Lawyam Skrevet 4. november 2023 #101 Del Skrevet 4. november 2023 linsejesus skrev (10 timer siden): Jeg har ikke sagt hverken at vi tilgir hele tiden eller at det er lett. Jeg sier bare at vi er i stand til å gjøre det, og faktisk også ofte gjør det. Du har helt sikkert selv tilgitt noen, har du ikke? Du valgte simpelthen å tilgi en urett, det er ingen slags lov i universet som sier at du må straffe den som gjorde noe galt, og i alle fall ikke at du må straffe en annen person. Du tilgir ganske enkelt. Jeg tror vel helst at vi ikke helt når opp til Guds standard eller at vi kan sammenligne våre følelser eller vesen mef Guds. Han sier vel noe slikt som at 'mine tanker ikke er deres tanker osv'. Du vet også at vi er ikke like tilgivende eller glemsomme alle det er mye hevngjerrighet og mangel på tilgivelse verden. Det er nok noe av årsaken til at det ble tatt opp og nevnt som et problem og et råd - og uansett har vi ikke et problem med det, så er det alltids noe annet å finne i menneskenaturen. Hvis noen hadde turd å si fra og noen ville innrømme det for seg selv, ikke minst og tatt det til seg; ville sikkert noe vært annerledes, men du så vel hva som skjedde med Jesus da Han sa fra om hykleriet og syndene til jødene/skriftlærde/fariseerene; de hatet Han og ville ikke vende om. De følte seg krenket; og ble redd for å miste ansikt fordi de mente de var gode nok som de var og trodde at så lenge de fulgte loven så godt de kunne og holdt skikker osv så skulle de klare å overbevise Gud. De strevde og Gud hadde beholdt Loven om den var god nok, men når ingen klarte å holde den, som var forutsetningen i den Pakten som Gud og Moses ble enig om, så måtte Han altså gjøre noe annet; få noen som klarte å holde alle budene; kun Jesus gjorde det, og la Ham ta syndene deres/våre på seg - for å slippe unna 'den kommende vrede'. Jeg tenker at det må være en forskjell på meg/deg/oss og Jesus. For det første har INGEN av oss aldri gjort, sagt, tenkt, noe galt, DET er det bare en som har klart - og det er bare en Jesus som har ofret sitt liv og tatt på seg all synd og skyld og sykdom og dødt for alle. Om noen andre hadde gjort det ville det ikke hjulpet fordi det mennesket ville vært en synder selv og dessuten ville det ikke vært en avtale mellom vedk og Gud og Gud hadde ikke reist Han opp fra døden og gitt Ham all makt i himmel eller på jord heller. Dessuten er det ikke meg og deg det er snakk om - mennesket er ikke som Jesus - Dette var Jesus og det er Guds Egen Sønn. Når Han tilgir så er det tilgitt alt du har gjort fra fødsel til død. Det er glemt fullstendig. Gud ser deg/meg gjennom Jesus som filter. Når ser oss ser Han Jesus som Jesus er. Det kan Han ikke hvis Jesus ikke er den mellommannen som Han er. Uten Jesus kommer ingen til Gud. Gud kan ikke vise seg for nære oss fordi i møte med Hans lys ville vi dø. Nå stiller Jesus seg mellom og gir oss adgang til Gud, men vi kan ikke se Han ennå, fordi vi er ikke ferdig. Vi er tilgitt og blitt regnet som rettferdige; rett, men. Gud er også ånd og ikke et vesen. Men vi er ikke de samme menneskene etter korsfestelsen fordi da døde vi egentlig med Han, et nytt menneske/skapning står det er født. Et menneske som er blitt Guds barn. Det er ikke noe som skal skje; det skjedde for 2023 år siden og var en gave, som alle kan pakke ut når de får høre om den. Det var da du og jeg ble tilgitt, men det var planlagt og forberedt å skje lenge før. jeg tror at det bare er slik. Jeg har lest Job og ser hvordan Han krangler og anklager Gud, men gir seg da etterhvert når Han innser at det er Gud som bestemmer reglene og ikke Job. Det er heller ikke slik at de samme regler gjelder for Gud som oss. Vi har laget våre egne lover, Gud har sine og det hjelper ikke å klage på Gud og fortelle Han at Han ikke tenker som jeg gjør og må skjerpe seg og innrette seg etter våre tankemønster. linsejesus skrev (10 timer siden): Selvsagt mener jeg Gud burde stoppe ondskap og lidelse. Han har tross alt mulighet til å gjøre det, uten at det koster ham noen verdens ting. Er det ikke han som er herre over alt som er? Nei, Gud gav oss makten, og overlot til Adam å passe på, men Adam gav makten til Satan. Gud har siden prøvd å få folk til å snu seg til Gud igjen, men har ikke lykkes på grunn av at mennesket har fått fri vilje. Så gav Han Moses loven og det hjalp jo ikke, men det var nå helst for la mennesket innse at de ikke kunne klare seg uten Gud og planla Jesus komme. Hadde det vært et menneske som hadde vært perfekt slik Gud og Jesus var, med den tillitten til Gud som Han hadde og ville gjøre det Jesus gjorde, hadde det skjedd før, men Han lette og lette og var lei seg, så sa Jesus da; send meg. Og det står og så kom Han da; gjorde seg ferdig med redningsoppdraget og reiste hjem igjen. Nå venter Jesus på at folk skal ta imot og å gjøre hva Han befalte displene å gjøre slik at flest mulig kan tas inn, men Han sier også at Han er usikker på om det er så mange igjen da. Han gjør ting gjennom mennesker stort sett, kristne som har den Hellige Ånd og Jesus som hjelper. De er ofte litt passive fordi de ikke vet hva de har fått, mange tror de bare er tilgitt og skal til himmelen når de dør, men Han har faktisk bedt oss om å yte noe, bære frukt, god og ikke dårlig frukt. Ikke til ofring til Ham, men for å ja, lære av hva Jesus gjorde for en bedre verden. Legge hendene på syke f.eks. Ta Han på ordet. Hvis vi gjør det, ikke for å behage Han, men fordi vi tror og ikke tviler, skjer det Han lover skal skje. Det er da ikke oss som gjør det, men via oss. linsejesus skrev (10 timer siden): Men det er litt på siden av temaet. Uansett grunnen til at Gud ikke ønsker/kan hindre ondskap, hvorfor MÅ han straffe noen for hver eneste synd? Har sikkert forsøkt å svare på drt, fordi i Himmelen er det ikke noe slikt, ikke sykdom, død, krig, krangel, løgn, utroskap, ingen som kaller noen idiot, himler med øynene når noen snakker, osv...som gir konsekvenser langt utenfor bare den du skader. Skades du, påvirker det andres liv og ballen ruller...og hvis noe slikt kommer dit ville vi hatt jorda på nytt. Angst, uro gir plager som øker og ikke spesielt trivelig sted. Det begynte uten synd i starten på jorda også, så rullet ballen og forpestet hele verden og menneskeheten. linsejesus skrev (10 timer siden): Jeg synes det er rart at en allmektig Gud skal håpe på noe som helst. Han både vet hva som skal skje og har makt til å bestemme det. Tror jeg svarte, etter beste evne og Bibelen som grunnlag på det ovenfor. linsejesus skrev (10 timer siden): Ifølge store deler av kristenheten skal Gud definitivt gå løs på dem som ikke er frelst. "Gå løs på" er jo mildt sagt. Et evig helvete er verre enn hva noe menneske noensinne har utsatt et annet menneske for. Det er bokstavelig talt uendelig grusomt og uendelig urettferdig. Høres ikke fristende ut, nei - men målet er jo at det skal unngås siden Gud har varslet, Jesus har vært her og Bibelen tross alt er gitt. Noen forsøker jo å forhindre at det kommer frem da, vrir på Guds ord og forteller folk at det er tøv, og da går jo prosessen senere ved å få folk til å ta imot. Spesielt når det er mer fokus på helvete og straff, enn på Himmel og Fred. Jesus var mest opptatt av Livet og Guds Kjærlighet. Han snakket endel om synd og litt helvete, men det var tross alt til jødene og alle som nektet å tro at Han er Guds Sønn. De som tok imot Han, samme hva de hadde gjort før; de fikk ikke noe annet enn åpne ermer og ble helbredet og tilgitt uten videre. De måtte ikke bevise noe, de trodde ganske enkelt på Han og ferdig med det. linsejesus skrev (10 timer siden): Du skal vel strengt tatt vende det andre kinnet til Det var vel en som spurte Jesus om hvor mange ganger han skulle tilgi sin neste. "Så mange som sju?" spurte han. Jesus svarte "nei, sytti ganger sju!" (som regel forstått slik at man skal tilgi uendelig mye). Altså tok han ikke straffen for noen. Igjen, hvis straffen er evig helvete, måtte Jesus vært evig i helvete. Det er ingen teologiske krumspring som kan endre på det. Som sagt; straffen er ikke før Helvete trer i kraft. Nå er dødsriket. Helvete er et annet sted. Og det er tross alt Jesus det er snakk om, Guds Sønn som var helt uten synd selv, som gjorde dette og ikke et vanlig menneske. Jeg regner det Han fikk som straff. Gud regner det som straff. Det står ikke noe sted at Han skulle straffes med Evig Pine i Himmelen. Det var ikke Han som evnt skulle dit, Han skulle etter sin straff som gjaldt det å være stedfortreder for deg/meg var å bli pisket, korsfestet, dø og stå opp igjen og så til Himmelen! For å få oss dit opp. Det er umulig å ikke regne det Han fikk som en ikke straff og det er ikke korsfestelse de som ikke tar imot Han evnt får heller. Han har ikke noe der å gjøre! linsejesus skrev (10 timer siden): Men det finnes selvsagt løsninger på paradokset: enten så døde ikke Jesus for å betale for noen andres synder, eller så er ikke evig pine straffen for å synde. Når jeg leser bibelen, heller jeg mest mot det sistnevnte, siden den moderne ideen om evig pine er svært tynt begrunnet i bibelvers. Jesus har ikke syndet; husk nå det da! Hvor mye helvete det er i helvete osv vet vel ingen, siden det ikke er ennå. Jeg håper jeg aldri finner ut, men er rimelig sikker på at det ikke er peiskos. linsejesus skrev (10 timer siden): Det har aldri eksister, og kommer aldri til å eksistere, et menneske som heller vil til helvete enn til himmelen. Antar at du ikke faktisk tror at alle som havner i helvete i bunn og grunn hadde lyst til det. Selvfølgelig ikke, men det er en god del som ikke synes det er så mye fristende å komme til Himmelen og være med Gud og Jesus heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 4. november 2023 #102 Del Skrevet 4. november 2023 4 hours ago, Lawyam said: Jeg tror vel helst at vi ikke helt når opp til Guds standard eller at vi kan sammenligne våre følelser eller vesen mef Guds. Han sier vel noe slikt som at 'mine tanker ikke er deres tanker osv'. Men når det gjelder nåde og tilgivelse krever altså Gud mer av oss enn av seg selv: vi befales å tilgi alt, mens han selv ikke tilgir noe. Han ønsker å straffe synd (han må ikke, for en allmektig Gud må ingenting). Om det er synderen, et offerdyr, eller hans egen sønn som straffes, så skal synden betales for med død og lidelse. Faktisk, i synderens tilfelle, skal ikke synden bare betales, men den skyldige skal fortsettes å pines til evig tid. Quote Når Han tilgir så er det tilgitt alt du har gjort fra fødsel til død. Det er glemt fullstendig. Jeg henger ikke helt med på hva du mener Gud gjør. Tilgir han eller ikke? For det å ta ut sitt hat og raseri på andre enn den som har gjort noe galt, er jo ikke tilgivelse. Det er bare å rette sinnet i en annen retning. Og det kan være bra det, for all del, men det er ikke det samme som å tilgi. Hvis du slo meg og jeg skulle gjort som Gud, så skulle jeg ikke vendt det andre kinnet til, men straffet en eller annen for det. Nei, vi er ikke Gud og Jesus og hans veier er ikke våre veier osv. Gud gjør som han vil. Men noen ting er logisk umulige uansett. Gud kan ikke skape et fjell som er så tungt at han selv ikke kan løfte det. Han kan ikke lage en kvadratisk sirkel. Han kan ikke være både uendelig god (ta folk inn i himmelen) og uendelig ond (sende folk til evig pine) samtidig. Quote Det er heller ikke slik at de samme regler gjelder for Gud som oss. Vi har laget våre egne lover, Gud har sine og det hjelper ikke å klage på Gud og fortelle Han at Han ikke tenker som jeg gjør og må skjerpe seg og innrette seg etter våre tankemønster. Selvsagt. Gud er Gud, og som Paulus sier, hvem er jeg til å fortelle ham hva han skal gjøre? Vi kan gjerne stole på at Gud har en hensikt med lidelsen han tillater/forårsaker. Men hvis noen, Gud eller menneske, sier "jeg er uendelig god" samtidig som man voldtar kvinner og dreper barn, må vi nesten velge hva vi skal tro på. Greia er at det blir så selektivt: en kristen kan si at Gud er god fordi han sendte sin sønn for å dø for oss. Greit nok. Men samtidig skal han dømme folk til evig pine. Alle er enige i at det er en ond (faktisk den aller ondeste mulige) tingen å gjøre. Hvis Jesus er beviset på Guds godhet, er helvete beviset på hans ufattelige ondskap. Det blir litt som å si at Hitler var en god mann fordi han var snill mot dyr. Han var jo veggis og var snill med hunden sin. Quote Nei, Gud gav oss makten, og overlot til Adam å passe på, men Adam gav makten til Satan. Gud har siden prøvd å få folk til å snu seg til Gud igjen, men har ikke lykkes på grunn av at mennesket har fått fri vilje. Så gav Han Moses loven og det hjalp jo ikke, men det var nå helst for la mennesket innse at de ikke kunne klare seg uten Gud og planla Jesus komme. Hadde det vært et menneske som hadde vært perfekt slik Gud og Jesus var, med den tillitten til Gud som Han hadde og ville gjøre det Jesus gjorde, hadde det skjedd før, men Han lette og lette og var lei seg, så sa Jesus da; send meg. Og det står og så kom Han da; gjorde seg ferdig med redningsoppdraget og reiste hjem igjen. Nå venter Jesus på at folk skal ta imot og å gjøre hva Han befalte displene å gjøre slik at flest mulig kan tas inn, men Han sier også at Han er usikker på om det er så mange igjen da. Det er klart det er mulig at det er slik. Men hvis Gud prøver uten å få det til, er han ikke allmektig. Hvis han håper og er usikker, er han ikke allvitende. Hvis jeg skulle gjort tilsvarende som Gud, så skulle jeg plassert barna mine i en slum i Brasil og forlatt dem der. Kanskje de finner en million dollar, kanskje de blir påkjørt, kanskje de blir kidnappet og solgt. Men uansett hva som skjer er det ikke min feil eller mitt ansvar. De har jo fri vilje. Om de løper ut i trafikken kan jeg ikke stoppe dem, for da griper jeg jo inn i deres frie vilje. Quote Har sikkert forsøkt å svare på drt, fordi i Himmelen er det ikke noe slikt, ikke sykdom, død, krig, krangel, løgn, utroskap, ingen som kaller noen idiot, himler med øynene når noen snakker, osv...som gir konsekvenser langt utenfor bare den du skader. Skades du, påvirker det andres liv og ballen ruller...og hvis noe slikt kommer dit ville vi hatt jorda på nytt. Angst, uro gir plager som øker og ikke spesielt trivelig sted. Det begynte uten synd i starten på jorda også, så rullet ballen og forpestet hele verden og menneskeheten. Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt. Det er ikke om Gud skal slippe synd inn i himmelen eller ikke, men hvorfor han er nødt til å straffe all ondskap og alle feil. Jeg kan som sagt velge å simpelthen tilgi deg hvis du gjør meg noe vondt, men det kan ikke Gud? Det blir jo dypest sett et spørsmål om hvorfor Jesus måtte dø, eller hva det betyr når det står at straffen ble lagt på ham. Det finnes jo forskjellige teologier, og det er ikke alle kristne retninger som har en "juridisk" forståelse av det. Quote Som sagt; straffen er ikke før Helvete trer i kraft. Nå er dødsriket. Helvete er et annet sted. Og det er tross alt Jesus det er snakk om, Guds Sønn som var helt uten synd selv, som gjorde dette og ikke et vanlig menneske. Jeg regner det Han fikk som straff. Gud regner det som straff. Det står ikke noe sted at Han skulle straffes med Evig Pine i Himmelen. Det var ikke Han som evnt skulle dit, Han skulle etter sin straff som gjaldt det å være stedfortreder for deg/meg var å bli pisket, korsfestet, dø og stå opp igjen og så til Himmelen! For å få oss dit opp. Det er umulig å ikke regne det Han fikk som en ikke straff og det er ikke korsfestelse de som ikke tar imot Han evnt får heller. Han har ikke noe der å gjøre! Den vanlige kristen forståelsen (i alle fall i protestantisk kristendom) er at straffen vi skulle hatt, ble lagt på Jesus. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at den straffen han tok, faktisk ER den straffen vi skulle hatt. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan Jesus tok straffen hvis han, vel, ikke gjorde det. Det er mulig det er jeg som er tett i pappen her, men du skjønner sikkert hvorfor det ikke gir noen som helst mening for meg. Hvis sønnen min knuser ei rute til tusen kroner kan jeg si at jeg tar straffen for ham og betaler. Men da må jeg betale tusen kroner, ikke femti. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 4. november 2023 #103 Del Skrevet 4. november 2023 linsejesus skrev (6 timer siden): Men når det gjelder nåde og tilgivelse krever altså Gud mer av oss enn av seg selv: vi befales å tilgi alt, mens han selv ikke tilgir noe. Han ønsker å straffe synd (han må ikke, for en allmektig Gud må ingenting). Om det er synderen, et offerdyr, eller hans egen sønn som straffes, så skal synden betales for med død og lidelse. Faktisk, i synderens tilfelle, skal ikke synden bare betales, men den skyldige skal fortsettes å pines til evig tid. Vi får tilgivelse om vi ikke klarer å tilgi også da, vi kan vel bare prøve. Gud forventer vel ikke altfor mye av oss nei, for hvis Han hadde forventning om at noen hørte etter og faktisk gjotde som Han sa til alle tider, ville nok verden sett annerledes ut. Nå døde da Jesus og Han led vel? Gjorde Han ikke det? linsejesus skrev (6 timer siden): Jeg henger ikke helt med på hva du mener Gud gjør. Tilgir han eller ikke.For det å ta ut sitt hat og raseri på andre enn den som har gjort noe galt, er jo ikke tilgivelse. Det er bare å rette sinnet i en annen retning. Og det kan være bra det, for all del, men det er ikke det samme som å tilgi. Hvis du slo meg og jeg skulle gjort som Gud, så skulle jeg ikke vendt det andre kinnet til, men straffet en eller annen for det. Nei, vi er ikke Gud og Jesus og hans veier er ikke våre veier osv. Gud gjør som han vil. Men noen ting er logisk umulige uansett. Gud kan ikke skape et fjell som er så tungt at han selv ikke kan løfte det. Han kan ikke lage en kvadratisk sirkel. Han kan ikke være både uendelig god (ta folk inn i himmelen) og uendelig ond (sende folk til evig pine) samtidig. Han tilgir oss fordi Han vil, men straffen måtte tas likevel. Jeg tviler på at hvis Gud bare skulle si Han tilgir så ville nå hvertfall ingen tenkt seg så mye om før de 'slo seg løs'. Hvis noen f.rkd begår en voldtekt da, eller mord. Du kan kanskje klare å tilgi noen for det etterhvert, mrn du mener vel ikke at de skal unngå dom og fengsel i tillegg. linsejesus skrev (6 timer siden): Selvsagt. Gud er Gud, og som Paulus sier, hvem er jeg til å fortelle ham hva han skal gjøre? Vi kan gjerne stole på at Gud har en hensikt med lidelsen han tillater/forårsaker. Men hvis noen, Gud eller menneske, sier "jeg er uendelig god" samtidig som man voldtar kvinner og dreper barn, må vi nesten velge hva vi skal tro på. Greia er at det blir så selektivt: en kristen kan si at Gud er god fordi han sendte sin sønn for å dø for oss. Greit nok. Men samtidig skal han dømme folk til evig pine. Alle er enige i at det er en ond (faktisk den aller ondeste mulige) tingen å gjøre. Hvis Jesus er beviset på Guds godhet, er helvete beviset på hans ufattelige ondskap. Det blir litt som å si at Hitler var en god mann fordi han var snill mot dyr. Han var jo veggis og var snill med hunden sin. Vi er ikke Gud. Det vi vet er at historien viser å være stygg. Alle mennesker som er beskrevet i Bibelen handler om det menneskets historie og viser mye hvordan deres oppfatning av Gud var på den tiden de levde. De var farget av det som ble sagt på een tiden og hva man fant logisk selv. Man tar litt herfra og litt derfra og danner seg et bilde. Vi er opplært i den skolen vi går i og Gud må nødvendigvis forholde seg til de som trodde på Han for å få nef Bibelen, men du ser selv at de ikke akkurat er Guds beste mennesker, men de har tro på Gud og selv om de i alle tilfeller absolutt ikke var så mye å si om f.eks David i førstningen, så fikk Han etterhvert noe mer klarhet i ting, profeterte. Han myrdet jo og var utro og helt håpløs, men Han trodde. Gud lærer oss opp etterhvert. Jeg er klokere selv også med årene, men det er en lærekurve og den skjer etterhvert som vi omgåes Guds Ord. Plutselig får noe en annen mening enn før. Ting du leste som skremte, ser man i virkeligheten ikke er skremmende. Det skjer ved at Den Hellige Ånd åpner opp ordet slik at lag etter lag avdekkes, men det står jo også i Bibelen, bl.a Paulus at vi må be innsikt og at det avdekkes litt etter litt. Jeg tror jeg snakket meg litt bort her, men altså; er det noen grunn til å tro at Bibelens skribenter ikke hadde synd i seg og hadde sine ideer fra Satan også. Jesus kom jo med sannheten. Han sier at Gud er bare god og de andre gir vel et litt annet bilde, som ikke nødvendigvis er det riktige da? Jesus var ikke påvirket av mennesker som fortalte Han saker og ting om Gud. Han kjente Ham petsonlig på en måte som ingen andre har hatt mulighet til fordi Han har kjent Gud fra tidenes morgen og før jprden kom til. Det står også i Johannes at; i begynnelsen var Ordet. Ordet var Gud og i Gud. Ordet ble til mennesker Jesus. I Moses står det at Gud SA, ordene Han sa skapte jorden, Han talte ting ut og de ble til. Ordet er altså Jesus og Han ble manifesrert som menneske. Det betyr at Jesus er Gud. Gud, Jesus og den Hellige Ånd er en enhet og skulle Gud ofre seg selv? Jesus sier jo også at Gud er i Hsn og Han er i Gud, så skulle Gud gå fortapr også? Jesus tok forøvrig ikke på seg fortapelsen, Han tok døden, drepte synden og sykdommer. Alle mennesker dør, men de står opp igjen en gang. Det er fordi Jesus stod opp. Noen til Dom og noen til evig liv Jeg er derfor helt uenig at Jesus skulle gå fortapt, for da ville ALLE gått fortapt. Det gjør vi uten Jesus. Og da må Han nødvendigvis leve. For Han skal jo komme å vekke oss osv og det er ikke noe Han kan gjøre hvis han er tapt? linsejesus skrev (6 timer siden): Det er klart det er mulig at det er slik. Men hvis Gud prøver uten å få det til, er han ikke allmektig. Hvis han håper og er usikker, er han ikke allvitende. Han kan ikke tvinge deg. Det var ikke et ønske fra Hans side å lage deg som en robot, men Han laget oss perfekte uten synd, så tok vi mot synden og takket ja til alle fristelser som f.eks å stjele. Egoistisk handling som påfører andre tap og uro, fattigdom osv. Som igjen får den utsatte til å kanskje rane en bank eller bli uteligger, selvmord, sorg, død, osv, konsekvenser som ingen ende tar til tider dom starter med manns handling og som kan ramme mange underveis. linsejesus skrev (6 timer siden): Hvis jeg skulle gjort tilsvarende som Gud, så skulle jeg plassert barna mine i en slum i Brasil og forlatt dem der. Kanskje de finner en million dollar, kanskje de blir påkjørt, kanskje de blir kidnappet og solgt. Men uansett hva som skjer er det ikke min feil eller mitt ansvar. De har jo fri vilje. Om de løper ut i trafikken kan jeg ikke stoppe dem, for da griper jeg jo inn i deres frie vilje. Gud har ikke forlatt oss, vi forlot Gud. Vi hørte mer på alle andre enn Hans råd. linsejesus skrev (6 timer siden): Jeg tror du misforsto spørsmålet mitt. Det er ikke om Gud skal slippe synd inn i himmelen eller ikke, men hvorfor han er nødt til å straffe all ondskap og alle feil. Jeg kan som sagt velge å simpelthen tilgi deg hvis du gjør meg noe vondt, men det kan ikke Gud? Han kan sikkert det - tilgitt - trekke seg tilbake og la oss være her, ovrtlatt til oss selv å dø, plage hverandre vidrre, slippe fortapelse, straff - og glemme oss helt. Ferdig med oss. Har jo bare skuffet Han uansett. Han valgte en annen strstegi fordi ønsket var evig liv og håp og at det skulle bli slik Han tenkte i starten; uten synd, sykdom, død og evig liv. linsejesus skrev (6 timer siden): Det blir jo dypest sett et spørsmål om hvorfor Jesus måtte dø, eller hva det betyr når det står at straffen ble lagt på ham. Det finnes jo forskjellige teologier, og det er ikke alle kristne retninger som har en "juridisk" forståelse av det. Han måtte ingenting. Han valgte det, Jesus ville det selv, foreslo det selv at Gud skulle sende Ham og så skulle Han ta syndene på seg. Han hadde makt å gi sitt liv og ta det tilbake står det. linsejesus skrev (6 timer siden): Den vanlige kristen forståelsen (i alle fall i protestantisk kristendom) er at straffen vi skulle hatt, ble lagt på Jesus. Da kan jeg ikke skjønne annet enn at den straffen han tok, faktisk ER den straffen vi skulle hatt. Jeg kan virkelig ikke forstå hvordan Jesus tok straffen hvis han, vel, ikke gjorde det. Det er mulig det er jeg som er tett i pappen her, men du skjønner sikkert hvorfor det ikke gir noen som helst mening for meg. Hvis sønnen min knuser ei rute til tusen kroner kan jeg si at jeg tar straffen for ham og betaler. Men da må jeg betale tusen kroner, ikke femti. Jeg skjønner tanken din, men jeg tenker at du overtenker, eller bare at vi bare ikke forstår; det skulle bli forklart etterhvert, men til dags dato har vel ingen den fulle forstpelse her og heller ikke forutsetninger for det siden vi ikke er Gud og Han tenker ikke som oss og vi forstår jo bare med det vi har og er tillært og vi er farget av vår tid hver på sin måte. Gud ser nok ting på en annwn måte siden Han har oversikten og svarene allerede. Ingen av oss er psykoligen til Gud og ikke læreren Hans. Nei, har ikke inntrykk av at du er pappskalle, hadde ikke orket diskusjonen med deg da, men i forhold til Gud er vi nok det begge to. Tror ikke vi hverken SKAL eller kan forstå alt ennå. Det er vel noe fordi Han vil at vi skal tro først, så vite. Vi hadde ikke ttengt å tro hvis vi skulle vite først. Det er det vi normalt gjør som mennesker; vi ser ting og tror det vi ser. Gud er; se det for deg, tro det, tal det ut, vit det skal skje og så skjer det/ser en det. Ref. Skaoelen, Gud ser for seg hvordan Han vil jorden skal være før den er; Han taler det ut; Han er sikker på at det skjer og så var jorden der gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #104 Del Skrevet 4. november 2023 linsejesus skrev (På 3.11.2023 den 16.40): Jeg har ikke sagt noe om hvem eller hva som skal få slippe inn i himmelen. Det er opp til Gud. Det jeg stiller spørsmål ved er denne ideen om at Gud ikke "tåler" synd og er nødt til å straffe all synd (enten han nå straffer synderen eller sin egen sønn) - samtidig som han ber oss om å simpelthen tilgi hverandre. Gud har nå sikkert noe universielle regler han må forholde seg til han også for å ikke skape kaos og da må ting bli sånn det blir og ble. Det ble mørkt og mørket er ikke over....Vi kan ikke forstå alt.er ikke meningen vi skal fortå alt. Man må bare gi opp som gud sier og godta sannheten når man finner den og la han snakke! Lytt! Våres menneskelige visdom og logikk kan ikke løse universets mysterier. Det eneste du kan gjøre for å forstå gud er å ha et forhold med gud og spør selv. Spør om åpenbaring åpenbaring er noe man vet allerede la han åpenbare det du allerede vet i ditt hjerte men kanskje ikke godtar, det man ikke godtar blir man blind for. Det er en aha moment når han åpenbarer sitt ord. Spør om han kan salve dine øyne gi deg ører å høre med og omskjære dine ører og få deg til å se. Alt du lurer på om gud selv spør du gud om ikke menneske. Jeg kan ikke gi deg noe konkret svar ''som du forstår'' bare gud kan. Du må ha et forhold med han og ha en toveis kommunikasjon med han sånn du kan få svar eller en forståelse i det minste. Bare han er veien til visdom til å med visdom i bibelen. Man skal ikke selv tolke guds ord. Man skal bli veiledet av den hellige ånd når man leser da kommer orda supernaturligt til liv forann øynene og du blir fortalt hva ordene betyr. Du kan spør menneske så mye du vil du kommer ingen vei når du er sta. Bare gud kan ta vekk sløret forann øynene og gi deg ører å høre og fri deg fra stolthetens blinde øyner og stahet kanskje bitterhet og forakt. Dette er noe flere i bibelen bedte gud om så vi skal be om det samme. Dette tror jeg du allerede vet siden du sa du er oppvokst i kirka hvis det er sant. Og du vet da vel også mye om guds ord tenker jeg da. Hvis du er nysjerrig les bibelen ha et forhold med han igjenn på EKTE. Anonymkode: bbf0c...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #105 Del Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 0.30): Fader vår du som er i himmelen... ... led os ikke til fristelse? Anonymkode: cde15...e00 Hvorfor all snakk om en som er omskrevet i ei gammel eventyrbok??? Anonymkode: 79e8b...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #106 Del Skrevet 4. november 2023 linsejesus skrev (På 3.11.2023 den 16.43): Det du beskriver her er ikke tilgivelse, men en handel. Det er ikke nåde. Du sier at hvis du gir Gud A, så vil Gud gi deg B. Greit nok, men det er altså ikke det som er tilgivelse. Nei, man trenger ikke at motparten ber om tilgivelse for å kunne tilgi dem. Jeg selv har tilgitt folk massevis av urett helt uten at de har bedt om det, til og med uten at de har angret på det gale de har gjort. Å tilgi er noe jeg velger å gjøre, uavhengig av hva motparten måtte gjøre, mene eller føle. Men det er slik Gud vil ha det. Han vil ha et forhold ikke en enveiskommunikasjon. Han vil vi skal innse våres synd å be om tilgivelse. Jeg forstår han godt jeg! Det står at vi skal be om tilgivelse ikke bare få tilgivelse. Det står gud tilgir bare dem som tilstår. Enkelt og greit. Definisjonen om å be om tilgivelse er slik, man ber om tilgivelse og Guds løfte er at han skal tilgi. Han ville ha et forhold med oss. Han lagde adam og eva sånn han kunne få være i hagen med oss. Men adam og eva valgte synd og det gjorde jeg og du også. Da forsvant tilliten. Gud vil ha kjærlighet ikke selvsentrethet. Alt i universet som er lys og kjærlighet er av gud så all kjærlighet vi har opplevd i livet er fra Gud til å med det som var gjdnnom mennesker. Be han om åpenbaring om hans kjærlighet be om at hans ånd faller over deg be om å kjenne hans nærvær. Når du kjenner hans nærvær og fred er dette en god påminnelse på hvem han er og når han har vært der for deg tidligere i livet ditt. Gud var der for deg da du hatet han. Etter 8 år fra gud så hadde jeg glemt hans nærvær og kjærlighet og jeg brydde meg ikke lenger. Da jeg omvendte meg og fikk kjenne hans nærvær igjenn så fikk jeg flashback tilbake alle ganger han har hjulpe meg og gitt meg kjærlighet og løftet meg opp. Jeg sa aha! Det var deg hele tiden! La han få komme tilbake og be deg om hans kjærlighet og fred i stunden som påminnelse om hvem han er, jeg trengte det, og du trenger det som alle andre. Gud sa at hele israel og palestina hater han men alikevell vil han øse sin ånd ut til alle folk der og over halvparten av folkene der borte vil bli frelst, så stor er hans nåde. Og like stor er hans nåde for deg uansett hvor bitter du kan være på han. Anonymkode: bbf0c...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 5. november 2023 #107 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Men det er slik Gud vil ha det. Han vil ha et forhold ikke en enveiskommunikasjon. Han vil vi skal innse våres synd å be om tilgivelse. Jeg forstår han godt jeg! Det står at vi skal be om tilgivelse ikke bare få tilgivelse. Det står gud tilgir bare dem som tilstår. Enkelt og greit. Definisjonen om å be om tilgivelse er slik, man ber om tilgivelse og Guds løfte er at han skal tilgi. Han ville ha et forhold med oss. Han lagde adam og eva sånn han kunne få være i hagen med oss. Men adam og eva valgte synd og det gjorde jeg og du også. Da forsvant tilliten. Gud vil ha kjærlighet ikke selvsentrethet. Alt i universet som er lys og kjærlighet er av gud så all kjærlighet vi har opplevd i livet er fra Gud til å med det som var gjdnnom mennesker. Be han om åpenbaring om hans kjærlighet be om at hans ånd faller over deg be om å kjenne hans nærvær. Når du kjenner hans nærvær og fred er dette en god påminnelse på hvem han er og når han har vært der for deg tidligere i livet ditt. Gud var der for deg da du hatet han. Etter 8 år fra gud så hadde jeg glemt hans nærvær og kjærlighet og jeg brydde meg ikke lenger. Da jeg omvendte meg og fikk kjenne hans nærvær igjenn så fikk jeg flashback tilbake alle ganger han har hjulpe meg og gitt meg kjærlighet og løftet meg opp. Jeg sa aha! Det var deg hele tiden! La han få komme tilbake og be deg om hans kjærlighet og fred i stunden som påminnelse om hvem han er, jeg trengte det, og du trenger det som alle andre. Gud sa at hele israel og palestina hater han men alikevell vil han øse sin ånd ut til alle folk der og over halvparten av folkene der borte vil bli frelst, så stor er hans nåde. Og like stor er hans nåde for deg uansett hvor bitter du kan være på han. Anonymkode: bbf0c...6f6 jaha og derfor driver de ennå å slakter hverandre i israel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #108 Del Skrevet 5. november 2023 Maleficenta skrev (1 time siden): jaha og derfor driver de ennå å slakter hverandre i israel... Israel hater Jesus. Palestinerne hater Jesus. Gud har enda ikke øst sin ånd over dem det skjer når det skjer. Når det skjer kommer mangen til tro av muslimene og bibelen sier at etter det kommer folk der som hater Jesus til å henrette dem. Det vil være så mye blod at det ligner en elv gjennom gata det er masse folk det...verden har alltid hatet Gud og Guds folk. Vi har fri vilje velg eller vrak. Men det disse folkene får for sin lidelse er himmelen hvis dem ikke fornekter Jesus. Ja dette er ondskap verden er ond! Derfor er det mye ondt i bibelen ikke så rart. Satan er hersker over denne verden fordi vi valgte å følge han istede for Gud vi valgte han som vår konge. Men Gud har gitt oss gaven og har alltid døren åpen for oss og åpne armer og tilgivelse hvis vi omvender oss fra all ondskap.dette er skrevet i alle sitt hjerte alle vet at dem egentlig burde omvende seg fra baksnakking,pornografi,hykleri,løgn,narsissisme osv osv Å omvende seg fra all ondskap er ikke vanskeligt. Alikevell velger vi komfor og egoisme og all verdens deilige lyster som om vi var narkomane og ikke greide å se at gresset er grønnere på den andre siden. Synd blinder oss. Få inn i lyset så ser man all mørke inni oss få det ut og gå gjennom døra som er en gave. Staheten og stoltheten tar overhånd og vi velger komfor og mørke, tradisjon og gamle vaner.velger og heve oss og snu ryggen til. Så sånn er det. Israel ble befridd fra Egypt og Gud viste seg for dem rett etter dette valgte dem å tilbe en gullkalv istedefor og drepe lyge være utro, manipulere, alt det der. Folk skal i denne siste tiden få se Guds mirakler mer mektigere enn i Moses sin tid og alikevel gå den andre vei. Fordi menneskers fri vilje velger satans behagelige vei satans lystige knep. Men noen velger Jesus den harde veien som former oss til en diamant klar til Guds rike. Anonymkode: bbf0c...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #109 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 7.11.2022 den 0.30): Fader vår du som er i himmelen... ... led os ikke til fristelse? Anonymkode: cde15...e00 Nei. Men virker ikke som at gud bryr seg med alt det onde som blir gjort heller... Anonymkode: 7ef12...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 6. november 2023 #110 Del Skrevet 6. november 2023 On 11/4/2023 at 6:46 PM, Lawyam said: Han tilgir oss fordi Han vil, men straffen måtte tas likevel. Jeg tviler på at hvis Gud bare skulle si Han tilgir så ville nå hvertfall ingen tenkt seg så mye om før de 'slo seg løs'. Hvis noen f.rkd begår en voldtekt da, eller mord. Du kan kanskje klare å tilgi noen for det etterhvert, mrn du mener vel ikke at de skal unngå dom og fengsel i tillegg. Hvorfor må straffen tas likevel? Å bli tilgitt er jo bokstavelig talt det motsatte av å straffe. Jeg er helt enig i at det kan være nødvendig å bruke f.eks fengsel selv om man skulle tilgi den kriminelle, for å beskytte andre. Men evig pine har ingen slik funksjon. Jeg ser ikke hvordan evig pine skal føre til mindre synd på jorden. Quote Jesus tok forøvrig ikke på seg fortapelsen, Han tok døden, drepte synden og sykdommer. Alle mennesker dør, men de står opp igjen en gang. Det er fordi Jesus stod opp. Noen til Dom og noen til evig liv Jeg er derfor helt uenig at Jesus skulle gå fortapt, for da ville ALLE gått fortapt. Det gjør vi uten Jesus. Og da må Han nødvendigvis leve. For Han skal jo komme å vekke oss osv og det er ikke noe Han kan gjøre hvis han er tapt? Mulig det er jeg som er tett i pappen her, men hvis straffen er fortapelse, og Jesus ikke gikk fortapt, så tok han ikke straffen. Er du i det minste enig i at det er en logisk slutning? For å være ærlig tror jeg du har havnet i en kognitiv dissonans her, fordi du tror at Gud er uendelig god samtidig som du tror han er uendelig grusom. Det var i alle fall tilfelle for meg da jeg var troende. Og det må nødvendigvis bli sånn så lenge man tror på doktrinen om evig pine. (Som nevnt mener jeg den doktrinen er syltynt begrunnet ut fra bibelen, og den går jo også åpenbart på tvers av alt bibelen sier om at Gud er rettferdig, for ikke å snakke om god.) Quote Han kan ikke tvinge deg. Det var ikke et ønske fra Hans side å lage deg som en robot, men Han laget oss perfekte uten synd, så tok vi mot synden og takket ja til alle fristelser som f.eks å stjele. Egoistisk handling som påfører andre tap og uro, fattigdom osv. Som igjen får den utsatte til å kanskje rane en bank eller bli uteligger, selvmord, sorg, død, osv, konsekvenser som ingen ende tar til tider dom starter med manns handling og som kan ramme mange underveis. Han hadde ikke trengt å lage noen som en robot. Men han kunne jo godt f.eks ha designet verden slik at det ikke var mulig å skade andre enn seg selv, for eksempel. Quote Gud har ikke forlatt oss, vi forlot Gud. Vi hørte mer på alle andre enn Hans råd. OK, og jeg har jo opplevd at barna mine ikke hører på mine gode råd og faktisk løper ut i trafikken. Da synes jeg det er min plikt å stanse dem hvis jeg faktisk kan, og ikke late som om det var uunngåelig fordi jeg må respektere deres frie vilje. Quote Han kan sikkert det - tilgitt - trekke seg tilbake og la oss være her, ovrtlatt til oss selv å dø, plage hverandre vidrre, slippe fortapelse, straff - og glemme oss helt. Ferdig med oss. Har jo bare skuffet Han uansett. Han valgte en annen strstegi fordi ønsket var evig liv og håp og at det skulle bli slik Han tenkte i starten; uten synd, sykdom, død og evig liv. I så fall har jo Gud feilet spektakulært, no offense. De aller fleste han noensinne har valgt å skape, skal han faktisk torturere til evig tid. Han skulle ønske han slapp, men han har til syvende og sist tvunget seg selv. Quote Jeg skjønner tanken din, men jeg tenker at du overtenker, eller bare at vi bare ikke forstår; det skulle bli forklart etterhvert, men til dags dato har vel ingen den fulle forstpelse her og heller ikke forutsetninger for det siden vi ikke er Gud og Han tenker ikke som oss og vi forstår jo bare med det vi har og er tillært og vi er farget av vår tid hver på sin måte. Gud ser nok ting på en annwn måte siden Han har oversikten og svarene allerede. Ingen av oss er psykoligen til Gud og ikke læreren Hans. Nei, har ikke inntrykk av at du er pappskalle, hadde ikke orket diskusjonen med deg da, men i forhold til Gud er vi nok det begge to. Tror ikke vi hverken SKAL eller kan forstå alt ennå. Det er vel noe fordi Han vil at vi skal tro først, så vite. Vi hadde ikke ttengt å tro hvis vi skulle vite først. Det er det vi normalt gjør som mennesker; vi ser ting og tror det vi ser. Gud er; se det for deg, tro det, tal det ut, vit det skal skje og så skjer det/ser en det. Ref. Skaoelen, Gud ser for seg hvordan Han vil jorden skal være før den er; Han taler det ut; Han er sikker på at det skjer og så var jorden der gitt... Jeg er enig med både deg, Paulus og Job i at når det kommer til stykket, så er vi mennesker og Gud er Gud og hans veier er uransakelige. Men jeg tenker likevel at ideen om at Gud skal dømme noen som helst til evig pine, og attpåtil mot sin egen vilje, faller på sin egen urimelighet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 6. november 2023 #111 Del Skrevet 6. november 2023 On 11/4/2023 at 8:58 PM, AnonymBruker said: Gud har nå sikkert noe universielle regler han må forholde seg til han også Anonymkode: bbf0c...6f6 Mener du at Gud er underlagt noen regler han ikke har laget selv? Er det en tanke man finner i bibelen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #112 Del Skrevet 6. november 2023 linsejesus skrev (1 minutt siden): Mener du at Gud er underlagt noen regler han ikke har laget selv? Er det en tanke man finner i bibelen? Hvem vet! Som sagt vi skal ikke vite alt. I universet og hvordan Gud lever og er bygd ikke i dette livet iallefall. Må nesten bare godta det. Anonymkode: bbf0c...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #113 Del Skrevet 6. november 2023 linsejesus skrev (2 minutter siden): Mener du at Gud er underlagt noen regler han ikke har laget selv? Er det en tanke man finner i bibelen? Jeg tror han kan endre alt. Men hvis han skal endre en ting kan det ødelegge for andre ting. Å bli om til noe han ikke vil. Endrer man på pepperkakeoppskriften og putter karri istedefor kanel blir det ikke det samme. Hele universet er matematisk sammensatt det betyr jo at det finnes noen universelle regler for denne verden sikkert. ikke som om jeg bryr meg så mye om akkurat det. Slikt er det jo med alt som skapes. Gud sa jo i Genesis han angret på skaperverket når han så utkommet. Og han har sefølgeligt lagd disse universelle reglene om det er så. Anonymkode: bbf0c...6f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 6. november 2023 #114 Del Skrevet 6. november 2023 linsejesus skrev (41 minutter siden): Hvorfor må straffen tas likevel? Å bli tilgitt er jo bokstavelig talt det motsatte av å straffe. Der var du Trodde du var lei. De tilgitte skal ikke straffes, så det er ikke noen motsetning da. linsejesus skrev (41 minutter siden): Jeg er helt enig i at det kan være nødvendig å bruke f.eks fengsel selv om man skulle tilgi den kriminelle, for å beskytte andre. Men evig pine har ingen slik funksjon. Jeg ser ikke hvordan evig pine skal føre til mindre synd på jorden. Evig pine kommer etter at jorden er borte. Nå har ikke jordisk straff alltid så mye effekt heller; folk blir fortsatt satt i fengsel og stanser det der; nei de kommer ut og forsetter der de slapp og er noen ganger også verre. Ikke hindrer advarsler om det noen å gjøre straffbare handlinger at de kan straffes engang, de tror de skal komme unna med det. Vi kan tilgi så mye vi vil og orker, men det er ikke slik at hvis jeg tilgir noen at DE blir bedre mennesker av det; av og til virker det som om det er grønt lys fordi 'da var det ikke så farlig likevel. Noen vil vel se på tilgivende mennesker som naive. linsejesus skrev (41 minutter siden): Mulig det er jeg som er tett i pappen her, men hvis straffen er fortapelse, og Jesus ikke gikk fortapt, så tok han ikke straffen. Er du i det minste enig i at det er en logisk slutning? Straffen for å ikke ta imot Jesus er evig fortapelse; bort fra Gud. Straffen for synd er død. Jesus tok straffen for synd. Det er for alle som tok mot Han. Det er EN vei til Gud og det er gjennom å tro på Jesus. Ingen andre veier fører frem til Gud siden mennesket må renses av Jesus blod for å komme dit - eller aldri ha syndet i hele sitt liv (umulig). Den andre veien peker mot Fortapelsen. linsejesus skrev (41 minutter siden): For å være ærlig tror jeg du har havnet i en kognitiv dissonans her, fordi du tror at Gud er uendelig god samtidig som du tror han er uendelig grusom. Det var i alle fall tilfelle for meg da jeg var troende. Og det må nødvendigvis bli sånn så lenge man tror på doktrinen om evig pine. (Som nevnt mener jeg den doktrinen er syltynt begrunnet ut fra bibelen, og den går jo også åpenbart på tvers av alt bibelen sier om at Gud er rettferdig, for ikke å snakke om god.) Mulig det. Jeg har ikke svarene på alt (ennå) Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus for alle dem tror'. ''Han erklærer dem rettferdig som tror' på Jesus'. linsejesus skrev (41 minutter siden): Han hadde ikke trengt å lage noen som en robot. Men han kunne jo godt f.eks ha designet verden slik at det ikke var mulig å skade andre enn seg selv, for eksempel. Da måtte han satt hengelås på tunga vår også. Det er den som gjør størst skade. linsejesus skrev (41 minutter siden): OK, og jeg har jo opplevd at barna mine ikke hører på mine gode råd og faktisk løper ut i trafikken. Da synes jeg det er min plikt å stanse dem hvis jeg faktisk kan, og ikke late som om det var uunngåelig fordi jeg må respektere deres frie vilje. Det er selvfølgelig sant, men nå satte Han deg som forelder også så din oppgave er å lære dem og gjøre ditt for å beskytte dem. linsejesus skrev (41 minutter siden): I så fall har jo Gud feilet spektakulært, no offense. De aller fleste han noensinne har valgt å skape, skal han faktisk torturere til evig tid. Han skulle ønske han slapp, men han har til syvende og sist tvunget seg selv. Det tror jeg ikke. Jeg tror ikke Han aktivt torturerer i Helvete; jeg tror det bare er et sted hvor folk som ikke vil til Himmelen må være, men at det er uten Gud og i selskap med djevelen og demonene som allerede er er. Hvor det er lov å drepe, volta, stjele, lyve så mye som helst, men ikke noe kjærlighet og tilgivelse.æ, omsorg osv De får bare leve uten Gud da siden det var det de ville. Tror det kan være straff nok. Det gode i livet er fra Gud og når noen ikke ser den eller søker den da blir det jo fritt valg. Gud tvinger seg ikke på. linsejesus skrev (41 minutter siden): Jeg er enig med både deg, Paulus og Job i at når det kommer til stykket, så er vi mennesker og Gud er Gud og hans veier er uransakelige. Men jeg tenker likevel at ideen om at Gud skal dømme noen som helst til evig pine, og attpåtil mot sin egen vilje, faller på sin egen urimelighet. Måtte smile over å ha blitt nevnt blant dem Han dømmer om de skal inn i Himmelen elller ikke først og fremst, tror jeg - og et sted må de som vil ha ALT utenlm Jesus og Gud være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 9. november 2023 #115 Del Skrevet 9. november 2023 On 11/6/2023 at 10:06 PM, Lawyam said: Der var du Trodde du var lei. Må redde verden mellom slagene Quote De tilgitte skal ikke straffes, så det er ikke noen motsetning da. Det var dette med at Gud tilgir, men likevel er tvunget til å straffe, jeg ikke får til å gå opp. For fortapelsen er ikke som å sette folk i fengsel for å beskytte samfunnet, det er er straff, en hevn om du vil. Hvis greia er at Gud må opprette en slags balanse, så kan ikke synd i løpet av et menneskeliv "gjøres opp" ved evig lidelse. Ingen har vært så ond at de fortjener evig straff. Jeg tenker man med bibelen i hånd gjerne kan si dette: Gud vil gi deg enten som fortjent, eller nåde. Du har i prinsippet valget. Hvis du får som fortjent, kan det ikke være sant at du skal være i helvete til evig tid. Da er det en feil et sted, enten i grunnteksten, i oversettelsen, eller i vår tolkning av den. (En annen ting jeg faktisk tror man enda tryggere kan si med bibelen i hånd, er at Gud gir alle nåde, og at alle faktisk blir frelst til slutt. Det bør nok være tema for en egen tråd, men det er en ikke helt uvanlig forståelse av bibelen og kristen tro.) Quote Mulig det. Jeg har ikke svarene på alt (ennå) Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus for alle dem tror'. ''Han erklærer dem rettferdig som tror' på Jesus'. Personlig tror jeg som nevnt at evangeliet er enda mer radikalt enn det. Altså at frelsen er enveis og allmenngyldig, og ikke et resultat av en slags avtale mellom Gud og den enkelte. Det gir ikke mening for meg at Gud skulle være tvunget til å gjøre noe som helst, aller minst skade noen han elsker, eller ikke være i stand til å frelse noen han ønsker å frelse. Omtrent slik som jeg napper barnet mitt ut av veibanen når det kommer en bil, uansett hvor mye jeg måtte respektere deres frie vilje til å gå hvor de vil. Quote Det tror jeg ikke. Jeg tror ikke Han aktivt torturerer i Helvete; jeg tror det bare er et sted hvor folk som ikke vil til Himmelen må være, men at det er uten Gud og i selskap med djevelen og demonene som allerede er er. Hvor det er lov å drepe, volta, stjele, lyve så mye som helst, men ikke noe kjærlighet og tilgivelse.æ, omsorg osv De får bare leve uten Gud da siden det var det de ville. Tror det kan være straff nok. Men noe sånt er det jo ingen som egentlig vil. Det blir litt som om jeg skulle si til barnet mitt som har fått tannverk at "jamen det var jo det du ville siden du spiste sjokolade uten å pusse tennene." Quote Det gode i livet er fra Gud og når noen ikke ser den eller søker den da blir det jo fritt valg. Gud tvinger seg ikke på. Måtte smile over å ha blitt nevnt blant dem Han dømmer om de skal inn i Himmelen elller ikke først og fremst, tror jeg - og et sted må de som vil ha ALT utenlm Jesus og Gud være. Hvis vi forutsetter at Jesus lever og er Guds sønn - jeg kan ikke forestille meg at noen skulle velge noe annet. Da måtte man i tilfelle ikke være klar over hva man faktisk skal velge mellom. Og forresten takk for tålmodigheten og den fine tonen, setter stor pris på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. november 2023 #116 Del Skrevet 9. november 2023 (endret) linsejesus skrev (1 time siden): Må redde verden mellom slagene Det var dette med at Gud tilgir, men likevel er tvunget til å straffe, jeg ikke får til å gå opp. For fortapelsen er ikke som å sette folk i fengsel for å beskytte samfunnet, det er er straff, en hevn om du vil. Hvis greia er at Gud må opprette en slags balanse, så kan ikke synd i løpet av et menneskeliv "gjøres opp" ved evig lidelse. Ingen har vært så ond at de fortjener evig straff. Jeg tenker man med bibelen i hånd gjerne kan si dette: Gud vil gi deg enten som fortjent, eller nåde. Du har i prinsippet valget. Hvis du får som fortjent, kan det ikke være sant at du skal være i helvete til evig tid. Da er det en feil et sted, enten i grunnteksten, i oversettelsen, eller i vår tolkning av den. (En annen ting jeg faktisk tror man enda tryggere kan si med bibelen i hånd, er at Gud gir alle nåde, og at alle faktisk blir frelst til slutt. Det bør nok være tema for en egen tråd, men det er en ikke helt uvanlig forståelse av bibelen og kristen tro.) Nåde ved å tro på Jesus er det det står, siden ingen kommer til Gud uten Jesus hjelp fordi blodet Hans vasker oss rene. I utgangspunktet har Han jo gitt det til ALLE da, tilbudet, men de som ikke synes noe om Gud eller Jesus vil jo ikke høre på det øret, og sier de ikke bryr seg eller synes det er noe viktig, men om det da er det, spesielt siden Gud/Jesus ikke lyver og jo advarer så er det verdt å høre på hva 'de' sier - for lyver 'de' om det er det jo ikke problem, men i det tilfellet vil det vel ikke ha noen hensikt å tro på noe av det som står. linsejesus skrev (1 time siden): Personlig tror jeg som nevnt at evangeliet er enda mer radikalt enn det. Altså at frelsen er enveis og allmenngyldig, og ikke et resultat av en slags avtale mellom Gud og den enkelte. Det gir ikke mening for meg at Gud skulle være tvunget til å gjøre noe som helst, aller minst skade noen han elsker, eller ikke være i stand til å frelse noen han ønsker å frelse. Omtrent slik som jeg napper barnet mitt ut av veibanen når det kommer en bil, uansett hvor mye jeg måtte respektere deres frie vilje til å gå hvor de vil. Men noe sånt er det jo ingen som egentlig vil. Det blir litt som om jeg skulle si til barnet mitt som har fått tannverk at "jamen det var jo det du ville siden du spiste sjokolade uten å pusse tennene." Nei, ikke egentlig selvfølgelig. Men når du sier til barnet ditt at det må pusse tennene ellers hull og det ikke tror på deg og nekter - vet jo du også at hullene kommer. Det blir jo konsekvenser enten barnet tror på deg eller ikke. Det er bare slik det er. DU sier i fra og du maser sikkert, kanskje lange brev/lapper og fikk andre til å si det, men ungen nekta å adlyde.... når hullene kom og tennene ramlet ut så må de ta konsekvensene av det. Barn kommer jo til himmelen uansett da. Voksne som trasser mest i forhold til Gud fordi de mener Guds regler ikke bør gjelde. linsejesus skrev (1 time siden): Hvis vi forutsetter at Jesus lever og er Guds sønn - jeg kan ikke forestille meg at noen skulle velge noe annet. Da måtte man i tilfelle ikke være klar over hva man faktisk skal velge mellom. Man velger å tro at de er og at de holder sitt ord - og i boka sier de at vi skal ta imot det ellers er det desverre slik at det kommer en konsekvens. Da ER det valget mellom å ta sjanse på konsekvensen eller rett og slett sette seg ned og lese og helst i NT siden det er den biten som gjelder oss som er født etter at de nye reglene kom til; nåde ved å tro. Og forsøke å finbe ut om det er så utrolig vanskelig å tro på at Gud er glad i oss når Jesus tross alt kom for å redde oss, noe Han kunne valgt å latt være, at Han kun gjorde Guds vilje da Han gikk her; Han helbredet rubbel og bitt av alle som spurte, vekket opp døde, tilga synder, brydde seg om folk fikk nok mat og drikke, stilner stormer, redder de fra fare, avviste ingen; selv om de f.eks var tyver, prostituerte som ingen andre sikkert hilste på, men heller spytta etter uten å anklage dem, men passet på å si at de som trodde de var bedre enn andre og trodde de skulle komme til Gud fordi de var spesielt snille siden de strevde så med å holde budene, var hyklere og at ingen kom til Gud på den måten; fordi Han krevde 'renhet' og den rene er den som tror Jesus er NOK fordi Jesus - og ikke dem - er den som viser veien og at hvis man tror Han renset dem ved korset så er de tilgitt og da er det jo ikke noe problem og at alt i grunnen er ferdig, så er det ikke så mye mer enn behøver å tenke på. Da vet man jo at Gud passer på oss og er glad i oss, og når msn vet det vet vi jo også å be og vet at det som står i Bibelen hvor Han lover oss noe, er noe som allerede er på vei. Akkurat som du; hvis du lover barnet ditt at du skal lage middag hvis de vil ha middag, så tror barnet ditt på det hvis det har tiltro til deg, kommer hjem og ber om middagen du lovde å lage- og får maten servert. Hvis det ikke tror på deg at det er sant eller tviler, kan du risikere at det går et annet sted og spiser og det er kanskje forgitet mat, og du står der hjemme og sier; hvorfor trodde du ikke på meg. Jeg hadde jo allerede laget maten ferdig. Du trengte bare å spørre. Da får du ikke gitt barnet ditt middag da. Det fungerer som et koldtbord, maten er satt frem, bordet er dekket, det er bare å si takk og forsyne seg fordi Jesus har betalt for det og Han og Gud har dekket på. Alle er invitert, åpent hus, de sier bare at billetten er betalt av Jesus men hvis noen ikke tror det er sant får de jo ingenting - og ved midnatt (dommens dag) lukkes dørene og gjestene koser seg videre, men de som ikke trodde det; de konmer ikke inn. De kom for sent, de hadde viktigere saker på agendaen enn å bry seg om Gud. Egentlig sier jo Gud; 'jeg vet hva du sliter med; kom til meg så hjelper jeg deg både med synd og alt det andre. Det er her du får hjelp. Jesus betalte jo for det og vi står sammen med deg for at du skal få det beste som finnes'. linsejesus skrev (1 time siden): Og forresten takk for tålmodigheten og den fine tonen, setter stor pris på det. Samme her. Respect! Endret 9. november 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #117 Del Skrevet 10. november 2023 On 11/9/2023 at 10:36 AM, Lawyam said: siden ingen kommer til Gud uten Jesus hjelp fordi blodet Hans vasker oss rene. Dette er vel mye av poenget til flere her inne. Du legger det fram som at straffen og offeret MÅ til. Hvorfor må blodet til Jesus vaske oss rene? Jeg vil i grunn ikke vaske meg ren i noens blod. Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2023 #118 Del Skrevet 10. november 2023 On 11/9/2023 at 10:36 AM, Lawyam said: Barn kommer jo til himmelen uansett da. Hvor går aldersgrensen for når noen uansett kommer til himmelen? Anonymkode: c16d1...46d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. november 2023 #119 Del Skrevet 10. november 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er vel mye av poenget til flere her inne. Du legger det fram som at straffen og offeret MÅ til. Hvorfor må blodet til Jesus vaske oss rene? Jeg vil i grunn ikke vaske meg ren i noens blod. Anonymkode: c16d1...46d MÅTTE til. Det er ikke noe som skal skje, så det er hendt og det er ingenting du kan gjøre med det. Han HAR gjort det for deg 2000 år siden. Så når du vet det og sier at DU vil ikke ha det, det er ikke noe du trenger, så er det ganske alvorlig. Gud ofret Sin Sønn for deg og Han livet for deg og du sier NEI, DET er æsj.... Vil du ikke ha blodet på deg blir du ikke renset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. november 2023 #120 Del Skrevet 10. november 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor går aldersgrensen for når noen uansett kommer til himmelen? Anonymkode: c16d1...46d Sier barn og da tenker jeg til de er voksne og ansvarlige for sine valg og selvfølgelig også noen som f.eks har hjerneskade og slik. Endret 11. november 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå