AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #1 Del Skrevet 17. november 2022 Er i en vanskelig situasjon hvor jeg har leaset en elbil i snart tre år, og nå er de tre årene snart forbi. Har ikke klart å bestemme meg for om jeg vil prøve å kjøpe ut denne bilen, eller kjøpe eller lease en annen bil? Jeg er ikke opptatt av bil, den skal primært bare ta meg fra A til B på en trygg måte. Men, bilen jeg har leaset er en elbil fra 2014. Da jeg begynte å lease den, fikk jeg etter to år ( i fjor sommer) problemer med varmeanlegget. Dvs, det sluttet å virke. I tillegg er det en liten sprekk helt nederst på frontruta, etter steinsprut på motorvei. Det jeg lurer på da, er hvor mye det vil koste meg om jeg leverer tilbake bilen? Det er garantert noen små riper i lakken også, ikke noe jeg merker, men har lest at leasingselskaper er supernøye på sånt. Det jeg lurer på er da: Om jeg får tilbud om å kjøpe denne bilen til rundt 60-70.000 kr, vil jeg jo slippe unna å betale ekstra dyrt for å reparere de to skadene (varmeannlegg og steinsprut-skade). Men aner ikke hvor mye disse skadene evt ville kostet å utbedre heller. Har sjekket tilvarende modell på finn, også andre bilmerker, og prisen virker å være rundt 60-70000 kr, eller mer, så vil ikke "tape" så mye kanskje? Om jeg vil kjøpe en nyere elbil, f.eks. en leaf 2018-modell, må jeg ut med 150 000 kr eller mer, evt da i tillegg til å betale for de skadene min leasingbil har fått. Er ikke bilkyndig, så vil helst ikke ha en bil som trenger masse jobb. Åh, håper noen kunnskapsrike sjeler innen bil og økonomi kan hjelpe meg her. 🤞 Hva er den beste løsningen? Anonymkode: b5ffa...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordeboer Skrevet 17. november 2022 #2 Del Skrevet 17. november 2022 Først ville jeg sjekket om det er noen form for garanti inkludert i leasingavtalen som dekker reparasjon av varmeanlegget. Dersom det ikke er det, kan du ta med bilen til et verksted og få en pris på utbedringene. Steinsprut blir ofte dekt av forsikring, t.o.m. uten egenandel. Her er det sprekk, og da må gjerne ruta skiftes. Sjekk hva egenandel på det er, dersom forsikringen dekker rutebytte. Innhent pris på reparasjoner, hør med leasingselskapet om pris på kjøp av bil og eventuelt hva du må betale for slitasjen hvis du leverer bilen tilbake. Hvis du er fornøyd med bilen ellers, og den er i grei stand, ok dekk osv, så vet du hva du har. Kommer gjerne noen ekstra kostnader ved kjøp av en annen bil og. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #3 Del Skrevet 17. november 2022 Har en e-golf hvor varmeanlegget sluttet å fungere, fikl det heldigvis på bruktbil garantien, det kostet flere titalls tusen å få det ordnet. Anonymkode: 5ecac...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #4 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en e-golf hvor varmeanlegget sluttet å fungere, fikl det heldigvis på bruktbil garantien, det kostet flere titalls tusen å få det ordnet. Anonymkode: 5ecac...d86 Flere titalls tusen? Oi, hva ble gjort for å fikse det? Om du vet/husker? Og, burde jeg fortelle leasingselskapet at varmeanlegget sluttet å virke, eller vil de da f.eks. bare kreve en enda høyere kjøpepris av meg? Anonymkode: b5ffa...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #5 Del Skrevet 17. november 2022 Jordeboer skrev (1 time siden): Først ville jeg sjekket om det er noen form for garanti inkludert i leasingavtalen som dekker reparasjon av varmeanlegget. Dersom det ikke er det, kan du ta med bilen til et verksted og få en pris på utbedringene. Steinsprut blir ofte dekt av forsikring, t.o.m. uten egenandel. Her er det sprekk, og da må gjerne ruta skiftes. Sjekk hva egenandel på det er, dersom forsikringen dekker rutebytte. Innhent pris på reparasjoner, hør med leasingselskapet om pris på kjøp av bil og eventuelt hva du må betale for slitasjen hvis du leverer bilen tilbake. Hvis du er fornøyd med bilen ellers, og den er i grei stand, ok dekk osv, så vet du hva du har. Kommer gjerne noen ekstra kostnader ved kjøp av en annen bil og. Lykke til! Det er ikke noen garantier nå lenger, fordi bilen er jo en 2014-modell dessverre. Anonymkode: b5ffa...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #6 Del Skrevet 17. november 2022 Varmeanlegg kan være veldig vanskelig å reparere fordi det er bygd inn i bilen. Masse jobb å komme frem og skifte deler. Gjelder også på en Leaf, om det er en slik. Så da er det arbeidstimene som stinger. Det beste er å ta en samtale med forhandleren/leasingselskapet ditt. Restverdi nå er garantert betydelig høyere enn anslått for tre år siden fordi bruktbilprisene har gått opp så mye. Det er positivt for deg. Å skifte en frontrute har typisk en egenandel på 2000 kr på forsikringen; smal sak, dette. Anonymkode: fc351...605 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #7 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Varmeanlegg kan være veldig vanskelig å reparere fordi det er bygd inn i bilen. Masse jobb å komme frem og skifte deler. Gjelder også på en Leaf, om det er en slik. Så da er det arbeidstimene som stinger. Det beste er å ta en samtale med forhandleren/leasingselskapet ditt. Restverdi nå er garantert betydelig høyere enn anslått for tre år siden fordi bruktbilprisene har gått opp så mye. Det er positivt for deg. Å skifte en frontrute har typisk en egenandel på 2000 kr på forsikringen; smal sak, dette. Anonymkode: fc351...605 Hvordan er det positivt for meg at bruktbilprisene er gått opp? Vil vel si det motsatte; at det vil bli dyrere for meg å evt kjøpe bilen. Og det med varmeanlegg som ikke virker lurer jeg på, fordi det er jo ikke noe jeg har forårsaket på en måte. Det er ikke en skade som en kollisjonsskade feks pga uforsiktighet. Men er jo jeg som må betale for å fikse varmeanlegget uansett dersom jeg leverer inn leasingbilen og ikke kjøper den? Anonymkode: b5ffa...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #8 Del Skrevet 17. november 2022 Fikk fikset varmeanlegg på verksted og betalte litt over 4500,- Var ikke så dyrt Anonymkode: ecb51...f14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #9 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 22.58): Fikk fikset varmeanlegg på verksted og betalte litt over 4500,- Var ikke så dyrt Anonymkode: ecb51...f14 Hvilket bilmerke? Anonymkode: 5ecac...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 17.11.2022 den 20.32): Flere titalls tusen? Oi, hva ble gjort for å fikse det? Om du vet/husker? Og, burde jeg fortelle leasingselskapet at varmeanlegget sluttet å virke, eller vil de da f.eks. bare kreve en enda høyere kjøpepris av meg? Anonymkode: b5ffa...2a5 Vet ikke hva som ble gjort, regninga ble sendt direkte til forhandleren så tok det ikke så tungt. Anonymkode: 5ecac...d86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Del Skrevet 21. november 2022 Leasing i tre år på en 2014 modell???? Dvs du gikk inn på en avtale om å lease en bil som allerede da var 5 år? Anonymkode: 37fd1...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå