Gå til innhold

Damen ammet et spedbarn i kulden som ikke hadde lue på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par dager siden gikk jeg gjennom parken i sol og 8 varmegrader, men kald nordavind.

La merke til et par med et lite spedbarn som ble ammet, og babyen hadde ikke lue på, og babyen så ut til å være maks 4-5 uker gammel.

Jeg ble paff og stirret på de.

 

De satt ute minst en halvtime, for jeg så de satt i gresset da jeg satt på en benk et stykke unna.
 

Så du stirrer på dem i 30 min? 
 

Du får ringe politiet neste gang da vet du og si at det er noen foreldre som ikke har lue på babyen sin, så får du høre hva politiet sier om den saken. Kanskje du skal ta kontakt med barnevernet og i samme slengen – for de er sikkert rusmisbrukere og.


(Du ser det kanskje ikke, men jeg synes du høres klin hakke gal ut.) 

Anonymkode: 9faf2...d02

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det her tenker jeg er scenarioet: Nybakte foreldre og barn er ute og triller tur. Det er lunt, godt og varmt nede i vogna, og de har ikke tenkt på at de behøver ta med lue. Så plutselig gråter babyen hysterisk og er sulten. De er en god tur hjemmefra…

Jeg hadde nok også tatt opp og ammet barnet i den situasjonen. Forsøkt å skjerme/varme så godt som mulig, men hadde (og har sikkert) ammet barn uten ideell mengde klær på. 

Anonymkode: 464c3...5dd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som ikke kjenner til viktigheten av lue. Måtte selv diskutere med barnets far flere ganger i starten vedr. akkurat dette med lue når det gjelder vår sønn født tidlig i september. Det var jo milde, fine dager og far kunne ikke skjønne hvorfor lue var viktig.

Kanskje hverken mor eller far i paret hadde fått informasjon om dette? Synd du ikke sa ifra på en vennlig måte ts, de fleste nybakte foreldre er jo ofte mottakelig for gode, velmente råd.

Vi får håpe det gikk fint med både mor og barn!

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger også merke til slikt. Det er faktisk ikke alle foreldre som ser og oppfatter barns behov. Av og til er det greit å gi en vennlig påminnelse tenker jeg. Jeg stod og pratet med en bekjent i fjor. Det var minusgrader ute og 1-åringen var tynt påkledd i vogna og uten votter. Ikke rart at barnet gråt. Jeg ga en forsiktig og vennlig beskjed til mor, men hun avfeide det og sa at barnet er varmblodig og ofte gråt i vogna. Fikk helt vondt av han, men kunne ikke blande meg mer inn. Det er ikke alle foreldre som fanger opp slikt dessverre. De tenker ikke på at det er kaldere å sitte i ro i en vogn enn å gå og trille.. 

Anonymkode: 97c7f...4d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så det er greit å amme et nyfødt barn uten lue i kulden?

Jeg er ikke creepy, jeg er mor og lærer.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Det var ikke kulde. Kulde er under null grader.

Anonymkode: 59893...ae8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så det er greit å amme et nyfødt barn uten lue i kulden?

Jeg er ikke creepy, jeg er mor og lærer.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Hvem sier det er greit? Det er bare ikke så ugreit at det er greit å nistirre eller blande seg.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så da regner jeg med at du gjør det med dit nyfødte barn?

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Nei. Men det er ikke noe jeg bryr meg med at andre gjør, det er ikke innen kategorien mishandling.

Hvorfor bruker du stadig stråmenn?

 

Anonymkode: b0c12...f02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff! I steinalderen brukte man lue. Tror aper og andre pattedyr også bruker lue på babyene.

