Gå til innhold

De som har gjennomgått covid-19 har mye høyere risiko for å få alvorlig hjertesykdom, viser flere utenlandske studie


Lana01

Anbefalte innlegg

Justlooking skrev (13 timer siden):

Kommer aldri til å ta vaksinen uansett hva de sier.

Ikke jeg heller...

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HanneH1980 skrev (På 10.11.2022 den 13.04):

Godt mulig det finnes en del forskning, jeg nevnte bare at jeg ikke hadde funnet noen artikler om det, derfor etterlyste jeg om noen hadde dette å dele.

Både "Sleep problems" og "Depression or anxiety" er ført opp som long covid symptomer her: https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects/index.html

Og ja, det er helt riktig at vondt i brystet kan også være et typisk symptom på angst. Mange long covid symptomer kan faktisk være symptomer på angst og/eller depresjon. Ellers er "sår hals" oppført som en vanlig bivirkning på bl.a Zoloft: https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zoloft-2care4-687252 ("Forkjølelse (i brystet), sår hals, rennende nese" under vanlige bivirkninger).

En samtale med legen avhenger jo også av legens villighet til å se videre på symptomene. Forhåpentligvis vil de fleste leger se på slikt med åpne øyne.. men har dessverre opplevd flere eksempler på at det ikke nødvendigvis er tilfelle, spesielt når det gjelder bivirkninger etter vaksine. Men et eksempel hva long covid angår, gjelder min tante, som hadde covid tidligere i år. Etterpå slet hun med langvarig hoste, og legen bare avfeide dette som long covid med en gang (dessuten er jo min tante en sånn uvaksinert, vettu, så da var det visst ikke vits i å sjekke det videre 🙄). Men i tillegg til å bli smittet med covid hadde hun begynt på blodtrykksmedisiner (Lisinopril Ratiopharm) rett før hun ble smittet. Angående denne medisinen stod det klart og tydelig at dersom langvarig hoste oppstod etter bruk av denne medisinen, skulle lege kontaktes, så det er jo litt rart at legen bare avfeide det som et long covid symptom sånn uten videre, i og med at legen tross alt nettopp hadde skrevet ut denne medisinen. Uansett: tanten min krevde å få bytte til en annen medisin, og tørrhosten forsvant. Forhåpentligvis er dette et sjelden tilfelle av dårlig oppfølging av lege.. men tror ikke vi bør være så altfor sikre på at det ikke er nok av dem som er for ivrige til å klassifisere noe som "long covid" selv om det ikke nødvendigvis er det.

Du har helt rett. Og jeg er 100% enig med deg. Zoloft har som bivirkning: sår hals, og jeg tror også at mange leger kan ofte være for raske til å trekke konklusjoner. Spesielt om de hører: jeg har lest på internett … eller at de glemmer/ikke har tid til å spørre alle relevante spørsmål, og ikke minst lytte til pasientene sine. Det finnes selvsagt mange leger som gjør alt dette, og jeg vet at utvalget leger ikke er det samme i distriktene som i byene, men om man ikke er fornøyd med legen sin, bør man bytte lege. De jobber for oss, og vi har krav på god helsehjelp. Jeg tenker at både mistanke om long covid og bivirkninger til vaksine er noe som er viktig å gå til legen med, slik at det kan dokumenteres, bekreftes og avkreftes – og ikke minst følges opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2022 at 9:59 PM, LisbethBerg said:

Finnes det fremdeles noen som ikke har hatt korona…? 

Jeg har ikke hatt. Og ikke er jeg vaksinert heller.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/5/2022 at 9:33 PM, Pivot said:

Nyborg forsøker å forklare hvorfor flere blir syke og dør for tiden. Altså, hun spekulerer. Slik som Nakstad tidligere har gjort. Vi kunne jo like gjerne spekulert i en annen årsak her... 

nei, det kan vi ikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (På 10.11.2022 den 21.15):

Lurer virkelig på hva som skjer når folk blir smitet med covid for åttende gang, eller niende. Og gangen etter der igjen.

Synes det er et skummelt eksperiment vi alle deltar i, når vi lever som om det er en mild forkjølelse. Det er jo ikke bare en mild forkjølelse.

Ja, og forsking peker på at du kan ha rett i at det er et skummelt eksperiment 

Additionally, the study indicated that the risk seems to increase with each infection. “This means that even if you’ve had two COVID-19 infections, it’s better to avoid a third,” Al-Aly said. “And if you’ve had three infections, it’s best to avoid the fourth.”

Additionally, people with repeat infections were 3½ times more likely to develop lung problems, three times more likely to suffer heart conditions and 1.6 times more likely to experience brain conditions than patients who had been infected with the virus once.

 

https://medicine.wustl.edu/news/repeat-covid-19-infections-increase-risk-of-organ-failure-death/?fbclid=IwAR0zQKA8ZyEGbsG0W--kxugCHakqUz9NvfokaXBUNRUaQ-EIuoSj_ywsDkY

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke FHI svarer veldig godt for seg her, ja studien har noen svakheter, men om dette er tilfellet bør de jo advare folk og ikke minst innføre tiltak som munnbind og krav til isolasjon ved smitte. At folk kan gå fritt rundt å smitte med et virus som kan gi så store konsekvenser uten at de bryr seg er jo skremmende. 

https://www.nrk.no/osloogviken/koronastudie_-ny-smitte-oker-risikoen-1.16176686

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ramona1970
Ramona1970 skrev (2 timer siden):

Milliarder av doser er satt, så enkelt tilfeller kan nok forkomme, og om det er vaksinen som er årsaken er det tragisk

Vi ser det også blant de som har covid 19.

A 15-year-old girl has died from Covid-19 on the day she was due to be vaccinated.

Ms Halliday confirmed her daughter had no underlying health conditions.

Preliminary results after she was admitted to hospital indicated Jorja had Covid myocarditis, heart inflammation caused by the virus.

https://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-58772671

 

Health experts believe a six-year-old boy from Netivot who died suddenly on Monday shortly after recovering from COVID-19 did not die as a result of the coronavirus. Rather, they think he was stricken with myocarditis — an inflammation of the heart — from flu complications.

https://www.timesofisrael.com/officials-believe-child-who-died-after-covid-recovery-succumbed-to-flu-complications/

I UK har de gjort en studie, som sier, hvor mange barn ( under 20 ) som døde som følge av covid 19 ( mars 2020- des 2021)

The analysis showed that, of 185 total deaths that occurred, 81 were due to COVID-19. Of those who died from COVID-19, 75 percent had underlying health conditions, primarily severe neurodisability and conditions involving a compromised immune system. Half of COVID-19 deaths occurred within seven days of infection and the majority within 30 days of infection.

dvs  rundt 20 barn uten underliggende sykdom, i UK er døde som følge av covid 19, i denne perioden

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/11/221108160811.htm

 

 

Endret av Lana01
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (På 5.11.2022 den 22.58):

Ja min mor. Hun har fått hjerteproblemer og betennelser i huden, selv er hun sikker på at det er etter vaksinen, og legen sa bare " ja du er en av de"!!

Da hadde det gått enda verre med henne hvis hun faktisk hadde fått Covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
jabx skrev (1 time siden):

Da hadde det gått enda verre med henne hvis hun faktisk hadde fått Covid.

Men det kan hun jo fortsatt få og dø? Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (7 timer siden):

Da hadde det gått enda verre med henne hvis hun faktisk hadde fått Covid.

Hvordan kan du vite det?  Men, for de som har trua så er det bare å fortsette. Min mor stoppet etter alle plagene. En ting er å dø av en sykdom, men å dø av det som skal redde deg skal ikke skje!

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, jabx said:

Da hadde det gått enda verre med henne hvis hun faktisk hadde fått Covid.

Tulleinnlegg. Det vet du ingenting om. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (14 timer siden):

Hvordan kan du vite det?  Men, for de som har trua så er det bare å fortsette. Min mor stoppet etter alle plagene. En ting er å dø av en sykdom, men å dø av det som skal redde deg skal ikke skje!

 Statistisk sett!? 

?? Hvis risikoen var 10x høyere for død, eller få alvorlige ettervirkninger , ved å bli smittet, enn å ta vaksinen. ville du forsatt la være å ta vaksinen?  

Risikoen for smitte før eller senere er høy , i min verden handler det om risikovurdering, og utifra det man vet, og forsking , er vaksinering det tryggeste valget, enkelt og greit og  dermed , det mest fornuftige. 

 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen for å dø, eller bli alvorlig skadet i bilulykke er liten, selv uten bilbelte. Du velger allikevel å bruke bilbelte, fordi, all data , og forskning viser at det er tryggest. Du kan havne i en elv, og drukne fordi bilbelte sitter fast, men du velger forsatt og ta på bilbeltet, fordi det er det mest fornuftige valget                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (8 timer siden):

 Statistisk sett!? 

?? Hvis risikoen var 10x høyere for død, eller få alvorlige ettervirkninger , ved å bli smittet, enn å ta vaksinen. ville du forsatt la være å ta vaksinen?  

Risikoen for smitte før eller senere er høy , i min verden handler det om risikovurdering, og utifra det man vet, og forsking , er vaksinering det tryggeste valget, enkelt og greit og  dermed , det mest fornuftige. 

 

 

Tydeligvis ikke for alle. 

Og denne vaksinen er ikke lenge forsket på i forhold til bilbelte som du sammenligner med. Som forøvrig er noe du har på deg og ikke I deg.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (12 timer siden):

 

Risikoen for smitte før eller senere er høy , i min verden handler det om risikovurdering, og utifra det man vet, og forsking , er vaksinering det tryggeste valget, enkelt og greit og  dermed , det mest fornuftige. 

 

 

Da antar jeg at du er veldig gammel, eller har alvorlig underliggende sykdom, ellers støttes ikke din risikovurdering av forskningen. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pivot skrev (1 time siden):

Da antar jeg at du er veldig gammel, eller har alvorlig underliggende sykdom, ellers støttes ikke din risikovurdering av forskningen. 

Jeg er i 40 årene, og frisk og rask. Har en veldig god venninne, samme alder som meg ,også tidligere helt frisk , som er hard rammet av long covid

Les H.I. Det står mye der om risiko relatert til hjertet etter gjennomgått covid . Vi vet at viruset angriper blodårene , og alle kroppens organer.Det er mange studier som viser tilsvarende, som Hi ang andre organer

Milliarder av doser er satt, og det er få alvorlige bivirkninger. Det finnes ingen informasjon på tilsvarende, som feks artikkelen linket i Hi

Forskning viser også at jeg, som min venninne er i den aldersgruppen , som er mest utsatt for long covid

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis man vil fornekte all forskning, så for all del, men en risiko er det, og som øker for hver gang man disponeres for viruset, som kan  gi leie ettervirkninger, som kan påvirke testen av «ditt « liv 

Additionally, people with repeat infections were 3½ times more likely to develop lung problems, three times more likely to suffer heart conditions and 1.6 times more likely to experience brain conditions than patients who had been infected with the virus once

https://www.eurekalert.org/news-releases/970714

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Tull. Og hvis man vil fornekte all forskning, så for all del, men en risiko er det, og som øker for hver gang man disponeres for viruset, som kan  gi leie ettervirkninger, som kan påvirke testen av «ditt « liv 

Additionally, people with repeat infections were 3½ times more likely to develop lung problems, three times more likely to suffer heart conditions and 1.6 times more likely to experience brain conditions than patients who had been infected with the virus 

https://www.eurekalert.org/news-releases/970714

Forskning er som regel veldig usikkert.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenelarsen skrev (Akkurat nå):

Forskning er som regel veldig usikkert.

Nå er det gjort mye forskning, som viser en risiko for leie ettervirkninger , etter smitte med covid . Jeg har selv sett det både hos nær venninne og kollegaer. En  ( kollega ) ufør  og min venninne går mot ufør , grunnet kognitiv dysfunksjon ., men det er jo opp til hver enkelt om man vil ta hensyn til den forskningen som er gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...