Gå til innhold

De har kjøpt forovervendt bilstol til barnet som er alt for liten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Et familiemedlem (eller foreldrene der da) har flere barn og yngste barnet der er nå 16 mnd. De bruker fortsatt baby bilstolen da den er opp til 13 kg, men nå er den snart for liten og de har kjøpt et nytt sete. Dette en da forovervendt bilstol uten belter i. 

Jeg har sagt til dem at det er anbefalt og mye tryggere at barna sitter bakovervendt til minst fire år, (mener også det er forbudt å snu barna før 15 mnd), men de trekker bare på skuldrene og sier det er ikke ulovlig akkurat.

De gjorde det samme med forrige barnet også, en normal beltestol og han blir plassert foran i bilen. Det er en litt eldre bil, litt usikker på årstall. Da tror jeg hn var nærmere to og et halvt. 

Kjenner jeg blir dårlig av at de gjør dette, men de bare ler av meg og mener jeg er hysterisk. 

Hva kan jeg gjøre? Tenker selvfølgelig på barna. Jeg har ikke flere tusen til overs for å kjøpe et nytt sete til dem, og særlig når de ikke bryr seg. 

Anonymkode: f0a38...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du er hysterisk. Stolene er godkjente for en vektklasse og selv om det er anbefalt å gjøre som du sier, har du ingenting du skulle ha gjort her. Ta et skritt tilbake og se på deg selv med andres øyne. Du gjør ikke noe godt for dem her, og forstår kanskje ikke alle grunnene de har for å handle slik de gjør. Det eneste rimelige alternativet jeg ser, hvis du virkelig føler at dette er verdens undergang, er at du kjøper dem et sete som du mener er rett. Så får du se om de bruker det.

Anonymkode: d3494...fd4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du er hysterisk. Stolene er godkjente for en vektklasse og selv om det er anbefalt å gjøre som du sier, har du ingenting du skulle ha gjort her. Ta et skritt tilbake og se på deg selv med andres øyne. Du gjør ikke noe godt for dem her, og forstår kanskje ikke alle grunnene de har for å handle slik de gjør. Det eneste rimelige alternativet jeg ser, hvis du virkelig føler at dette er verdens undergang, er at du kjøper dem et sete som du mener er rett. Så får du se om de bruker det.

Trodde det var allmenn kunnskap å ikke snu barna forovervendt når de er så små selvom det "er lov". Men de bryr seg døyten om bilsikkerhet. 

Hva mener du jeg skal se på meg selv? Det er barn det er snakk om, og hvis ikke engang familie skal kunne si ifra hvem skal si ifra.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre barnet er veldig stort for alderen, dvs over 15 kg og 100 cm, så er det ikke lovlig å sikre i beltestol(dvs sikret med bilens 3 pkt belte). Om barnet mot formodning skulle være så stort så fins det fortsatt ikke trygt, langt der i fra. Dette barnet har dessverre ikke en sjanse i kollisjon. 

Det er ikke nødvendigvis forbudt å snu før 15 mnd, det kommer an på godkjenningsklassen til stolen. Men før 9 kg er det ikke lov å snu.

Mest sannsynlig hjelper det ikke noe å si fra til disse foreldrene, evnene til å forstå risiko og konsekvens er nok fraværende. Du kan alltids vise de bilstolvelgeren til trygg trafikk, men tror dessverre det er nytteløst.

Anonymkode: 58bed...fc1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Trodde det var allmenn kunnskap å ikke snu barna forovervendt når de er så små selvom det "er lov". Men de bryr seg døyten om bilsikkerhet. 

Hva mener du jeg skal se på meg selv? Det er barn det er snakk om, og hvis ikke engang familie skal kunne si ifra hvem skal si ifra.. 

Er du for opptatt med å lete etter negative sider med familien? De har ansvar for sine barn, og du har ansvar for deg selv. Du har kommet med en anbefaling som du antagelig ikke ble bedt om å gjenta. Fokuser på det som er bra du

Anonymkode: 6c75f...2bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godkjent er ikke nødvendigvis det samme som trygt. Mest sannsynlig sitter barnet ulovlig, det sitter i en stol som er godkjent med en høyere vektgrense enn barnets vekt. Med så lav alder har det heller ikke fysikk til å takle en kollisjon når det er sikret på den måten. Mest sannsynlig blir barnet kastet eller sklir ut av stolen. Det hadde ikke vært noe bedre å sitte forovervendt i stol med internsele, da er det nakken som tar støyten. 

Så det er ikke hysterisk å bry seg om riktig sikring av barn i bil, det er å ta ansvar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du for opptatt med å lete etter negative sider med familien? De har ansvar for sine barn, og du har ansvar for deg selv. Du har kommet med en anbefaling som du antagelig ikke ble bedt om å gjenta. Fokuser på det som er bra du

Anonymkode: 6c75f...2bf

Jeg forstår ikke hvorfor du skal forsvare dem? Hva er bra her? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med mindre barnet er veldig stort for alderen, dvs over 15 kg og 100 cm, så er det ikke lovlig å sikre i beltestol(dvs sikret med bilens 3 pkt belte). Om barnet mot formodning skulle være så stort så fins det fortsatt ikke trygt, langt der i fra. Dette barnet har dessverre ikke en sjanse i kollisjon. 

Det er ikke nødvendigvis forbudt å snu før 15 mnd, det kommer an på godkjenningsklassen til stolen. Men før 9 kg er det ikke lov å snu.

Mest sannsynlig hjelper det ikke noe å si fra til disse foreldrene, evnene til å forstå risiko og konsekvens er nok fraværende. Du kan alltids vise de bilstolvelgeren til trygg trafikk, men tror dessverre det er nytteløst.

Hun veier mye mindre enn sønnen min og han veier 12 kg. Hun er noen mnd yngre enn han og derfor litt mindre i str så hun er egentlig litt "baby". Jeg skjønner ikke hvorfor de skal gamble og sette henne i en beltestol.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du skal forsvare dem? Hva er bra her? 

Hun veier mye mindre enn sønnen min og han veier 12 kg. Hun er noen mnd yngre enn han og derfor litt mindre i str så hun er egentlig litt "baby". Jeg skjønner ikke hvorfor de skal gamble og sette henne i en beltestol.. 

Hun sitter i beltestol, dvs med bilens 3 pkt sele? Det er ulovlig i så fall. Godkjenningen der er 15 kg el 100 cm, kommer an på stolen. I bilstolvelgeren til trygg trafikk får man ikke anbefalt beltestol før ved 18 kg, 110 cm og 5 år, fordi det er lite trygt fram til den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snudde min da han var 1,5 år. Vanlig beltestol. Er lov det.

Anonymkode: 99d3f...3a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lov =/= smart

Anonymkode: 76a95...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine (har 5 barn) ble snudd i 2-års alder.

Ta vare på dine barn du og så sørger vi andre for våre barn 

Anonymkode: 3d9f0...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff:( ja dessverre ts må vi bare passe på våre egne..m hadde aldri satt min 2 åring fremover. Hun er 4 og sitter forsatt godt i bakovervendt bilstol og skal sitte slik lenge til.

Ja det er en vekt etc du kan snu..men barnet skal da kunne sitte riktig med beina, setebeltet skal være riktige etc

Får bare håpe de ikke kolliderer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle mine (har 5 barn) ble snudd i 2-års alder.

Ta vare på dine barn du og så sørger vi andre for våre barn 

Anonymkode: 3d9f0...8ec

Joda, dersom disse foreldrene faktisk hadde tatt vare på sine barn så hadde det jo ikke vært noe problem, men i og med at de i dette tilfellet ikke gjør det så er det absolutt grunn til å reagere. 

Forovervendt vs. bakovervendt kan være forskjellen mellom liv og død i en kollisjon. 

Anonymkode: e8605...07a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.10.2022 den 0.01):

Hva kan jeg gjøre? Tenker selvfølgelig på barna. Jeg har ikke flere tusen til overs for å kjøpe et nytt sete til dem, og særlig når de ikke bryr seg. 

Du har gjort det du kan. Nå er det på tide å passe dine egne saker. 

Anonymkode: 9b918...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lov er det hvis barnet er 15 kg eller 100 cm(alt etter hvilken stol). Trygt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...