jeg gir heller bort til noen med dårlig råd enn å klore til meg penger fra folk med dårligere råd enn meg.

Anonymkode: dc8ba...8d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 16.05):

Folk handler ikke i Oslo på grunn av byrådets politikk mot bilistene. Det er stappet i shoppingsentrene rett utenfor Oslo hvor det er gratis parkering og det er tilrettelagt for en hyggelig handeltur :)

Anonymkode: 66411...980

Og dette skjedde i oktober da? For folk handlet som vanlig i sommer… og black week i fjor var helt kaos. Nå har vi sentre rundt i hele landet da. 

Anonymkode: 1de04...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 24.11.2022 den 10.48):

Jeg har også flere barneklær liggende på finn nå typ regntøy, høstdress, vintersko, o.l. som er i veldig god stand til svært lave priser, men null respons. 

For moro skyld endret jeg et par av annonsene til gis bort og med en gang ble jeg oversvømt av meldinger hvor de aller fleste hadde en eller annen hjerteskjærende historie å dele. 

Det virker veldig mistenkelig hele greia. Jeg mistenker at det er veldig mange der ute som ikke har så dårlig råd, men vil henge seg på bølgen av å få gratis alt mulig. 

Gjorde dette med noen dekk og felger jeg skulle selge Melber Off Road felger til Pajero (Dyre i sin tid minimum 12 000,- ink mva utenlands vare) la de ut for 3 000,- etter 3 uker 0 respons fikk ikke fred da jeg gjorde annonsen til Gies bort de ligger i kjelleren makan te grådige folk  :) 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 7.35):

Eviglange køer hos frelsesarmeen og kirkens bymisjon. Folk i alle samfunnslag som sliter nå 

Anonymkode: 4ca23...7a3

Det er jo bare tull. De eneste folka som sliter er de som alltid har slitt: uføre,arbeidsledige, minstepensjonister, innvandrere og lavtlønnede med flere unger.

Har du hatt lønnet arbeid de siste årene, tjent 500,000+, men bodd over evne, kjøpt over evne og 24/7 levd over evne ( uten å betale ned på lån og spare) så får du virkelig skylde deg selv om du allerede nå "sliter" når renta går opp til 3 prosent

Majoriteten av de nye samfunnslagene som lissom "sliter" er folk som har ønsket å være "storkar" uten at de er storkarer. De kan se frem til en rente på mellom 4-5  % og en fortsatt høy inflasjon de neste 3-4 årene.

Nordmenn er det folket i verden med høyest gjeld pr. husholdning. Når renta går fra 0 til 5 så får veldig mange problemer, men det er selvforskyldt. Folk gadd ikke engang binde renta når de kunne binde den i 10 år til 1,5 prosent rente.

 

En annen ting de ikke har tenkt på er hvordan de skal få solgt boligen sin uten å tape penger?  En normal familie som fikk låne 4 millioner i 2019 får i dag låne 2.9 millioner.... Blir vanskelig å få hausset opp boligprisene videre da.  Å det hele har ikke engang startet. Det er først midtveis i 2023 renta er der den skal være, rundt 5 %, og så skal den gnage på det nivået i noen år (tipper vi ser et boligprisfall på en 20-40 % i løpet av 2024. 

Det er selvfølgelig ingen makrohensyn som trumfer det at folk rett og slett ikke får låne de pengene de tidligere har fått låne (familien i eksempelet klarer ikke å trylle frem over 1 million) og når alle har lavere finansieringsbevis så går prisene hvilken vei? Jo,ned.

 

 

 

 

Anonymkode: 93a21...9bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/24/2022 at 12:56 PM, AnonymBruker said:

Artig tråd dette her. 
Jeg er en av de du sikter til TS. 
Jeg har lagt ut annonse om hjelp på Finn rett og slett fordi jeg ikke har en eneste krone på konto den neste uken. 
drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, reiser ikke på ferier, har ikke ny tlf eller annet lignende. 
Går selv i arveklær. 
går selv i arvesko. 
spiser minimalt for at barnet skal få spise det som er igjen i kjøleskap og fryser. 
Har ikke tv, kanaler, Spotify eller Netflix. 
går aldri ut og julegavene blir kjøpt brukt på Finn. 
Steømmen er fortsatt ikke skrudd på og jeg sitter i mørkt hus hvis barnet ikke er hjemme. 
TROR DU SERIØST DETTE ER MORSOMT??? 

jeg levde svært sparsommelig før. Nå blir det minus uansett hvordan jeg vrenger lommene 😢 

Hva andre gjør kan jeg ikke svare på, men det er faktisk et reelt problem som er årsaken til min Finn annonse!! 

