Gå til innhold

Fått en psykolog som er yngre eller like gammel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 29 år med svangerskapsdepresjon

 

Henvist til dps, og fikk nå en behandler som er yngre, evt like gammel. Sikkert ferdig utdannet i fjor.

 

Er jeg rar som ikke likte det...? Føler ikke at hun kommer til å forstå min situasjon, hun har jo ingen erfaring. Sitter langt inne å brette ut følelsene mine for en som er yngre enn meg..

Anonymkode: 0d438...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen. Fikk selv en psykolog som var nesten helt fersk. Når det er sagt så var hun flink og kunne faget sitt selv om jeg merket at det jeg slet med var noe hun ikke hadde erfaring med og at det jeg slet med var noe en erfaren psykolog ville hatt mye erfaring med. 

Anonymkode: 67c2b...a71

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker faktisk de yngre, de som er mer ivrig og helt oppdatert på det faglige. 
Jeg har hatt psykolog som er 15 år eldre enn meg, som hadde lite forståelse for hvordan f.eks sosiale medier faktisk påvirker, og andre ting som har endret seg mye siden han "var på min alder". 

Jeg synes det er mye lettere å få en forståelig dialog når man oppvokst i omtrent samme tidsepoke. 

Anonymkode: f7134...bac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår tankegangen din, men metodene som brukes er de samme uansett om behandler er ung eller gammel og uansett om behandler har mye eller lite livserfaring.

Anonymkode: 8d1d0...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er 29 kan hun ha jobbet i et par år. Jeg har hatt en yngre psykolog med veldig god erfaring, og en mye eldre der kjemien var null og ga meg null utbytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert reagert på det selv, men hun bruker de samme behandlingsmetodene som andre psykologer. Gi henne en sjanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En med samme kjønn og samme alder har vel større forutsetninger for å forstå deg enn en gammel mann ;)

Anonymkode: e43e6...ca3

  • Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierinnen skrev (3 minutter siden):

Om hun er 29 kan hun ha jobbet i et par år. Jeg har hatt en yngre psykolog med veldig god erfaring, og en mye eldre der kjemien var null og ga meg null utbytte. 

Søkte henne opp på fb og ser at i 2020 har hun lagt ut en oppgave med medstudenter, så helt sikkert nettopp ferdig. Ser også veeeldig ung ut.

Anonymkode: 0d438...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søkte henne opp på fb og ser at i 2020 har hun lagt ut en oppgave med medstudenter, så helt sikkert nettopp ferdig. Ser også veeeldig ung ut.

Anonymkode: 0d438...2cb

Betyr lite med alder. De nyutdannede får ekstra oppfølging internt så hun har mange å spørre om råd om hun står fast. Det er mye praksis i studiet då nyutdannet betyr ikke uerfaren eller aldri drevet med terapi. Metodene og teknikkene er de samme som eldre psykologer bruker. Jeg ville gitt henne en sjanse.

Anonymkode: ee932...435

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med fordommene dine :) Vi damer heier for lite på hverandre.. Prøv noen timer og om du finner ut at kjemien ikke helt er der eller du ikke kommer over bøygen med alderen hennes så kan du jo bytte. 

Endret av «H»
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for det samme som seg, ts. DPS pga svangerskapsdepresjon, og jeg fikk en mannlig psykologen som var to år yngre enn meg. Han kom rett fra skolebenken (sa det selv). Svært opptatt av å fylle ut skjemaer, men fryktelig dårlig på å lytte. Jeg takket for meg etter et halvt år, og i ettertid er jeg glad jeg avsluttet det hos ham og fant meg en eldre og mer erfaren.

Anonymkode: 75bb8...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg igjen. Fikk selv en psykolog som var nesten helt fersk. Når det er sagt så var hun flink og kunne faget sitt selv om jeg merket at det jeg slet med var noe hun ikke hadde erfaring med og at det jeg slet med var noe en erfaren psykolog ville hatt mye erfaring med. 

Anonymkode: 67c2b...a71

Edit: Enig med de som skriver at man kanskje lettere får kjemi med en på sammen alder som en selv. Det er jo en fordel med en ung psykolog når en selv er ung. Men føler også det er en fordel at psykologen har mye erfaring med pasienter som deg og at det ikke er første gangen hun tar denne samtalen. En av fordelene med å snakke med en psykolog fremfor en venninne er jo at psykologen faktisk har erfaring med disse samtalene.

Anonymkode: 67c2b...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fått så god hjelp som når jeg gikk til en psykolog på ca samme alder som meg (slutten av tyveårene). Hadde en eldre behandler før henne og han var helt håpløs.  Ikke avskriv behandleren din bare pga alderen.

Anonymkode: e32ab...046

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hun er ferdig utdannet i sommer

Så har jo typ INGEN erfaring.

Anonymkode: 0d438...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser at hun er ferdig utdannet i sommer

Så har jo typ INGEN erfaring.

Anonymkode: 0d438...2cb

Men trenger hun det? Hun kan jo faget?

 

Hva med en jordmor som ikke har født? En lege som aldri har knekt et bein? En tannlege uten hull i tennene?

Hvordan hjelper det deg at hun har snakket med noen tidligere om det samme? Dette handler jo om deg? Og deg har hun jo uansett aldri møtt eller erfart før?

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser at hun er ferdig utdannet i sommer

Så har jo typ INGEN erfaring.

Anonymkode: 0d438...2cb

De har mye praksis i studiet. Det vil si terapi som blir enten filmet eller tatt lydopptak av som gjennomgås med veileder. Det gir erfaring. 
 

du velger selv om du vil gi denne psykologen en sjanse, men hva har du å tape? Å bytte vil være vanskelig og ta lang tid. Har du penger til å gå privat kan du gjøre det eventuelt. Snakk med psykologen om bekymringen din, men jobb med å være åpen og gi henne en sjanse. (Eller gi plassen din til noen andre)

Anonymkode: ee932...435

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli vant til det. Snart er "alle" yngre enn deg...

Jeg er glad for å bli "utsatt" for unge, flinke, ambisiøse, nøyaktige og oppdaterte folk.

Hilsen K62

Anonymkode: d0088...fb9

  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 29 år med svangerskapsdepresjon

 

Henvist til dps, og fikk nå en behandler som er yngre, evt like gammel. Sikkert ferdig utdannet i fjor.

 

Er jeg rar som ikke likte det...? Føler ikke at hun kommer til å forstå min situasjon, hun har jo ingen erfaring. Sitter langt inne å brette ut følelsene mine for en som er yngre enn meg..

Anonymkode: 0d438...2cb

Jeg kan forstå men du er også forutinntatt. Tenk om hun har mye livserfaring tross ung alder? Det kan du ikke vite. Kanskje har hun mye bagasje. Og de jobber jo alle ut i fra metoder. Kanskje er hun veldig talentfull? Empatisk og god til å lytte? Det viktigste er kjemien. Alt dette har noe å si og ville ikke dømt før jeg hadde vært der en stund for å se hvordan dere fungerer sammen og hvordan hun er. 

Anonymkode: d853a...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nyutdannet har i det minste en helt oppdatert utdanning basert på den nyeste forskningen. En som ble utdannet på 80-tallet har en helt avleggs utdanning i dag, og du vet ikke hva vedkommende har gjort i mellomtiden på egenhånd for å holde seg oppdatert

Anonymkode: 98664...ebc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...