Gå til innhold

Kjøpte brukt moped som lovet å være i god stand, men vi føler oss litt lurt elr 😕


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte en brukt moped i fjor høst når datteren min fylte 16 år som tidligere eier lovet var helt tipp topp i stand. Mopeden har tullet når datteren min har kjørt den som feks å stoppe helt opp i fotgjengerfelt og i rundkjøringen og mye mer. 
Vi har klaget til tidligere eier om dette som han mener det kun er en slitasje. 
Mopeden har vært inne på reparasjon i noen måneder nå og de jobber ennå med den.

Når jeg tenker slitasje så tenker jeg slitte dekk, lakk , rust ol.. men når jeg har snakket med verkstedet så sier de det er motoren som er et problem, eksosanlegget, turtallet m.mer. 

Tenker dere dette en slitasje? 
Det er reklamasjonsrett på mopeden og syns dere jeg skal bruke denne?

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville brukt reklamasjonsretten, en tipp topp moped skal ikke bli slik i løpet av et år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener med reklamasjonsrett.

Er det kjøpslovens du tenker på?

I så fall er denne litt avhengig av hva som feiler med mopeden, hva burde selger ha visst om den, hvilken pris du betalte. Hva er f eks km standen? Er service fulgt?

Men, tipp, topp var den vel neppe.

Husk at reklamasjon betyr at selger har anledning til å reparere selv, alternativt gi et prisavslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (8 minutter siden):

Ville brukt reklamasjonsretten, en tipp topp moped skal ikke bli slik i løpet av et år

Ok, jeg er helt enig. For jeg har sagt vi ønsker å bruke reklamasjonsretten, og han begynte å true med advokat. Jeg vet hensikten kun hans kun vil prøve å skremme oss. Jeg syns det ikke er rett datteren min må betale reparasjonene selv, og hun får litt støtte fra meg og. Hun brukte konfirmasjonspengene sine når hun kjøpte mopeden. Vi ville heve kjøpet og, men det gikk ikke han med på. 
 

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg er helt enig. For jeg har sagt vi ønsker å bruke reklamasjonsretten, og han begynte å true med advokat. Jeg vet hensikten kun hans kun vil prøve å skremme oss. Jeg syns det ikke er rett datteren min må betale reparasjonene selv, og hun får litt støtte fra meg og. Hun brukte konfirmasjonspengene sine når hun kjøpte mopeden. Vi ville heve kjøpet og, men det gikk ikke han med på. 
 

Anonymkode: c6473...ef1

Reklamasjonsrett er ikke lik heving

Anonymkode: 1a6c5...69d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hva du mener med reklamasjonsrett.

Er det kjøpslovens du tenker på?

I så fall er denne litt avhengig av hva som feiler med mopeden, hva burde selger ha visst om den, hvilken pris du betalte. Hva er f eks km standen? Er service fulgt?

Men, tipp, topp var den vel neppe.

Husk at reklamasjon betyr at selger har anledning til å reparere selv, alternativt gi et prisavslag.

Han hadde hatt mopeden inne på service, og mopeden skulle kjøre helt fint. Hun som hadde hatt mopeden før hadde falt på mopeden og ripet opp lakket, så vi klarte å prute litt på prisen ellers var det litt rust på speilene , men de bestilte vi nye etter vi hadde kjøpt mopeden og byttet de ut med nye, så det ble bra! Mopeden skulle kjøre helt fint uten noen problemer , og det var det viktigste for oss, men den hadde tydeligvis motorproblemer allikevel. Vi ville bruke reklamasjonsretten og klaget, han har ikke ville hjelpe datteren min med reparasjonene eller heve kjøpet. Han prøvde å true med advokat engang. Vi har skjønt han er ikke enkel og nekter å ta ansvar. 

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kjøpte en BRUKT moped i FJOR høst og forventer nå at forrige eier skal kompensere dere for oppståtte slitasjer?! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (5 minutter siden):

Du kjøpte en BRUKT moped i FJOR høst og forventer nå at forrige eier skal kompensere dere for oppståtte slitasjer?! 

Nei, det er ikke slitasjer som er problemet, det er motoren som ikke virke som den skal når vi kjøpte den. Du må lese ordentlig! 

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe reklamasjonsrett her. For å ha reklamasjonsrett må det være en feil som fantes og selger kjente til. 

However. Uavhengig av om dette er 2takts eller 4 taktsmoped så er den vanligste feilen på disse at forgasserene tetter seg pga rusk og må renses. Ikke noe man trenger å være rakettforsker for å få til men det er normalt det som lager sånne feil. 
Er det en totaktsmoped så er det ofte brukerfeil. Disse krever at man har olje i bensinen (2-3%) hver gang man fyller bensin. Noen har også oljetank men oljepumpen tar ofte kveld. Kjører man uten olje eller nok olje på en totaktsmoped så vil man ripe opp stempel/sylinder innvendig som gjør at det må byttes. 
i tillegg så bør jo så klart luftfilter byttes minst 1x i halvåret eller oftere da det ofte blir veldig fullt av dritt, spesielt på 2 taktere

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, det er ikke slitasjer som er problemet, det er motoren som ikke virke som den skal når vi kjøpte den. Du må lese ordentlig! 

Anonymkode: c6473...ef1

Spiller ingen rolle om motoren, eksos, turtall osv er slitt eller hvilke andre problemer verkstedet mener mopeden er inne for. Du kjøpte den BRUKT i FJOR! Du kommer ingen vei ETT år senere!

Endret av Troyamin
staveleifer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (23 minutter siden):

Du har ikke noe reklamasjonsrett her. For å ha reklamasjonsrett må det være en feil som fantes og selger kjente til. 

However. Uavhengig av om dette er 2takts eller 4 taktsmoped så er den vanligste feilen på disse at forgasserene tetter seg pga rusk og må renses. Ikke noe man trenger å være rakettforsker for å få til men det er normalt det som lager sånne feil. 
Er det en totaktsmoped så er det ofte brukerfeil. Disse krever at man har olje i bensinen (2-3%) hver gang man fyller bensin. Noen har også oljetank men oljepumpen tar ofte kveld. Kjører man uten olje eller nok olje på en totaktsmoped så vil man ripe opp stempel/sylinder innvendig som gjør at det må byttes. 
i tillegg så bør jo så klart luftfilter byttes minst 1x i halvåret eller oftere da det ofte blir veldig fullt av dritt, spesielt på 2 taktere

Det er en 4 taktsmoped og forgasseren trengtes ikke å renses. Forrige eier hadde hatt service på mopeden før vi kjøpte den. Det er noe som er galt med mopeden siden den tuller slik den gjør og dette prøver verkstedet å finne ut av.. vi har hatt den på verksted i 3 måneder nå, og de jobber ennå med den. Forrige eier må ha visst om dette når vi kjøpte mopeden fordi jeg ga beskjed til han noen uker etterpå når datteren min tok den i bruk, så dette problemet fikk vi med på kjøpet. 

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en 4 taktsmoped og forgasseren trengtes ikke å renses. Forrige eier hadde hatt service på mopeden før vi kjøpte den. Det er noe som er galt med mopeden siden den tuller slik den gjør og dette prøver verkstedet å finne ut av.. vi har hatt den på verksted i 3 måneder nå, og de jobber ennå med den. Forrige eier må ha visst om dette når vi kjøpte mopeden fordi jeg ga beskjed til han noen uker etterpå når datteren min tok den i bruk, så dette problemet fikk vi med på kjøpet. 

Anonymkode: c6473...ef1

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en 4 taktsmoped og forgasseren trengtes ikke å renses. Forrige eier hadde hatt service på mopeden før vi kjøpte den. Det er noe som er galt med mopeden siden den tuller slik den gjør og dette prøver verkstedet å finne ut av.. vi har hatt den på verksted i 3 måneder nå, og de jobber ennå med den. Forrige eier må ha visst om dette når vi kjøpte mopeden fordi jeg ga beskjed til han noen uker etterpå når datteren min tok den i bruk, så dette problemet fikk vi med på kjøpet. 

Anonymkode: c6473...ef1

Det er gått et jævla år fordi han nekter å samarbeide med oss!!

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkompetent verksted er første steg her uansett. Det er ikke mange ting det kan være. 
Husk at ting kan ryke plutselig. Du gav beskjed «noen uker etter». At fyren hadde den på service tyder vel mer på at han ikke visste eller kan noe om det. 
Jeg sender aldri noen av mine på service. Det fikses selv. 


Jeg kjøper sånne problemmopeder billig å fikser dem selv. 4 taktere er svært solide og veldig lettskrudde så det er en vits at den har stått 3 mnd på et verksted for feilsøking. 
 

hvor mye er den kjørt sånn forøvrig og hva betalte du? Merke/årsmodell? 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

Det er gått et jævla år fordi han nekter å samarbeide med oss!!

Anonymkode: c6473...ef1

Da skulle dere tatt det videre med én gang... For sent å komme med klager nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er en 4 taktsmoped og forgasseren trengtes ikke å renses. Forrige eier hadde hatt service på mopeden før vi kjøpte den. Det er noe som er galt med mopeden siden den tuller slik den gjør og dette prøver verkstedet å finne ut av.. vi har hatt den på verksted i 3 måneder nå, og de jobber ennå med den. Forrige eier må ha visst om dette når vi kjøpte mopeden fordi jeg ga beskjed til han noen uker etterpå når datteren min tok den i bruk, så dette problemet fikk vi med på kjøpet. 

Anonymkode: c6473...ef1

4 takts moped? hva moped er dette?

Anonymkode: 9ea3a...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Akay skrev (52 minutter siden):

Du har ikke noe reklamasjonsrett her. For å ha reklamasjonsrett må det være en feil som fantes og selger kjente til. 

However. Uavhengig av om dette er 2takts eller 4 taktsmoped så er den vanligste feilen på disse at forgasserene tetter seg pga rusk og må renses. Ikke noe man trenger å være rakettforsker for å få til men det er normalt det som lager sånne feil. 
Er det en totaktsmoped så er det ofte brukerfeil. Disse krever at man har olje i bensinen (2-3%) hver gang man fyller bensin. Noen har også oljetank men oljepumpen tar ofte kveld. Kjører man uten olje eller nok olje på en totaktsmoped så vil man ripe opp stempel/sylinder innvendig som gjør at det må byttes. 
i tillegg så bør jo så klart luftfilter byttes minst 1x i halvåret eller oftere da det ofte blir veldig fullt av dritt, spesielt på 2 taktere

Tennplugg kan være lurt å skifte. Billig og enkelt.

slitt dyse i forgasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Maatte_ha_konto
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

4 takts moped? hva moped er dette?

Anonymkode: 9ea3a...a18

Ventiler, få sjekket dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akay skrev (23 minutter siden):

Inkompetent verksted er første steg her uansett. Det er ikke mange ting det kan være. 
Husk at ting kan ryke plutselig. Du gav beskjed «noen uker etter». At fyren hadde den på service tyder vel mer på at han ikke visste eller kan noe om det. 
Jeg sender aldri noen av mine på service. Det fikses selv. 


Jeg kjøper sånne problemmopeder billig å fikser dem selv. 4 taktere er svært solide og veldig lettskrudde så det er en vits at den har stått 3 mnd på et verksted for feilsøking. 
 

hvor mye er den kjørt sånn forøvrig og hva betalte du? Merke/årsmodell? 

Årsmodellene er 2017 Mopeden var kjørt 5064 km og hun betalte 10.000

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (26 minutter siden):

Da skulle dere tatt det videre med én gang... For sent å komme med klager nå.

Vi tok det opp med han cirka 2-3 uker etterpå. Men han ville ikke samarbeide. Det ble vinter og mopeden stod i garasjen til i vår og vi tok det opp igjen med han og saken har drøyd til nå!

Anonymkode: c6473...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi tok det opp med han cirka 2-3 uker etterpå. Men han ville ikke samarbeide. Det ble vinter og mopeden stod i garasjen til i vår og vi tok det opp igjen med han og saken har drøyd til nå!

Anonymkode: c6473...ef1

Da skulle du tatt det til forbrukerombudet med èn gang. Med en oversiktelig liste over feil, skrevet ut av verkstedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...