Gå til innhold

Mennesker med flere barn som sliter økonomisk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det kaldt av meg å tenke at man burde tenke på økonomi før man fikk barn?

Er selv frivillig barnløs og tenker at jeg ønsker å være bedre rustet økonomisk enn jeg er nå før jeg får barn. Var et oppslag i avisen om en familie som hadde 6 barn som slet med å få endene til å møtes. Man skal vel være i en veldig god økonomisk situasjon for å kunne ha så mange barn?

Føler også at vi lever i et overflodssamfunn hvor det virker som mange mener at alle skal ha rett til å leve et luksusliv, men det er vel ikke gitt at alle skal ha det? Var vel en sak i fjor hvor noen klaget på at de ikke fikk dratt på sydentur, men jeg vet jo mange som ikke dro til utlandet gjennom en hel oppvekst og var godt voksne før de dro på sin første utenlandsferie.

Anonymkode: f2f6e...d71

  • Liker 30
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som vil ha barn kan få barn hvis de vil!!! Stopp!!! Penger og hjelp får vi av NAV så det går helt fint å ha barn. Å ha barn er det beste som kan skje livet og det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alle som vil ha barn kan få barn hvis de vil!!! Stopp!!! Penger og hjelp får vi av NAV så det går helt fint å ha barn. Å ha barn er det beste som kan skje livet og det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

😂

Anonymkode: 5180e...b22

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med at mange sliter nå, men i tillegg skal de dømmes av bedrevitere 🤯 

Hva med meg, som har 2 barn, men som ble ufør? Og de økte kostnadene har spist opp sparingen og vi står på nippet til å måtte selge det vi har. Kan man bli rik nok til å få barn? Kanskje jeg burde ha vært mange millionær før jeg fikk barn så jeg var bedre sikret? 

Det er ikke overflod samfunnet som er det største problemet i Norge. Det er normer og dømming. Et iskaldt samfunn hvor alle skal ha en mening om alle. Begynner vi å vise litt omsorg, medmenneskelighet, empati og strekker ut en hånd så blir vi et varmere og mer inkluderende samfunn. Da er ikke det materialistiske så himla viktig lengre. Og vi hadde som et samfunn Kanskje fått det litt bedre. 

Du får et bittelite innblikk i en annen families liv. Du aner ikke alt rundt. Kanskje de som klagde over syden har spart i åresvis for å dra til syden og gledet seg stort. Eller har sykdommer som blir bedre i varmen. Har familie der. Eller et fristed i et svært hektisk og tøft liv. 

 

 

Anonymkode: 11c7b...6d8

  • Liker 15
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke nok med at mange sliter nå, men i tillegg skal de dømmes av bedrevitere 🤯 

Hva med meg, som har 2 barn, men som ble ufør? Og de økte kostnadene har spist opp sparingen og vi står på nippet til å måtte selge det vi har. Kan man bli rik nok til å få barn? Kanskje jeg burde ha vært mange millionær før jeg fikk barn så jeg var bedre sikret? 

Det er ikke overflod samfunnet som er det største problemet i Norge. Det er normer og dømming. Et iskaldt samfunn hvor alle skal ha en mening om alle. Begynner vi å vise litt omsorg, medmenneskelighet, empati og strekker ut en hånd så blir vi et varmere og mer inkluderende samfunn. Da er ikke det materialistiske så himla viktig lengre. Og vi hadde som et samfunn Kanskje fått det litt bedre. 

Tråden var ikke myntet på deg personlig som ufør. Bare så det er sagt mener jeg at stønader bør justeres for inflasjon og økte kostnader og at alle bør ha rett til et verdig liv.

Men det er kanskje ikke gitt at alle skal kunne ha et luksusliv på statens regning?

Nå var det uansett ikke deg og personer i din situasjon mitt spørsmål var rettet mot.

Jeg ser dog folk som lever over evne og ikke virker å ha tenkt gjennom det på forhånd. Jeg vet 100% sikkert at jeg personlig ikke kunne fødd på 6 barn Åå en forsvarlig måte. Kanskje 1 eller 2 barn. Derfor venter jeg til jeg er i en bedre posisjon til det. Er andre ting jeg har lyst på også som jeg ikke tar meg råd til.

Anonymkode: f2f6e...d71

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tråden var ikke myntet på deg personlig som ufør. Bare så det er sagt mener jeg at stønader bør justeres for inflasjon og økte kostnader og at alle bør ha rett til et verdig liv.

Men det er kanskje ikke gitt at alle skal kunne ha et luksusliv på statens regning?

Nå var det uansett ikke deg og personer i din situasjon mitt spørsmål var rettet mot.

Jeg ser dog folk som lever over evne og ikke virker å ha tenkt gjennom det på forhånd. Jeg vet 100% sikkert at jeg personlig ikke kunne fødd på 6 barn Åå en forsvarlig måte. Kanskje 1 eller 2 barn. Derfor venter jeg til jeg er i en bedre posisjon til det. Er andre ting jeg har lyst på også som jeg ikke tar meg råd til.

Anonymkode: f2f6e...d71

Du sa ingenting om at disse var uføre. 

Nei, det var ikke myntet på meg, men jeg skrev det som et eksempel. 

Og hvem lever et luksusliv på statens regning bortsett fra politikerne? 

Og hva andre ønsker og gjør i livet har man vel strengt tatt ikke noe med? 

Anonymkode: 11c7b...6d8

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tråden var ikke myntet på deg personlig som ufør. Bare så det er sagt mener jeg at stønader bør justeres for inflasjon og økte kostnader og at alle bør ha rett til et verdig liv.

Men det er kanskje ikke gitt at alle skal kunne ha et luksusliv på statens regning?

Nå var det uansett ikke deg og personer i din situasjon mitt spørsmål var rettet mot.

Jeg ser dog folk som lever over evne og ikke virker å ha tenkt gjennom det på forhånd. Jeg vet 100% sikkert at jeg personlig ikke kunne fødd på 6 barn Åå en forsvarlig måte. Kanskje 1 eller 2 barn. Derfor venter jeg til jeg er i en bedre posisjon til det. Er andre ting jeg har lyst på også som jeg ikke tar meg råd til.

Anonymkode: f2f6e...d71

Jeg kunne godt tenke meg å leve et luksusliv på statens regning, vet du hvor jeg kan søke? (Jeg kjenner ingen andre som gjør det heller. Barnetrygd er ikke nok til luksusliv, og om man blir arbeidsledig eller ufør har jeg haller ikke inntrykk av at luksusliv er slik de vil beskrive situasjonen.) Vi fikk første barn som studenter, og selv om vi ikke hadde stor bil eller fin vogn og mange ting ble kjøpt brukt og unødvendige ting ikke ble kjøpt, hadde hun et veldig godt liv. Jeg synes ikke alltid alt må være på plass før man får barn. Det holder at ting er godt nok. Men jeg er helt enig i at ikke alle er så økonomisk fornuftige, og noen er uheldige. I de tilfellene er det nok ikke spesielt lurt å få enda flere barn, men man må jo ta godt vare på dem man allerede har.

Anonymkode: 0655e...33a

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Alle som vil ha barn kan få barn hvis de vil!!! Stopp!!! Penger og hjelp får vi av NAV så det går helt fint å ha barn. Å ha barn er det beste som kan skje livet og det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

Du tuller nå, sant?:klo:

For meg er det for sent å få barn, og det falt meg ikke inn i halvsøvne å prøve å få barn i ung alder, da jeg jobbet tre deltidsjobber og slet med å få endene til å møtes. Å planlegge å snylte på storsamfunnet for egen egoismes skyld er bare kvalmt.

Og nei, Norge trenger ikke flere barn. Norge er en del av planeten Jorden og den er kraftig overbefolket.

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforutsette ting kan skje alle. Også deg. Du kan også oppleve å bli syk, ufør, miste jobben, bli påvirket av endringer i verdensøkonomien som er utenfor din kontroll, bli uplanlagt gravid, etc. 

De aller aller fleste tenker økonomi før de får barn... Men så er det det at ting kan endre seg på uforutsette måter ETTER man fikk barn. For eksempel kan det komme en pandemi, som gjerne gjør at du blir permittert, at arbeidsgiveren din går konkurs, osv, og simsalabim, der ser den økonomiske hverdagen din helt helt anderledes ut. Forutså DU korona...? 

Anonymkode: 7e583...f36

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er de som allerede har barn og sliter økonomisk, men skjønner ikke dem som får flere barn mens dem sliter økonomisk 🤔

Anonymkode: 1c32a...d8a

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Uforutsette ting kan skje alle. Også deg. Du kan også oppleve å bli syk, ufør, miste jobben, bli påvirket av endringer i verdensøkonomien som er utenfor din kontroll, bli uplanlagt gravid, etc.

Anonymkode: 7e583...f36

Det er ikke det tråden handler om. Hun snakker om å ha økononimien på plass før man får barn. Det er to forskjellige ting. Å bli uplanlagt gravid er forresten ikke noe som skjer av seg selv med mindre man blir voldtatt. Det krever en viss grad av egeninnsats for å bli gravid.

Mange (ikke alle) som kommer med argumentasjon "jamen hva om du blir syk", "hva om du blir skilt" avslører at de selv slett ikke hadde økonomiske forutsetninger for å få barn, men det er lettere å skylde på ting som har skjedd i etterkant av fødselen enn hva som lå i forkant. Vil man sikre seg selv og barnet er en uføreforsikring det minste man burde få på plass.

 

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (47 minutter siden):

Det er ikke det tråden handler om. Hun snakker om å ha økononimien på plass før man får barn. Det er to forskjellige ting. Å bli uplanlagt gravid er forresten ikke noe som skjer av seg selv med mindre man blir voldtatt. Det krever en viss grad av egeninnsats for å bli gravid.

Mange (ikke alle) som kommer med argumentasjon "jamen hva om du blir syk", "hva om du blir skilt" avslører at de selv slett ikke hadde økonomiske forutsetninger for å få barn, men det er lettere å skylde på ting som har skjedd i etterkant av fødselen enn hva som lå i forkant. Vil man sikre seg selv og barnet er en uføreforsikring det minste man burde få på plass.

 

Hvem, om noen, kan planlegge fremtiden så godt økonomisk før man velger å få barn? Da må du i tilfelle allerede være milliardær eller laksearving.  

Hva legger du i å ha økonomien på plass før man får barn?

Ps, det er fullt mulig å bli uplanlagt gravid, enten man er singel eller i forhold. Man blir ikke nødvendigvis voldtatt selv om man er uforsiktig innimellom og slurver med eller glemmer prevansjon.

Anonymkode: 6ee63...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før barn bør alle oppsøke spåkone som kan se inn i fremtiden, slik at de vet hvordan jobbsituasjon og helse er om 10-15 år.

Anonymkode: cb922...607

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke nok med at mange sliter nå, men i tillegg skal de dømmes av bedrevitere 🤯 

Hva med meg, som har 2 barn, men som ble ufør? Og de økte kostnadene har spist opp sparingen og vi står på nippet til å måtte selge det vi har. Kan man bli rik nok til å få barn? Kanskje jeg burde ha vært mange millionær før jeg fikk barn så jeg var bedre sikret? 

Det er ikke overflod samfunnet som er det største problemet i Norge. Det er normer og dømming. Et iskaldt samfunn hvor alle skal ha en mening om alle. Begynner vi å vise litt omsorg, medmenneskelighet, empati og strekker ut en hånd så blir vi et varmere og mer inkluderende samfunn. Da er ikke det materialistiske så himla viktig lengre. Og vi hadde som et samfunn Kanskje fått det litt bedre. 

Du får et bittelite innblikk i en annen families liv. Du aner ikke alt rundt. Kanskje de som klagde over syden har spart i åresvis for å dra til syden og gledet seg stort. Eller har sykdommer som blir bedre i varmen. Har familie der. Eller et fristed i et svært hektisk og tøft liv. 

 

 

Anonymkode: 11c7b...6d8

To barn er ikke mange, det er ganske normalt. Men mår folk velger å få 3,4 og 6 barn bør de ha tenkt nøye gjennom sin økonomiske situasjon, bør tjene nok til å få max uførepensjon om de skulle være uheldige, og gjerne ha uføreforsikring i tillegg. 

Man får ikke 5-6 barn ved et uhell, uten å ha utdannelse først, så man helt uforskyldt ender på minstesats ufør med 6 barn.

Anonymkode: 640ee...723

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting er de som allerede har barn og sliter økonomisk, men skjønner ikke dem som får flere barn mens dem sliter økonomisk 🤔

Anonymkode: 1c32a...d8a

Likevel er det merkelig nok stort sett de som sliter økonomisk som skal trykke ut unge etter unge.

Anonymkode: 640ee...723

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem, om noen, kan planlegge fremtiden så godt økonomisk før man velger å få barn? Da må du i tilfelle allerede være milliardær eller laksearving.  

Hva legger du i å ha økonomien på plass før man får barn?

Ps, det er fullt mulig å bli uplanlagt gravid, enten man er singel eller i forhold. Man blir ikke nødvendigvis voldtatt selv om man er uforsiktig innimellom og slurver med eller glemmer prevansjon.

Anonymkode: 6ee63...bda

Hvis man slurver med prevensjon kan man strengt tatt takke seg selv... Abort er også et fullt lovlig alternativ.

Hva jeg legger i å ha økonomien på plass før man får barn? Det er at begge foreldrene har en heltidsjobb, og at man tegner en uføreforsikring dersom man blir aleneforsørger. Altfor mange kvinner går i kvinnefella ved at de jobber deltid eller går hjemme med barn mens mannen jobber fulltid og eier huset. Når bruddet kommer står kvinnen igjen med null og niks.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har 3 barn.

Fikk barna mens jeg hadde en godt betalt jobb, i en meget solid bransje.

Kjøpte hus og ny bil.

Så ble det plutselig fusjon av selskapet og omstrukturering av hele greia og jeg har fremdeles jobb der, med samme fastlønn, men mistet alle bonuser, all mulighet til overtid, og all lønnsstigning i nærmeste fremtid fordi jeg nå er "overbetalt i forhold til stillingen". Ingen lignende stillinger som er utlyst i mitt nærområde heller, og å flytte med 3 små barn er ikke lett. 