Anonymkode: a40b4...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg legger også merke til slikt. Det er faktisk ikke alle foreldre som ser og oppfatter barns behov. Av og til er det greit å gi en vennlig påminnelse tenker jeg. Jeg stod og pratet med en bekjent i fjor. Det var minusgrader ute og 1-åringen var tynt påkledd i vogna og uten votter. Ikke rart at barnet gråt. Jeg ga en forsiktig og vennlig beskjed til mor, men hun avfeide det og sa at barnet er varmblodig og ofte gråt i vogna. Fikk helt vondt av han, men kunne ikke blande meg mer inn. Det er ikke alle foreldre som fanger opp slikt dessverre. De tenker ikke på at det er kaldere å sitte i ro i en vogn enn å gå og trille.. 

Anonymkode: 97c7f...4d7

Jeg opplevde en gang at sønnen min mista sokken sin i butikken en høst da han var baby. Han hadde på ullgenser og ullbukse og var god og varm. På vei ut i bilen kommer en fremmed dame bort, forteller oss om den stakkars kalde gutten vår, hvorpå hun tar tar tak i foten hans for å kjenne etter. Hva får folk til å gjøre sånn? Han var forøvrig god og varm også på foten.

Anonymkode: 1f643...60d

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (På 21.11.2022 den 20.21):

Er ikke du helt frisk? 

Synes du skal lese deg opp på spedbarn og varmetap.

Det har jo ingenting med at perverse folk son trådstarter bruker en halvtime her og en halvtime der på å nistirre på ammende damer. 

Persverse folk kalles slike stirrere. 

trådstarter skulle hatt grisebank.

Er pågrunn av slike krapyl at mange kvinner kvier seg for å gi babyer mat utenfor hjemmet (kalles amming)

Anonymkode: 644f3...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv i KG skala må dette være det mest blåste innlegget som har vært skrevet.

Hva du skulle gjort? Du skulle gått forbi, holdt kjeften din om ting du ikke har noe med og latt være å stirre på ammende mødre så du ikke framstår som den psychobitchen du nå gjør. 

Anonymkode: d5167...3f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg legger også merke til slikt. Det er faktisk ikke alle foreldre som ser og oppfatter barns behov. Av og til er det greit å gi en vennlig påminnelse tenker jeg. Jeg stod og pratet med en bekjent i fjor. Det var minusgrader ute og 1-åringen var tynt påkledd i vogna og uten votter. Ikke rart at barnet gråt. Jeg ga en forsiktig og vennlig beskjed til mor, men hun avfeide det og sa at barnet er varmblodig og ofte gråt i vogna. Fikk helt vondt av han, men kunne ikke blande meg mer inn. Det er ikke alle foreldre som fanger opp slikt dessverre. De tenker ikke på at det er kaldere å sitte i ro i en vogn enn å gå og trille.. 

Anonymkode: 97c7f...4d7

Det tenker du men det er altså feil. 

Anonymkode: d5167...3f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det har jo ingenting med at perverse folk son trådstarter bruker en halvtime her og en halvtime der på å nistirre på ammende damer. 

Persverse folk kalles slike stirrere. 

trådstarter skulle hatt grisebank.

Er pågrunn av slike krapyl at mange kvinner kvier seg for å gi babyer mat utenfor hjemmet (kalles amming)

Anonymkode: 644f3...b5c

Du høres fremdeles ikke frisk ut. Ikke i det hele tatt. 

 Hun ble observant på hodet på babyen som var uten lue på en kjølig høstdag. Det er ikke perverst å observere det og det er ikke perverst å bekymre seg  for babyen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

On 11/21/2022 at 6:32 PM, AnonymBruker said:

For et par dager siden gikk jeg gjennom parken i sol og 8 varmegrader, men kald nordavind.

La merke til et par med et lite spedbarn som ble ammet, og babyen hadde ikke lue på, og babyen så ut til å være maks 4-5 uker gammel.

Jeg ble paff og stirret på de og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, og lurte på om jeg skulle gå bort og si at de måtte ta lue på spedbarnet.

Plutselig reiste faren seg opp og så på meg mens han stilte seg foran moren og barnet, og da fikk jeg meg ikke til å fortelle de at det var uansvarlig å ikke ha lue på babyen.

