Snublefot62 Skrevet 1. november 2022 #41 Del Skrevet 1. november 2022 Dersom man bor et sted hvor det er så kaldt over tid at det sliter på motoren eller viljen å ikke få forhåndsvarmet bilen før man kjører så har man kjøpt en uegnet og lite praktisk bil for det stedet man bor på. Greit at ikke alle har råd til en splitters ny app-styrt motorvarmer og kupevarmer (og rattvarme, frontrutevarmer og oppvarmede vindusviskere), men selv gamle biler som har passert mange tiår har hatt mulighet for å få ettermontert motorvarmer på faststrøm eller via en egen parkeringsvarmer. At man ikke prioriterer det er derimot en annen sak. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. november 2022 #42 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Kupevarmer varmer bare opp bilen innvendig og ikke motoren, man skal ikke starte opp en kald bil og kjøre med en gang. siden det sliter voldsomt på motoren. Anonymkode: 9e6b0...b8b Så lenge du kjører pent er det uproblematisk. Lavt turtall og egg på gasspedalen. Det sliter mer å la den stå på tomgang, for da er den kald veldig lenge. Motoren varmes mye fortere under vanlig kjøring. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #43 Del Skrevet 1. november 2022 Du høres ut som en drittnabo TS. Hvorfor bosetter du deg blant andre folk om du ikke tåler det? Du får flytte på landet hvor du slipper naboer. Jeg også må varme opp bilen på vinteren, kunne virkelig brydd meg mindre hva eventuelt andre tenker om det, det gjør jeg uansett Du får ringe politiet for sånt tull siden du ikke tør å si ifra selv. Anonymkode: 73e01...3fa 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. november 2022 #44 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du høres ut som en drittnabo TS. Hvorfor bosetter du deg blant andre folk om du ikke tåler det? Du får flytte på landet hvor du slipper naboer. Jeg også må varme opp bilen på vinteren, kunne virkelig brydd meg mindre hva eventuelt andre tenker om det, det gjør jeg uansett Du får ringe politiet for sånt tull siden du ikke tør å si ifra selv. Anonymkode: 73e01...3fa Om hun ringer og politiet rykker ut blir nok resultatet fort en bot på mellom 5.000 og 10.000 kroner. Billigere å investere i kupevarmer da. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #45 Del Skrevet 1. november 2022 ti10 skrev (1 time siden): Men hvor i Norge er det at det er så kaldt nå at man må varme opp bilen i 20 minutter? Jeg hadde hatt forståelse for 5-10 minutter i 20 minusgrader, men ikke det som TS beskriver. Og ja, jeg har bodd steder der det har vært veldig kaldt, men har aldri sett meg nødt til noe lignende. Nå blir ikke biler så alt for fort varme på tomgang. Om jeg glemmer å sette på bilen min før 10 min før jeg skal kjøre så har det hjulpet svært lite på is og snø på bilen til da. Trenger slettes ikke være 20 minus for at 20+ minutter er det som må til. Anonymkode: 13140...249 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #46 Del Skrevet 1. november 2022 -jk- skrev (2 minutter siden): Om hun ringer og politiet rykker ut blir nok resultatet fort en bot på mellom 5.000 og 10.000 kroner. Billigere å investere i kupevarmer da. «Voldengen sier politiet bruker sunn fornuft. For noen er det nødvendig å starte bilen. – Det å ha rene ruter når du skal kjøre, er viktig. Det er ikke så lett å få til uten å starte bilen, spesielt hvis det er dugg eller is på innsiden.» Det er da slett ikke sikkert Anonymkode: 73e01...3fa 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 1. november 2022 #47 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Voldengen sier politiet bruker sunn fornuft. For noen er det nødvendig å starte bilen. – Det å ha rene ruter når du skal kjøre, er viktig. Det er ikke så lett å få til uten å starte bilen, spesielt hvis det er dugg eller is på innsiden.» Det er da slett ikke sikkert Anonymkode: 73e01...3fa Ja, sunn fornuft er at om bilen står et sted der inegn blir plaget av eksosen og det ikke er tilgang på strøm til kupevarmer så får man ikke bot. Står man derimot på gårdsplassen utenfor eneboligen og bor såpass tett at naboene klager er nok vurderingen fort en annen. Mulig man slipper med en advarsel første gang, og lovnad om bot om det gjentar seg. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #48 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For vel ett år siden fikk vi nye naboer i nabolaget, type skrot-i-hele-hagen. De har funnet på så mye dumt på den tiden, at det har vært mye tilsnakk og de fleste naboer har da vært involvert på et vis. De føler seg uglesett og overkritisert, og ser ikke helt hva som er årsaken til det, merkelig nok. Men kritisert har de altså blitt. All den tid lar hun som faktisk jobber bilen stå på tomgang om morgenen, så det lukter eksos i hele området her. Alle vet jo at det er ulovlig, med god grunn, og stanken irriterer vettet av meg. Det går ikke an å lufte, det er utrivelig å være ute, og det føles til og med for dumt å sende barna på skolen gjennom denne skyen av stank og fordervelse. Men ingen her tørr å si fra lenger. De folka blir så sinte og vi vil jo heller ikke at de føler seg som utskudd heller. Så hva i alle dager gjør man da? Vi har bare godtatt dette lenge, men irritasjonen dukker jo opp igjen hver bidige morgen... :S Anonymkode: e1c52...5e8 Å hva så om de lar bilen stå på tomgang for å bli varm? Ser ikke problemet her. Står du ute å glaner de 20 minuttene? Anonymkode: 8b784...072 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #49 Del Skrevet 1. november 2022 -jk- skrev (5 minutter siden): Ja, sunn fornuft er at om bilen står et sted der inegn blir plaget av eksosen og det ikke er tilgang på strøm til kupevarmer så får man ikke bot. Står man derimot på gårdsplassen utenfor eneboligen og bor såpass tett at naboene klager er nok vurderingen fort en annen. Mulig man slipper med en advarsel første gang, og lovnad om bot om det gjentar seg. Jeg håper virkelig ikke politiet tar en slik innringning seriøst og dukker opp!!! Anonymkode: 8b784...072 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #50 Del Skrevet 1. november 2022 -jk- skrev (8 minutter siden): Ja, sunn fornuft er at om bilen står et sted der inegn blir plaget av eksosen og det ikke er tilgang på strøm til kupevarmer så får man ikke bot. Står man derimot på gårdsplassen utenfor eneboligen og bor såpass tett at naboene klager er nok vurderingen fort en annen. Mulig man slipper med en advarsel første gang, og lovnad om bot om det gjentar seg. 😂😂😂 Anonymkode: 73e01...3fa 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #51 Del Skrevet 1. november 2022 -jk- skrev (2 timer siden): Da hadde jeg valgt en annen type bil enn dieselbil som trenger en evighet på å varmes opp. Evt. dieselbil med fjernstyrt dieselvarmer, om diesel på død og liv er nødvendig. Diesel går billigere og bruker mindre drivstoff enn bensin. Så forstår godt hvorfor man kjører dieselbiler i dag. Utgjør en stor sum pr mnd. Heldigvis kunne jeg kjøpe meg en liten bensin bil. Som også bruker lite. Gikk fra 8000kr til 2400kr i mnd i kjøre utgifter. Iht mest kjøring. Hadde jeg måtte ha større il, hadde jeg valgt diesel. Elbil passer meg ikke. Pga dit jeg må, vet jeg om flere her som har elbil og kjører samme strekke. Og er strømtom, på tur retur turen. Dvs at ungene ikke da vil komme seg på bla trening. Så de har to biler, e på strøm til arb, og en på drivstoff til fritid Anonymkode: 109b7...f12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #52 Del Skrevet 1. november 2022 Tvist skrev (2 timer siden): Irrelevant er ordet du leter etter, urelevant er ikke et ord. Men det er ikke irrelevant, det er et lovbrudd. Nei, det er unødvendig tomgang som er ulovlig. Å starte opp bilen for å få rutene avfrostet er lov. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det tar vel ikke 20 minutter å tine frontruta vel?? Ta en klut med varmt vann, funker det og. Hjertet mitt blør for miljøet vårt. Det er så mange som driter i planeten og framtiden. Anonymkode: ab572...d66 Klut med varmt vann 🤣🤣🤣 I 25 minus da eller? Bare for at det skal bli stålis i stedet for vanlig is da tenkte du…? Troyamin skrev (2 timer siden): Unødig tomgangskjøring er ulovlig. Dette kommer inn under nødvendig tomgangskjøring og er dermed lovlig. TS, du høres ut som naboen fra helvete... enig ti10 skrev (1 time siden): Men hvor i Norge er det at det er så kaldt nå at man må varme opp bilen i 20 minutter? Jeg hadde hatt forståelse for 5-10 minutter i 20 minusgrader, men ikke det som TS beskriver. Og ja, jeg har bodd steder der det har vært veldig kaldt, men har aldri sett meg nødt til noe lignende. Mange steder det er kaldt. 5 minutter i 20 minus??? Hvor fort varmer bilen din seg opp? 😮 -jk- skrev (28 minutter siden): Om hun ringer og politiet rykker ut blir nok resultatet fort en bot på mellom 5.000 og 10.000 kroner. Billigere å investere i kupevarmer da. ha ha neppe Anonymkode: f22f3...c8e 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #53 Del Skrevet 1. november 2022 Snublefot62 skrev (1 time siden): Dersom man bor et sted hvor det er så kaldt over tid at det sliter på motoren eller viljen å ikke få forhåndsvarmet bilen før man kjører så har man kjøpt en uegnet og lite praktisk bil for det stedet man bor på. Greit at ikke alle har råd til en splitters ny app-styrt motorvarmer og kupevarmer (og rattvarme, frontrutevarmer og oppvarmede vindusviskere), men selv gamle biler som har passert mange tiår har hatt mulighet for å få ettermontert motorvarmer på faststrøm eller via en egen parkeringsvarmer. At man ikke prioriterer det er derimot en annen sak. Jeg har veldig lyst på en annen bil; enn diesel dritt kjerra mi😫Men den er bare 8 år, og nedbetalt. Kunne fått 50 000kr for den i dag. Men samtidig er det fabrikasjonsfeil og alarmer som går i hytt og pine, så måtte blitt innbytte og ikke salg privat. Per i dag håper jeg på å få råd til ny leilighet med garasje; jeg liker ikke selv å leve med denne bilen. Men som gradert ufør er økonomien laber. Men blir enten: Leiligheit, garasje og beholde bil. Sprengt økonomi🥹 Eller hybrid med kupevarmer her jeg bor. Tar gjerne imot biltips🌹Kanskje mest økonomisk. Anonymkode: 1bd18...514 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 1. november 2022 #54 Del Skrevet 1. november 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: For vel ett år siden fikk vi nye naboer i nabolaget, type skrot-i-hele-hagen. De har funnet på så mye dumt på den tiden, at det har vært mye tilsnakk og de fleste naboer har da vært involvert på et vis. De føler seg uglesett og overkritisert, og ser ikke helt hva som er årsaken til det, merkelig nok. Men kritisert har de altså blitt. All den tid lar hun som faktisk jobber bilen stå på tomgang om morgenen, så det lukter eksos i hele området her. Alle vet jo at det er ulovlig, med god grunn, og stanken irriterer vettet av meg. Det går ikke an å lufte, det er utrivelig å være ute, og det føles til og med for dumt å sende barna på skolen gjennom denne skyen av stank og fordervelse. Men ingen her tørr å si fra lenger. De folka blir så sinte og vi vil jo heller ikke at de føler seg som utskudd heller. Så hva i alle dager gjør man da? Vi har bare godtatt dette lenge, men irritasjonen dukker jo opp igjen hver bidige morgen... :S Anonymkode: e1c52...5e8 Det er liv å være missfornøyd, men det må da være måte på drama.... Fyrer de automobilen på tran? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #55 Del Skrevet 1. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det tar vel ikke 20 minutter å tine frontruta vel?? Ta en klut med varmt vann, funker det og. Hjertet mitt blør for miljøet vårt. Det er så mange som driter i planeten og framtiden. Anonymkode: ab572...d66 Velg sakene dine med omhu, for at vi i norge er så flinke angående miljø, spiller fuck all når kina, russland og nord-korea holder på som de gjør... Anonymkode: e3c4e...8e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #56 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For vel ett år siden fikk vi nye naboer i nabolaget, type skrot-i-hele-hagen. De har funnet på så mye dumt på den tiden, at det har vært mye tilsnakk og de fleste naboer har da vært involvert på et vis. De føler seg uglesett og overkritisert, og ser ikke helt hva som er årsaken til det, merkelig nok. Men kritisert har de altså blitt. All den tid lar hun som faktisk jobber bilen stå på tomgang om morgenen, så det lukter eksos i hele området her. Alle vet jo at det er ulovlig, med god grunn, og stanken irriterer vettet av meg. Det går ikke an å lufte, det er utrivelig å være ute, og det føles til og med for dumt å sende barna på skolen gjennom denne skyen av stank og fordervelse. Men ingen her tørr å si fra lenger. De folka blir så sinte og vi vil jo heller ikke at de føler seg som utskudd heller. Så hva i alle dager gjør man da? Vi har bare godtatt dette lenge, men irritasjonen dukker jo opp igjen hver bidige morgen... :S Anonymkode: e1c52...5e8 Det var nå ekstremt overdrevent! Anonymkode: 25a8d...07e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #57 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det tar vel ikke 20 minutter å tine frontruta vel?? Ta en klut med varmt vann, funker det og. Hjertet mitt blør for miljøet vårt. Det er så mange som driter i planeten og framtiden. Anonymkode: ab572...d66 Det gjorde jeg en gang, og det ødela ruten.... Anonymkode: 25a8d...07e 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #58 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser ikke problemet med kal bil. Jeg hater eksos. Anonymkode: dfb2f...86c Jeg ser problemet med dogg og is. Anonymkode: 25a8d...07e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #59 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjertet mitt blør for miljøet vårt. Det er så mange som driter i planeten og framtiden. Da har du ikke mye å bekymre deg over dersom du føler så sterk empati med naturen. Nå om høsten synes jeg naturen er stygg, og det er et helsikes rot med masse blader og brukne kvister. Naturen er ikke så vakker som enkelte vil ha det til. Naturen skal brukes, ikke dyrkes som noe guddommelig. Men det med eksosen må være ubehagelig da. Anonymkode: 1cee7...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 1. november 2022 #60 Del Skrevet 1. november 2022 Så farlig og ille er det ikke å gå forbi en "stank av dieseleksos". Nå må nordmenn slutte å bli krenket, tro at alt er farlig osv. Jeg orker ikke mer av sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå