Gå til innhold

Jeg orker ikke barnet mitt lengre…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Når han hopper..tar du "tak" i han og sier strengt nei og setter han på gulvet? Og blir streng og sier at dette ikke er lov?

Eller sier du bare nei og ikke gjør noe ut av det? 

Det første, ja. Å sitte å gnåle uten å gjøre noe fungerer i alle fall ikke!

Anonymkode: 623f6...1a8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skolen ser mange av de samme utfordringene som vi ser, og gjør så godt de kan for å legge til rette på alle måter, både i forhold til konsentrasjon og i forhold til det sosiale. Vi ser mer og mer at barnet trekker mot de litt eldre og blir med på mer og mer kødd på skolen også, og lar seg veldig lett styre av de eldre til å gjøre og si dumme ting (skolens observasjoner). Så dessverre problematisk over hele fjøla…

Må innrømme at vi er veldig inne på det med adhd. Men møtes ikke på dette hos bup. Så vi står veldig fast her, dessverre.. helsestasjon og skole er allerede involvert. Barnevernet har vi vurdert flere ganger å kontakte, og er overhodet ikke redd for dem sånn sett. Bør kanskje ta opp igjen den tråden.. 

Og vi har selvsagt snakket MASSE om det å dele, ta hensyn til andre osv osv. Det går bare ikke inn, og blir verre for hver dag. Tidligere var her venner på besøk nesten hver neste dag. Nå er det flere uker siden sist..

ts

Vet du hva BUP har gjort, helt konkret? Det høres rart ut at de ikke vil vurdere spørsmålet om ADHD engang. Har barnet vært inne til kartlegging? I så fall hva slags kartlegging? Er det gjort en evnekartlegging, f.eks.?

Hvordan er barnet på andre ting enn atferd? Kan hen lese og skrive? Hvordan er språket? Hva slags interesser har hen?

Anonymkode: 97607...baf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør dere noen aktiviteter på ettermiddagene eller i helgen? Hva med trening på 8 åringen?

Om min hopper i sofaen så måtte hun gå på rommet og være der. 

Anonymkode: 9626d...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få testet han for Adhd og/eller andre ting, med eller uten bup’s «velsignelse» 

Her må dere på ballen med hjelp utenfra. Og de må ta dere på alvor for både dere og gutten er ødelagte for alltid. 

Anonymkode: 19e51...5a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Få testet han for Adhd og/eller andre ting, med eller uten bup’s «velsignelse» 

Her må dere på ballen med hjelp utenfra. Og de må ta dere på alvor for både dere og gutten er ødelagte for alltid. 

Skulle stø før dere er ødelagte, ikke for 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at jeg våkner ikke hver dag i håp om å slippe å være streng. Jeg håper å slippe krangler og kjefting. Streng må man jo være til tider, men det er situasjonene hvor det bare renner over jeg håper å slippe. 

Barnet er utredet på bup og kartlagt for flere ting. Vi mener kartleggingen er ganske elendig gjennomført, og er ikke ukjent for at det kan dreie seg om både Asperger og adhd. Barnet er ellers skoleflink (over gjennomsnittet) og lærer raskt når forholdene ligger til rette for det. Godt språk, men kom sent i gang med den biten vel og merke. 

Barnet er på aktiviteter en gang i uken. Vi har forsøkt sport, men opplever at det faktisk forverrer ting fordi barnet blir sliten. Da eskalerer det enda mer og det tar fullstendig av. I tillegg til at treningene blir utfordrende for alle parter, og andre voksne og barn rett og slett blir irritert og sinte fordi barnet ikke greier å gjøre det som faktisk skal gjøres - selv ikke når vi er tilstede og veileder og irettesetter… 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dessverre ingen gode råd TS

Vil bare sende deg en medfølende klem. Det høres ut som en ekstremt vanskelig situasjon å stå i. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må bare nevne at jeg våkner ikke hver dag i håp om å slippe å være streng. Jeg håper å slippe krangler og kjefting. Streng må man jo være til tider, men det er situasjonene hvor det bare renner over jeg håper å slippe. 

Barnet er utredet på bup og kartlagt for flere ting. Vi mener kartleggingen er ganske elendig gjennomført, og er ikke ukjent for at det kan dreie seg om både Asperger og adhd. Barnet er ellers skoleflink (over gjennomsnittet) og lærer raskt når forholdene ligger til rette for det. Godt språk, men kom sent i gang med den biten vel og merke. 

Barnet er på aktiviteter en gang i uken. Vi har forsøkt sport, men opplever at det faktisk forverrer ting fordi barnet blir sliten. Da eskalerer det enda mer og det tar fullstendig av. I tillegg til at treningene blir utfordrende for alle parter, og andre voksne og barn rett og slett blir irritert og sinte fordi barnet ikke greier å gjøre det som faktisk skal gjøres - selv ikke når vi er tilstede og veileder og irettesetter… 

ts

Vet ikke om svaret om aktiviteter er svar til dette med aktivitetskontakt. En aktivitetskontakt er en voksen som er med barnet og gjør aktiviteter bare de to. Det er avlasting for dere. 

Dersom dere har økonomi til det, og ellers også, ville jeg gått til enten privat kontaktet barnepsykolog, eller presset BUP enda mer. Barnevernet er ikke spesialister på adhd eller autismespekterdiagnoser. Du fremstår oppegående, og reflekterer over situasjonen. Invester nå før din egen helse er ødelagt. 

Anonymkode: 98717...191

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om svaret om aktiviteter er svar til dette med aktivitetskontakt. En aktivitetskontakt er en voksen som er med barnet og gjør aktiviteter bare de to. Det er avlasting for dere. 

Dersom dere har økonomi til det, og ellers også, ville jeg gått til enten privat kontaktet barnepsykolog, eller presset BUP enda mer. Barnevernet er ikke spesialister på adhd eller autismespekterdiagnoser. Du fremstår oppegående, og reflekterer over situasjonen. Invester nå før din egen helse er ødelagt. 

Tror vi må gjøre litt research på privat psykolog evt, bup kommer vi ingen vei med.. Kan private psykologer sette diagnoser på lik linje med bup? Det mente nemlig bup IKKE var mulig, og at det kun var er som kunne sette diagnoser….

Det med aktiviteter var et svar til noen lengre oppe som spurte om ettermiddagsaktiviteter ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen vår hadde lignende adferd i den alderen. Vi ble overhode ikke hørt fordi han var skoleflink og sterk i alle fag. Det ble verre og verre på sosiale arenaer og frustrasjonen var stor over elendig utredning og konklusjoner fra fagfolk. Vi oppsøkte familievernkontoret men ble avvist kontant fordi vi var såkalt «ressurssterke». Da han flyttet hjemmefra som 19 åring gikk det rett vest og endelig begynte han å få faglig hjelp. Fikk adhd diagnose på rekordtid og trengte 5 år på å mestre hverdagen. Jeg tror innerst inne at han er i autismespekteret også, men lar det ligge. Han er voksen nå. Men jeg veit også at hans lillesøsken fikk en krevende oppvekst grunnet ham og det synes jeg er sårt. Dette var på 90-tallet og man skulle tro vi var kommet litt lenger nå. 
Det jeg legger merke til er din beskrivelse av sønnen i sosiale settinger. 8-åringer skjønner fort kodene blant jevnaldrende selv om de kan agere på hjemmebane. Dette synes jeg sier noe om at han burde utredes mer. Da er det mer enn familiedynamikk.  

Anonymkode: 8fa3f...97a

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skal også nevnes at vi voksne sier unnskyld. OFTE. Svært ofte, faktisk. Og det er aldri unnskyld, men. Det gir jo ingen mening overhodet. Jeg er selv vokst opp med foreldre som per dags dato aldri har hatt ordet unnskyld i sin munn samme hvilken situasjon det er, og jeg VET hvor sårt det er. Så har jeg blitt sint, hevet stemmen eller noe som helst så blir det nærmest utelukkende bedt om unnskyldning før leggetid. Her i huset skal vi aldri legge oss sinte på hverandre! 

Til en viss grad enig i det med empati og ydmykhet. Dette skal både læres og komme med alderen. Men her snakker vi fullstendig blottet. Totalt. Det er overkjøring av venner konsekvent, barnets behov er det eneste som er viktig. Og så sitter åtteåringen spørrende og sint når vennene til slutt velger å dra hjem. Vi har snakket mye om dette, men det går bare ikke inn. Det er trist å se utviklingen her

Jeg prøver å si unnskyld så sjelden jeg kan, som oppdrager. Det skal egentlig ikke være noe å unnskylde. Jeg kan ikke med god samvittighet som mor si unnskyld hver dag. Det blir nesten som en alkoholiker som drikker og så sier unnskyld. Det teller faktisk ikke. Så tilgi meg over at jeg ikke blir imponert av det. 

Dine foreldre ser ut til å ha oppdratt en veldig empatisk dame- deg- og man kan slik sett si at de faktisk har lykkes. I motsetning til hva du føler at du gjør. Nå er jeg streng med deg, men det er litt fordi at du virker til å tviholde fast ved dine holdninger, som jeg tror er en del av problemet. I stede for å være en trygg voksen som setter grenser, så skal alt være kos-. men det er det jo ikke, og det ender opp med at du har en nedsmelting, der du egentlig tenker at du ikke takler dette lenger. Hvor snilt er egentlig det? Ikke så veldig egentlig. 

Men til dette med at 8 åringen din mangeler empati. Det tror jeg ikke noe på. Du sier ikke at han er slem med den lille. Han hopper og får han med på tull og tøys, og det kan resultere i at det skjer noe farlig. Men han er 8 år, og har ikke oversikt over konskvenser. Det er det dere som foreldre som skal ha. Dere skal gi strenge rammer, som de skal forholde seg til. Ferdig. Konsekvensetenkning er faktisk ikke ferdig før godt inn i 20 -årene. Så hvis du tror at ungen din, og senere ungdommen skal tenke konsekvenser, så tror jeg du vil bli veldig skuffet. Jeg tror du prater for mye, og handler for lite. 

Det er de ungene som komme ut ferdig oppdratt- jeg har to av dem. Så er det de som ikke gjør det. Det opplevde jeg med den eldste. Hun og var som en orm, der alt gjerne resulterte i at alt gikk over styr. Men hun tar en master nå, og er en vakker og velutdannet, flink og empatisk ung dame, med en vilje av stål. Det skal sies at hun ikke er riktig så empatisk som sine søstre.. men hun er det på sin måte. Det er enda noe vanskelig for henne å kontrollere følelser og behov, og hun er ganske nådeløs når hun vil noe. Så da måtte vi rette hennes oppmerksomhet til noe hun ville. Noe hun kunne bryne seg på. Det ble hester for hennes vedkommende. 

Ikke gi opp. Du har en vilter gutt som krever at du er fast, og at dere har en plan. Det er mye mer arbeid enn de som bare er flink og snill fra de er født. 10 ganger mer arbeid-....men det kan bli veldig bra :) 

Anonymkode: 722dc...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eldstemann venner eller hobbyer? En idrett han interesserer seg for? Kanskje han trenger å finne noe som gir han oppmerksomhet og mestringsfølelse så han føler seg sett, men på en positiv måte?

For meg høres dette ut som et klassisk rop om oppmerksomhet og om det er tilfellet blir det hvertfall ikke bedre av å sette ham bort til avlastning.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror vi må gjøre litt research på privat psykolog evt, bup kommer vi ingen vei med.. Kan private psykologer sette diagnoser på lik linje med bup? Det mente nemlig bup IKKE var mulig, og at det kun var er som kunne sette diagnoser….

Det med aktiviteter var et svar til noen lengre oppe som spurte om ettermiddagsaktiviteter ☺️

Når det gjelder BUP kan man klage til statsforvalteren. Man kan be om å få en annen behandler. Man kan skriftliggjøre hva man mener man har rett på av kartlegginger, og hva som ikke har blitt gjennomført. Da kan det hende de er mer etterrettelige. 

Alle psykiatere og psykologer/psykologspesialister kan diagnostisere, men det er vel noe med at spesialisthelsetjenesten må gi diagnosene, vet ikke om det handler om å gi rett til sosiale tjenester i etterkant?  Så det er mulig BUP har rett i det, det vet jeg ikke. Eller så er det bare misvisende hos adhd.norge som sier spesialisthelsetjenesten må diagnostisere, kanskje det de mener er at det er psykiater eller psykologspesialist som må diagnostisere og ikke fastlege. Hvis det er tilfellet at det må være BUP vil kanskje likevel en "second opinion" hjelpe dere i møte med BUP. Eventuelt går det jo an å ta kontakt med en privatpraktiserende psykolog/psykiater og høre om de kan diagnostisere ADHD/ASD? Jeg leser jo på nett at mange tilbyr nettopp dette.

En utfordring med private er jo også gjerne at der spesialiserer de seg på ADHD eller autisme og det nesten blir litt sånn at man "bestiller" en diagnose (mener noen) når man oppsøker de som er spesialister på en bestemt ting. Andre mener at private sånn sett er mer eksperter på diagnosene, og forstår kompleksiteten i det. Og så får man vel hjelp fra fastlege eller psykiater til medisinering om det er aktuelt. Og kan få assistent på skolen. Eller tilpasse oppdragelse til de bestemte problemene. 

Lykke til! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ts

Jeg vil aldri våge å forsøke å diagnostisere et barn gjennom internett, så ikke tolk min oppfordring som noen form for diagnose, men her er det såpass mange likhetstegn mellom barnets atferd og autisme at jeg vil tipse deg om å lese deg opp om tilrettelegging for barn med autisme og prøve å innrette deg deretter. Igjen: Jeg prøver ikke å si at barnet ditt har autisme, men mye som har med barns atferd å gjøre, handler mer om type tilrettelegging enn diagnose. Med det mener jeg at man må tilrettelegge for utfordringene barnet har, mer enn diagnosen som (eventuelt) settes. Siden ditt barn ser ut til å ha mange av de samme utfordringene som barn med autisme har (som også overlapper sterkt med vanskene til barn med ADHD), vil jeg anbefale deg å lære om håndtering av den typen vansker, og bruke verktøyene som brukes for barn med autisme. Det er mulig det kan hjelpe ditt barn.

Anonymkode: 97607...baf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og søsteren min ble truet med juling, bli kjørt langt vekk og bli forlatt, samt bli gitt bort til noen andre. 

Nå anbefaler jeg ikke dette, men det fungerte for mine foreldre..

Anonymkode: 0ab00...d11

Fungerte for mine foreldre også. Og ingen av oss har fått psykiske problemer av den grunn.

Anonymkode: 6bbcf...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fungerte for mine foreldre også. Og ingen av oss har fått psykiske problemer av den grunn.

Anonymkode: 6bbcf...418

Dessverre er grensesettingen altfor pinglete for dagens barn. Ikke rart de gjør som de vil når det ikke er tøffe nok konsekvenser. Ser det i skolen også. Helt håpløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og søsteren min ble truet med juling, bli kjørt langt vekk og bli forlatt, samt bli gitt bort til noen andre. 

Nå anbefaler jeg ikke dette, men det fungerte for mine foreldre..

Anonymkode: 0ab00...d11

Vi ble truet med å bli sendt på trollskole da jeg var lita. Jepp,det funka for stefaren min å si det. Han fikk utrygge stebarn fulle av angst🥴

Anonymkode: 77c64...a6d

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere for å hygge dere sammen som en familie? 

Høres ut som om barnet kjeder seg og søker oppmerksomhet. Hvorfor tar du ikke med barna ut? Der er det ikke sofaer å hoppe i… Tur i skogen, grill pølser over bål, hengekøyer mellom trærne. La 8- åringen spikke sin egen pinne til pølsen. Frisk luft, natur og dagslys er alfa og omega for alle mennesker, både små og store. 

Alle barn gjør ting for å få oppmerksomhet om de ikke føler seg sett, det er helt normalt. Du er nødt til å se på dette med helt andre øyne. Hva liker barnet, og hva kan dere kose dere med sammen? Hva kan barnet få gjøre som gir det mestring og god selvfølelse? Roser du barnet ellers? Positiv forsterkning fungerer best. 

Anonymkode: efa21...afb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...