Gå til innhold

Hva er det kjipeste å få i julegave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Konfekt?

Noe som er så billig at du selv kunne kjøpt det på ikea? 

Servietter og kubbelys? 

Gavesett som inneholder kakao/te/kaffe, krydder?

Dette er bare eksempler, hva synes du er kjipt å få i julegave? 

Anonymkode: 54ffd...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maatte_ha_konto

Jeg har kommet dit at jeg synes julegaver til voksne er helt pyton. Det er så stress og unødvendig bruk av tid og penger på et generelt grunnlag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker å få konfekt og kaffe og krydder og oster :)

Jeg hater å få pynteting, servietter, lys, og andre ting jeg ikke bruker/ikke er i min smak. Jeg hater å få alkohol. Jeg hater å få kjøkkendingser som er laget for ett formål, som man gjerne har universelle ting man kan bruke til fra før (eggekoker = jeg har panner, riskoker=har fremdeles panner, pizza-stein=har steikebrett, o.l.)

Anonymkode: 4050c...235

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg gavekort på IKEA... Og jeg har god nok råd til å kjøpe det jeg ønsker meg derfra. 
Kakao og kaffe er helt fantastiske gaver!! 
Konfekt er supert, namnam!! 

Jeg derimot er ikke så glad for å få hudpleieprodukter. Reagerer på det meste, så bruker kun noen få merker. Får jeg av de merkene derimot, så blir jeg selvfølgelig glad! 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk dokost et år. Det føltes litt kjipt. 
Sengesett og håndklær, duker,og pynteting står heller ikke øverst på listen men takker pent for alt og regifter ting jeg ikke vil beholde. 

Anonymkode: 07b04...a55

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maatte_ha_konto skrev (3 minutter siden):

Jeg har kommet dit at jeg synes julegaver til voksne er helt pyton. Det er så stress og unødvendig bruk av tid og penger på et generelt grunnlag.

 

Enig i at det er stress, spesielt når man ikke aner hva man skal kjøpe. Mange har jo det aller meste, spesielt når det kommer til nips og naps🙇‍♀️

Anonymkode: 54ffd...6b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk dokost et år. Det føltes litt kjipt. 
Sengesett og håndklær, duker,og pynteting står heller ikke øverst på listen men takker pent for alt og regifter ting jeg ikke vil beholde. 

Anonymkode: 07b04...a55

Dokost? det var noe å få seg til å gi i gave..🤣 

Anonymkode: 54ffd...6b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk SELV synes er fantastisk. Hvert år får jeg gaver som giveren selv kunne tenkt seg å ha, og dermed må vel alle ønske seg det? Og det er virkelig så langt unna min smak som over hodet mulig. 

Anonymkode: 919d9...554

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det folk SELV synes er fantastisk. Hvert år får jeg gaver som giveren selv kunne tenkt seg å ha, og dermed må vel alle ønske seg det? Og det er virkelig så langt unna min smak som over hodet mulig. 

Anonymkode: 919d9...554

Haha, kjenner til den ja. :P 

Anonymkode: 54ffd...6b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Konfekt?

Kjøper aldri selv, så gull åfå i gave 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noe som er så billig at du selv kunne kjøpt det på ikea? 

Servietter og kubbelys? 

Har jeg alltid bruk for

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gavesett som inneholder kakao/te/kaffe, krydder?

Elsker å få slike forbruksvarer

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er bare eksempler, hva synes du er kjipt å få i julegave? 

Anonymkode: 54ffd...6b2

Kjipt er noe som bare samler støv, pynteting, servise, vin eller annen alkohol. 

Anonymkode: 26a2f...794

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjipeste gavene er de jeg får av "tvang" -dvs det ligger en forventning om å gi meg noe for å få noe av meg tilbake. Uavhengig av pris og hva det er. Det er så tydelig når noen bare har kjøpt noe for å ha noe å gi.

Derimot elsker jeg gaver med mening/baktanke. Om jeg feks tidligere har nevnt jeg alltid er så frossen på bena, og en venn/familiemedlem har husket dette og kjøpt feks varme kosesokker/varme tøfler - så blir jeg så glad! Og vil mye heller ha en gave til 50 kr enn 5000 kr, når det ligger en god mening bak gaven. Og jeg selv bruker mye tid på hver eneste gave jeg gir - nettopp fordi jeg ønsker at den som får gaven ser at jeg har noen gode tanker bak gaven.

Den andre typen gaven jeg synes er ekstremt kjip er de såkalte bestillingsgavene. Hvert år skal man gi "ønskeliste" til familie. Disse listene til/fra mellom familien har blitt rene bestillingslister. De er tilpasset det prisnivået vi er enig om (hverken mer eller mindre) og som regel uten valgmuligheter. Dvs - det er forventet at man kjøper det som er "ønsket" / bestilt. Hvor er gleden ved å få/gi noe da? Og jeg må hvert år bruke mye tid på disse listene fra oss, for familien krever det. De orker ikke styre med gaver som de sier. Et år sa jeg at vi ikke ville ha ønskeliste, at de fikk kjøpe noe ut i fra egen kreativitet (eller droppe det om de ikke orket) - og da ble alle gavene sånn gavekort på kjøpesenteret..... 8praktisk og fin gave, men igjen - hva er egentlig gleden ved å gi/få sånt??)

Julen har jo blitt rene forbruks- og kjøpehysteriet. Og bortskjemte barn med ekstreme ønsker ofte. Husker selv når jeg var barn på 80 tallet at det på ingen måte var en selvfølge å få det man ønsket seg. Og hvor enormt glad jeg ble over å faktisk få de skøytene jeg så inderlig ønsket meg. Nå får jo barna alt de trenger fortløpende. Og det er jo noe galt når de ikke engang vet hva de skal ønske seg til jul...

Så ja - kjipe gaver er pliktgavene.. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndduker og sengetøy er verstingene for min del. Ja, og krus. Sånt som de fleste etablerte voksne har mer enn nok av.

Jeg er glad i gavekort. Dels fordi jeg feirer jul en flytur unna hjemmet, så det er mindre å drasse på, og dels fordi jeg da kan unne meg noe jeg har lyst på men strengt tatt ikke trenger, uten å få dårlig samvittighet for å bruke penger ut av husholdningsbudsjettet.

Anonymkode: 9fcaf...5ff

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig konfekt fra feks europris. Sfinx og sånt er greit. Kjedelig, men helt ok.

Det verste, og mest upersonlige, jeg får er gavesett med kremer og såper. Null omtanke bak det!

Anonymkode: 62901...b15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gavekort.

Handklær og sengetøy (her er jeg kresen).

Og egentlig alt du ramser opp. Kaffe og krydder, ja, men ikke slike ferdige gavesett. Da får man kjøpe fra delikatesse butikk. 

Anonymkode: 114de...960

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Konfekt?

Noe som er så billig at du selv kunne kjøpt det på ikea? 

Servietter og kubbelys? 

Gavesett som inneholder kakao/te/kaffe, krydder?

Dette er bare eksempler, hva synes du er kjipt å få i julegave? 

Anonymkode: 54ffd...6b2

Jeg syntes det er drit-kjipt å få typiske "gavepakke" med 1-2 produkter. Typisk billig ræl, med masse parfyme i seg og som man ellers aldri hadde kjøpt selv. Syntes det er unødvendig å gi bort slikt, jeg smører ikke hva som helst på kroppen min - og det nekter jeg å tro at avsender også gjør. 

Anonymkode: c47f2...c8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonjemor74 skrev (11 minutter siden):

 

Julen har jo blitt rene forbruks- og kjøpehysteriet. Og bortskjemte barn med ekstreme ønsker ofte. Husker selv når jeg var barn på 80 tallet at det på ingen måte var en selvfølge å få det man ønsket seg. Og hvor enormt glad jeg ble over å faktisk få de skøytene jeg så inderlig ønsket meg. Nå får jo barna alt de trenger fortløpende. Og det er jo noe galt når de ikke engang vet hva de skal ønske seg til jul...

Så ja - kjipe gaver er pliktgavene.. 

Ja, før i tiden ga man ikke gaver. Dette er jo et narrativ som industriene har funnet opp, slik at forbrukerne skal bruke mye penger. Akkurat som med «valentines day» og «Black friday». Julen har blitt like kapitalistisk som alt annet i verden, jeg syntes det er forferdelig trist - og håper det skjer en endring snart. Jorden drukner i menneskenes overforbruk, men det er virkelig ikke alle som er villig til å «ta sin del» når alt kommer til alt. 

Anonymkode: c47f2...c8d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maatte_ha_konto skrev (5 timer siden):

Jeg har kommet dit at jeg synes julegaver til voksne er helt pyton. Det er så stress og unødvendig bruk av tid og penger på et generelt grunnlag.

 

Jeg personlig elsker å GI, men i år skal jeg gjøre en stor innsats på å bake julekaker og gi i fine glass til alle sammen. Tenker jo det er en veldig hyggelig oppmerksomhet. Skal også lage søte til-og-fra lapper, så blir det hele ekstra personlig. Jeg syntes det er hyggeligere med sånt, enn en upersonlig ting som man ikke aner om personen gjør nytte av. 
 

Farmoren min er en typisk gammel dame som SKAL ha gave, hun trodde ikke sine egne ører når pappa foreslo at vi dropper julegaver. 🤣

Anonymkode: c47f2...c8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har fra før. For eksempel kjøkkenutstyr som vaffeljern, toastmaskin, håndmikser etc. 

Gavepakker med dusjs såpe, en tungt parfymert krem og en ufattelig dårlig parfyme. 
 
De beste gavene er penger. For da bruker jeg det på ting jeg har behov for. 

Anonymkode: a408e...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipeste er kaker som ungen til en perifer venn var bakt i barnehagen 😂 eller kaker nære unger har bakt i barnehagen som de insisterer på at de vil se meg smake på 🤢

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjipeste er å få ting man ikke trenger eller hvor giver nærmest bare har kjøpt noe for å kjøpe noe, uten tanke for hva mottaker kanskje liker, ønsker seg eller trenger. For min del har jeg nok håndklær og pyntegjenstander, men hvis jeg hadde trengt disse tingene ville de jo ikke vært kjipe for meg. Samme med håndkremer og bodylotion: jeg er ikke så kresen på typen, men jeg bruker så lite av gangen at hvis jeg får gavepakker blir det ofte bare stående til det blir for gammelt. 

Selv synes jeg ønskelister er helt flott, også blant voksne. Ikke som en kravspec, men som en rettesnor. Når svigermor spør hva jeg ønsker meg til jul har jeg som regel en liste med bøker klar, og så kjøper hun en av bøkene på lista. Vellykket for begge parter. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...