Gå til innhold

Nå er det så mange tråder om fattige. Det blir nesten komisk hele greia.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis du var i jobb før du ble syk så har du hatt mulighet til å tjene penger, opparbeide deg en buffer, opparbeide mer enn minstesats, kjøpe forsikring ect. Hvis du ikke var i jobb før du ble syk (som virker å være tilfellet her) så var det jo heller ikke videre ansvarlig å skaffe seg barn. Så selv om sykdom ikke var planen, så er jo din situasjon også et resultat av dine handlinger og manglende evne til å ta uforutsette hendelser med i beregningen.

Anonymkode: 42752...305

Sånn kan man ikke snakke til andre medmennesker. Det å si at man er skyld i å være i en fortvilet livssituasjon, med dårlig økonomi, kan føre til å forverre skyld- og skamfølelse mange i en slik situasjon føler på. Her forsøker mange av oss andre i samfunnet å hjelpe enkeltmennesker og familier som har det vanskelig, mens du velger å si at det er deres egen skyld. Det er mange grupper man i så fall kan si det til: unge jenter med uønsket graviditet, rusmisbrukere, veldig mange av de som får hjerte-kar sykdommer osv.. 

Anonymkode: 8c02c...8a7

  • Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 hours ago, AnonymBruker said:

Tigging over en lav sko.  Folk vil ha andre til å forsørge de med mat , gaver til barn osv . Det blir litt i overkant dette her. 
Jeg prøver å selge barneklær på nette billig men det er ingen respons. Mye av tøyet er i svært bra stand  og brukt lite. Men folk vil ikke betale noe og de vil gjerne ha det gratis. 
 

Anonymkode: e995e...0b0

Hva/hvor er nette?

Anonymkode: ee385...796

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eviglange køer hos frelsesarmeen og kirkens bymisjon. Folk i alle samfunnslag som sliter nå 

Anonymkode: 4ca23...7a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Butikker i Oslo har kuttet ned på åpningstidene fordi folk ikke handler  og du ser det kryr av folk som handler? Virkelig? 

Anonymkode: 1de04...871

Tjukt av folk alltid når jeg er på kjøpesentre her i Oslo.. både folk som handler og sitter på cafe. Så virker ikke som så mange kjenner på dårlig økonomi akkurat.

Anonymkode: 9cd71...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Artig tråd dette her. 
Jeg er en av de du sikter til TS. 
Jeg har lagt ut annonse om hjelp på Finn rett og slett fordi jeg ikke har en eneste krone på konto den neste uken. 
drikker ikke, røyker ikke, snuser ikke, reiser ikke på ferier, har ikke ny tlf eller annet lignende. 
Går selv i arveklær. 
går selv i arvesko. 
spiser minimalt for at barnet skal få spise det som er igjen i kjøleskap og fryser. 
Har ikke tv, kanaler, Spotify eller Netflix. 
går aldri ut og julegavene blir kjøpt brukt på Finn. 
Steømmen er fortsatt ikke skrudd på og jeg sitter i mørkt hus hvis barnet ikke er hjemme. 
TROR DU SERIØST DETTE ER MORSOMT??? 

jeg levde svært sparsommelig før. Nå blir det minus uansett hvordan jeg vrenger lommene 😢 

Hva andre gjør kan jeg ikke svare på, men det er faktisk et reelt problem som er årsaken til min Finn annonse!! 

Anonymkode: 2a819...419

Hva tjener du i måneden?

Anonymkode: 7fa4a...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ris til egen bak. Handler heller brukt hos gjennbruksbutikken "Ting og tøy". Da ser jeg produktene fysisk. 

Anonymkode: e2fe2...34d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Klarer du virkelig å trekke den ulogiske sluttningen at siden du ser at noen handler, så er ingen fattige? 

På jobben der jeg jobber prater alle engelsk, så jeg antar at det er arbeidsspråket på alle arbeidsplasser i hele Norge. Det blir akkuratt det samme argumentet. 

.... Og når logikken din er sånn, så blir resten av innlegget ditt også deretter... 

Anonymkode: 61e56...eac

Oj, her gjensto det endel på lesefortåelse forstår jeg.

Vedkommende skriver at folk generelt. Vedkommende skriver ingenting om at "ingen er fattige"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Er så jævlig lei den ansvarsfraskivelsen du og andre driver med her! Folk er i stor grad ansvarlig for sitt eget økonomiske uføre, og det må man tørre å si.

Før man får barn må man planlegge om man har råd til det. Har man råd hvis man blir alene? Har man råd hvis inntekten blir redusert pga sykdom eller arbeidsledighet? Har man råd hvis prisene stiger? Prisene på bolig, strøm og mat har vært unaturlig lave i Norge lenge, alle vet at de skulle opp. Rentene har vært unaturlig lave i flere år, alle med et snev av innsikt og evne til å følge med i nyhetene vet at det ikke kom til å vare evig.  Før man kjøper bolig må man planlegge om man har råd til renteheving, til reperasjoner hvis noe går i stykker, til å beholde boligen om inntekten reduseres ect. Ansvarlige folk planlegger faktisk for at det kan skje en inntektsreduksjon, f.eks pga sykdom. Folk som er i arbeid og frisk kan tegne uføre forsikring og dermed få ekstra penger, det er også planlegging av fremtiden. Man sparer til bufferkonto fremfor å dra på ferie, kjøpe bil, kjøpe større bolig ect, netopp for å ha en plan og noe å falle tilbake på i dårlige tider.

Har man ikke planlagt en dritt og så mangler man plutselig penger, ja da er det din egen skyld, det er ikke noe du kan skylde på samfunnet. Da må dyre boliger byttes ut med noe rimeligere, bilen selges til fordel for buss, og du må ta en ekstrajobb eller to for å spe på inntekten så de ungene du valgte å sette til verden har det noenlunde greit. De som ikke planlegger en dritt med likevel får unger er de som er virkelig egoistiske, de er mer opptatt av at de vil få barn enn å faktisk klare å ta vare på ungene. Jeg syns synd på unger som har så udugelige foreldre, men foreldrene syns jeg ikke synd på. 

Anonymkode: 42752...305

Bra skrevet. 

 

Som eksempel: Da vi skulle kjøpe hus, regnet vi på om vi ville klare en renteheving til 8%. Vi regnet også på at vi ville klare det om en av oss ble alene, eller om en eller begge mistet jobbene våre. Vi tok inn i beregningen hva huset ville koste oss 15 år frem i tid mtp vedlikehold. 

Det har ført til at vi med sikkerhet vet at min mann nå vil klare å betjene lånet helt fint på egenhånd når vi nå går fra hverandre. Han vil også klare det hvis man mister jobben. 

Anonymkode: 8e47f...980

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger litt med på annonsene under hjelp til jul på finn, for jeg har ganske mye babytøy som såvidt er brukt som jeg gjerne gir bort. Har sett et par annonser hvor de sier at de har dårlig råd, men det eneste de vil ha er helt nytt ullteppe og lue fra Lillelam. Altså det er jo såpass dyrt at selv jeg som har god råd ikke gidder å kjøpe. Jeg har flere ulluer, men de er visst ikke bra nok selv om de skriver at de såvidt har råd til mat😒

Anonymkode: 8c5f3...ea3

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er så jævlig lei den ansvarsfraskivelsen du og andre driver med her! Folk er i stor grad ansvarlig for sitt eget økonomiske uføre, og det må man tørre å si.

Før man får barn må man planlegge om man har råd til det. Har man råd hvis man blir alene? Har man råd hvis inntekten blir redusert pga sykdom eller arbeidsledighet? Har man råd hvis prisene stiger? Prisene på bolig, strøm og mat har vært unaturlig lave i Norge lenge, alle vet at de skulle opp. Rentene har vært unaturlig lave i flere år, alle med et snev av innsikt og evne til å følge med i nyhetene vet at det ikke kom til å vare evig.  Før man kjøper bolig må man planlegge om man har råd til renteheving, til reperasjoner hvis noe går i stykker, til å beholde boligen om inntekten reduseres ect. Ansvarlige folk planlegger faktisk for at det kan skje en inntektsreduksjon, f.eks pga sykdom. Folk som er i arbeid og frisk kan tegne uføre forsikring og dermed få ekstra penger, det er også planlegging av fremtiden. Man sparer til bufferkonto fremfor å dra på ferie, kjøpe bil, kjøpe større bolig ect, netopp for å ha en plan og noe å falle tilbake på i dårlige tider.

Har man ikke planlagt en dritt og så mangler man plutselig penger, ja da er det din egen skyld, det er ikke noe du kan skylde på samfunnet. Da må dyre boliger byttes ut med noe rimeligere, bilen selges til fordel for buss, og du må ta en ekstrajobb eller to for å spe på inntekten så de ungene du valgte å sette til verden har det noenlunde greit. De som ikke planlegger en dritt med likevel får unger er de som er virkelig egoistiske, de er mer opptatt av at de vil få barn enn å faktisk klare å ta vare på ungene. Jeg syns synd på unger som har så udugelige foreldre, men foreldrene syns jeg ikke synd på. 

Anonymkode: 42752...305

S sjarmerende du er, håper ikke du har barn for de kommer aldri til å lære empati 

Anonymkode: be70f...1d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Herlighet det er ikke å tråkke på noen, det er sannheten! Nå må vi slutte å være å skjøre, og takle at folk kaller en spade for en spade. Ingen bør få barn uten å ha råd til det, enkelt og greit. 

Anonymkode: 42752...305

Du er jaggu ikkr snau , fy søren for noen holdninger du har

Anonymkode: be70f...1d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gi bort en gratis 55" til noen som trengte litt ekstra nå som det er tøffe tider.

 

Personen som kom på døra kom kjørende i en 2 år gammel Tesla Model S - Jeg ga han adressen til nærmeste elkjøp og ga den til noen andre.

 

 

Folk har det tungt, men jaggu meg er det folk som misbruker det også.

Anonymkode: 0e00d...464

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg følger litt med på annonsene under hjelp til jul på finn, for jeg har ganske mye babytøy som såvidt er brukt som jeg gjerne gir bort. Har sett et par annonser hvor de sier at de har dårlig råd, men det eneste de vil ha er helt nytt ullteppe og lue fra Lillelam. Altså det er jo såpass dyrt at selv jeg som har god råd ikke gidder å kjøpe. Jeg har flere ulluer, men de er visst ikke bra nok selv om de skriver at de såvidt har råd til mat😒

Anonymkode: 8c5f3...ea3

Da vil jeg tro de ikke er virkelig trengende. Jeg gikk igjennom en hel del annonser i går med datteren min. Jeg tenkte det kunne være fint for henne å se at ikke alle barn har ønskelister som summerer seg til 10-15 000 sånn som hennes ønskeliste gjør. At noen familier har det verre enn oss og at enkelte blir glade bare de får mat til jul.

Etter å ha lest noen annonser så sier hun "mamma, jeg tror jeg har funnet de vi skal hjelpe. De ønsker seg ingenting nytt. Bare nødvendige ting og de trenger mat." 

Tok kontakt med familien og viste hva vi hadde å tilby. Det jeg fikk tilbake var ektefølt takknemlighet. Ektefølt takknemlighet for brukte leker og klær. ❤️ heldigvis var denne familien i nærheten så vi skal møte de etterpå i dag og levere. Det er vanskelig å finne noen som sliter i nærområdet. "Vår" matutlevering hos frelsesarmeen er den minst populære som kommer opp i oversiktene i avisene innimellom. Og det er jo bra, men spørsmålet er da om det er ekstra flaut å slite her vi bor, eller om folk generelt har det bra her? 

Anonymkode: c892b...383

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 9.03):

Tigging over en lav sko.  Folk vil ha andre til å forsørge de med mat , gaver til barn osv . Det blir litt i overkant dette her. 
Jeg prøver å selge barneklær på nette billig men det er ingen respons. Mye av tøyet er i svært bra stand  og brukt lite. Men folk vil ikke betale noe og de vil gjerne ha det gratis. 
 

Anonymkode: e995e...0b0

Tenker helt motsatt av deg . Har stått i en sånn situasjon selv en fase av livet . Har fine kjoler å klær jeg kan selge , men har bestemt meg for å gi det vekk isteden . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangspunktet for tråden er jo helt koko, fordi TS ikke får solgt de brukte klærne sine finnes det liksom ikke fattige? Det kan jo like gjerne skyldes at TS er grådig og har overpriset greiene sine. Så er det også en selvfølge at dersom en fattig kan velge mellom billig og gratis, velger de gratis. Å kjøpe brukt på finn er også alltid en økonomisk risiko, kanskje er klærne ubrukelige, passer ikke, må repareres, osv. Så det kan også være så enkelt at ingen fattige med barn i rett størrelse bor nærme nok til å ta denne risikoen. Tar man det gratis er risikoen borte, da kan man gå gjennom, kaste det som er ubrukelig og bruke det som er ok. 

Anonymkode: f6c1f...89b

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Eviglange køer hos frelsesarmeen og kirkens bymisjon. Folk i alle samfunnslag som sliter nå 

Anonymkode: 4ca23...7a3

Også for mange som utnytter sånne ordninger, dessverre. Lest om flere i avisa som har mer i måneden enn meg, og som sier de henter gratis mat hver uke. Da blir det mindre igjen til de som virkelig trenger det. 

Anonymkode: df4ed...db8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, jeg må si jeg ble noe oppgitt da jeg så debatten på TV. Der hvor det var ei som sto frem, og hun hadde fått kommunalt boliglån i 2020 og var nå i ferd med å miste huset. Vet du hva? Vet ikke om jeg synes synd på folk som ikke ser gjennom hva som kan skje med ens egen økonomi. Hun snakket jo allerede etter neste renteøkning på startlånet så visste hun ikke hva hun skulle gjøre. Greit at ting har blitt mer kostbart også, men renta i Husbanken jar jo så å si nesten ikke beveget på seg enda.

Befant meg selv i samme situasjon i 2020 og valgte da å binde renta. Hvorfor i alle dager gjorde ikke denne personen det?

Jeg har tapt ca 60 000kr ved å binde renta hittil siden 2020. Det er ingen som synes synd i meg. 

Anonymkode: 7b4fb...9bb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Vi er rike kanskje bla fordi vi kjøprt ting brukt. Fattig Folk er bortskjrmte og dumme. 

Anonymkode: f1b22...f71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 10.19):

Og så vil de gjerne at du leverer det gratis til dem eller dekker fraktkostnader.

Anonymkode: 05ca5...de9

Nettopp! Har solgt alpint utstyr til slikk og ingenting til ei som har lite.. hun ville jeg skulle levere det. Ikke snakk om 

Anonymkode: 6d2a4...6b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...