AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Skrevet 17. november 2022 Har en kollega som snakker i mobil mange ganger i løpet av en arbeidsdag. Snakker bestandig i pausen, står i korridorer å snakker og i garderoben. Mange ganger pr dag. Vi har en jobb som ikke innebærer prat i telefon, så det er privat samtaler. Har tatt det opp med leder en gang og hun snakket med han. Men etter en liten stund, så var det akkurat som før. Jeg sa til han en gang at vi har fått beskjed om at vi ikke skal ta privat samtaler på jobb. Kun viktige korte samtaler. Bør jeg ta det opp med leder igjen? Han ser han noen ganger i mobilen, men ikke ofte. Anonymkode: 90d61...65e
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #2 Skrevet 17. november 2022 Går det utover deg direkte? Hvis nei så hadde jeg ikke brydd meg, du vet jo ikke hvorfor denne personen er på telefonen hele tiden og det kan være gode grunner til det. Om det går utover deg, ta det opp med sjefen igjen. Anonymkode: 3460a...f2c 7 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Skrevet 17. november 2022 Hvorfor bryr du deg så mye om hva kollegaene dine gjør? Har vel ingenting med deg å gjøre? Om det er plagsomt, be vedkommende snakke lavere. Du høres ut som en kollega som oppfører seg som sjefen du ikke er. Anonymkode: 3ad22...198 8
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Skrevet 17. november 2022 Om han snakker i pausen, så er det hans fulle rett. Pause = ikke arbeidstid, og selvsagt skal man kunne ta telefoner da. Det er også ganske normalt at man får ta private telefoner også midt på arbeidsdagen. Om man ikke har fleksitid, bør man selvsagt ikke bruke mye tid på private telefoner, men en to minutters telefon til tannlegekontoret e.l. bør alle kunne tåle. Har man fleksitid og rett og slett jobber inn den tiden man prater, så ser jeg heller ikke problemet. Uansett er det ikke DU som skal ta dette opp med kollegaen din. Anonymkode: 26457...878 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Skrevet 17. november 2022 For meg hadde det vært greit om ikke vedkommende forventer at jeg går ut av rommet eller tar hensyn til at han er i tlf. Verste jeg vet er når folk sniker seg inn på pauserom eller garderobe og jeg skal vaske der og forventer at jeg skal gå derifra. Anonymkode: 5c61e...536
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om han snakker i pausen, så er det hans fulle rett. Pause = ikke arbeidstid, og selvsagt skal man kunne ta telefoner da. Det er også ganske normalt at man får ta private telefoner også midt på arbeidsdagen. Om man ikke har fleksitid, bør man selvsagt ikke bruke mye tid på private telefoner, men en to minutters telefon til tannlegekontoret e.l. bør alle kunne tåle. Har man fleksitid og rett og slett jobber inn den tiden man prater, så ser jeg heller ikke problemet. Uansett er det ikke DU som skal ta dette opp med kollegaen din. Anonymkode: 26457...878 Har ikke flexi tid. Og er ikke snakk om noen minutter til legekontor. Det er snakk om fra 5-15 min flere ganger om dagen til venner. Og er enig at i pausen kan man snakke. Men det forstyrrer når noen sitter ved siden av å prater i mobil i hele pausen. Anonymkode: 90d61...65e 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har ikke flexi tid. Og er ikke snakk om noen minutter til legekontor. Det er snakk om fra 5-15 min flere ganger om dagen til venner. Og er enig at i pausen kan man snakke. Men det forstyrrer når noen sitter ved siden av å prater i mobil i hele pausen. Anonymkode: 90d61...65e Om de sitter i telefonen i lunsjen er det helt innafor å spørre pent om de kan ta telefonsamtalen et annet sted. Anonymkode: 3460a...f2c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om de sitter i telefonen i lunsjen er det helt innafor å spørre pent om de kan ta telefonsamtalen et annet sted. Anonymkode: 3460a...f2c Har gjort det. Men ikke bestandig han gjør det. Snakker ett fremmed språk også, så er slitsomt å høre på Anonymkode: 90d61...65e
Embla Othea Skrevet 17. november 2022 #9 Skrevet 17. november 2022 Jeg synes det er god praksis å ikke ta private telefoner under arbeidstiden. Jeg er innlagt på psykiatrisk og de ansatte her får ikke lov til å bruke mobilen ute i miljøet. På sin plass, tenker jeg.
Blåjojo Skrevet 17. november 2022 #10 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om han snakker i pausen, så er det hans fulle rett. Pause = ikke arbeidstid, og selvsagt skal man kunne ta telefoner da. Det er også ganske normalt at man får ta private telefoner også midt på arbeidsdagen. Om man ikke har fleksitid, bør man selvsagt ikke bruke mye tid på private telefoner, men en to minutters telefon til tannlegekontoret e.l. bør alle kunne tåle. Har man fleksitid og rett og slett jobber inn den tiden man prater, så ser jeg heller ikke problemet. Uansett er det ikke DU som skal ta dette opp med kollegaen din. Anonymkode: 26457...878 Så om du hadde vært arbeidsgiver, så hadde du syntes det var helt greit å betale folk lønn for å ta private telefonsamtaler på jobb? 2
Nevrosererroser Skrevet 17. november 2022 #11 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har gjort det. Men ikke bestandig han gjør det. Snakker ett fremmed språk også, så er slitsomt å høre på Anonymkode: 90d61...65e Hvordan er et fremmed språk mer slitsomt enn et for deg kjent språk? Jeg spørr oppriktig, for meg er det lettere å tune ut språk jeg ikke kjenner for da hekter ikke hjernen min seg opp i ord, utrykk eller selve samtalen og forsvinner i et ADHD distrahert kaos😅 Jeg vil anbefale ørepropper som filtrerer noe lyd, da blir det lettere å konsentrere seg uten at man mister kontakt med omverden, loop for eksempel kan kanskje vere et alternativ.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #12 Skrevet 17. november 2022 Blåjojo skrev (7 minutter siden): Så om du hadde vært arbeidsgiver, så hadde du syntes det var helt greit å betale folk lønn for å ta private telefonsamtaler på jobb? Jobber man på dagtid er det fort enkelte telefoner man Må ta i arbeidstiden, eks lege, tannlege, barnehage, skole etc. helt uproblematisk (og jeg er arbeidsgiver). Lengre telefonsamtaler med familie og venner om noe som ikke er kritisk er ikke OK, iallfall når man ikke kan jobbe inn tiden. Nevrosererroser skrev (1 minutt siden): Hvordan er et fremmed språk mer slitsomt enn et for deg kjent språk? Jeg spørr oppriktig, for meg er det lettere å tune ut språk jeg ikke kjenner for da hekter ikke hjernen min seg opp i ord, utrykk eller selve samtalen og forsvinner i et ADHD distrahert kaos😅 Jeg vil anbefale ørepropper som filtrerer noe lyd, da blir det lettere å konsentrere seg uten at man mister kontakt med omverden, loop for eksempel kan kanskje vere et alternativ. Enig med vedkommende som skrev det - jeg blir også sliten av det. Og ofte synes jeg de har et volum langt over normalen. Anonymkode: 8d3d7...9d0 1
Blåjojo Skrevet 17. november 2022 #13 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber man på dagtid er det fort enkelte telefoner man Må ta i arbeidstiden, eks lege, tannlege, barnehage, skole etc. helt uproblematisk (og jeg er arbeidsgiver). Lengre telefonsamtaler med familie og venner om noe som ikke er kritisk er ikke OK, iallfall når man ikke kan jobbe inn tiden. Enig med vedkommende som skrev det - jeg blir også sliten av det. Og ofte synes jeg de har et volum langt over normalen. Anonymkode: 8d3d7...9d0 Det er forskjell på denne type samtaler og private samtaler til venner som er det ts skriver om her.
Nevrosererroser Skrevet 17. november 2022 #14 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Enig med vedkommende som skrev det - jeg blir også sliten av det. Og ofte synes jeg de har et volum langt over normalen. Anonymkode: 8d3d7...9d0 Jeg betviler ikke at det kan vere slik altså, min hjerne bare oppfatter det anneledes uten at noen av delene er mer feil eller riktig, eller, min hjerne er det jo «feil» på😅 Om volumet er høyere forstår jeg det godt, høyt volum er slitsomt. Enkelte språk er jo også mer krevende enn andre å lytte til pga tempo, intonasjon og slikt, jeg fascineres bare litt av at for noen er mer distraherende å ikke forstå enn av å forstå hva som sies fordi jeg selv må jobbe så hardt med å ikke høre.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #15 Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om han snakker i pausen, så er det hans fulle rett. Pause = ikke arbeidstid, og selvsagt skal man kunne ta telefoner da. Det er også ganske normalt at man får ta private telefoner også midt på arbeidsdagen. Om man ikke har fleksitid, bør man selvsagt ikke bruke mye tid på private telefoner, men en to minutters telefon til tannlegekontoret e.l. bør alle kunne tåle. Har man fleksitid og rett og slett jobber inn den tiden man prater, så ser jeg heller ikke problemet. Uansett er det ikke DU som skal ta dette opp med kollegaen din. Anonymkode: 26457...878 Det er ikke sånn flexitid fungerer… Anonymkode: 44b8d...429
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 Blåjojo skrev (16 timer siden): Så om du hadde vært arbeidsgiver, så hadde du syntes det var helt greit å betale folk lønn for å ta private telefonsamtaler på jobb? Som jeg skrev (og du valge å overse, ser jeg i dine innlegg under ) Samtaler på 2-3 minutt til tannlege, barnehage, e.l. er HELT NORMALT å ta i arbeidstiden - det MÅ man rett og slett, for det er mange som ikke er åpent annet enn da. Og ja, det hadde jeg vært helt ok med som arbeidsgiver Jeg har aldri noen sinne jobbet et sted hvor sånt ikke er ok og en selvfølge. Om man har fleksitid, så er det også helt innafor å prate lengre - så lenge man jobber inn den tiden. Anonymkode: 26457...878
Blåjojo Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Som jeg skrev (og du valge å overse, ser jeg i dine innlegg under ) Samtaler på 2-3 minutt til tannlege, barnehage, e.l. er HELT NORMALT å ta i arbeidstiden - det MÅ man rett og slett, for det er mange som ikke er åpent annet enn da. Og ja, det hadde jeg vært helt ok med som arbeidsgiver Jeg har aldri noen sinne jobbet et sted hvor sånt ikke er ok og en selvfølge. Om man har fleksitid, så er det også helt innafor å prate lengre - så lenge man jobber inn den tiden. Anonymkode: 26457...878 I mine innlegg under presiserer jeg at det er snakk om private samtaler til venner. Hadde du godtatt det også?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Du har tatt det opp med lederen som tydeligvis ikke ser på det som problematisk. Går det utover jobben,må du ta over hans oppgaver av jobben? Hvis ikke,så ser jeg ikke problemet her. Anonymkode: 1304b...074
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 Jeg tenker at hvis dette ikke har direkte konsekvenser for deg så er det ikke din sak. Hvis kollegaen din snakker i telefonen istedenfor å gjøre arbeidsoppgaver, og derfor må du gjøre din kollegas oppgaver istedenfor - ville jeg blitt irritert selv. Hvis det ikke gikk ut over meg på noen som helst måte, annet enn at personen er i en samtale - ikke min business. 🤷♀️ Anonymkode: 88dd5...312
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Blåjojo skrev (44 minutter siden): I mine innlegg under presiserer jeg at det er snakk om private samtaler til venner. Hadde du godtatt det også? Om det var lange samtaler (mer enn 10 minutter), og det ikke var snakk om å jobbe det inn, og det skjedde stadig, så nei. Men om det var noen få minutter? Helt ok. Alle trenger pause ila arbeidsdagen. Det er ganske godt dokumentert at man jobber bedre og mer effektivt om man tar mikropauser i løpet av dagen. Og om man da bruker en mikropause til å ringe en venn, så er det like greit som å burke en mikropause til å sjekke vg.no, scrolle på insta, eller skravle med han på nabopulten. Anonymkode: 26457...878
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå