Gå til innhold

Påfallende mange som mener de har vært utsatt for en psykopat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir småskeptisk til folk som omtaler ekser som psykopater. De som skal sverte en eks på den måten. De som faktisk har erfaring er glade for å komme seg ut av et slikt forhold, og oppsøker hjelp i form for seg selv. 

Anonymkode: 13b3a...933

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det psykiatere, og helsevesenet  som stiller diagnosen på hvorvidt en person er psykopat eller ikkje, og ikkje noe ein kan "google seg til".  

Anonymkode: 05c02...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at vi ikke kan slenge denne diagnose på enhver drittstøvel vi møter på vår vei.
Jeg er over 50, og bare møtt en person jeg vil si har sterke narsissistiske for ikke å si psykopatiske trekk. Vedkommende var kvinne, og leder. 
Hun mistet jobben etter en langvarig arbeidskonflikt og jeg kjenner til at minst en av hennes tidligere undersåtter har fått PTSD.  Måtte eksterne krefter til for å få fjernet henne. 
Jeg er litt enig med den som skriver over det med personlighetstype, at noen dessverre har lettere for å trekke til seg psykopattyper enn andre. Dette er jo predatorer, de har en egen nese for bytte. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 11.45):

brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Kanskje de brukes for lett, men jeg tror også at de som har vært utsatt for en ofte han vært utsatt for flere. Min far er psykopat og min eks har sterke narsissistiske trekk. Jeg har også jobbet med ganske mange narsissister og vært borti en del på grunn av kronisk sykdom (mange leger, kirurger og andre spesialister har sterke narsissistiske trekk). 

Anonymkode: bd95c...60d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så rart når avisene renner over av "slik avslører du psykopaten/narsissisten" artikler.

Så har man folk som finner deler av det i andre mennesker og tror at de er nettopp det. Kjappe med å sette diagnoser.

Anonymkode: 5267b...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 1% er psykopater betyr det jo at de fleste vil omgås slike i løpet av livet, og ganske mange i nære relasjoner. Man kan potensielt kjenne flere uten å ha noen anelse. Det er stort sett i nære relasjoner at de verste sidene kommer fram, og dermed kan det være vanskelig for mer perifere bekjentskaper å forstå at man egentlig ikke må lete så lenge for å finne en psykopat.

Psykopater fremstår sjarmerende, sosiale og oppegående for de fleste. De har null forståelse av at det kan feile dem noe, så det er uvanlig at de lar seg utrede. Min eks er nesten 100% sikkert psykopat, og har over tjue typiske trekk der jeg har konkrete eksempler på hvordan de vises i praksis. Dette er svært spesifikke ting jeg ikke har observert hos andre.

Anonymkode: ba9c8...db0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alle de var nok ikke psykopater. Tror derimot narsissister er mye mer utbredt og man kan mixe de. Ikke at jeg veit dette, men det tror jeg :) 

Anonymkode: 38185...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt tre jeg er helt sikker på at er narsissist. En i svigerfamilien, en sjef jeg hadde en gang og søsteren til bestemor.
 

Så har jeg møtt noen dårlige mennesker også, uten å tenke at de er narsissister. En narsissist kan man krysse av hele sjekklisten på, det er vel det som gjør at man kaller dem narsissister.
 

Svært manipulerende, selvskrytende, søker bekreftelser hele tiden, kan si ekstremt giftige ting «under bordet» og komme unna med det, så den de er stygge mot er den som blir sett på som vanskelig.. de ødelegger forhold mellom andre, de har ikke empati eller anger.. men de føler skam og utenforskap. De kan også bli sett på som utrolig koselige, utadvendte, morsomme mennesker fra de som ikke kjenner dem så godt. De kopierer andre og imiterer empati osv, men de har egentlig veldig dårlig sosiale evner, klarer ikke ha nære venner (tross massiv lovebombing av nye relasjoner..), de har dårlig relasjon til søsken osv. De gjør seg selv til offer og ser på verden som et spill. De scanner rommet og man merker fort hvem som er godkjent og hvem som ikke er det. De liker feks vellykkede mennesker (enten pene eller rike), men også mennesker som er litt «korte» som de kan bruke som flygende aper. De liker ikke de som ikke er vellykket i deres øyne (feks dårlig økonomi, dårlig helse) og de liker absolutt ikke de som har gjennomskuet dem. 

Anonymkode: b8d5e...41a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karamelis
AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 11.45):

For meg virker det som at påfallende mange hevder seg utsatt for psykopater eller narsissist og da lurer jeg på om folk overdriver eller om det er reelt. Selv kan jeg ikke komme på å ha møtt på verken en psykopat eller en narsissist i mitt liv, ei heller kommer jeg på en eneste person jeg kjenner som kan være det. Så brukes begrepene for lett? Er det jeg som ikke ser tegnene?

Anonymkode: 028b4...087

Jeg tror faktisk at det er for få som forstår at de har eller har hatt med en "psykopat" å gjøre. 

Psykopater blir skapt i barndomshjemmet, der barnet blir plaget psykisk og/eller fysisk. Eller blir utsatt for omfattende, grove og hyppige seksuelle overgrep. 

Og desverre er det mange barn som vokser opp i hjem der de blir utsatt for tortur. 

Disse barna kan bli det vi kaller psykopater. 

De er i rundt oss og det gjelder å ha et våkent blikk, særlig når man er i en sårbar situasjon. 

Endret av Karamelis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2022 den 13.23):

Og selv om psykopater er forholdsvis få i antall sammenlignet med resten av befolkningen, kan hver av dem gjøre mye skade på mange mennesker.

Anonymkode: 2c779...a54

Ja og med tanke på hvor stort KG er så kan vi ikke en gang se vekk i fra at flere her kan ha hatt den samme psykopatiske eksen🙈😅

Anonymkode: 2fe36...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Om 1% er psykopater betyr det jo at de fleste vil omgås slike i løpet av livet, og ganske mange i nære relasjoner. Man kan potensielt kjenne flere uten å ha noen anelse. Det er stort sett i nære relasjoner at de verste sidene kommer fram, og dermed kan det være vanskelig for mer perifere bekjentskaper å forstå at man egentlig ikke må lete så lenge for å finne en psykopat.

Psykopater fremstår sjarmerende, sosiale og oppegående for de fleste. De har null forståelse av at det kan feile dem noe, så det er uvanlig at de lar seg utrede. Min eks er nesten 100% sikkert psykopat, og har over tjue typiske trekk der jeg har konkrete eksempler på hvordan de vises i praksis. Dette er svært spesifikke ting jeg ikke har observert hos andre.

Anonymkode: ba9c8...db0

Dette stemmer ikke alltid. Han jeg kjenner som har diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse framstår ofte som svært usympatisk. Dette er fordi han overhodet ikke tar hensyn til de rundt seg. Han har lite oppdragelse og oppfører seg vanligvis som en bortskjemt drittunge med markeringsbehov.

Dog kan han av og til ta seg sammen og være hyggelig, dette gjør han kun de gangene han tror han har noe å tjene på det. Han tar seg ikke bryet med å oppføre seg hyggelig og høflig til vanlig. 

Han er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen denne karen her. Hadde han vært smartere hadde han nok skjønt at det lønner seg å bli godt likt og lagt seg litt mer i selen for å være trivelig. Det er ikke noen automatikk i at de med slike personlighetsforstyrrelser er smarte.

Det som stemmer er at han ikke er enig i at det feiler han noe. Han fikk diagnosen da han var på behandling for rusproblemer, og han er heeelt uenig i den selv. I følge han er problemet kan at han har et rusproblem, noe han har skjønt at han kan høste stor sympati for. Folk flest syns jo veldig synd på narkomane og det utnytter han til der fulle.

Anonymkode: 03a7f...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk slenger jo rundt seg med psykiatriske diagnoser over en lav sko på folk de ikke liker eller som opptrer spesielt, så det er nok bare en brøkdel av disse igjen som faktisk har vært utsatt  for en reell psykopat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bruker ord som psykopat og narsissist ganske lett, denne tråden er et eksempel på det. Jeg nekter f.eks å tro at hele familien til svigers er narsissister osv. Som mange har nevnt her så kan man ha psykopatiske, narsissistiske eller machiavelliske trekk, skalaen går fra 0-40 og du skal score minst 20 poeng for å være en psykopat, men mange scorer jo et par poeng på en sånn skala, men når det er sagt, så tror jeg vi må innse at en del mennesker bare rett og slett er grådige og selvopptatte, noen mennesker er rett og slett noen rasshøl, det gjør de ikke til psykopater. Se på dagens kultur, den nærmest oppfordrer mennesker til å ha usympatiske trekk; vinnerkultur, kjendisstatus uten egentlig å ha oppnådd noe som helst, folk med lite talent, men dertil spissere albuer som dukker opp på alt av radio, tv og stream da det er slik de tjener penger osv. Jeg nevner ikke navn, men en stor andel av de vi ofte kan se på TV2 og TVN/Discovery+ er jo helt klart i denne kategorien.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Karamelis skrev (8 timer siden):

Jeg tror faktisk at det er for få som forstår at de har eller har hatt med en "psykopat" å gjøre. 

Psykopater blir skapt i barndomshjemmet, der barnet blir plaget psykisk og/eller fysisk. Eller blir utsatt for omfattende, grove og hyppige seksuelle overgrep. 

Og desverre er det mange barn som vokser opp i hjem der de blir utsatt for tortur. 

Disse barna kan bli det vi kaller psykopater. 

De er i rundt oss og det gjelder å ha et våkent blikk, særlig når man er i en sårbar situasjon. 

Det der er i beste fall en overforenkling av fakta. Psykopati er noe som er latent i deg, med andre ord noe du er født med. Så kommer det an på oppveksten om du utvikler psykopati eller ikke, og i hvilken retning psykopatien går, du må huske de fleste blir "vinnerskaller" trekkes mot yrker der de får brukt makt og kontroll, men ikke nødvendigvis på en ond måte slik vi tenker på med seriemordere og sånn. Sosiopater, altså de med antisosial personlighetsforstyrrelse er et resultat av miljøet. Det trenger ikke være at at vedkommende blir plaget eller torturert og misbrukt, mangel på kjærlighet, trygge stabile relasjoner og oppvekstforhold holder dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som ble utredet for personlighetsforstyrrelse for noen år siden. Ikke en kjeft av fagfolk spurte oss pårørende om oppførsel eller relasjon til familie og venner. Så hvordan klarer man da å sjekke kriteriene i en diagnose? Er det ikke relasjoner mot andre mennesker som er problemet? Hvordan kan en fagperson da finne ut om noen oppfyller en diagnose? Levere et skjema og be vedkommende fylle ut selv? Hadde de spurt oss kunne vi fortalt om psykososiale forhold i tillegg som kunne gitt forklaring på noe av oppførsel. 
Manipulering er jo hos noen mesterlig utført, også overfor spesialister. Dette skjønner jeg helt ærlig ikke er mulig å finne ut av, uansett profesjonell bakgrunn og verktøy. 

Anonymkode: c4c58...082

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har en sønn som ble utredet for personlighetsforstyrrelse for noen år siden. Ikke en kjeft av fagfolk spurte oss pårørende om oppførsel eller relasjon til familie og venner. Så hvordan klarer man da å sjekke kriteriene i en diagnose? Er det ikke relasjoner mot andre mennesker som er problemet? Hvordan kan en fagperson da finne ut om noen oppfyller en diagnose? Levere et skjema og be vedkommende fylle ut selv? Hadde de spurt oss kunne vi fortalt om psykososiale forhold i tillegg som kunne gitt forklaring på noe av oppførsel. 
Manipulering er jo hos noen mesterlig utført, også overfor spesialister. Dette skjønner jeg helt ærlig ikke er mulig å finne ut av, uansett profesjonell bakgrunn og verktøy. 

Anonymkode: c4c58...082

Slike utredninger tar veldig lang tid, det er ikke bare noen spørsmål som skal besvares. Mye skal observeres over tid eks fastlåste mønstre.

Anonymkode: 97814...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som ikke har møtt eller kjent en psykopat eller narsissist i et personlig og nært forhold, aner ikke hva dere snakker om. Vi som har vært i forhold med dem vet hvordan de er, og de er helseskadelige mennesker. De fleste av dem har ganske fine fasader og lever normale liv utad. Det er bak fasaden du lærer deres sanne jeg å kjenne. Det er bare de nærmeste, og andre som de får nære relasjoner til over tid som vil få merke hvordan de egentlig er. Disse menneskene slipper unna med alt for mye ondskap og skader andre psykisk.

Dessverre forstår mange ikke hva de har med å gjøre, før det er for sent. Og de utenforstående forstår ingenting av det, for de har ikke sett ansiktet under "masken". Men har du en gang sett det ansiktet de har under "masken" og blitt utsatt for deres ondskap, hensynsløshet og kyniske maktspill, så glemmer du det aldri, det lover jeg deg! I kjølvannet av disse menneskene ligger det strødd av mennesker som lider og har lidd under det de har utsatt dem for. De som ikke har opplevd dette på egen kropp tror at vi overdriver og tar feil, men vi som har opplevd dette vet hva vi snakker om. Og det er ingen spøk å komme seg ut av et slikt usunt forhold, eller å bygge seg opp igjen etter å ha blitt utsatt for det helvete de lager for andre. Deres herjinger koster samfunnet både sykmeldinger, misbruk av piller, selvmord og psykiske lidelser, i tillegg til en masse lidelse for de menneskene som har blitt utsatt for dem. 

Anonymkode: 22f9f...fa2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På KG er det gått inflasjon i å bruke diagnosene psykopat og narsissist!  Mange beskriver sine ekser med disse egenskapene. 

Bare tull, selvfølgelig. Man må regne med at de aller fleste som det fortelles om, aldri har fått fastsatt diagnosen av faglig kompetanse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 18.10.2022 den 12.23):

Sannheten er at de aller fleste psykopater/narsisisster aldri blir diagnostisert da det er svært sjelden de oppsøker hjelp. Så tallet er nok langt høyere blant norges befolkning

Men spiller det egentlig noen rolle om vedkommende har diagnosen forresten? Har en partner/eks mange psykopatiske trekk så er det ille nok.

Dette^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 timer siden):

På KG er det gått inflasjon i å bruke diagnosene psykopat og narsissist!  Mange beskriver sine ekser med disse egenskapene. 

Bare tull, selvfølgelig. Man må regne med at de aller fleste som det fortelles om, aldri har fått fastsatt diagnosen av faglig kompetanse.  

Selvfølgelig får de ikke diagnosen satt av fagfolk, de går jo ikke til psykolog! Og hvis de skulle ramlet inn hos en psykolog, la oss si som et ledd i manipuleringen av partner, så ber de ikke om å bli utredet for det. Da er de deprimerte og lei seg, fordi de har vært slemme og "virkelig vil endre seg". Psykopaten får gjerne først diagnosen i forbindelse med rettsbehandlinger, og de færreste psykopater begår lovbrudd som krever evaluering av rettspsykiater...

Men det betyr ikke at de ikke finnes. Hvis du er overbevist om at du ikke har møtt en, så pris deg lykkelig for at du ikke er typen som er attraktiv for disse menneskene. De søker en spesiell type partnere, og du er ikke den. Sannsynligvis er du typen som egner seg som flygende ape, eller du er bare fullstendig luft for psykopaten. For de finnes der ute, de bare gidder ikke å bruke nok tid på deg til at du ser bak masken.

Derfor er det mange som har sitt første møte med psykopaten på jobb. Man kan velge sine partnere, men man kan ikke alltid velge kollegaer. Der hjelper det ikke at du ikke har potensiale for å bli psykopatens partner, der holder det lenge at du er i veien. Plutselig skjønner du ikke hva som traff deg. Så mange mennesker har fått helsen sin ødelagt at psykopater på jobb...

Anonymkode: bc56f...249

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...