AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #121 Del Skrevet 11. november 2023 12 hours ago, Lawyam said: MÅTTE til. Det er ikke noe som skal skje, så det er hendt og det er ingenting du kan gjøre med det. Han HAR gjort det for deg 2000 år siden. Så når du vet det og sier at DU vil ikke ha det, det er ikke noe du trenger, så er det ganske alvorlig. Gud ofret Sin Sønn for deg og Han livet for deg og du sier NEI, DET er æsj.... Vil du ikke ha blodet på deg blir du ikke renset. Jeg synes menneskeoffer er makabert, jeg. Hvorfor baserer en god gud seg på menneskeoffer, for å oppheve en straff han selv har pålagt? Jeg har heller ikke bedt gud ofre noen for min del. Jeg kunne (om jeg var en jævel) ofre et menneske for deg i morgen, til en gud du ikke tror på. Vil du være takknemlig da? Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #122 Del Skrevet 11. november 2023 12 hours ago, Lawyam said: Sier barn og da tenker jeg til de er voksne og ansvarlige for sine valg og selvfølgelig også noen som f.eks har hjerneskade og slik. Når er noen voksne og ansvarlige? Jeg mener, himmel eller helvete i evig tid er ganske alvorlige greier. Da vil det jo være litt rart at kriterie for å komme til himmelen er en arbitrær aldersgrense. Er det 16 år? 18 år? 17 år og 364 dager? 20 år? Eldre for gutter enn jenter (siden konsekvenstenkingen utvikles senere hos gutter)? Finnes det et strikt skille mellom barn og voksen i det hele tatt? Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 11. november 2023 #123 Del Skrevet 11. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når er noen voksne og ansvarlige? Jeg mener, himmel eller helvete i evig tid er ganske alvorlige greier. Da vil det jo være litt rart at kriterie for å komme til himmelen er en arbitrær aldersgrense. Er det 16 år? 18 år? 17 år og 364 dager? 20 år? Eldre for gutter enn jenter (siden konsekvenstenkingen utvikles senere hos gutter)? Finnes det et strikt skille mellom barn og voksen i det hele tatt? Anonymkode: c16d1...46d Det vet ikke jeg, vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #124 Del Skrevet 11. november 2023 12 minutter siden, Lawyam said: Det vet ikke jeg, vel. Ok. Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 11. november 2023 #125 Del Skrevet 11. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes menneskeoffer er makabert, jeg. Hvorfor baserer en god gud seg på menneskeoffer, for å oppheve en straff han selv har pålagt? Jeg har heller ikke bedt gud ofre noen for min del. Jeg kunne (om jeg var en jævel) ofre et menneske for deg i morgen, til en gud du ikke tror på. Vil du være takknemlig da? Anonymkode: c16d1...46d Nå var det Jesus som ville det da og ikke noe tvang fra Guds side. Hvorfor sammenligner du deg med Gud og Hans Sønn? Du er avhengig av Hans nåde - Han er ikke avhengig av deg. Det er jo heller ikke jeg. Endret 11. november 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2023 #126 Del Skrevet 11. november 2023 1 hour ago, Lawyam said: Nå var det Jesus som ville det da og ikke noe tvang fra Guds side. Hvorfor sammenligner du deg med Gud og Hans Sønn? Du er avhengig av Hans nåde - Han er ikke avhengig av deg. Det er jo heller ikke jeg. Jesus er jo også gud, ifølge treenighetslæren og den hypostatiske union. I praksis ofrer han seg selv til seg selv, fordi han selv har laget en slags regel om at det i det hele tatt må et offer til. (Jeg vil jo fortsatt ikke si en helg i dødsriket er noe særlig til offer, når en VET en er gud, og lidelsen bare er veldig kort og midlertidig, før en for evigheten igjen skal opp til himmelen). Sammenligner jeg meg med gud? Jeg er jo på ingen måte overbevist om at han finnes. På samme måte som jeg vil si er mer moralsk enn Zevs tar jeg også mer moralske valg enn den kristne gud. Når jeg tilgir noen krever jeg ikke samtidig at de skal ofre noe eller noen. Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå