Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har høstferie nå, men til ei venninne sa jeg at jeg jobber. Grunnen er at jeg trenger ei uke uten avtaler. Vil gjerne slappe av mye og ikke ha mange avtaler. Ellers jobber jeg mye og kjører og henter barn og stresser. 

Min venninne jobber ikke og kan være litt masete. Vet hun at jeg ikke jobber så vet jeg at hun spørr om jeg kan være med på det og det. Og jeg synes det er dumt å si at jeg ikke orker. Er det stygt av meg?

Anonymkode: 83919...3ae

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Syns en slik hvit løgn, er helt grei. 

Skrevet

Jeg synes det er mer akseptabelt å ikke orke ting, enn å lyve. 

Anonymkode: 47f03...69d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg pleier si fra at jeg ikke orker når jeg trenger tid for meg selv, men forstår deg. Jeg skal nå ha to uker ferie og har ikke sagt til noen at jeg skal det. Jeg ønsker ikke masse avtaler, jeg vil bare være for meg selv og lade opp.

Anonymkode: 68d2c...a69

• Hjerte 2
Skrevet

Åh, skjønner deg SÅ utrolig godt! Jeg har gjort akk det samme, men nå har jeg lært å drite i det og faktisk si det som det er, at jeg dessverre ikke orker noen avtaler og trenger å hente meg inn igjen alene. Tenker det er en årlig sak og at de som ikke forstår/respekterer det, trenger jeg heller ikke ha i livet mitt . Kos deg og nyt fri med god samvittighet 🥰

Anonymkode: 6c110...66d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke den verste løgnen, men det er likevel bedre å være ærlig og si at du ikke har overskudd. Plutselig avslører du deg selv ved et uhell og sier at du har høstferie eller hun finner ut av det på annen måte. Å lyve er ingen god følelse. Da er det bedre å si at du er veldig sliten og trenger en uke helt helt for deg selv 

Anonymkode: e8ad2...9ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har høstferie nå, men til ei venninne sa jeg at jeg jobber. Grunnen er at jeg trenger ei uke uten avtaler. Vil gjerne slappe av mye og ikke ha mange avtaler. Ellers jobber jeg mye og kjører og henter barn og stresser. 

Min venninne jobber ikke og kan være litt masete. Vet hun at jeg ikke jobber så vet jeg at hun spørr om jeg kan være med på det og det. Og jeg synes det er dumt å si at jeg ikke orker. Er det stygt av meg?

Jeg mener det er dårlig å juge om det. Det viser mangel på tillit.

Hadde vært mye mer redelig av deg å si at du har fri, men ikke orker/ønsker å finne på noe i ferien.

• Liker 1
Skrevet

Har hatt sånn venninne... Det beste for deg selv er det su skal velge. :) 

Anonymkode: f2ce4...641

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit. Men det beste synes jeg er å si sannheten. Synd hvis hun oppdager at du ikke skal jobbe, og har sagt at du skulle det.

Feks: Jeg føler meg sliten og vil ha tid for meg selv. Føler jeg trenger det, og vil derfor prioritere å bare være for meg selv i ro.

• Liker 1
Skrevet

ingenting er stygt å si.

Du vil ha ro, og du har all rett til å si hva du vil uten å få dårlig samvitighet før det.

Om det er en løgn eller sannhet, nå snakker jeg spesielt om jobb.

Jeg sier ofte at jeg er på jobb eller hjelper pappa  f.eks når jeg ikke gjør det bare for og få fred.

Anonymkode: b99f0...a0a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne som er veldig introvert og kunne hatt behov for noe lignende. Dog kjenner jeg henne godt, og hun kan være ærlig med meg uten at jeg blir lei meg eller fornærmet. Så stygt synes jeg ikke det er, men det beste hadde jo vært om man var der at man kunne være ærlig med hverandre.

Anonymkode: df8d1...dce

• Liker 1
Skrevet

Jeg trenger også en del tid for meg selv og er nødt å dra den samme hvite løgnen for egen mental helse. 

Anonymkode: 45b9f...643

• Liker 1
Skrevet

Bare si det som det er? En ekte venn hadde respektert det.

Anonymkode: 44686...195

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, enig, men 2 av mine venninner godtar ikke det og maser og maser…. I tillegg til å prøve å finne løsninger for meg, så jeg kan gjøre ditt og datt… Et nei forstår de ikke betydningen av! Forstår godt at enkelt må ta en liten hvit en! 

Anonymkode: becd3...cbb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blueberrymuffin skrev (32 minutter siden):

Jeg mener det er dårlig å juge om det. Det viser mangel på tillit.

Hadde vært mye mer redelig av deg å si at du har fri, men ikke orker/ønsker å finne på noe i ferien.

Det kommer helt an på hvem du sier det til! Noen eier ikke forståelse og gir seg ikke. 

Anonymkode: becd3...cbb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

I utgangspunktet er jeg enig med deg, men TS sier jo at venninnen kan være masete. Og vi kjenner vel alle en sånn som ikke tar nei for et nei. Så jeg synes det er helt i orden at TS tok en hvit løgn her. Og hvem vet, kanskje orker hun å møte venninnen i slutten av uka når hun har fått ladet batteriene?

Skrevet

Det ville ikke være noe problem å være ærlig hvis den andre parten sa "ok, det skjønner jeg". Da er det jo ingen grunn til å lyve! Dessverre finnes det mange som skal overtale, manipulere og mase istedet, man må nesten bli forbannet for at de skal forstå, og så får man dårlig samvittighet og blir bare utslitt og lei seg av hele greia. Da er det mye enklere å si man skal på jobb, gitt. Selv misliker jeg sånn adferd så sterkt at jeg har ingen dårlig samvittighet for å lyve til dem. Ser på det som en måte å beskytte meg selv på. Har forresten kuttet ut et par venninner pga sånt etter at jeg ble godt voksen. Livet er for kort.

Anonymkode: 49f5d...401

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner deg, selv har jeg problem med å si «nei» om det blir mye mas, selv om jeg er sliten. Selv ville jeg heller stilt opp enn å lyve, og det er i hvertfall ikke bra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var ærlig og sa at jeg ville være sammen med barna som jeg følte trengte meg. 

Fikk svar at det kunne jeg vel gjøre andre dager. Hva skulle de med meg da, de hadde det bra de! 

Anonymkode: 810dc...0ac

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var ærlig og sa at jeg ville være sammen med barna som jeg følte trengte meg. 

Fikk svar at det kunne jeg vel gjøre andre dager. Hva skulle de med meg da, de hadde det bra de! 

Anonymkode: 810dc...0ac

Nesten sånn sa ei venninne til meg. Hun spurte meg om å bli med på loppemarked ei helg. Jeg er opptatt sa jeg. Skal på fotball med gutten. 

Fikk til svar: ok. Helt greit at du er " opptatt " .Litt rart at du er så mye opptatt når ungene er tenåringer. Men jeg skal spørre noen andre om å bli med. 

Jeg kuttet ut denne venninnen etterpå 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...