Gå til innhold

Blir ikke gravid, hva kan være feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt ubeskyttet sex med samboer i 5 år og aktivt prøvd å bli gravid de siste 2 årene (brukt eggløsningstest og prøvd å time det slik). Men ingenting skjer. Jeg har tatt blodprøver hos fastlege som ser ok ut og vi er nå henvist videre. Men ting tar jo tid, så i mellomtiden sitter jeg her å lurer på hvorfor vi ikke blir gravid. Altså regner ikke med at noen her vet nøyaktig hvor skoen trykker for akkurat oss, men hva er de vanligste årsakene for å ikke lykkes med å bli gravid? Og hvilke tiltak/medisiner/behandlinger prøves ut for å nå målet? 
 

Sædprøve er tatt men vi venter på svar 
 

 

Anonymkode: 209f0...799

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar jo ikke med det viktigste, alder. Hvor langt unna 25 er du? 

Anonymkode: d35f7...bdf

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være alt og ingenting. For min del var eksen og jeg ingen god match, men ble instantly gravid med nåværende fyr. Da hadde jeg akseptert at jeg ikke var så fertil... Så, you never know. Fertilitet er komplisert 

Anonymkode: 18748...932

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være mange grunner ❤ Hvor gammel er du? :)

Her er årsaken høyt prolaktinnivå til meg og dårlige svømmere til mannen. Har prøvd i 7 år, men gitt opp nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøvde i 5 år. Var gravid da jeg endelig summa meg til å gå til legen. Men med nr to satt den på første forsøk , det kan jo være mange grunner , men jeg tror vi rett og slett stressa for mye med det. 

Anonymkode: 02761...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du tar jo ikke med det viktigste, alder. Hvor langt unna 25 er du? 

Anonymkode: d35f7...bdf

Det er nok ganske vesentlig ja. Jeg har akkurat passert 35 nå 😐 

Anonymkode: 209f0...799

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kan jo være han.

Anonymkode: 5a005...672

Det kan det absolutt. Og spørsmålet blir fremdeles det samme. Hva kan evt være galt hos han? Noe annet enn dårlig sædkvalitet ? Og kan det i såfall gjøres noe med ? 
 

 

 

Anonymkode: 209f0...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (40 minutter siden):

Kan nok være mange grunner ❤ Hvor gammel er du? :)

Her er årsaken høyt prolaktinnivå til meg og dårlige svømmere til mannen. Har prøvd i 7 år, men gitt opp nå. 

Har akkurat passert 35 nå 😐 

 

Skal lese litt om prolaktinnivå. Aldri hørt om før. 
 

Synd at det ikke klaffet for dere :( 

Anonymkode: 209f0...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har akkurat passert 35 nå 😐 

 

Skal lese litt om prolaktinnivå. Aldri hørt om før. 
 

Synd at det ikke klaffet for dere :( 

Anonymkode: 209f0...799

Jeg visste ikke at det var en greie før jeg kom til utredning på gyn. 🙈 Er heldigvis så heldige at vi har et barn på 10 år, men skulle gjerne hatt en til 💙 (er 37 nå, men har gitt opp prøvingen av andre årsaker).

Lykke til, håper det klaffer for dere snart ❤❤

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå bruk av ibux og naproxen hvis du vil bli gravid da disse nedsetter fertilitet. 

Anonymkode: f4bd2...8a1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig overrasket over at dere har ventet så lenge med å søke hjelp? Dere burde jo ha fått utredning allerede for 3-4 år siden? Du er 35 nå, du er ikke ung lenger.

Anonymkode: 5426f...252

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er 35 nå, du er ikke ung lenger.

Anonymkode: 5426f...252

Ung voksen som det kalles. 

Anonymkode: c6ad7...709

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig overrasket over at dere har ventet så lenge med å søke hjelp? Dere burde jo ha fått utredning allerede for 3-4 år siden? Du er 35 nå, du er ikke ung lenger.

Anonymkode: 5426f...252

Søke hjelp mens de ikke prøvde? Den var ny

Anonymkode: 4b987...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du utforsker muligheter. Min beste venninne, var gjennom alt av hjelp. Hormonbehandling, prøverør mm. Hun gjorde dette i åresvis. Hun ble gravid 7 ganger, og mistet. Til slutt tok de prøver av mannen. Viste seg at han hadde dårlig sædkvalitet. Da var dette ikke hennes «feil» lengre, det lå hos begge. I dag, de har adoptert 2 barn. Tenker ikke adopsjon, tenker barna til min venninne, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Utrolig overrasket over at dere har ventet så lenge med å søke hjelp? Dere burde jo ha fått utredning allerede for 3-4 år siden? Du er 35 nå, du er ikke ung lenger.

Anonymkode: 5426f...252

Vi har bare vært sammen i 5 år og pga samboerens karriere og bosituasjon passet det egentlig ikke med barn for 3-4år siden, og han var mer der at vi fikk heller bare ta det som det kom.  

Anonymkode: 209f0...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Unngå bruk av ibux og naproxen hvis du vil bli gravid da disse nedsetter fertilitet. 

Anonymkode: f4bd2...8a1

Ingen av oss bruker det :) heller ingen alkohol eller røyk. Ganske normalvektig begge to også

Anonymkode: 209f0...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at selv om en eggløsning test er positivt betyr ikke det at du har eggløsning. Har du stabil syklus?

Skjekket spermen hans? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et jentefoster har fra 6 til 7 millioner egg i eggstokkene. Når hun er kommet til puberteten er tallet redusert til 300 000 – 400 000 egg. I løpet av hennes fertile alder reduseres tallet gradvis. Eggene går rett og slett i oppløsning og absorberes av kroppen, uavhengig av mensen. Samtidig synker kvaliteten på de eggene hun har igjen. Derfor har kvinner over 35 års alderen reduserte sjanser for å bli gravide, forklarer hun.

https://www.babyverden.no/prover/forberedelser/fruktbarhet-og-alder/

 

 

Anonymkode: f8092...242

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...