AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Del Skrevet 10. oktober 2022 År og dag siden jeg har handlet på utlandske nettbutikker. skal handle noen hobbyting på Etsy og forstår det sånn at de er med i VOEC-ordningen og derfor skal inkludere norsk mva, sånn at mann ikke må betale dette når varen ankommer Norge og at den skal gå sjapper gjennom tollsystemet har jeg forstått det riktig? i den forbindelse lurer jeg på om prisen som står oppgitt på selgers side på Etsy allerede er inkludert mva eller om det blir lagt på 25% på et senere tidspunkt? noen som har erfaring på dette? Anonymkode: b1577...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Del Skrevet 11. oktober 2022 Det blir lagt til i handlekurven, som eget punkt på lik linje med frakt. Anonymkode: 2feb7...718 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Del Skrevet 11. oktober 2022 Har ikke kommet noe eget mva-punkt når jeg går til betaling og jeg er der i prosessen at jeg skal trykke videre til pay pal. Trodde de var plikta til å inkludere det når de er med i voec-ordningen, Anonymkode: b1577...327 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Del Skrevet 11. oktober 2022 Skriv voec nummeret til Etsy på adresselinje 2 så kommer den med på pakken VOEC number: 2021137 Anonymkode: b50c5...bb0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #5 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 22.09): År og dag siden jeg har handlet på utlandske nettbutikker. skal handle noen hobbyting på Etsy og forstår det sånn at de er med i VOEC-ordningen og derfor skal inkludere norsk mva, sånn at mann ikke må betale dette når varen ankommer Norge og at den skal gå sjapper gjennom tollsystemet har jeg forstått det riktig? i den forbindelse lurer jeg på om prisen som står oppgitt på selgers side på Etsy allerede er inkludert mva eller om det blir lagt på 25% på et senere tidspunkt? noen som har erfaring på dette? Anonymkode: b1577...327 Etsy legger til mva automatisk. Men min erfaring er at norske tollmyndigheter gjør feil nesten hver gang, selv som etsy-selgeren har gjort rett, og legger til mva en gang til. Da er det viktig å få med seg kvitteringen, for det blir refundert av etsy. Man henvender seg til Etsys kundstøtte, ikke den enkelte selger. Har alltid fått god service og mva refundert. Anonymkode: faea1...8ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #6 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Etsy legger til mva automatisk. Men min erfaring er at norske tollmyndigheter gjør feil nesten hver gang, selv som etsy-selgeren har gjort rett, og legger til mva en gang til. Da er det viktig å få med seg kvitteringen, for det blir refundert av etsy. Man henvender seg til Etsys kundstøtte, ikke den enkelte selger. Har alltid fått god service og mva refundert. Anonymkode: faea1...8ab Det er min erfaring også, og det korrekte å gjøre da er å be om ny tollbehandling hos posten, og legge ved kvitteringen. Anonymkode: 70ee6...359 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #7 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er min erfaring også, og det korrekte å gjøre da er å be om ny tollbehandling hos posten, og legge ved kvitteringen. Anonymkode: 70ee6...359 hvordan gjør du det? må du ha mer dokumentasjon enn kvittering? f.eks. hvordan adresselappen var utformet? hvem ber du, hvor henvender du deg? nytter jo ikke å snakke med fjortisene i post i butikk.... Anonymkode: faea1...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #8 Del Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): hvordan gjør du det? må du ha mer dokumentasjon enn kvittering? f.eks. hvordan adresselappen var utformet? hvem ber du, hvor henvender du deg? nytter jo ikke å snakke med fjortisene i post i butikk.... Anonymkode: faea1...8ab Jeg tok kontakt i chattetjenesten på nettsiden til posten. Fikk en mailadresse dit jeg skulle sende kvitteringen, så ble pakken behandlet på nytt og mva-kravet fjernet. Adresselappen var korrekt utformet med påført VOEC-nummer, men det overså tydeligvis Posten. Anonymkode: 70ee6...359 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #9 Del Skrevet 7. november 2022 Jeg handlet nylig på Etsy. Skrev melding hvor jeg ba dem om å legge til VOEC-nummeret utenpå pakken. Her er det DHL som leverer, og de tar seg jo godt betalt hvis de ikke kan se at avgiftene er betalt. Selger hadde aldri hørt om VOEC selv om de hadde solgt til kjøpere i Norge mange ganger. En kan jo ikke forvente at selgere på Etsy kjenner til alle regler for alle land, så jeg lenket til siden på Etsy som forklarer hvordan det må gjøres til norske kjøpere (og følte meg noe teit fordi jeg maste om disse reglene for lille Norge). De skulle sørge for at nummeret står utenpå pakken, sa de. Nå er jeg litt spent på hvordan dette ender. Håper det beste. Anonymkode: 9c843...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2022 #10 Del Skrevet 8. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg handlet nylig på Etsy. Skrev melding hvor jeg ba dem om å legge til VOEC-nummeret utenpå pakken. Her er det DHL som leverer, og de tar seg jo godt betalt hvis de ikke kan se at avgiftene er betalt. Selger hadde aldri hørt om VOEC selv om de hadde solgt til kjøpere i Norge mange ganger. En kan jo ikke forvente at selgere på Etsy kjenner til alle regler for alle land, så jeg lenket til siden på Etsy som forklarer hvordan det må gjøres til norske kjøpere (og følte meg noe teit fordi jeg maste om disse reglene for lille Norge). De skulle sørge for at nummeret står utenpå pakken, sa de. Nå er jeg litt spent på hvordan dette ender. Håper det beste. Anonymkode: 9c843...2fd nei, en kan ikke forvente det av den enkelte selger, men Etsy er en tvers gjennom profesjonell organisasjon som er god til å hjelpe selgerne. Etsy har veldig gode rutiner for å informere selgerne sine om hva de må gjøre. Jeg selger der selv, og ser jo at hvis jeg selger f.eks til Tyskland, så får jeg opp en dialogboks som forteller meg om et nummer jeg må skrive utenpå pakken, så jeg antar at de som selger til Norge får info fra Etsy om VOEC. Jeg kjøpte veldig mye på etsy i sommer, og observerte at selgeren i de fleste tilfellene hadde gjort det h*n skulle med å skrive VOEC-nummer på pakken, og den informasjonen må de jo ha fått fra Etsy, men posten Norge behandlet det feil. Anonymkode: faea1...8ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå