Gå til innhold

Damen ammet et spedbarn i kulden som ikke hadde lue på.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For et par dager siden gikk jeg gjennom parken i sol og 8 varmegrader, men kald nordavind.

La merke til et par med et lite spedbarn som ble ammet, og babyen hadde ikke lue på, og babyen så ut til å være maks 4-5 uker gammel.

Jeg ble paff og stirret på de og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, og lurte på om jeg skulle gå bort og si at de måtte ta lue på spedbarnet.

Plutselig reiste faren seg opp og så på meg mens han stilte seg foran moren og barnet, og da fikk jeg meg ikke til å fortelle de at det var uansvarlig å ikke ha lue på babyen.

De hadde plassert seg i solen så det var jo varmere enn i skyggen, men kaldt nok til at jeg hadde vinterjakke, lue og vanter på meg.

Flere andre mennesker gikk forbi uten å reagere, men folk er jo sløve og gidder ikke bry seg.

Da jeg kom ut av parken snudde jeg og gikk inn igjen for å snakke til de, men da hadde de gått.

Jeg fikk vondt inni meg når jeg tenkte på hvor kaldt dette måtte være for det lille spedbarnet.

Hvor blåst i hodet går det an å være egentlig?

De så ikke ut som rusmisbrukere.

Anonymkode: cd835...f2d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du skulle gjøre!? Du skal da ikke gjøre noen ting. Du er kreepy som stirrer på ammende damer, move along!

Anonymkode: c788e...24e

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva du skulle gjøre!? Du skal da ikke gjøre noen ting. Du er kreepy som stirrer på ammende damer, move along!

Anonymkode: c788e...24e

Så det er greit å amme et nyfødt barn uten lue i kulden?

Jeg er ikke creepy, jeg er mor og lærer.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva du skulle gjøre!? Du skal da ikke gjøre noen ting. Du er kreepy som stirrer på ammende damer, move along!

Anonymkode: c788e...24e

OMG! 

Anonymkode: 1ed02...b60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var barnet uten lue lenge? Gjorde de noe for å skjerme barnets hode og ører? Hvis mor hadde lagd en slags "lomme" rundt barnets hode så kan det være det skjermet mot vinden samtidig som det var lunt i "lommen"? 

Vi får håpe at barnet hadde det bra og ikke ble syk 😔

Anonymkode: e4b60...f9d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var barnet uten lue lenge? Gjorde de noe for å skjerme barnets hode og ører? Hvis mor hadde lagd en slags "lomme" rundt barnets hode så kan det være det skjermet mot vinden samtidig som det var lunt i "lommen"? 

Vi får håpe at barnet hadde det bra og ikke ble syk 😔

Anonymkode: e4b60...f9d

Hun hadde babyen på armen men ingenting rundt hodet til babyen, og ingen skjerming for vinden.

De satt ute minst en halvtime, for jeg så de satt i gresset da jeg satt på en benk et stykke unna.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De så ikke ut som rusmisbrukere… for noen tanker du har hatt om dette paret. Jeg misliker virkelig folk som skal blande seg i alt. Du vet ikke hvorfor babyen var uten lue, kanskje de tok den av mens hun ammet for det var for varmt for babyen, etter å ha kjent på kroppen. Hva vet du hvor kald eller varm babyen var i armkroken hvor de satt i sola med 8 grader? Jeg hadde blitt så flau på dine vegner om du hadde kommet bort til oss, hvis det var meg. Det er som gamle damer man leser om som skal blande seg hvis babyen gråter i to sekunder i vogna. 

Anonymkode: 71572...995

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så det er greit å amme et nyfødt barn uten lue i kulden?

Jeg er ikke creepy, jeg er mor og lærer.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Hva har yrket ditt med dette å gjøre, SFB?

Anonymkode: 59893...ae8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har yrket ditt med dette å gjøre, SFB?

Anonymkode: 59893...ae8

Jeg bare skrev det i tilfelle den som svarte meg trodde jeg var en mann.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang reagerer du raskere, men vennlig :)

Fortsatt mye uvitenhet blant nybakte mødre. 

Jeg var uvitende nok til å henge et tykt teppe foran åpningen til barnevogna i stekende sol mens babyen sov. Bare englevakt at babyen ikke ble kokt! Da jeg tok han opp var han gjennomvåt av svette. 

Anonymkode: 534ad...18e

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså! Det er mye grusom behandling av barn der ute! Men å amme uten lue i 8 grader er ikke en av dem....

Det går over i kategoerien hysteri

Anonymkode: 371df...7fe

  • Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Neste gang reagerer du raskere, men vennlig :)

Fortsatt mye uvitenhet blant nybakte mødre. 

Jeg var uvitende nok til å henge et tykt teppe foran åpningen til barnevogna i stekende sol mens babyen sov. Bare englevakt at babyen ikke ble kokt! Da jeg tok han opp var han gjennomvåt av svette. 

Anonymkode: 534ad...18e

Det er jo noe som heter common sense…

Anonymkode: f24d9...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bare skrev det i tilfelle den som svarte meg trodde jeg var en mann.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Ingen trodde du var mann. Det er helt tydelig ut fra HI. 

Anonymkode: 71572...995

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De så ikke ut som rusmisbrukere… for noen tanker du har hatt om dette paret. Jeg misliker virkelig folk som skal blande seg i alt. Du vet ikke hvorfor babyen var uten lue, kanskje de tok den av mens hun ammet for det var for varmt for babyen, etter å ha kjent på kroppen. Hva vet du hvor kald eller varm babyen var i armkroken hvor de satt i sola med 8 grader? Jeg hadde blitt så flau på dine vegner om du hadde kommet bort til oss, hvis det var meg. Det er som gamle damer man leser om som skal blande seg hvis babyen gråter i to sekunder i vogna. 

Anonymkode: 71572...995

Jeg tenkte at folk kom til å spørre om det, siden det er veldig uansvarlig å ikke ha lue på et spedbarn, og folk som er ruset følger ikke alltid med.

Jeg ringt faktisk politiet en gang da jeg så et par som var skikkelig ruset i  parken med barnet sitt.

De lå på gresset og sov mens datteren på 3-4 år lå helt nedi vannkanten og strakk seg etter endene.

Ofte er det folk som  er ruset, som gjør slike dumme ting som å amme et nyfødt barn ute, når det er få varmegrader og iskald vind.

Min bror er rusmisbruker så jeg stigmatiser ikke, men snakker av erfaring.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De så ikke ut som rusmisbrukere… for noen tanker du har hatt om dette paret. Jeg misliker virkelig folk som skal blande seg i alt. Du vet ikke hvorfor babyen var uten lue, kanskje de tok den av mens hun ammet for det var for varmt for babyen, etter å ha kjent på kroppen. Hva vet du hvor kald eller varm babyen var i armkroken hvor de satt i sola med 8 grader? Jeg hadde blitt så flau på dine vegner om du hadde kommet bort til oss, hvis det var meg. Det er som gamle damer man leser om som skal blande seg hvis babyen gråter i to sekunder i vogna. 

Anonymkode: 71572...995

Jeg synes det høres ganske graverende ut. Spedbarn tåler ikke slikt på samme måte som voksne.

jeg tipper fakta (alvorlighetsgraden) ofte er som ts beskriver, mens mødrene mener det er som det jeg har uthevet av det du skriver. Som oftest er det svigermødre som blir beskyld for å ta feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså! Det er mye grusom behandling av barn der ute! Men å amme uten lue i 8 grader er ikke en av dem....

Det går over i kategoerien hysteri

Anonymkode: 371df...7fe

Så da regner jeg med at du gjør det med dit nyfødte barn?

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres ganske graverende ut. Spedbarn tåler ikke slikt på samme måte som voksne.

jeg tipper fakta (alvorlighetsgraden) ofte er som ts beskriver, mens mødrene mener det er som det jeg har uthevet av det du skriver. Som oftest er det svigermødre som blir beskyld for å ta feil.

Enig. Et lite spedbarn bør virkelig ikke være utendørs uten lue noen plasser i Norge nå. Det er ikke sammenlignbart med gamle damer som kommenterer når barn gråter i vognen. 

Anonymkode: 09c21...d51

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært mer bekymret for at moren skulle få brystbetennelse enn at noe skulle skje med baby... Før pakket man alltid ammebrystene inn med ullskjerf når det var kaldt ute for å unngå dette.

Anonymkode: efa9e...1c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte at folk kom til å spørre om det, siden det er veldig uansvarlig å ikke ha lue på et spedbarn, og folk som er ruset følger ikke alltid med.

Jeg ringt faktisk politiet en gang da jeg så et par som var skikkelig ruset i  parken med barnet sitt.

De lå på gresset og sov mens datteren på 3-4 år lå helt nedi vannkanten og strakk seg etter endene.

Ofte er det folk som  er ruset, som gjør slike dumme ting som å amme et nyfødt barn ute, når det er få varmegrader og iskald vind.

Min bror er rusmisbruker så jeg stigmatiser ikke, men snakker av erfaring.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Så nå er problemet at de ammet babyen ute? Ikke bare at de ikke hadde lue?

Brunello skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det høres ganske graverende ut. Spedbarn tåler ikke slikt på samme måte som voksne.

jeg tipper fakta (alvorlighetsgraden) ofte er som ts beskriver, mens mødrene mener det er som det jeg har uthevet av det du skriver. Som oftest er det svigermødre som blir beskyld for å ta feil.

Tja. Jeg har vært vitne til en mor som akkurat tok opp en baby som gråt fra vogna, for at en tilfeldig dame skal blande seg fra nabobordet om hvorfor barnet gråter, hva hun burde gjøre og få henne til å føle seg som verdens verste mor. Mødre er mødre verst, faktisk. Bare les hvordan TS skriver: hun måtte understreke de ikke var rusmisbrukere for hun antok folk kom til å spørre om det. Det falt meg ikke inn engang. 

Anonymkode: 71572...995

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hun hadde babyen på armen men ingenting rundt hodet til babyen, og ingen skjerming for vinden.

De satt ute minst en halvtime, for jeg så de satt i gresset da jeg satt på en benk et stykke unna.

Ts

Anonymkode: cd835...f2d

Håper ikke moren fikk brystbetennelse i tillegg... 

Anonymkode: 5a04f...8cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...