Gå til innhold

Hvem skal kjøre først?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre?

Gud forby, tenk om det er en europavei eller kanskje en privat skogsbilvei.

Anonymkode: ab527...22d

Det har jo litt å si for trafikk mengden, hvor lenge dere evt står og "ser på hverandre" og så er det gjerne slik at trafikkregler og sånn teller mer i enkelte sammenhenger enn andre :P

Anonymkode: b39b8...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har det med saken å gjøre?

Gud forby, tenk om det er en europavei eller kanskje en privat skogsbilvei.

Anonymkode: ab527...22d

Tja, hvis du sto på en skogsvei og så på den andre i timevis uten at noen av dere kjører tenker jeg at det kanskje ikke er selve krysset som er utfordringen :P Trafikkflyten er gjerne litt ulik på de ulike veitypene og det samme er gjerne trafikantene.. det som slår meg som litt underlig er at du skriver at dette er noe du opplever hver dag, kan det være at for andre trafikanter går dette uproblematisk? 

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er køer i begge retninger vil fletting være en god løsning. Altså annenhver rød og grønn. 

Ellers virker det som om kommunen jobber med å redusere bilkjøringen her, så alle bilistene burde vurdere kollektiv, sykkel eller alternative ruter.

Anonymkode: c42a5...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost skrev (1 minutt siden):

image.png.de69fb05261d03f6a7c02edad105e9ff.png

Det er ikke plass til det, vi må kjøre "rundt hverandre". 

Carrot skrev (3 minutter siden):

Tja, hvis du sto på en skogsvei og så på den andre i timevis uten at noen av dere kjører tenker jeg at det kanskje ikke er selve krysset som er utfordringen :P Trafikkflyten er gjerne litt ulik på de ulike veitypene og det samme er gjerne trafikantene.. det som slår meg som litt underlig er at du skriver at dette er noe du opplever hver dag, kan det være at for andre trafikanter går dette uproblematisk? 

Det er ganske mye trafikk der, så jeg vet ikke jeg. Mulig det er uproblematisk for alle andre, men det var derfor jeg skrev her. For å få svar på hva jeg faktisk skal gjøre her, dersom det er lett for andre å forstå 😄

Jeg vet ikke hva slags type vei det er, men det er én større vei (den vannrette) med to sideveier (de loddrette) . Og min bil og de andre kommer fra to sideveier og skal inn på den største. 

Anonymkode: 0b919...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er køer i begge retninger vil fletting være en god løsning. Altså annenhver rød og grønn. 

Ellers virker det som om kommunen jobber med å redusere bilkjøringen her, så alle bilistene burde vurdere kollektiv, sykkel eller alternative ruter.

Anonymkode: c42a5...47a

Jeg har flytta og må kjøre i barnehagen hver dag. Den dagen jeg får barnehageplass nærmere så kommer vi til å gå. Buss er også upraktisk på grunn av at vi først i så fall må ta bussen i feil retning til sentrum, og så videre fra sentrum og tilbake igjen, noe som fort ville tatt 45 minutter framfor 7 minutter med bil. Jeg vil helst ikke være avhengig av bil, men nå er det sånn. 

Ja, jeg får prøve fletting. Jeg var bare usikker på om det var noen klar regel her som jeg ikke var klar over, men om det ikke er det så må jeg prøve på det :) Vil ikke presse meg fram om den andre faktisk har forkjørsrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis begge kjører rolig ut i krysset kan jo begge kjøre samtidig også om de må kjøre "rundt hverandre".

Jeg har hatt lappen i over 30 år nå og kan aldri huske å ha opplevd denne typen situasjon som et problem. 

Anonymkode: 3a258...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke plass til det, vi må kjøre "rundt hverandre". 

Det er ganske mye trafikk der, så jeg vet ikke jeg. Mulig det er uproblematisk for alle andre, men det var derfor jeg skrev her. For å få svar på hva jeg faktisk skal gjøre her, dersom det er lett for andre å forstå 😄

Jeg vet ikke hva slags type vei det er, men det er én større vei (den vannrette) med to sideveier (de loddrette) . Og min bil og de andre kommer fra to sideveier og skal inn på den største. 

Jeg tenker at alle kryss i utgangspunktet har markeringer som rettleier, være seg veimerking eller skilting, mangler dette er det høyreregel som gjelder - nå får jo begge her den andre på høyre side så da er det vel først til mølla prinisppet som teller - men, er det en kjøreskole i nærheten dette krysset som du kunne sendt spørsmålet til? For om dette krysset er som du sier, umerket og vanskelig vil jeg tro de har det som en spesifik del av opplæringen da det er en potensiell "styrkefelle" og de fleste kjøreskoler har en "det er lov å være kjent" tanke som de følger i oppløringen av elevene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at alle kryss i utgangspunktet har markeringer som rettleier, være seg veimerking eller skilting, mangler dette er det høyreregel som gjelder - nå får jo begge her den andre på høyre side så da er det vel først til mølla prinisppet som teller - men, er det en kjøreskole i nærheten dette krysset som du kunne sendt spørsmålet til? For om dette krysset er som du sier, umerket og vanskelig vil jeg tro de har det som en spesifik del av opplæringen da det er en potensiell "styrkefelle" og de fleste kjøreskoler har en "det er lov å være kjent" tanke som de følger i oppløringen av elevene sine. 

Takk, det var ikke et dumt forslag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis begge kjører rolig ut i krysset kan jo begge kjøre samtidig også om de må kjøre "rundt hverandre".

Jeg har hatt lappen i over 30 år nå og kan aldri huske å ha opplevd denne typen situasjon som et problem. 

Anonymkode: 3a258...05b

Jeg har hatt lappen i 20 år og kan heller ikke huske dette som et problem, men nå har jeg aldri kjørt akkurat denne veien i dette krysset før 😄

Vi kan kjøre samtidig, men om jeg og den andre kjører, så følger jo køa etter den som også kjører. Og da er de bilene i veien for meg, om du skjønner. Om folk fletter, så går jo dette fint. Foreløpig har jeg som sagt bare ventet til alle bilene er borte (og har stått i en liten evighet) i frykt for å gjøre noe feil her, men det er visst ikke noen klar regel, så da skal jeg prøve det i ettermiddag. Jeg prøvde å kjøre først én gang, men da virket det som om motgående bil ble overrumplet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/10/2022 at 9:54 AM, AnonymBruker said:

Jeg har hatt lappen i 20 år og kan heller ikke huske dette som et problem, men nå har jeg aldri kjørt akkurat denne veien i dette krysset før 😄

Vi kan kjøre samtidig, men om jeg og den andre kjører, så følger jo køa etter den som også kjører. Og da er de bilene i veien for meg, om du skjønner. Om folk fletter, så går jo dette fint. Foreløpig har jeg som sagt bare ventet til alle bilene er borte (og har stått i en liten evighet) i frykt for å gjøre noe feil her, men det er visst ikke noen klar regel, så da skal jeg prøve det i ettermiddag. Jeg prøvde å kjøre først én gang, men da virket det som om motgående bil ble overrumplet 😅 

Fordi du brøt vikeplikten 

Anonymkode: c4c51...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen slike kryss, hvor kommunikasjon er eneste mulighet fordi man ellers blir stående i en lås der alle har like mye vikeplikt. Man får samme type problem i et kryss med høyreregel hvis det plutselig kommer en bil fra hver vei samtidig. Alle har vikeplikt, og dermed må faktisk noen ta initiativ og løse floken ved å bryte vikeplikten, i samarbeid med de andre. God trafikkflyt krever kommunikasjon og samarbeid.

Anonymkode: d5e0d...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 23.39):

Fordi du brøt vikeplikten 

Anonymkode: c4c51...00a

Men har jeg vikeplikt da? Det virker jo i tråden her som om ingen har vikeplikt eller forkjørsrett her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.11.2022 den 14.12):

Men har jeg vikeplikt da? Det virker jo i tråden her som om ingen har vikeplikt eller forkjørsrett her? 

Det er jo ikke uvanlig å komme opp i situasjoner der begge får vikeplikt for hverandre, eller alle får vikeplikt for alle. Det gjelder bare å kjøre rolig, ta initiativ til å kjøre først, eller vike hvis andre tar initiativ til å kjøre først. 

Anonymkode: 74896...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke uvanlig å komme opp i situasjoner der begge får vikeplikt for hverandre, eller alle får vikeplikt for alle. Det gjelder bare å kjøre rolig, ta initiativ til å kjøre først, eller vike hvis andre tar initiativ til å kjøre først. 

Anonymkode: 74896...662

Neida, jeg ser den, virket bare som at AB som jeg svarte mente jeg alene hadde vikeplikt 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...