Suppe924 Skrevet 1. november 2022 #1 Skrevet 1. november 2022 Måtte sy etter fødsel da det var revne fra den ene enden til den andre. Føler nå i ettertid at jeg har mer vansker med å gå på do for å gjøre nr 2. Virker som om ringen er trangere😅 hadde også en hemorid før og under fødsel, men den er ikke der nå. Mener de sydde den etterpå da det gjorde j**** vondt. Er det bare trangt pga at det er nytt eller kan de ha sydd mer enn det de skulle? Flere som har opplevd dette?😪 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #2 Skrevet 1. november 2022 Jeg ble sydd i over to timer etter begge mine fødsler. Og det var helt merkelig å drite i månedsvis etterpå. Selv om jeg ikke ble sydd i nærheten av rumpehullet, det var mer fremover og innover jeg revnet. Hadde også hemoroider. Har inntrykk av at det er ganske vanlig at ting er merkelig i det området i lang tid etterpå. Anonymkode: 133e3...c14
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #3 Skrevet 1. november 2022 Er det lenge siden fødsel? Anonymkode: 8022c...52c 1
Suppe924 Skrevet 1. november 2022 Forfatter #4 Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det lenge siden fødsel? Anonymkode: 8022c...52c Neida..litt over en måned bare, men stingene er grodd og det er ikke smerter lenger. Området føles bare stramt ut og jeg lurer på hvordan det skal gå om jeg blir litt treg i magen en dag😅
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #5 Skrevet 1. november 2022 Suppe924 skrev (35 minutter siden): Neida..litt over en måned bare, men stingene er grodd og det er ikke smerter lenger. Området føles bare stramt ut og jeg lurer på hvordan det skal gå om jeg blir litt treg i magen en dag😅 Jeg hadde det også sånn, synes det ble bedre rundt 6 uker. Tror det bare er en følelse, er nok ikke strammere! Anonymkode: 6caef...aad
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #6 Skrevet 1. november 2022 Suppe924 skrev (1 time siden): Neida..litt over en måned bare, men stingene er grodd og det er ikke smerter lenger. Området føles bare stramt ut og jeg lurer på hvordan det skal gå om jeg blir litt treg i magen en dag😅 Vil anbefale deg å følge anbefalingene rettet mot underlivsskader. Dvs. gode dovaner - Ikke utsett dobesøket noe særlig, gå på do når du kjenner at du må. - Bruk krakk til føttene når du sitter på do. - Ikke presse voldsomt, bruk tid og slapp av, bruk pusten. - Pass på konsistensen, ikke nøl med å gjøre tiltak hvis magen blir hard. Anonymkode: 7b09f...23a 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #7 Skrevet 1. november 2022 Opplevde det samme. Fikk beskjed om at det kunne være vanskelig å forutse hvor stramt det kom til å bli og at det også kunne utvide seg igjen over tid. De sa jeg kunne be om å få det fikset 1,5 år etter fødsel dersom det fortsatt var for stramt, for da var sjansen for at det ville tøye seg ut mer minimal. Er snart 1 år siden fødsel nå og sliter fremdeles med å presse ut avføring og at det er trangt, men nå klarer jeg i det minste å kjenne at jeg må på do litt før bæsjen allerede er på vei ut. 🙈 Ble for øvrig sydd i rumpehullet, men ikke i selve lukkemuskelen. Bare huden rundt og slimhinnen. Anonymkode: 602dd...0da
AnonymBruker Skrevet 2. november 2022 #8 Skrevet 2. november 2022 Jeg revnet en hel del, og syntes ALT var «for trangt» ganske lenge etterpå. Å bæsje var vondt, kjentes ut som jeg skulle revne igjen. Husker jeg brukte mykgjørende avføringsmidler (i samråd med lege) hvertfall i to mnd etter fordi jeg var livredd for å bli forstoppet 🙊 Prøvde jo etter hvert sex igjen også, det var ren tortur i starten - følte jeg knapt fikk plass til en lillefinger i vagina. Det var så sykt stramt! Begge deler gikk seg til etter noen mnd 🤩 Er vel bare et resultat av at man har stramt arrvev der hvor det en gang var myke og fleksible slimhinner 🫣 Anonymkode: a7128...a65