Anonymkode: 2a819...419

Hjelper ikke nav?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert komisk for de som har penger. For oss som ikke har det er det ikke det minste komisk.

Anonymkode: 22440...0d7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et bidrag til debatten; de som sliter aller mest nå er oss i lavtlønnsyrker,  med ræva lønn, men likevel for høy inntekt til å få noe som helst i støtte. Ikke kan vi selge bilen, som koster 8000,- pr mnd for lån og drivstoff,  for da kommer man seg ikke på jobb. Og nei, det går ikke opp med kollektivtransport alle steder. Kan jo selvsagt velge å bosette oss i Oslo uten bil, men da er jo boutgiftene også tilsvarende høyere. 

Kjenner at jeg håper jeg blir arbeidsledig, så kan bilen selges og vi kan få bostøtte og diverse andre stønader og komme bedre ut av det økonomisk og bonus; slippe å dra på jobb og alltid være sliten!

Anonymkode: 76606...61c

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har et bidrag til debatten; de som sliter aller mest nå er oss i lavtlønnsyrker,  med ræva lønn, men likevel for høy inntekt til å få noe som helst i støtte. Ikke kan vi selge bilen, som koster 8000,- pr mnd for lån og drivstoff,  for da kommer man seg ikke på jobb. Og nei, det går ikke opp med kollektivtransport alle steder. Kan jo selvsagt velge å bosette oss i Oslo uten bil, men da er jo boutgiftene også tilsvarende høyere. 

Kjenner at jeg håper jeg blir arbeidsledig, så kan bilen selges og vi kan få bostøtte og diverse andre stønader og komme bedre ut av det økonomisk og bonus; slippe å dra på jobb og alltid være sliten!

Anonymkode: 76606...61c

62,5% av lønnen i dagpenger er ikke mye. Den har vel også en begrenset tid.  Kurs og diverse tiltak vil kanskje kreve transport. Husholdningens samlede inntekt må også være veldig lav for å få noe fra sosial eller bostøtte.   Permittering i noen uker går nok greit, men miste jobben er vel ikke greit. Det er heller ingen god tanke å være uten bil og dårlig kollektivtilbud.  
Du er sliten. Ønsker deg god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har et bidrag til debatten; de som sliter aller mest nå er oss i lavtlønnsyrker,  med ræva lønn, men likevel for høy inntekt til å få noe som helst i støtte. Ikke kan vi selge bilen, som koster 8000,- pr mnd for lån og drivstoff,  for da kommer man seg ikke på jobb. Og nei, det går ikke opp med kollektivtransport alle steder. Kan jo selvsagt velge å bosette oss i Oslo uten bil, men da er jo boutgiftene også tilsvarende høyere. 

Kjenner at jeg håper jeg blir arbeidsledig, så kan bilen selges og vi kan få bostøtte og diverse andre stønader og komme bedre ut av det økonomisk og bonus; slippe å dra på jobb og alltid være sliten!

Anonymkode: 76606...61c

Du har en bil som koster deg 8000 i måneden i lån og drivstoff... Og fortsatt ser du ingen feil ved dine valg.

Anonymkode: 93a21...9bf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har en bil som koster deg 8000 i måneden i lån og drivstoff... Og fortsatt ser du ingen feil ved dine valg.

Anonymkode: 93a21...9bf

Fortell meg hva jeg kunne gjort annerledes? Bilen er ti år gammel, jeg kjøpte den for seks år siden og har igjen ett år nedbetaling. Lånet står på min mor, jeg betaler. Jeg har aldri hatt penger nok til å betale en bil cash. 4000 er drivstoffutgifter. Da jeg kjøpte bilen, hadde jeg godt under halvparten av dette i drivstoffutgifter, i samme jobb. Huslånet er 4000 dyrere nå enn på det rimeligste. Jeg har avdragsfrihet, alltid hatt. Strømregningene er høyere enn noensinne, selv med strømstøtte. Jeg har faktisk ikke nok penger til mat denne måneden og skal for første gang på utdeling av gratis mat. Klær er det mange måneder siden vi har kjøpt. 

Fortell meg du, som er verdensmester, hva vi skal kutte ut. 

Anonymkode: 76606...61c

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fortell meg hva jeg kunne gjort annerledes? Bilen er ti år gammel, jeg kjøpte den for seks år siden og har igjen ett år nedbetaling. Lånet står på min mor, jeg betaler. Jeg har aldri hatt penger nok til å betale en bil cash. 4000 er drivstoffutgifter. Da jeg kjøpte bilen, hadde jeg godt under halvparten av dette i drivstoffutgifter, i samme jobb. Huslånet er 4000 dyrere nå enn på det rimeligste. Jeg har avdragsfrihet, alltid hatt. Strømregningene er høyere enn noensinne, selv med strømstøtte. Jeg har faktisk ikke nok penger til mat denne måneden og skal for første gang på utdeling av gratis mat. Klær er det mange måneder siden vi har kjøpt. 

Fortell meg du, som er verdensmester, hva vi skal kutte ut. 

Anonymkode: 76606...61c

Har ikke vært hos tannlegen på fem år. Aldri ferie.

Anonymkode: 76606...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 9.03):

Tigging over en lav sko.  Folk vil ha andre til å forsørge de med mat , gaver til barn osv . Det blir litt i overkant dette her. 
Jeg prøver å selge barneklær på nette billig men det er ingen respons. Mye av tøyet er i svært bra stand  og brukt lite. Men folk vil ikke betale noe og de vil gjerne ha det gratis. 
 

Anonymkode: e995e...0b0

Kanske fordi de ikke har råd, har du tenkt på det? Veldig ofte er disse brukte klærne merkeklær som selges "billig" og man får kjøpt like billig på salg(hvis man kjøper klær som ikke er merkeklær). Ikke alle har bil og det blir dyrt og ta buss rundt hele byen for å få seg klærne man trenger. Du vet tydeligvis ingenting om hvordan det er å være fattig. Selfølgelig vil jeg aldri spørre noen som har lagt ut klær til salg om å få de gratis, men du virker fornærmet over at folk ikke kjøper klærne dine. Det er sikkert fordi de ikke har råd 🙄

Endret av mitch92
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når ble dette brukt ræl? Altså ræl? Sparker ikke du oppover nå? Skal fattige forvente å få nytt? Gratis? Har du ikke råd til nytt må du kjøpe brukt. 
Det meste som ligger brukt på Finn er fint brukt 

Anonymkode: 6d2a4...6b3

Det er ikke billigere å renne rundt hele byen med buss  og kjøpe et brukt plagg her og der enn å kjøpe nytt på salg på et sted (med gratis frakt over en viss sum)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår ikke dette behovet for å rakke ned på andre mennesker, og deres økonomiske situasjon. Er det for at en selv skal føle seg bedre eller hva er det?

 

Anonymkode: 6b656...445

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de påståtte fattige er egentlig ikke folk som er spesielt fattige på penger, men fattige på prioriteringsevne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Nordmenn er det folket i verden med høyest gjeld pr. husholdning. Når renta går fra 0 til 5 så får veldig mange problemer, men det er selvforskyldt. Folk gadd ikke engang binde renta når de kunne binde den i 10 år til 1,5 prosent rente.

Anonymkode: 93a21...9bf

Hvor fikk man bundet renta til 1,5 % i 10 år? Her må jeg ha gått glipp av noe. 

Anonymkode: 83b37...d5b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke dette behovet for å rakke ned på andre mennesker, og deres økonomiske situasjon. Er det for at en selv skal føle seg bedre eller hva er det?

 

Anonymkode: 6b656...445

De gjentar bare det de hører i media ukritisk. Det er flere som har uttalt seg i media at nordmenn har levd for godt å nå må de spare. Det gir en ide av at nordmennene som sliter egentlig har vært sløsere og nå må de skjerpe seg som godt folk. Dette er en behagelig sannhet for mange bedrevitere som sluker alt de leser uten å stille spørsmål

Anonymkode: ecc80...8d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...