Når jeg da i tillegg hadde vært så dum å anta at "de gode tidene" kom til å vare noen år, og tømte hele bufferen på nevnte bilkjøp, så sitter vi nå med så mye ekstrautgifter mtp. strøm, mat, bensin, inflasjon generelt, at vi går i minus hver måned og må bruke kredittkort siden bufferen var borte. Feilberegning? Absolutt. Alvorlig nok til at jeg ikke burde fått det siste barnet? Nei det håper jeg da virkelig ikke.

Anonymkode: 38d4f...e8c

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har 3 barn.

Fikk barna mens jeg hadde en godt betalt jobb, i en meget solid bransje.

Kjøpte hus og ny bil.

Så ble det plutselig fusjon av selskapet og omstrukturering av hele greia og jeg har fremdeles jobb der, med samme fastlønn, men mistet alle bonuser, all mulighet til overtid, og all lønnsstigning i nærmeste fremtid fordi jeg nå er "overbetalt i forhold til stillingen". Ingen lignende stillinger som er utlyst i mitt nærområde heller, og å flytte med 3 små barn er ikke lett. 

Når jeg da i tillegg hadde vært så dum å anta at "de gode tidene" kom til å vare noen år, og tømte hele bufferen på nevnte bilkjøp, så sitter vi nå med så mye ekstrautgifter mtp. strøm, mat, bensin, inflasjon generelt, at vi går i minus hver måned og må bruke kredittkort siden bufferen var borte. Feilberegning? Absolutt. Alvorlig nok til at jeg ikke burde fått det siste barnet? Nei det håper jeg da virkelig ikke.

Anonymkode: 38d4f...e8c

Barna er en ting, men å tømme bufferen på bilkjøp og hus var vel ikke så lurt? Eventuelt kunne du gått for rimeligere varianter?

Det TS peker på, er at det er så mange som står fram i media eller bare til venner og kjente og klager over hvor dyrt alt er. Jada, det er noen som virkelig sliter, men så har du alle dem som sutrer over at de ikke kan fortsette med luksusgoder som utenlandsturer flere ganger i året, spise ute mange ganger i måneden, ha mobil til 10 000 og bytte den ofte (i en dyrere), ha x antall par ski eller turutstyr til mange tusen, kjøpe lunsj, kaffe og energidrikk ute hver dag, dyre vinterjakker og sko til mange tusen, falske vipper, negler, snus osv. 

Det virker som at folk ikke vet at dette er normalen i mange andre europeiske land. Norge er også et av de få landene der de fleste eier hus. I andre land er det like vanlig eller mer vanlig å leie bolig.

Det er greit at man må ha klær, men må det være de dyreste alternativene, og må man ha x antall av hvert? Og må man virkelig kaste seg på de siste motedillene? Enten det er parajumpers-jakke, sparkesykler, nettbrett, airpods eller hva det nå er? Det er jo derfor mange har dårlig råd.

Og nå snakker jeg ikke om dem som virkelig sliter, som de som har vært på Debatten, jeg snakker om dem med middels inntekt som har hatt overforbruk i flere år og nå sutrer fordi de ikke kan fortsette med det.

Anonymkode: 8fc15...5e2

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært flere tråder i det siste der folk som sliter økonomisk blir mistenkeliggjort. Leser mellom linjene i mange av kommentarene rundt dette temaet,at de tydelig er skrevet av folk som har lite livserfaring og en tilværelse det alt har gått på skinner. De har aldri opplevd sykdom,ulykker eller rett å slett det å gjøre noen feil valg i livet - slik vi alle gjør!

Hvis familier med flere barn kommer i en økonomisk knipe er moralen at da skulle de aldri fått barn i utgangspunktet. Uføre med dårlig råd har også seg seg selv å takke fordi de ikke skaffet seg høy utdanning og en bedre betalt jobb og sparte opp millionbeløp og kjøpte dyre forsikringer før de ble syke. Det er en slik amerikansk «du er din egen lykkes smed» tankegang. Kynisk og ignorant tankegang helt blottet for medfølelse. Med dette tankesettet fortjener altså alle som har kommet skjevt ut eller gjort noen feiltrinn i livet å gå til grunne i samfunnet.
 

Helt sykt å lese. Håper dere vokser opp og skaffer dere litt livserfaring. 

Anonymkode: f36de...cc5

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle som vil ha barn kan få barn hvis de vil!!! Stopp!!! Penger og hjelp får vi av NAV så det går helt fint å ha barn. Å ha barn er det beste som kan skje livet og det er så bra for Norge at flere norske barn blir født

Anonymkode: def71...d19

Man skal altså få unger uten økonomi til det fordi man får penger fra nav? May dette innlegget forklarer jo mye.

Anonymkode: 4e37c...e15

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...