Gå til innhold

Skeive og psykisk helse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kommet inn i det skeive miljøet og opplever å bli kjent med mange flotte mennesker her. Og jeg ønsker på ingen måte å generalisere, men opplever svært ofte i prosessen med å bli kjent med nye personer at det fremkommer at mange har opplevd traumer, sliter med sin psykiske helse, har eller har hatt rusproblemer eller står utenfor arbeidslivet. Også når jeg følger ulike skeive i sosiale medier så fremkommer samme opplysninger for brorparten av de som utleverer seg og sitt liv på en slik måte. La meg være helt tydelig på at for meg har det svært lite å si, folk er folk, og alle har sitt med seg. Jeg undrer meg bare over at jeg observerer såpass lik problematikk hos mange skeive.  Det er nok flere årsaker til at det kan fremstå slik,  at de som er ute i SoMe selvfølgelig er mer synlig enn andre. Og at mange (ikke alle) skeive har opplevd en utfordrende prosess for å finne ut av seg selv og sin plass i livet/samfunnet. 

Noen som har noen tanker rundt dette? 

Anonymkode: 26f36...549

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det stemmer at homofile i høyere grad har psykisk uhelse enn heterofile.  Homofile menn og transpersoner er den gruppen som topper selvmordsstatestikken også. 

Det kommer av blandt annet mye av fiendtlige og undertrykkende holdninger som enkelte sprer.

Den diskrimineringen, fordommene, fiendtligheten, psykiske og fysiske volden, trakasseringen, undertrykkingen og stigmatiseringen skeive møter er det som skaper psykisk uhelse og tar liv. 

Veien er fortsatt lang å gå for likestilling og aksept av skeive og at pga sånne som sprer hets er det desto viktigere at vi andre er tydelig allierte og forkjempere av skeives rettigheter. 

Anonymkode: 04494...2e6

Innlegget er endret pga. tilsvar til slettet innlegg.

Mvh. Leselusa, mod.

Endret av Leselusa
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer at homofile i høyere grad har psykisk uhelse enn heterofile.  Homofile menn og transpersoner er den gruppen som topper selvmordsstatestikken også. 

Det kommer av blandt annet mye av fiendtlige og undertrykkende holdninger som personen over meg her sprer. 

Den diskrimineringen, fordommene, fiendtligheten, psykiske og fysiske volden, trakasseringen, undertrykkingen og stigmatiseringen skeive møter er det som skaper psykisk uhelse og tar liv. 

Personen over meg er et godt bevis på at veien fortsatt er lang å gå for likestilling og aksept av skeive og at pga sånne som han/hun er det desto viktigere at vi andre er tydelig allierte og forkjempere av skeives rettigheter. 

Anonymkode: 04494...2e6

Dette. Når du bruker de første 15 årene på å ikke passe inn, så tre år på å mote deg opp til å være ærlig, så gjør det noe med hodet ditt. Møt i tillegg på alle kukene rundt i samfunnet så har du en deilig cocktail du skal fortære vær dag. 

Ingenting er som å sitte på kafe med ungene og se folk peke, snakke JÆVLIG høyt om hvor ekle lesPer er og hvor jævlig kjipt det er for ungene. Du skal være sterk i huet for at det ikke skal påvirke deg. 

Endret av BobbySocks
  • Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Litt fordomsfullt, men jeg vil tippe at de skeive som er en del av "det skeive miljøet" i større grad har dårlig psykisk helse enn de skeive som ikke er det. Basert på inntrykk både fra media og fra folk jeg kjenner.

Skrevet

Det er mange av oss som har vokst opp med å bli mobbet, banket opp og konstant fortalt og få høre av bekjente, familie, media, fremmede at den vi er er feil og ekkel og unaturlig. Klart det setter spor. 

Anonymkode: 635fd...54c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Sikkert mange grunner. For mange homofile er jo tradisjonelle familieliv lite sannsynlig, som i seg selv kan ha en negativ effekt på psykisk helse, og den stabiliserende og forankrende effekten partner og familie ofte har på en erstattes kanskje av mer en mer utsvevende og rotløs tilværelse. Samtidig skal en ikke se bort ifra at det er en en viss kovariasjon mellom "avvik", både ved at flere avvikende uttrykk kan ha samme årsak, og ved å fostre andre. En opplever nok ofte et større utenforskap, mobbing og følelse av å ikke passe inn fra tidlig alder, som i seg selv kan være vondt, og "det homofile miljøet" virker til dels preget av utsvevende livsstil og rus som ikke nødvendigvis er et sunt alternativ for noen som allerede sliter, men likevel kan være et sted en endelig blir akseptert. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for hets og spekulasjon.

Mvh. Leselusa, mod.

Skrevet (endret)

Jeg tror nok manglende aksept for ens person kan medføre en del psykiske belastninger. Men jeg lurer litt på, det kan være jeg har spesielle opplevelser med folk men, kan det være slik at traumer i livet også påvirker den seksuelle identiteten? Flere jeg kjenner som er lesbiske har opplevd overgrep, og jeg selv har mange traumer i livet og er aseksuell. Kan det være noen vekselvirkning her, eller tror man dette kun er tilfeldigheter?

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet
herzeleid skrev (1 time siden):

Sikkert mange grunner. For mange homofile er jo tradisjonelle familieliv lite sannsynlig, som i seg selv kan ha en negativ effekt på psykisk helse, og den stabiliserende og forankrende effekten partner og familie ofte har på en erstattes kanskje av mer en mer utsvevende og rotløs tilværelse. Samtidig skal en ikke se bort ifra at det er en en viss kovariasjon mellom "avvik", både ved at flere avvikende uttrykk kan ha samme årsak, og ved å fostre andre. En opplever nok ofte et større utenforskap, mobbing og følelse av å ikke passe inn fra tidlig alder, som i seg selv kan være vondt, og "det homofile miljøet" virker til dels preget av utsvevende livsstil og rus som ikke nødvendigvis er et sunt alternativ for noen som allerede sliter, men likevel kan være et sted en endelig blir akseptert. 

Vel, jeg er lesbisk og har to barn sammen med min kone. Finnes etterhvert ganske mange familier som vår. 

Lurer også på om du kan ha vært mye på skeive utesteder, for jeg kjenner meg ikke igjen i måten du beskriver "det homofile miljøet". Vet om mange "hetero-miljøer" ned minst like utsvevende livsstil.

Det de fleste skeive, i alle fall de jeg vet om, har til felles er at samtlige har opplevd ubehagelige situasjoner på grunn av legning sin. Være det seg i form av fordømmelse, vold, tap av nære relasjoner eller det negative debattklimaet som oppstår hvert år under Pride. Klart den typen opplevelser setter spor. 

Anonymkode: 007c0...884

• Liker 2
Skrevet

Ta en titt i kommentarer og debatter om skeive, så skjønner man det. Hetsen er enda stor. Rettigheter og levekår i flere land går tilbake. Folk mister enda familie og venner når de står fram. Utsettes for vold og mobbing, mye anmeldes ikke heller for liten tiltro til politiet. Du kan ikke holde kjæresten din i hånda alle steder uten å få negative reaksjoner. Bare det å få gå på do i fred er en eviglang debatt som aldri tar slutt. Konstante beskyldinger som folk plukker opp og tror på som sannheter mm. 

Anonymkode: 79469...be6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vel, jeg er lesbisk og har to barn sammen med min kone. Finnes etterhvert ganske mange familier som vår. 

Utvilsomt, men fortsatt veldig mange færre enn blant heterofile, særlig når det gjelder homofile menn.

Sitat

Lurer også på om du kan ha vært mye på skeive utesteder, for jeg kjenner meg ikke igjen i måten du beskriver "det homofile miljøet". Vet om mange "hetero-miljøer" ned minst like utsvevende livsstil.

Anonymkode: 007c0...884

Det virker å være velkjent fra forskningen at det er mer rus blant homofile:

Sitat

"Forskning har påvist høyere rusbruk blant personer med homofil identitet og homoseksuell erfaring enn blant dem som har en heterofil identitet og erfaring. Det er en overhyppighet både når det gjelder bruk av rusmidler og selvmordsrelaterte problemer og psykiske problemer. Både bakenforliggende psykiske problemer og et høyt forbruk av alkohol er risikofaktorer for skjevutvikling".
Fra bekymring til handling, en veileder om forebygging på rusområdet, Helsedirekoratet

https://www.rusfeltet.no/arkiv/skeiv-rus

Skrevet

Tror en del skeive har vokst opp med familier med mye utrygghet og vold som har gitt mye angst og dårligere muligheter til normalitet enn mange andre har. Altså normale oppvekstvilkår.

Anonymkode: 6f4fc...af3

• Nyttig 1
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (22 timer siden):

Litt fordomsfullt, men jeg vil tippe at de skeive som er en del av "det skeive miljøet" i større grad har dårlig psykisk helse enn de skeive som ikke er det. Basert på inntrykk både fra media og fra folk jeg kjenner.

Feil. Jeg har dårlig psykisk helse. Er ikke en del av miljøet.

Anonymkode: 875f6...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Feil. Jeg har dårlig psykisk helse. Er ikke en del av miljøet.

Her misforstår du nok. Ett datapunkt er sjelden tilstrekkelig til å si noe om et større datasett. 

• Liker 2
Skrevet

TS her. Mange interessante betrakninger. Jeg har som sagt nylig kommet ut av skapet i voksen alder (35 +), har selv opplevd omfattende traumer som barn, men har fått bearbeidet mye i traumebehandling. Jeg har høyere utdanning, hus, bil og et «etablert» familieliv, på tross av de opplevelsene jeg har hatt tidligere i livet. Jeg synes at spørsmålet om legning ikke bare kan ha en forklaring, det handler ikke bare om enten genetikk eller miljø/oppvekst. Det kan være en god blanding, personlig tenker jeg at min legning er ca 50/50 av genetikk og oppvekst. Så i utganspunktet kunne jeg vært bifil, men min oppvekst har ført til at jeg føler en større trygghet og nærhet til kvinner, derfor er jeg lesbisk og kunne ikke gått inn i et forhold med en mann igjen. I bunn og grunn kan man vel si at psykisk helse og et menneskes egne ressurser og svakheter til å håndtere utfordringer er veldig individuelt, selv om mange skeive sitter med sammenlignbare vonde opplevelser fra både oppvekst og voksenliv. Men jeg er tilbøyelig til å være litt enig med personen over her som gav uttrykk for at nok flere av de som er en del av det «synlige skeive miljøet» kanskje i større grad har et behov for å dele det som er vanskelig. Jeg er veldig for å snakke om det som er vanskelig og å være åpen om at livet ikke er Instaperfect, men har nok også i mitt stille sinn tenkt at enkelte med fordel kunne beskyttet seg selv i litt høyere grad, og kanskje aller mest barna deres som jeg også ofte ser eksponert i SoMe. 

Anonymkode: 26f36...549

Skrevet
herzeleid skrev (37 minutter siden):

Her misforstår du nok. Ett datapunkt er sjelden tilstrekkelig til å si noe om et større datasett. 

Skrev bare hvordan det er for meg. Og at påstanden ikke alltid stemmer.

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skrev heller ikke at det alltid stemmer, jeg skrev at mitt inntrykk er at det i større grad er slik at skeive i det skeive miljøet har psykiske lidelser enn skeive utenfor det skeive miljøet. Vil tro det skeive miljøet tiltrekker seg en del "fortapte sjeler" som søker tilhørighet. 

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (21 minutter siden):

Jeg skrev heller ikke at det alltid stemmer, jeg skrev at mitt inntrykk er at det i større grad er slik at skeive i det skeive miljøet har psykiske lidelser enn skeive utenfor det skeive miljøet. Vil tro det skeive miljøet tiltrekker seg en del "fortapte sjeler" som søker tilhørighet. 

Ok , tror jeg skjønner hva du mener. Men skjønner ikke forskjellen på å skulle snakke med en streit eller skeiv person om ting som er vanskelig. 

Skrevet

Jeg har blitt grovt hetset av en skeiv, gal person. 

Jeg er aseksuell og ekstremt uinteressert i andres preferanser eller seksualitet generelt, og det kan faktisk homofile, eller homofilforkjempere bli utrolig fornærmet av. Det tolkes som avvisning, når jeg bare ikke orker å bli brukt for at noen skal føle seg bra nok. 

Anonymkode: 59114...d2f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, nei. Du skrev at en generell observasjon var feil begrunnet i "hvordan det er for deg". Det er en ærlig feil, men fortsatt ikke noe godt grunnlag å avfeie noe på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...