Suppe924 Skrevet 16. januar 2023 Forfatter #9 Skrevet 16. januar 2023 Nå har det gått over 3 mnd siden fødsel og det ser ikke ut som det blir noe bedre her😅 blør jo for hvert dobesøk og det føles som om det er en kniv som skal ut😪 bør vel oppsøke lege kanskje...😅 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #10 Skrevet 16. januar 2023 Suppe924 skrev (2 minutter siden): Nå har det gått over 3 mnd siden fødsel og det ser ikke ut som det blir noe bedre her😅 blør jo for hvert dobesøk og det føles som om det er en kniv som skal ut😪 bør vel oppsøke lege kanskje...😅 Ja, det bør du. Uff, så trasig! Anonymkode: 7b09f...23a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2023 #11 Skrevet 16. januar 2023 Blør du fordi du får rifter altså? Sikkert lurt med en tur til legen ja! Men fikk du ingen oppfølging etterpå mtp at du revnet "fra ende til annen", som du skrev? Jeg fikk nemlig totalruptur under min første fødsel (jeg er liten, baby var stor, så skuldrene stod fast i bekkenet). Lukkemuskelen i endetarmen slet også, så det gikk så galt som det går an - og da ble det full rekonstruksjon av underlivet 😔 Men jeg fikk god oppfølging i etterkant, og var til jevnlige kontroller hos gynekolog i ett år. Hvilken oppfølging fikk du da...? Jeg hadde for øvrig samme problem som deg, fordi lukkemuskelen var sydd litt for stram, og det varte i ca 6 mnd. Siden jeg gikk på jerntabletter pga stort blodtap, måtte jeg også bruke avføringsmiddel første 6 mnd, så jeg ikke skulle bli forstoppet. Det hjalp hvertfall å holde avføringen myk, var poenget mitt 🙈 Håper det ordner seg for deg....vet hvor plagsomt det er ❤ Anonymkode: a8705...be8
Suppe924 Skrevet 25. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 0.28): Blør du fordi du får rifter altså? Sikkert lurt med en tur til legen ja! Men fikk du ingen oppfølging etterpå mtp at du revnet "fra ende til annen", som du skrev? Jeg fikk nemlig totalruptur under min første fødsel (jeg er liten, baby var stor, så skuldrene stod fast i bekkenet). Lukkemuskelen i endetarmen slet også, så det gikk så galt som det går an - og da ble det full rekonstruksjon av underlivet 😔 Men jeg fikk god oppfølging i etterkant, og var til jevnlige kontroller hos gynekolog i ett år. Hvilken oppfølging fikk du da...? Jeg hadde for øvrig samme problem som deg, fordi lukkemuskelen var sydd litt for stram, og det varte i ca 6 mnd. Siden jeg gikk på jerntabletter pga stort blodtap, måtte jeg også bruke avføringsmiddel første 6 mnd, så jeg ikke skulle bli forstoppet. Det hjalp hvertfall å holde avføringen myk, var poenget mitt 🙈 Håper det ordner seg for deg....vet hvor plagsomt det er ❤ Anonymkode: a8705...be8 Jeg fikk nok ikke like stor rift som deg, men fikk bare en sjekk dagen etterpå av jordmor og når jeg ble skrevet ut fra sykehuset...syntes stingene gjorde utrolig vondt og hadde problemer med å sitte i en hel uke. Ble lagt inn på sykehuset med endometritt(barselfeber) 2 dager etter jeg ble skrevet ut fra sykehuset og da hadde det gått infeksjon i stingene tror jeg fordi da jeg fikk intravenøst antibiotika ble smertene borte over natta. Skal sies at jeg hadde lite følelse i baken dagene som fulgte etter fødsel..da jeg blant annet var uheldig å gjorde i buksa på barsel(føltes ut som jeg ble 1 år igjen)🤭 Når jeg er på toalettbesøk er det mindre følighet der nede..kjenner ikke bestandig om jeg er ferdig og når jeg presser føles det ut som jeg presser ut skjeden istedet. Presser jo ikke noe hardt, men når en føler det er en piggtråd i baken, får man det litt travelt med å bli ferdig😅 Synes det er vanskelig å ta avf midler da vi har en aktiv hverdag og jeg ønsker ikke å være uheldig som jeg var på barsel den gangen.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå