AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Har et problem med en venninne som kommer og blir hos meg. Hun er jo min gjest, hun kommer i arbeidssamenheng og blir noen få dager, og vi finner på ting og det er utrolig koselig. Hun ber meg også over til seg i en annen by en og annen langhelg, og vi koser oss. Problemet har blitt, og det har vart en stund, at når hun er hos meg, så ender jeg opp med å rydde og vaske og sette bort alt. Og det samme når jeg er hos henne. Feks jeg setter frem alt til frokost mens hun er på badet og gjør seg klar, så spiser vi og drikker kaffe, så hopper hun opp og sier hun må på jobb, og går og gjør seg mer klar. Så tar jeg av alt av bordet, setter på plass, vasker opp. Samme med middag, den er klar når hun kommer hjem igjen til meg. Og samme her ender jeg opp med å ta av og vaske, sette i maskin osv for hun er kjørt etter jobb. Og akkurat det samme skjer når jeg er hos henne, jeg har jo fri da mens hun må skynde seg til jobb. Jeg synes det er slitsomt for det er mye mer oppvask og ting når en er to, og jeg vil jo ordne og styre for gjesten min, men det er stress når jeg gjør akkurat det samme hos henne. Nå er hun her igjen og jeg spurte henne i dag tidlig om hun kunne hjelpe meg å bare ta av litt før hun reiser på jobb, da så hun på meg og sa det er så stress når hun skal dra, og hun skal prøve. Men i dag igjen mens vi prater så ser hun på klokka og erklærer at hun må dra. Jeg kan jo ikke bare la benkene og maten flyte så det ender med at jeg vasker opp og ordner vekk. Jeg bor på hybel så det kan ikke settes vekk til senere. Hva hadde dere gjort? Jeg steller jo for gjesten min, men føler det begynner å bli litt tungt alt alene. Anonymkode: 95801...bc4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #2 Skrevet 9. november 2022 Det er ei nær venninne. Jeg hadde selvfølgelig bare sagt dette rett ut. Og gjør det litt enklere for deg selv. Før jobb setter vi bare litt mat på benken, også til gjester. Og vent med middagen til hun er hjemme, og ta initativ til å lage det sammen. Og si rett ut "skal vi rydde av nå? jeg tar maten, om du fikser tallerkner og slikt." Det virker jo som om du påtar deg offerrollen med vilje her. Anonymkode: f89a4...908 10 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #3 Skrevet 9. november 2022 Har aldri opplevd dette tror jeg, ganske frekt er det jaggu meg. Er jeg gjest hos noen hjelper jeg alltid med ting, kan vaske og sånt også. Har jeg gjester gjør de det samme, det er jo det som er normalt og vanlig folkeskikk. Kan du ikke be venninnen din sove på hotell neste gang da? Eller spørre om hun vil hjelpe deg med å rydde? Hun må tydelig mangle en del antenner siden hun har samvittighet til å komme til dekket bord, og bare lene seg tilbake 🤣 Anonymkode: 45d27...bc7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #4 Skrevet 9. november 2022 Men hvis du er gjest hos henne en gang, kan ikke du reise deg først og gå og stelle deg eller si at du må avgårde for noen ærender? Og overlate rotet til henne? 🤭 Anonymkode: 1df87...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #5 Skrevet 9. november 2022 Har jeg forstått det rett at hver gang dere møtes så skal hun på jobb, men når du er hos henne så har i det minste du fri? Og når hun er hos deg så skal du også på jobb? Det første jeg hadde gjort er å prøve å ta det opp med henne. Hvis dere er gode venninner kan det bli litt kleint, men det bør vennskapet tåle. Men jeg ville også prøvd å gjort det litt enklere for meg selv. Frokost blir noe man lager hver for seg, pålegg tas ut av kjøleskapet, brukes, og settes tilbake med én gang. Ikke dekk på bordet. Du kan selvfølgelig lage kaffe og sånn. Det blir litt mindre koselig, men her er det ikke snakk om en lang helgefrokost uansett. Og så hadde jeg droppet å ha middagen klar når hun kommer hjem etter jobb. Til slutt ville jeg prøvd å legge noen av overnattingene til helger, da får dere mer tid sammen og du kan se om hun lar deg ta all jobben da også Anonymkode: e6c34...341 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå