AnonymBruker Skrevet 9. november 2022 #1 Skrevet 9. november 2022 Mange tråder her om tid og hva man orker etter jobb. Helt naturlig at man har lite tid til noe annet enn jobb og sin egen familie, venner får mindre tid når man går inn i voksenlivet med alle pliktene sine. Man må jo også dyrke vennskap om det skal holde, men noen har kanskje litt for mange de skal tilfredstille. Så kanskje finne seg venner som har samme behov for hvor ofte man møtes. Du kan ikke bestemme at noen har tid til deg. "jeg orker jo det, da må du også". Nei, slik fungerer det ikke. Tenk deg at noen ringer til deg for å tåkeprate om tull, dette orker du ikke. Da er det faktisk greit å sifra at man ønsker å legge på, ikke alle er så interessert i sladder om tv-serier, interiør, kjendis-tull etc. For når man virkelig går i sømmene hva folk er opptatt av i dag så er det jo nesten bare tull. Som regel avhengige av sosiale media også. En liten opprydding i omkretsen sin er nok nyttig for mange når man blir eldre, så man siler vekk de som ikke er på samme nivå som deg selv. Hvem du passer best med mentalt bør du satse på. For min del går livet i jobb, familie, plikter, bittelitt vennetid og trening. Utover dette har jeg knapt tid til noe annet, må ha litt egentid også. Anonymkode: 9cbcd...d3a 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #2 Skrevet 10. november 2022 Veldig enig med deg. Og det er veldig irriterende og ikke bli hørt når man sier at man ikke orker, har tid, ikke er helt i form etc. Da er det enkelte som sier f.eks: hva er du så sliten for da? EN time orker du vel. Vi kan vel ta det før eller etter? Kan du ikke bare hvile deg i morgen da? Ta deg en paracet og bli med nå! DET orker jeg faktisk ikke å forholde meg til lenger, synes det er respektløst. Anonymkode: cdf26...bb1 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Veldig enig med deg. Og det er veldig irriterende og ikke bli hørt når man sier at man ikke orker, har tid, ikke er helt i form etc. Da er det enkelte som sier f.eks: hva er du så sliten for da? EN time orker du vel. Vi kan vel ta det før eller etter? Kan du ikke bare hvile deg i morgen da? Ta deg en paracet og bli med nå! DET orker jeg faktisk ikke å forholde meg til lenger, synes det er respektløst. Anonymkode: cdf26...bb1 Akkurat dette har jeg slitt så mye med🥹Nå er jeg dessverre ufør. Men husker hvor utrolig stressende det var da folk ville treffe meg før eller etter jobb. Var i turnus, og hvis jeg startet kl 11 ønsket jeg IKKE besøk kl 9🥴Og når jeg stod opp kl 4 for tidligvakt, måtte jeg sove når jeg kom hjem rundt kl 14. Og var halvdød resten av dagen. Selv i dag som syk og sengeliggende får jeg høre at jeg må da orke ditt og datt. Sist jeg presset meg selv til å være med på et foredrag og ut og spise etterpå, ble det våkenatt med ekstreme smerter. Og spying. De andre hadde det kjekt. Jeg klarte kvelden pga smertestillende men jammen ble det tøft de neste dagene. Så for meg er det provoserende når folk ikke viser noen respekt. Anonymkode: 0503c...0e8 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Veldig enig med deg. Og det er veldig irriterende og ikke bli hørt når man sier at man ikke orker, har tid, ikke er helt i form etc. Da er det enkelte som sier f.eks: hva er du så sliten for da? EN time orker du vel. Vi kan vel ta det før eller etter? Kan du ikke bare hvile deg i morgen da? Ta deg en paracet og bli med nå! DET orker jeg faktisk ikke å forholde meg til lenger, synes det er respektløst. Anonymkode: cdf26...bb1 Respektløst? At noen har veldig lyst til å treffe deg? Har du ingen forståelse for at det er vondt å bli prioritert bort? Det du sier er jo at «nei, jeg trengte deg før, nå trenger jeg deg ikke lenger. Alt annet er viktigere enn deg for meg. At du trenger meg, at jeg er viktig for deg - det driter jeg i, når jeg selv ikke får noe ut av relasjonen lenger.» Jada, slik er livet, og det må folk tåle. Men at du skal bli sur og sint på dem fordi de ikke vil miste deg, er virkelig helt bakvendt. Se nøytralt på deg selv og forstå hva du faktisk gjør. Det er kanskje nødvendig for deg å gjøre det, men slutt å være selvmedlidende fordi folk reagerer når de blir såret. Anonymkode: e9481...4ac 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Respektløst? At noen har veldig lyst til å treffe deg? Har du ingen forståelse for at det er vondt å bli prioritert bort? Det du sier er jo at «nei, jeg trengte deg før, nå trenger jeg deg ikke lenger. Alt annet er viktigere enn deg for meg. At du trenger meg, at jeg er viktig for deg - det driter jeg i, når jeg selv ikke får noe ut av relasjonen lenger.» Jada, slik er livet, og det må folk tåle. Men at du skal bli sur og sint på dem fordi de ikke vil miste deg, er virkelig helt bakvendt. Se nøytralt på deg selv og forstå hva du faktisk gjør. Det er kanskje nødvendig for deg å gjøre det, men slutt å være selvmedlidende fordi folk reagerer når de blir såret. Anonymkode: e9481...4ac Du mener det er respektløst å ta hensyn til egne behov? Jeg har vært den vennen som alltid stilte opp for andre. Vet du hva jeg fikk igjen? Bare enda mer mas og jeg ble tatt forgitt. Nå lytter jeg mer til meg selv. Og hvis jeg mister venner på veien så er det helt greit, da vi jo ikke har samme behov og kan ikke være venner. Anonymkode: 4a8f3...22d 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du mener det er respektløst å ta hensyn til egne behov? Jeg har vært den vennen som alltid stilte opp for andre. Vet du hva jeg fikk igjen? Bare enda mer mas og jeg ble tatt forgitt. Nå lytter jeg mer til meg selv. Og hvis jeg mister venner på veien så er det helt greit, da vi jo ikke har samme behov og kan ikke være venner. Anonymkode: 4a8f3...22d Helt riktig. Ikke alle har behov for å ha noen å støtte seg på heller når livet er vanskelig, noen takler ting selv. Sliter man veldig med livet bør man også oppsøke hjelp utenfor venner og familie. Kan ikke belaste andre med alt. Anonymkode: 9cbcd...d3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig enig med deg. Og det er veldig irriterende og ikke bli hørt når man sier at man ikke orker, har tid, ikke er helt i form etc. Da er det enkelte som sier f.eks: hva er du så sliten for da? EN time orker du vel. Vi kan vel ta det før eller etter? Kan du ikke bare hvile deg i morgen da? Ta deg en paracet og bli med nå! DET orker jeg faktisk ikke å forholde meg til lenger, synes det er respektløst. Anonymkode: cdf26...bb1 Helt enig, det er respektløst. Jeg opplever at det hovedsaklig er meget ekstroverte «venner» som oppfører seg slik; mas og gnål og ingen forståelse for andres behov. Slike kutter jeg tvert. Anonymkode: d70c7...441
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig, det er respektløst. Jeg opplever at det hovedsaklig er meget ekstroverte «venner» som oppfører seg slik; mas og gnål og ingen forståelse for andres behov. Slike kutter jeg tvert. Anonymkode: d70c7...441 De som merkelapper seg som ekstroverte og utadvente har som regel veldig dårlige sosial antenner/evner og lite empatiske evner. Anonymkode: 9cbcd...d3a 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Respektløst? At noen har veldig lyst til å treffe deg? Har du ingen forståelse for at det er vondt å bli prioritert bort? Det du sier er jo at «nei, jeg trengte deg før, nå trenger jeg deg ikke lenger. Alt annet er viktigere enn deg for meg. At du trenger meg, at jeg er viktig for deg - det driter jeg i, når jeg selv ikke får noe ut av relasjonen lenger.» Jada, slik er livet, og det må folk tåle. Men at du skal bli sur og sint på dem fordi de ikke vil miste deg, er virkelig helt bakvendt. Se nøytralt på deg selv og forstå hva du faktisk gjør. Det er kanskje nødvendig for deg å gjøre det, men slutt å være selvmedlidende fordi folk reagerer når de blir såret. Anonymkode: e9481...4ac Det er jo ikke slik at fordi om man innimellom må si nei pga mangel på tid eller at man ikke er i form - så får man ikke lenger noe ut av relasjonen. Det var veldig til overdramatisering. Jeg snakker om at det ikke alltid passer, og at når man sier dette, og hvorfor, så har man et krav på å bli hørt og respektert. Tro meg, jeg har også spurt venninner og fått til svar at det ikke passer akkurat denne helgen etc. Da respekterer jeg dette og trenger ikke engang en grunn fra dem. Det er nok for meg at de sier at det ikke passer. Mulig jeg slenger på et "si fra når du har tid/lyst da", men ikke mer enn det. Jeg synes det er egoistisk og mase og manipulere seg til å skal treffes selv om venninna har sagt at det ikke passer. Jeg vil ikke treffe vennene mine når det ikke passer for dem. Mye hyggeligere å treffes når det passer for alle, ikke bare en selv. Anonymkode: cdf26...bb1 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #10 Skrevet 10. november 2022 Nei, man kan ikke bestemme det. Men så kan folk heller ikke bestemme at andre mennesker forblir i livet deres. Prioriterer du bort venner, så mister man de fort. Det er et valg vi tar. Siling av vennekrets går begge veier og er sunt. Anonymkode: 132d5...7d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #11 Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo ikke slik at fordi om man innimellom må si nei pga mangel på tid eller at man ikke er i form - så får man ikke lenger noe ut av relasjonen. Det var veldig til overdramatisering. Jeg snakker om at det ikke alltid passer, og at når man sier dette, og hvorfor, så har man et krav på å bli hørt og respektert. Tro meg, jeg har også spurt venninner og fått til svar at det ikke passer akkurat denne helgen etc. Da respekterer jeg dette og trenger ikke engang en grunn fra dem. Det er nok for meg at de sier at det ikke passer. Mulig jeg slenger på et "si fra når du har tid/lyst da", men ikke mer enn det. Jeg synes det er egoistisk og mase og manipulere seg til å skal treffes selv om venninna har sagt at det ikke passer. Jeg vil ikke treffe vennene mine når det ikke passer for dem. Mye hyggeligere å treffes når det passer for alle, ikke bare en selv. Anonymkode: cdf26...bb1 Forsåvidt enig. Men går an å strekke seg litt. Men veldig slitent folk blir sure pga du ikke alltid kan. Jeg er også dårlig, vet aldri når jeg blir så dårlig at jeg ikke kan. Så å planlegge i lang tid= vet ikke om det går. Har mister mange på veien der. Men har heldigvis noen da, som jeg finner tonen med uansett hvor lang tid det går imellom. Med de har også travle perioder. Så de skjønner det litt bedre Anonymkode: 847ca...e47 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, man kan ikke bestemme det. Men så kan folk heller ikke bestemme at andre mennesker forblir i livet deres. Prioriterer du bort venner, så mister man de fort. Det er et valg vi tar. Siling av vennekrets går begge veier og er sunt. Anonymkode: 132d5...7d2 Dette. Vært på denne siden flere ganger, og spesielt når venner får seg kjæreste. Går fort et halvt år uten at man hører noe, så et år... man gir jo opp til slutt, vennskap må gå begge veier Anonymkode: dfc17...a5d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette. Vært på denne siden flere ganger, og spesielt når venner får seg kjæreste. Går fort et halvt år uten at man hører noe, så et år... man gir jo opp til slutt, vennskap må gå begge veier Anonymkode: dfc17...a5d Enig også, men det er forskjell på å dumpe alle vennene sine på grunn av en kjæreste, ogå generelt ha dårlig tid, være sliten, ha mindre behov for å møtes. Hvis en ekstrovert person skal ha et vennskap med en introvert person, så kan det fort oppstå problemer fordi behovet for å møtes er så forskjellig. Da handler det om å respektere hverandre. Det kan være ganske vanskelig for en introvert å "strekke seg" hvis man allerede er utslitt av folk den dagen... ihvertfall på spontane forespørsler. Ofte ender det med hodepine og utkoblet hjerne og man får ikke så mye ut av samværet uansett og må bruke en del tid på å hente seg inn. Den ekstroverte vil da få et "umøtt" behov for sosial kontakt, så løsningen er nok at den ekstroverte skaffer seg litt flere venner å spille på... OG respekterer den introverte når hun sier at det ikke passer... hvis vennskapet er viktig nok til å beholde. Jeg har selv avsluttet noen vennskap i løpet av livet pga et voldsomt mas og negative reaksjoner når jeg ikke vil møtes. Jeg tror det er til det beste for begge parter hvis man ikke klarer å finne en balanse. Anonymkode: cdf26...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå