Gå til innhold

Nå er det så mange tråder om fattige. Det blir nesten komisk hele greia.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det blir flere og flere med dårlig råd 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 2af92...658

Mulig. Har ikke sett på tallene selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må ikke ha bil. 

Anonymkode: e58cc...873

Eh for det er billigere p ta taxi mener du?

Anonymkode: be70f...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Boliger til 1-2 mill eksisterer jo. En kompis kjøpte nylig en ny leilighet i et sentralt strøk til den summen for ikke så lenge siden.

Anonymkode: 3b4e9...95f

Hvor sentralt da? 

Og var den større enn 17 kvm? 

Anonymkode: 11b9e...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alltid hatt avdragsfrihet? Man får bare x- antall år med avdragsfrihet, så her lyver du.

Anonymkode: 3b4e9...95f

Jeg lyver ikke nei. Jeg har hatt avdragsfrihet hele veien. Søker og får innvilget for ett år av gangen. Ordnet seinest forrige uke for neste år. 

Anonymkode: 76606...61c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eh for det er billigere p ta taxi mener du?

Anonymkode: be70f...1d1

Du kan leie bil. Eller abonnere som det heter. Sjekk Fleks.

Anonymkode: 06f0f...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, PetterKanin said:

Det eksisterer ikke bare. Det eksisterer ganske mange av dem også.

I Oslo får man kjøpt en garasjeplass til den prisen.

Anonymkode: 039c4...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (10 timer siden):

Hvor finner man billigere bil da, o store vise du? Bil er dyrt, men mange må likevel ha bil fordi det ikke går buss der de bor.

Jeg har alltid kjøpt biler mellom 10 og 30K. Siste bilen min kostet meg 25000. Og på 5 år hadde jeg rep kostnader totalt på 6000kr. Jeg byttet den ut, pga drivstoff utgifter som økte betraktelig, fikk en arv.  Og kjøpte da en mindre bil som bruker lite. Denne gangen til 150 tusen. Det går nok fint til den må repareres, pg skyhøye dele priser på den nye kontra de gamle bilene.  Setter u deg litt inn i hvilke type biler, som er driftssikre, og bruker litt drivstoff,  så kan du enkelt halvere bilutgiftene dine.  Feks populære biler som Audi mercedes osv koster i tillegg skjorta å forsikre. Hadde jeg kjørt det. Måtte forsikringen økes med 10K i året i tillegg. Pluss at deler på slike biler er også dyrt. 

Anonymkode: 5603f...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (27 minutter siden):

Alle får penger til livsopphold i Norge. Jeg skjønner ikke fattigdoms-hysteriet.

Det heter det. Men mange får da mindre enn det bolig og mat koster. 

Så ei fikk 5500kr i bo utgifter,  husleien var på 6000kr.  Mat for 2500kr. Dvs 2000, siden 500 måtte inn i leien.

Anonymkode: 5603f...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I Oslo får man kjøpt en garasjeplass til den prisen.

Anonymkode: 039c4...262

Oslo er 454 km². Norge er 385 207 km². Det aller meste av Norge er altså ikke Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva tenker du er alternativet når man MÅ ha bil og ikke har 20000 i cash til noe drit engang? Jeg kunne ikke ventet i fire måneder m å spare opp 20000, jeg måtte på jobb i de fire månedene også. Da tok jeg muligheten til å nedbetale på et lån når mamma tilbød å sette det i hennes navn. Tanken var å kjøpe en såpass ny bil, så ville jeg forhåpentligvis slippe unna altfor mye i reparasjoner. Og det har heldigvis stemt. Vi kan faktisk ikke basere oss på kollektivtransport her vi bor, jeg ville brukt halvannen time hver vei til jobb, noe som ikke går opp med omsorgen for barn. Jo da, kunne flyttet mer sentralt, men da hadde jeg havnet på leiemarkedet for en større sum hver måned og kastet pengene ut av vinduet. Nå betaler jeg hvertfall på mitt. 

Eneste løsning jeg ser nå, er å selge boligen, verdien har over doblet seg siden jeg kjøpte. Men jeg er usikker på om jeg får nytt lån og ville uansett måtte kjøpt noe gammelt som trenger oppgradering og som kanskje ville krevd mye utgifter til å holde varmt. Nåværende bolig er 18 år og sånn sett relativt ny.

Avdragsfrihet har jeg hatt hele veien, ikke alltid fordi jeg har behøvd, men fordi det har gjort at ungene har kunnet holde på med en fritidsaktivitet hver. Nå holder de ikke på med slike organiserte ting, likevel sliter jeg nå m å få det til å gå rundt.

Jeg vil si jeg har prøvd å gjøre relativt smarte valg, veid opp mot at ungene skal ha et greit liv målt opp mot andre på samme alder. Synes det tross alt har gått greit og jeg vet ikke om så mange andre aleneforeldre som eier bolig, tross alt. Men det siste året har økonomien blitt svært anstrengende. Jeg hadde fint klart økningen på boliglånet om det kun var dette som steg. Men når maten, diesel og strøm også har økt betydelig, går det ikke lenger opp.

Anonymkode: 76606...61c

Er dette tull? Du hadde ikke råd til en bil til 20k derfor tok du opp et lån til 250k??

Hårreisende 

Anonymkode: 82264...d09

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er dette tull? Du hadde ikke råd til en bil til 20k derfor tok du opp et lån til 250k??

Hårreisende 

Anonymkode: 82264...d09

Hvem dag som helst i uken så kan man kjøpe seg f.eks. flere ulike typer Toyotaer til 50,000-60,000 kr med lav km, 2 års eu godkjenning som er 2010-2012 modeller.

Det er en eneste grunn til at man heller velger å låne 200,000 kr + til en bil og det er fordi en liten toyota er ikke fint nok. 

Sånn har det blitt i Norge, og det er de folka som klager og roper høyest. Ikke de folka som tar bussen eller kjører gammel bil, men de som innbiller seg at det er en menneskerett å kjøre bil til 200.000 -300.000 ( fordi det er umulig å få en ok bil billigere). 99% sikker på at tar man en sjekk av hvilken mobil de samme folka har så koster den 4000-8000 + kr, fordi mobiler som er billigere er nemlig også ren drit.

Det er ikke de folka som velferdssystmet er ment å ta vare på / finansiere bilen og mobilen til. 

Nå vil folk pga stigende renter og inflasjon igjen lære seg verdien av penger, sparing og farene ved lån. Det blir smertefullt for mange, men det er ingen vei utenom.  Ingenting av dagens forbruk og økonomi henger på grep.

Bør ikke gå lenger enn slik boligmarkedet har vært.  Meglere og banker ønsker at du og jeg skal låne mer og mer så prisene skal stige. Boligprisene har steget 20 % de siste to årene (fordi alle har fått låne enda mer).  I det tempoet vil det si at har du en unge i dag som er 20 år, som skal ha bolig når han/ henne er 25 år, så koster den leiligheten som i dag koster 3 millioner hele 6 millioner. Hvis man ikke forstår at det ender med krakk så forstår man virkelig ingenting.

 

Anonymkode: 93a21...9bf

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor sentralt da? 

Og var den større enn 17 kvm? 

Anonymkode: 11b9e...e82

50 kvm, rett ved togstasjonen i en mellomstor by på Østlandet. Nyere leilighet.

Anonymkode: 3b4e9...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger, brudd på regelen om å utgi seg for å være flere brukere, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krangles det i diverse hjelpegrupper på FB hvem som fortjener mest penger av de som var på NRK debatten...

Og mange spleiser lages. Det er bare flaut å lese.

Anonymkode: 46deb...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 9.03):

Tigging over en lav sko.  Folk vil ha andre til å forsørge de med mat , gaver til barn osv . Det blir litt i overkant dette her. 
Jeg prøver å selge barneklær på nette billig men det er ingen respons. Mye av tøyet er i svært bra stand  og brukt lite. Men folk vil ikke betale noe og de vil gjerne ha det gratis. 
 

Anonymkode: e995e...0b0

Ja, fattigdom er jammen meg komisk. Ditt troll!

Anonymkode: a34ed...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Embla Othea skrev (17 timer siden):

Alle får penger til livsopphold i Norge. Jeg skjønner ikke fattigdoms-hysteriet.

Så flaks for deg! Mangelen på empati, derimot, er bare kvalm. Skam deg!

Anonymkode: a34ed...7d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du har det så bra at du ikke forstår fattigdom. Vi får håpe du slipper å måtte forstå det i fremtiden også. Lykke til med salget. 

Anonymkode: ba0c7...ea3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i alle fall ikke "poenget" med å hjelpe sånne mennesker. Dersom situasjonen hadde vært omvendt, så ville de mest sannsynlig aldri hjulpet meg.

Omtrent som de narkomane. Bor visstnok på gaten, går i slitte klær, er generelt ustelte, samtidig som de sutrer og klager. Men narkotika har dem råd til!          

Anonymkode: 5d929...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg ser i alle fall ikke "poenget" med å hjelpe sånne mennesker. Dersom situasjonen hadde vært omvendt, så ville de mest sannsynlig aldri hjulpet meg.

Omtrent som de narkomane. Bor visstnok på gaten, går i slitte klær, er generelt ustelte, samtidig som de sutrer og klager. Men narkotika har dem råd til!          

Anonymkode: 5d929...8f3

Wow, godt gjort å klare å stoppe då mye forakt inn i ett såpass kort innlegg.

Anonymkode: 2af92...658

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...