De hadde plassert seg i solen så det var jo varmere enn i skyggen, men kaldt nok til at jeg hadde vinterjakke, lue og vanter på meg.

Flere andre mennesker gikk forbi uten å reagere, men folk er jo sløve og gidder ikke bry seg.

Da jeg kom ut av parken snudde jeg og gikk inn igjen for å snakke til de, men da hadde de gått.

Jeg fikk vondt inni meg når jeg tenkte på hvor kaldt dette måtte være for det lille spedbarnet.

Hvor blåst i hodet går det an å være egentlig?

De så ikke ut som rusmisbrukere.

Anonymkode: cd835...f2d

Fordi de fleste mennesker har lært at det er bedre å passe på sine egene saker, istedentfor og bry seg om hva alle andre gjør.

Du har ingenting med hvordan andre folk gjør med sine barn så lenge det ikke er voldelig eller andre seksuelle mishandlinger.

Det kunne umuligt vært så ille siden du ikke spurte vedkommende.
Slutt å lage problemer som ikke trenger å være et problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aureka skrev (43 minutter siden):

Du høres fremdeles ikke frisk ut. Ikke i det hele tatt. 

 Hun ble observant på hodet på babyen som var uten lue på en kjølig høstdag. Det er ikke perverst å observere det og det er ikke perverst å bekymre seg  for babyen. 

Du evner jo ikke å tolke at TS var ute etter å se litt pupper. 

Hvorfor stirre i 30.min (tretti!)? En grunn; TS er en meget pervers psycho som sikkert gjør dette til vanlig. 

Tar 40-50 sekunder å observere det Ts «dekker» til innlegget med. 

at du går fem på får være din greie. Vi andre ser jo TS for hva hun er; en kikker!

Anonymkode: 644f3...b5c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du evner jo ikke å tolke at TS var ute etter å se litt pupper. 

Hvorfor stirre i 30.min (tretti!)? En grunn; TS er en meget pervers psycho som sikkert gjør dette til vanlig. 

Tar 40-50 sekunder å observere det Ts «dekker» til innlegget med. 

at du går fem på får være din greie. Vi andre ser jo TS for hva hun er; en kikker!

Anonymkode: 644f3...b5c

Ts her.

Hvor har jeg skrevet at jeg stirret i 30 minutter?

Selvfølgelig gjorde jeg ikke det, men la merke til de da jeg satte meg ned på benken, og da jeg reiste meg opp en liten halvtime senere fordi jeg var kald, så jeg at de fremdeles satt der.

Det at jeg skulle ha stirret på de er din tolkning.

 

Anonymkode: cd835...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De satt i solen, det gikk nok bra med dette barnet. Sola er faktisk varm. 

Og at du stirrer I en halv time, og sier " de så ikke ut som rusmisbrukere" ? I alle dager.  La folk leve livet sitt.

Anonymkode: f4f1b...4a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Orker ikke sjekke om de samme personene har svart flere ganger, mulig det er flere raringer med dårlig leseforståelse som svarer her?

Ts satt på en benk, godt påkledd, med kaffe. Det er ca 8 grader. Et stykke borte ser hun noen mennesker sitte. Hun begynner å fryse, og reiser seg og går. Da hun går forbi menneskene, ser hun at damen sitter med et spedbarn som er barhodet.

Hun sier ingenting der og da, men det plager henne at foreldrene ikke forsto at det er for kaldt for barnet uten lue.

Det er HELT NORMALT å ha lue på spedbarn. Har dere noen idé om hvor kaldt det er å være skallet? Mesteparten av varmetapet går gjennom hodet, og små barn er sårbare. Jeg tror veldig få foreldre ville tatt ut et så lite barn i så lav temperatur uten å ta på lue.

Ts sa jo ikke engang i fra, så jeg aner ikke hva dere hisser dere opp over…

Dessverre kommer ikke barn med bruksanvisning, og jeg har hvertfall gjort feil med mine. Bl a det med sånn hullete helseteppe foran vogna for å skygge for sola, «alle» hadde det. Først da mine var litt over vognalder ble det brått et tema. 

Anonymkode: 4c3f3...54a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Orker ikke sjekke om de samme personene har svart flere ganger, mulig det er flere raringer med dårlig leseforståelse som svarer her?

Ts satt på en benk, godt påkledd, med kaffe. Det er ca 8 grader. Et stykke borte ser hun noen mennesker sitte. Hun begynner å fryse, og reiser seg og går. Da hun går forbi menneskene, ser hun at damen sitter med et spedbarn som er barhodet.

Hun sier ingenting der og da, men det plager henne at foreldrene ikke forsto at det er for kaldt for barnet uten lue.

Det er HELT NORMALT å ha lue på spedbarn. Har dere noen idé om hvor kaldt det er å være skallet? Mesteparten av varmetapet går gjennom hodet, og små barn er sårbare. Jeg tror veldig få foreldre ville tatt ut et så lite barn i så lav temperatur uten å ta på lue.

Ts sa jo ikke engang i fra, så jeg aner ikke hva dere hisser dere opp over…

Dessverre kommer ikke barn med bruksanvisning, og jeg har hvertfall gjort feil med mine. Bl a det med sånn hullete helseteppe foran vogna for å skygge for sola, «alle» hadde det. Først da mine var litt over vognalder ble det brått et tema. 

Anonymkode: 4c3f3...54a

Det er også heeelt normalt å ha glemt eller mistet en lue. Hva skulle de gjort latt vær å amme ungen? 
 

Det ar hun i det hele tatt  tenker at det er hennes jobb å dømme disse nybakte foreldrene. 
 

Jeg troe jeg hadde knekt helt sammen jeg om jeg satt der i barselståka ig fremmede i parken skulle kommet og kritisert meg som mor, pass dine egne saker! 

Anonymkode: c788e...24e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Kunne godt ha vært meg som satt der. Noen nyfødte takler ikke berøring av bakhodet når de ammer, eller de blir distraherte av at de også får berøring på «feil» kinn av lua. Mang en gang har jeg glemt å ta på lue i farta (på slike grensedager, selvsagt ikke på vinteren). Om babyen er varm i vogna og ligger godt beskyttet ved mors bryst, er det bedre at spedbarnet ammes når det skriker enn at det skal skrike til foreldrene er hjemme. Herlighet, folk tar av her inne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 18.32):

For et par dager siden gikk jeg gjennom parken i sol og 8 varmegrader, men kald nordavind.

La merke til et par med et lite spedbarn som ble ammet, og babyen hadde ikke lue på, og babyen så ut til å være maks 4-5 uker gammel.

Jeg ble paff og stirret på de og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, og lurte på om jeg skulle gå bort og si at de måtte ta lue på spedbarnet.

Plutselig reiste faren seg opp og så på meg mens han stilte seg foran moren og barnet, og da fikk jeg meg ikke til å fortelle de at det var uansvarlig å ikke ha lue på babyen.

De hadde plassert seg i solen så det var jo varmere enn i skyggen, men kaldt nok til at jeg hadde vinterjakke, lue og vanter på meg.

Flere andre mennesker gikk forbi uten å reagere, men folk er jo sløve og gidder ikke bry seg.

Da jeg kom ut av parken snudde jeg og gikk inn igjen for å snakke til de, men da hadde de gått.

Jeg fikk vondt inni meg når jeg tenkte på hvor kaldt dette måtte være for det lille spedbarnet.

Hvor blåst i hodet går det an å være egentlig?

De så ikke ut som rusmisbrukere.

Anonymkode: cd835...f2d

Nei, nei og nei. Skjerp deg. Men jeg foreskår at du ber kollegaer komme plutselig inn i klasserommet og fortelle deg akkurat hva du gjør feil i det øyeblikket de ser inn, er det barn som ikke følger med, sitter noen skeivt. Sier du et ord feil etc etc. 

Anonymkode: 3d635...a61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...