AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #1 Del Skrevet 29. oktober 2022 Sitter på kjedelig kveldsvakt og leser gjennom noen papirer. Har hengt meg opp i et ord, og nå klarer jeg ikke høre om det er feil eller riktig. Blir helt tullete i hodet. Klarer ikke skjønne om det er ulike bøyinger eller bare ulik staving. Flere ganger i teksten står det "den skaddes" mens andre steder står det "den skadedes", i setninger som f.eks. "ikke flytt på den skaddes/skadedes hode". Hva er riktig? Er begge riktig? Teksten ellers er skrevet på "pent" bokmål (det står ben og ikke bein). Anonymkode: b8c4a...05b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silkedyne Skrevet 29. oktober 2022 #2 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg ville sagt skadedes om det var i en formell sammenheng men tror begge deler er riktig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #3 Del Skrevet 29. oktober 2022 Begge er riktige, men man bør holde seg til ett begrep i en og samme tekst. Anonymkode: ae261...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 29. oktober 2022 #4 Del Skrevet 29. oktober 2022 Begge deler er riktig i henhold til Ordbøkene.no Se skjermdump. Jeg antar "den skadede" er den mest konservative formen, men enten man bruker den ene eller den andre formen bør man jo være konsekvent i en og samme tekst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #5 Del Skrevet 29. oktober 2022 Ullvott skrev (29 minutter siden): Begge deler er riktig i henhold til Ordbøkene.no Se skjermdump. Jeg antar "den skadede" er den mest konservative formen, men enten man bruker den ene eller den andre formen bør man jo være konsekvent i en og samme tekst. Takk! Så deilig å få vite riktig svar. Mulig jeg bare er ekstra sliten i hodet, men de to ordene ble bare helt tull for meg til slutt. Visste ikke om den nettsiden, så takk for link🙂 Takk til dere to andre også!🙂 Anonymkode: b8c4a...05b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå