Gå til innhold

De som har gjennomgått covid-19 har mye høyere risiko for å få alvorlig hjertesykdom, viser flere utenlandske studie


Lana01

Anbefalte innlegg

Urovekkende funn for de som har gjennomgått covid 19

Studier viser at det rammer både unge og gamle, og også de som har hatt et mildt forløp, er utsatt

Det anerkjente medisinske tidsskriftet Nature har i år publisert to store studier om senvirkningene av sykdommen.

Resultatene er mildt sagt urovekkende.

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

 

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lana01 skrev (9 timer siden):

Urovekkende funn for de som har gjennomgått covid 19

Studier viser at det rammer både unge og gamle, og også de som har hatt et mildt forløp, er utsatt

Det anerkjente medisinske tidsskriftet Nature har i år publisert to store studier om senvirkningene av sykdommen.

Resultatene er mildt sagt urovekkende.

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

 

Det er mye urovekkende forskning og en ser skader på alle kroppens organer. Det er også forskning som peker på at covid viruset kan ha lignede egenskaper som HiV viruset. Om sette stemmer vil viruset kunne forsette og gi brennstoff til ulike betennelse tilstander i kroppen.  
https://www.cleveland.com/news/2022/10/in-cleveland-and-beyond-researchers-begin-to-unravel-the-mystery-of-long-covid-19.html?fbclid=IwAR3ZG3snz2_LKwuDVJ5dNfjWsCCwznSN6fWQ6usF44qlbGk0UlGFtyCi82Q
 

Mange opplever hjernetåke etter gjennomgått covid, som gir en rekke ulike kognitive symptomer ,  som hukommelsesproblemer , konsentrasjons vansker. søvnproblemer og leting etter ord. Det pekes også på utvikling av demens og andre hjernesykdommer.

 

https://scroll.in/article/1036087/long-covid-changes-the-human-brain-we-may-now-know-how?fbclid=IwAR0fYesjiYC7j5ZrDDXzzm6Y0s4lF2UzDJmS7eI75KRCG-f3fT8fKK_QtBk

Vi har et virus, som vi ikke kjenner konsekvensene av, men det vi vet burde skape bekymringer. Det riktige burde være å begrenses, med tiltak en vet nytter, til en har kunnskap nok  og medisiner, som  kan begrense skader og/ eller bedre og mer effektive vaksiner. 

Endret av Bendie
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyborg forsøker å forklare hvorfor flere blir syke og dør for tiden. Altså, hun spekulerer. Slik som Nakstad tidligere har gjort. Vi kunne jo like gjerne spekulert i en annen årsak her... 

  • Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende å lese om dette. Har ikke hatt Corona hver gang jeg har testet meg. Håper ikke jeg får den heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo lite man kan gjøre med dette da de aller fleste har hatt korona nå og vi har jo ingen restriksjoner, så vi for bare leve med det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Er det selv etter at man har fått vaksine. For jeg har hatt covid 2 eller 3 ganger etter jeg fikk vaksiner. Og jeg har vært forsiktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LisbethBerg skrev (57 minutter siden):

Finnes det fremdeles noen som ikke har hatt korona…? 

Ja min mor. Hun har fått hjerteproblemer og betennelser i huden, selv er hun sikker på at det er etter vaksinen, og legen sa bare " ja du er en av de"!!

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er ulike studier, som peker på ulike resultater angående vaksinering og beskyttelse av long covid og beskyttelse av alvorlig sykdom.  Noe av problemet er at viruset stadig er i endring. Det er også studier som peker på at antallet re- infeksjoner, øker faren for både long covid og alvorlige komplikasjoner.  

 

Nor A study published in Nature Medicine in May 2022 found that being vaccinated lowered the risk of complications from catching Covid (long Covid) by 15 per cent, and the risk of death by 33 per cent, compared

 

The researchers found that being vaccinated was particularly effective in reducing the risk of lung and blood clotting disorders. But for other longer-term complications there was no difference. 
 

https://www.bhf.org.uk/informationsupport/heart-matters-magazine/news/coronavirus-and-your-health/long-covid#Heading16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

marita31 skrev (2 timer siden):

Skremmende å lese om dette. Har ikke hatt Corona hver gang jeg har testet meg. Håper ikke jeg får den heller.

 

supernova_87 skrev (2 timer siden):

Er det selv etter at man har fått vaksine. For jeg har hatt covid 2 eller 3 ganger etter jeg fikk vaksiner. Og jeg har vært forsiktig. 

Ikke la dere skremme av overskrifter og artikler med agenda. Les studiene selv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Pivot skrev (1 time siden):

 

Ikke la dere skremme av overskrifter og artikler med agenda. Les studiene selv. 

Takk for omtanken. Lot meg ikke skremme, jeg bare orket ikke sette meg inn i det, for hva kan man gjøre. Bare tenkte noen som kanskje visste det. Hadde faktisk allerede glemt at jeg hadde lest denne tråden 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LisbethBerg skrev (7 timer siden):

Finnes det fremdeles noen som ikke har hatt korona…? 

Ja, vi er mange som ikke har hatt korona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at man ikke skal gå rundt å være redd, men allikevel er det  viktig å ta funnene på alvor. Ulike studier viser at det er en økt risiko for nevrologiske ( og andre alvorlige) konsekvenser. Noen er kroniske og vil plage de som rammes resten av livet, som både gir redusert livskvalitet og forkortet forventet levetid.  Dette er også et samfunnsøkonomisk problem

 

Her er noe av det som artikkelen sier (  hentet fra NRK, linket over,hjerneslag økte med mer enn 50 prosent,)

we show that beyond the first 30 days of infection, people with COVID-19 are at increased risk of an array of neurologic disorders spanning several disease categories including stroke (both ischemic and hemorrhagic), cognition and memory disorders, peripheral nervous system disorders, episodic disorders, extrapyramidal and movement disorders, mental health disorders, musculoskeletal disorders, sensory disorders and other disorders including Guillain–Barré syndrome, and encephalitis or encephalopathy. The risks and burdens were evident in subgroups based on age, race, sex, obesity, smoking, ADI, diabetes, chronic kidney disease, hyperlipidemia, hypertension or immune dysfunction. 

https://www.nature.com/articles/s41591-022-02001-z#Fig5

Vi bør ta smitten på alvor. Vi kan starte å gjøre noe mer med inneklima , spesielt i skolen. Videre tenker jeg det er fornuftig at alle som er smittet holder seg hjemme, fra jobb , skole osv, ikke kun de med symptomer, ikke minst i skole og i helsevesenet. Slik som reglene er i dag, kan man gå på jobb, selv om man er smittet, om du føler deg fin, og  det er ikke holdbart 

 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (30 minutter siden):

 

Her er noe av det som artikkelen sier (  hentet fra NRK, linket over,hjerneslag økte med mer enn 50 prosent,)

 

Det er snakk om relativ risikoøkning. 50% økning høres skremmende ut for mange, særlig sammen med ord som "dramatisk økning" som er veldig populært å bruke i artikler som formidler resultatene. Vi snakker altså om en risikoøkning ut fra en basisrisiko.

Det studiene også forteller er at denne økte risikoen for ulike tilstander er størst blant de aller sykeste koronapasientene (de som blir innlagt), blant de som har alvorlig underliggende sykdom(mer) fra tidligere, risikoen er størst den aller første tiden etter sykdom (deretter faller risikoen jevnt gjennom året) osv. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider



I Sverige har over 30 000 fått diagnosen post covid. Tallene er også noe tilbake i tid. 
 

https://www.tv4.se/artikel/1G11ro963aMV2x4dKYPqWA/laekaren-marcus-har-postcovid-tvingas-aeta-medicin-dagligen

 

Norsk kartlegging av nevrologiske skader etter gjennomgått covid. Det pekes på at uvaksinerte er mest utsatte 

hver tiende symptomer mer enn tre måneder etter å ha hatt covid-19. Hos mange av dem er nevrologiske manifestasjoner en vesentlig forklaring
 

Hodepine, svimmelhet, kognitiv svikt som konsentrasjonsvansker og problemer med hukommelsen er det vanligste, og at det tar langt tid før lukt- og smaksans normaliseres hos enkelte ser vi også. Noen har også smertefulle parestesier og nevralgiforme smerter, både ansikt og ekstremiteter som kan være vanskelig å behandle.

 

https://nevrologisktidsskrift.no/sykdommer/51-hver-tiende-far-langvarige-plager-etter-covid-19.html?usid=doc&fbclid=IwAR2NKZbpsqEgargofPj0QmWv5jcIQTNJXJ8kZ2x3BbPjuKhyvvPLQ1M506E

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pivot skrev (39 minutter siden):

Det er snakk om relativ risikoøkning. 50% økning høres skremmende ut for mange, særlig sammen med ord som "dramatisk økning" som er veldig populært å bruke i artikler som formidler resultatene. Vi snakker altså om en risikoøkning ut fra en basisrisiko.

Det studiene også forteller er at denne økte risikoen for ulike tilstander er størst blant de aller sykeste koronapasientene (de som blir innlagt), blant de som har alvorlig underliggende sykdom(mer) fra tidligere, risikoen er størst den aller første tiden etter sykdom (deretter faller risikoen jevnt gjennom året) osv. 

Avisen lager selvsagt dramatiske overskrifter, det de lever av. Økning på over 50 % er nettopp det, om man ikke skjønner prosent regning, eller hva tallet faktisk betyr, kan det nok virke mer skremmende en det det faktisk er. Går man inn på tabellene i artikkelen ser man den økte forekomsten , både for de med mildt forløp og de med mer alvorlig forløp

Allikevel mener jeg dette er såpass urovekkende, at man må ta det på alvor. Det har vært mange ulike studier, som peker på nettopp dette , videre ser man  også at mange sliter med long covid

Samfunnsøkonomisk kan det også  koste mye,  som den finske familie og sosial minister,  long covid det kan bli vår nye folkhelse utfordring

Long COVID could become Finland's largest chronic disease, warns minister

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-finland-long-covid-idUSKBN2JH14W 

Endret av Lana01
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior

Skremmende! Likevel kaller folk korona for «en liten forkjølelse»

Vel en liten forkjølelse gir ikke høy feber, muskelsmerter, pustevansker, oppkast osv og det kan ikke gi alvorlige og dødelige ettervirkninger. I alle fall aldri hørt om det. Korona derimot? For et drittvirus korona er :( 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Warrior said:

Skremmende! Likevel kaller folk korona for «en liten forkjølelse»

Vel en liten forkjølelse gir ikke høy feber, muskelsmerter, pustevansker, oppkast osv og det kan ikke gi alvorlige og dødelige ettervirkninger. I alle fall aldri hørt om det. Korona derimot? For et drittvirus korona er :( 

Alt dette har man kunnet få av influensavirus tidligere, det har alltid dødd mange av vanlig influensa hvert år. Hadde selv en veldig kraftig influensa i 2018 hvor jeg fikk høy feber, muskelsmerter, pustevansker og vondt i brystet, ekstremt vondt i halsen, pluss oppkast og diaré på toppen av det hele. Formen min var helt møkk i månedsvis etterpå (long-flu, kanskje...?). Virussykdommer har alltid vært noe dritt, selv om de aller fleste tåler det fint er det noen som ikke gjør det. Pre-korona hadde jeg noen eldre slektninger på sykehjem, og da jeg besøkte dem på vinterstid husker jeg at de ansatte stadig måtte henge opp lapper ved døra for å advare om å besøke de eldre hvis man hadde symptomer på forkjølelse/influensa, med informasjon om at mange der er ekstra sårbare og ikke tåler slikt like godt. Mange tenkte ikke så mye over det før.. men det er ikke kun korona som kan ta livet av bestemor.

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
HanneH1980 skrev (40 minutter siden):

Alt dette har man kunnet få av influensavirus tidligere, det har alltid dødd mange av vanlig influensa hvert år. Hadde selv en veldig kraftig influensa i 2018 hvor jeg fikk høy feber, muskelsmerter, pustevansker og vondt i brystet, ekstremt vondt i halsen, pluss oppkast og diaré på toppen av det hele. Formen min var helt møkk i månedsvis etterpå (long-flu, kanskje...?). Virussykdommer har alltid vært noe dritt, selv om de aller fleste tåler det fint er det noen som ikke gjør det. Pre-korona hadde jeg noen eldre slektninger på sykehjem, og da jeg besøkte dem på vinterstid husker jeg at de ansatte stadig måtte henge opp lapper ved døra for å advare om å besøke de eldre hvis man hadde symptomer på forkjølelse/influensa, med informasjon om at mange der er ekstra sårbare og ikke tåler slikt like godt. Mange tenkte ikke så mye over det før.. men det er ikke kun korona som kan ta livet av bestemor.

Ja influensavirus er kraftig det også. Var i 2018 tror jeg at jeg fikk det sist og var veldig dårlig. Skremte meg så jeg fikk angst etterpå. 

Så måtte jo denne unødvendige koronaviruset komme og hører om flere som sliter lenge etter koronavirus enn etter influensa. Jeg hørte aldri om at folk kunne få alvorlige ettervirkninger og høyrere risiko for hjertesykdom etter influensa sånn som etter korona.

Ja folk dør av influensa også for det er kraftig når det står på, men korona høres verre ut synes jeg. Mange som får ettervirkninger, kraftig for mange når det står på, og nå høyere risiko for alvorlig hjertesykdom også. Det er jo bare skremmende. Man har jo visst for lite om korona i starten for det var helt nytt. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (59 minutter siden):

 

Feil 

   @HanneH1980
 

Nei! Influensa og covid er IKKE det samme, selvom noen liker å tro det. 

 

Secondary bacterial infections are more common with influenza than with COVID-19
 

 

Additional complications associated with COVID-19 can include:

 

Endret av Bendie
Feil sitering
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...