Gå til innhold

Fått en psykolog som er yngre eller like gammel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syntes også det er rimelig spesielt at du skal være såpass dømmende og sær, bare fordi psykologen er nyutdannet? Med all sannsynlighet er det bare bra. Du har en fødselsdepresjon og skal prate med behandler om dette, det er ikke sånn at du har blitt voldtatt, sliter med ekstreme traumer og tillitsproblemer iht til traumet. Hadde det vært tilfellet hadde jeg hatt større forståelse for at du ville hatt en mer erfaren psykolog. 

Anonymkode: dbff8...031

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt psykolog som er helt nyutdannet. Hun var helt fantastisk. Så trist når hun sluttet. Flinkere enn mange andre jeg har truffet på, og jeg har truffet mange på mine 60+ innleggelser i psyk. Hun spente også i fra når noen fant på ting de ikke skulle. Gav beskjed til overleger uten å blunke. Hun var stille og rolig, og litt samme typen som meg, men likevel ikke redd for å brette opp ermene.

 

De fleste unge kvinnelige psykologer jeg har møtt har vært flinke. Hatt noen unge mannlige som ikke har vært helt pålogget. Om det er kjønn, alder eller tilfeldigheter vet jeg selvsagt ikke, men har generelt god erfaring med yngre. 

Anonymkode: 2e820...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Da får du klare deg uten da og la noen som vil ha hjelpen få den

Anonymkode: 70f3a...343

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Er det? Jeg synes du virker veldig fordomsfull. Du har fått et tilbud, om du ikke vil gi det en sjanse kan du gi plassen din til noen andre.

Anonymkode: ee932...435

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Det er mer spesielt å avfeie en høyt utdannet profesjonell fordi du synes hun ser ung ut - særlig når du ikke er stort eldre selv.

Jeg (40+) har truffet på en del ungt og nyutdannet (til dels fortsatt under utdanning) helsepersonell de siste årene - de har kanskje ikke hatt så mye erfaring, men det har ikke stått på kunnskap, profesjonalitet og pasientbehandling.  De to jeg kanskje har følt meg aller mest sett og ivaretatt av var under 30, det hindret dem ikke i å utvise all den forståelse, omsorg og modenhet jeg kunne ønske meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Hvordan hun ser ut er jo ikke relevant? Hun er helsepersonell som skal gi deg behandling, that's it. Jeg tror du vil få en bedre idé om hva dette går i når du kommer i gang, da vil du nok oppdage at utseendet og alderen ikke har noe å si.

Anonymkode: 8d1d0...fa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Men herregud TS. Her har du faktisk fått tilbud om psykisk helsehjelp, noe mange ikke får, og så klager du fordi behandler ser ung ut og er nyutdannet? Tror du at du blir bedre uten hennes hjelp, eller er det mer lønnsomt å droppe fordommene og være litt takknemlig for hjelpen du har blitt tilbudt? 

Forstår at du er deprimert, men det går virkelig an å oppføre seg allikevel. Selv med depresjon har du ansvar for eget liv, og du må selv velge om du skal ta imot den hjelpen du får. 

Anonymkode: e32ab...046

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nesten litt irritert av å lese innlegget ditt. Det er utrolig mange som trenger hjelp som dessverre får avslag på DPS. Du er heldig som har fått et tilbud! Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort alt for å nyttegjøre meg den hjelpen slik at du kan bli en god mor for barnet ditt.

Ikke avskriv alderen hennes helt enda. Gi det et forsøk! ❤️ 

 

 

Anonymkode: 11690...99f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du det fordi du selv er nyutdannet eller har du jobbet i flere tiår i fulltidsstiling i yrket ditt og føler at disse tiårene ikke har gitt deg noe som helst komeptanse til å hjelpe pasientene?

Anonymkode: 8d4a6...096

Jeg er nylig blitt ferdig med en 6-årig lang utdanning og har en bachelor fra før der igjen. Det er 9 år med utdanning, men det betyr ikke at jeg "ikke har erfaring." Ser ofte folk skrive at de er skeptiske, da de tror vi kun har sittet på skolebenken og ikke hatt noe liv utenom... Både jeg og mange av mine medstudenter har hatt relevante deltidsjobber under hele studieforløpet, så vi stiller ikke helt "blanke" selv om vi er nyutdanna og unge. Det var det jeg mente å si. 

Anonymkode: bbd7a...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste psykologen jeg hadde var yngre enn meg!! Ja jeg skjønner man blir litt skeptisk siden de gjerne ikke har like lang livserfaring. 
For min del og mange andre er det bare et tegn på at vi blir eldre 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 19.01):

Vel det ER jo litt spesielt å snakke med ei i 20 årene som ser ut som hun er 16... når jeg selv er 29

Anonymkode: 0d438...2cb

Virker som du @TS glemmer at du har et stort ansvar selv for at behandlingen skal være vellykket. Og dine fordommer ødelegger nå.

Anonymkode: a5ae9...f19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologen min er rundt 10 år yngre enn meg,om ikke enda yngre.

Hun er en dyktig psykolog som kan jobben sin,og hjelper meg.

Mener at alder ikke har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 14.23):

Så enkelt er det ikke

Anonymkode: 70f3a...343

 

AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 14.25):

Er du klar over hvor vanskelig det er å komme til hos psykolog...? Nei, det er ikke "bare" å stå på venteliste, når man har fødselsdepresjon og trenger hjelp NÅ for å ta seg av en baby.. 

Anonymkode: 9baf1...27f

Hva er løsningen deres da?

TS har bestemt seg for at psykologen ikke kan hjelpe basert på alder og utseende. Skal hun fortsette gå dit uten motivasjon og uten tillit til behandleren? Jeg er fult klar over at det er lang ventetid, men om man har bestemt seg for at behandleren ikke kan hjelpe, da får man be om å bytte, å så vente til det er noen ledige...

Så jo, det er så enkelt som at man ber om å bytte, og som jeg skrev, stå på venteliste til det blir ledig... Ja, det kam ta månedsvis, men om man ikke vil ta i mot hjelpen man får, så er det ikke mange andre valg...

Anonymkode: f7134...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Hva er løsningen deres da?

TS har bestemt seg for at psykologen ikke kan hjelpe basert på alder og utseende. Skal hun fortsette gå dit uten motivasjon og uten tillit til behandleren? Jeg er fult klar over at det er lang ventetid, men om man har bestemt seg for at behandleren ikke kan hjelpe, da får man be om å bytte, å så vente til det er noen ledige...

Så jo, det er så enkelt som at man ber om å bytte, og som jeg skrev, stå på venteliste til det blir ledig... Ja, det kam ta månedsvis, men om man ikke vil ta i mot hjelpen man får, så er det ikke mange andre valg...

Anonymkode: f7134...bac

Hvis TS ikke er motivert for å jobbe med fordommene hun har mot behandler så får hun gi plassen  til noen andre. Om hun ikke er villig til å gi det et forsøk først, eller har andre argumenter  enn alderen, tror jeg ikke hun vil få bytte i det hele tatt. Hun risikerer heller at DPS  avslutter henne. 

Anonymkode: 11690...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ts men oppfordrer likevel til å prøve skikkelig før kan setter dom over psykolog basert på alder. Jeg kan likevel forstå da jeg selv har gått i behandling i flere runder og har en tung psykisk lidelse og mye traumer. Har skikkelig behov for at den jeg snakker med og som skal hjelpe er robust og kompetent. Og er det lett å iallfall tenke at tid i yrket spiller en rolle.

Anonymkode: beff3...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Hva er løsningen deres da?

TS har bestemt seg for at psykologen ikke kan hjelpe basert på alder og utseende. Skal hun fortsette gå dit uten motivasjon og uten tillit til behandleren? Jeg er fult klar over at det er lang ventetid, men om man har bestemt seg for at behandleren ikke kan hjelpe, da får man be om å bytte, å så vente til det er noen ledige...

Så jo, det er så enkelt som at man ber om å bytte, og som jeg skrev, stå på venteliste til det blir ledig... Ja, det kam ta månedsvis, men om man ikke vil ta i mot hjelpen man får, så er det ikke mange andre valg...

Anonymkode: f7134...bac

Hun har ikke møtt psykologen enda. DPS kan fint nekte henne å bytte og be henne ta kontakt med psykepleier i kommunen eller få oppfølging av fastlege. De har gitt henne et tilbud, mer er de faktisk ikke pliktige ting når hun ikke gir det en sjanse. Sjansen for å få bytte er bedre om hun møter opp, gir psykologen en sjanse og så ber om bytte om hun virkelig ikke får noe ut av det.

Anonymkode: ee932...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...