Gå til innhold

Hvor mange kw tar det å lade Nissan leaf hver natt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye bruker Nissan leaf på 1 natt? 
Si de som har såpass lite km at de må lade hver natt, hva kan man forvente i kostnader per mnd da? 

vist bilen har 24 kw x 29 dager = 6.96 kw x strømpris 2,0 = 1.392? 
Om jeg er på riktig spor? 

syns dette var dyrt, i forhold til om man hadde hatt en hyundai feks, som man får dobbelt km av for 1.000 kr billigere. 

Anonymkode: 6ee3e...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo ann på totalkapasiteten samt hvor mye du har igjen på batteriet når du starter ladningen. 

Anonymkode: bf9fa...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvfølgelig ann på hvor mye du har kjørt, du kjører sikkert ikke bilen ned til 0% hver dag. Men om du gjør er regnestykket ditt riktig. Men det medfører 150km kjøring hver dag.

Anonymkode: 23395...e9e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dyrt nok fikk strømregning på 1 300,- for 305 Kwt strømforbruk dusj+varmepumpe i november blir det vedfyring 

Endret av Maskinfører
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et tussete regnskap. Hvor mye kjører du? Det du drar av energi, må du erstatte ved å lade. Samme prinsipp som med fossilbil. Der ville du vel heller ikke ha regnet en tom 55 liter tank for hver natt?

Ellers er det litegrann tap under lading, og du må ta høyde for strømstøtten. Så tar du kWt*strømpris (få med nettleie), regner fra strømstøtten, og da har du et estimat.

Vi har hatt en 2012 Leaf i fire år og til tross for noen reparasjoner, har vi aldri før hatt så sutalaus og enkelt bilhold, det er også svært rimelig.

Anonymkode: a242f...0af

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du sjekke hva forbruket på en Leaf er. Vil tippe rundt 13-15kWh strøm pr 100km kjørt. Om du ikke kjører bilen noen verdens ting kan bilen stå i laderen hele uka uten at det koster deg en krone. 

Du må se på hvor langt du kjører og forbruk pr kilometer. Først da kan du regne på prisen. 

Blir akkurat som en dieselbil. Om tanken rommer 70 liter og det koster 25kr/literen koster det ikke nødvendigvis 1750kr hver gang du fyller tanken

Og regnestykket ditt gir ingen logisk mening. En Leaf med 24kWh batteri koster like mye å lade pr kWh som en Huyndai med dobbelt så stort batteri 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

Først må du sjekke hva forbruket på en Leaf er. Vil tippe rundt 13-15kWh strøm pr 100km kjørt.

Leafen er ikke helt så effektivt. Med året under ett (inkl. varme på vinteren) er 15-17 kWt mer sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Leafen er ikke helt så effektivt. Med året under ett (inkl. varme på vinteren) er 15-17 kWt mer sannsynlig. 

Ja, da så. Jeg husket bare da NAF testet bilen sommeren for etpar år siden var forbruket på under 12kWh/100km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for min el-bil... 
Jeg lader i snitt 3 kwh pr dag. Men så lenge jeg lader hver dag/annen hver dag, så er jeg ikke i nærheten av å bruke halvt batteri engang (har ikke verken lang kjørevei eller god rekkevidde)
Men om du faktisk kjører bilen omtrent tom for strøm hver eneste dag, så ville jeg uansett vurdert å kjøpe en bil med bedre rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Taluno said:

Jeg lader i snitt 3 kwh pr dag.

Fyller du batteriet opp til 100% hver dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (Akkurat nå):

Fyller du batteriet opp til 100% hver dag? 

Lader ikke hver dag, siden det ikke er behov for det. 
Lader sjeldent dersom jeg har mer enn 50% batteri igjen. 
Om jeg lader fult eller ikke kommer an på om jeg lader på natten, eller om jeg lader på jobb. På jobb lader jeg sjeldent fult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Ja, da så. Jeg husket bare da NAF testet bilen sommeren for etpar år siden var forbruket på under 12kWh/100km

Wow, det er sprøtt bra. Vår 2012 har, ifølge appen, bare veldig, veldig sjeldent kommet under 14 kWt/100 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...