Gå til innhold

Såret noen, skyldfølelse, etisk dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har såret noen jeg er glad i. Jeg har sånn skyldfølelse. Samtidig vet jeg at hvis jeg legger meg flat så har det jeg sa vært til ingen nytte. Det handler om grensesetting men det kom litt bardust ut fordi jeg ble sint. Nå står jeg i dilemma, si unnskyld og bli værende i relasjon uten selvhevdelse, eller holde ut på tross av at jeg føler sterk skyldfølelse fordi jeg såret en jeg er glad i. Har man alltid ansvar for andres følelser? Skal man alltid ta ansvar for at noen ble lei seg? Og om relasjonen er avhengig av den enes selvutslettelse, er det egentlig riktig?

Anonymkode: 7d67d...092

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ditt ansvar og ditt valg. Hva du velger å gjøre er også ditt valg og de /den andres valg hvordan de ønsker å respondere. De har også sin side av saken og kan ta et valg. Altså, livserfaring forteller meg at dritt skjer, hva man ønsker skal skje videre er opp til de involverte. Jeg selv har valgt å la dritt fare, for å si det slik, jeg ga slipp på det, da jeg ikke kan endre fortiden noe mer enn de andre involverte kan. Resultatet er gode relasjoner nå i dag, selv om man mp svlge en bolle nå og da. Men for min del er bollen verdt det til tross for grov faenskap ;) MAn kan ikke endre fortiden, men fremtiden er åpen := ❤️

Anonymkode: 0cf44...0ec

Skrevet

Ta lærdom av det, og si i fra før du blir sint neste gang. Og om du vil si unnskyld, behøver ikke å si unnskyld for innholdet i det du sa. Men du kan si unnskyld for måten du sa det på. 

Og nei, du har ikke ansvar for andre sine følelser. Du har ansvaret for dine følelser😊

Anonymkode: 40a87...db0

• Liker 2
Skrevet

Beklager at jeg sa det i sinne, men jeg står for innholdet. 

• Liker 3
Skrevet

Nei hold på selvhevdelsen og ivareta DINE følelser og DITT behov for å stå opp for deg selv og HOLDE på grensen, ikke legge deg flat igjen og gi den andre full makt over følelsene dine igjen! 

Anonymkode: 56149...b84

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og om relasjonen er avhengig av den enes selvutslettelse, er det egentlig riktig?

Dette hørtes jo veldig "dramatisk ut"... Hva har du rotet deg borti nå da, TS? 😅

Det går jo an å be om unnskyldning for å såre noen  - selv om "essensen/poenget" i budskapet fortsatt står ved. Det er jo veldig sjelden det trenger  å være "enten eller", lizm :vetikke:

Endret av AnonymBruker 42
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (4 minutter siden):

Dette hørtes jo veldig "dramatisk ut"... Hva har du rotet deg borti nå da, TS? 😅

Det går jo an å be om unnskyldning for å såre noen  - selv om "essensen/poenget" i budskapet fortsatt står ved. Det er jo veldig sjelden det trenger  å være "enten eller", lizm :vetikke:

😅Ja rotet det til skikkelig. Det hele startet med at jeg har blitt overkjørt fullstendig en tid helt til jeg til slutt sa fra. Det falt ikke i god jord for å si det slik. Konflikten tilspisset seg heldig da jeg ble sint. Det er motparten som er veldig svart/hvitt, enten elsker du meg og gjør som jeg sier, eller så hater du meg. Jeg forsøkte å nyansere det litt men det hjalp ikke noe!

Skrevet
BobbySocks skrev (11 minutter siden):

Beklager at jeg sa det i sinne, men jeg står for innholdet. 

Godt poeng. Det dumme var at i løpet av den samtalen der jeg egentlig skulle si dette, så ble jeg litt sint igjen😆. Ja.. vi kom ingen vei da. Så.. Jo men jeg skal gi det en sjans til, jeg prøver å si akkurat dette.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

😅Ja rotet det til skikkelig. Det hele startet med at jeg har blitt overkjørt fullstendig en tid helt til jeg til slutt sa fra. Det falt ikke i god jord for å si det slik. Konflikten tilspisset seg heldig da jeg ble sint. Det er motparten som er veldig svart/hvitt, enten elsker du meg og gjør som jeg sier, eller så hater du meg. Jeg forsøkte å nyansere det litt men det hjalp ikke noe!

Uff da. Nei, altså.... om det er sånn at du har vært diplomatisk, og at noen forventer at du skal stå der med lua i hånden og unnskylde for noe du prinsipielt ikke er enig i - så er det vel bare å "skrote" forholdet (imo)...  Sånt bærer ikke frukt altså.. 

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig er det ditt ansvar og ditt valg. Hva du velger å gjøre er også ditt valg og de /den andres valg hvordan de ønsker å respondere. De har også sin side av saken og kan ta et valg. Altså, livserfaring forteller meg at dritt skjer, hva man ønsker skal skje videre er opp til de involverte. Jeg selv har valgt å la dritt fare, for å si det slik, jeg ga slipp på det, da jeg ikke kan endre fortiden noe mer enn de andre involverte kan. Resultatet er gode relasjoner nå i dag, selv om man mp svlge en bolle nå og da. Men for min del er bollen verdt det til tross for grov faenskap ;) MAn kan ikke endre fortiden, men fremtiden er åpen := ❤️

Anonymkode: 0cf44...0ec

Kloke ord. Det vonde er at jeg er litt sjakk matt. Fordi det har vært full dramatikk tidligere og jeg har erfart at det bare er en løsning som fungerer, trekke tilbake alt jeg har sagt og fortsette å spise kameler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei hold på selvhevdelsen og ivareta DINE følelser og DITT behov for å stå opp for deg selv og HOLDE på grensen, ikke legge deg flat igjen og gi den andre full makt over følelsene dine igjen! 

Anonymkode: 56149...b84

Ikke gi etter for skyldfølelsen da med andre ord? Jeg er nok overdrevet konfliktsky.

• 3 uker senere...
Skrevet

Dytt

Anonymkode: 95c4a...2d3

Skrevet

Du kan jo fint unnskylde for måten du sa det på uten at du tar tilbake innholdet i det du sa.

Anonymkode: c18b2...72f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 23.21):

Kloke ord. Det vonde er at jeg er litt sjakk matt. Fordi det har vært full dramatikk tidligere og jeg har erfart at det bare er en løsning som fungerer, trekke tilbake alt jeg har sagt og fortsette å spise kameler. 

Jeg tenker dette er en person som du bare skal droppe jeg. 

Anonymkode: b752c...49e

Skrevet

Gratulerer for å ha stått opp for deg og sagt ifra. 
Står du inne for alt du har sagt skal du ikke be om unnskyldning. 
Var budskapet innbakt i beskyldninger, urimeligheter, ufine personkarakteristikker og lignende bør du unnskylde formen, og forsøke å formidle innholdet på en bedre måte. Men du bør ikke bli mindre tydelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...