Gå til innhold

Er det normalt å bli sliten i ryggen etter hip thrusts?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det vareierer litt, Noen ganger etter å ha trent hip thrusts blir jeg så innmari sliten i nedre del av ryggen. Det går som regel over i iløpet av noen minutter, og etter jeg gjør litt tøye og strekk øvelser. Men noen ganger kan jeg kan kjenne det litt i et par dager etterpå. Det er ikke vondt-vondt, men litt sånn ekkel støl/ slitenhetsfølelse. Det er vel ryggsterkkerne som har fått kjørt seg?

Jeg forsøker å øke vektene i hip thrusts, men samtidig forsøker jeg å gjøre det teiknisk riktig. Blikket rett frem på samme punkt hele tiden osv. Men jeg lurer på om jeg skulle ta en time med PT for å tilbakemelding igjen. En stund siden sist. Kanskje jeg går for langt ned i bunnposisjon? Jeg gjør det vanligvis på en benk.

Anonymkode: 6ff39...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det vareierer litt, Noen ganger etter å ha trent hip thrusts blir jeg så innmari sliten i nedre del av ryggen. Det går som regel over i iløpet av noen minutter, og etter jeg gjør litt tøye og strekk øvelser. Men noen ganger kan jeg kan kjenne det litt i et par dager etterpå. Det er ikke vondt-vondt, men litt sånn ekkel støl/ slitenhetsfølelse. Det er vel ryggsterkkerne som har fått kjørt seg?

Jeg forsøker å øke vektene i hip thrusts, men samtidig forsøker jeg å gjøre det teiknisk riktig. Blikket rett frem på samme punkt hele tiden osv. Men jeg lurer på om jeg skulle ta en time med PT for å tilbakemelding igjen. En stund siden sist. Kanskje jeg går for langt ned i bunnposisjon? Jeg gjør det vanligvis på en benk.

Jeg vil ikke si at det er spesielt rart, for du bruker jo hele bakre kjede 👍

Men om det er ubehagelig og ikke bare stølhet kan det jo hende du kjenner på noe muskulært.

Vanskelig å si sånn over internett 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 minutt siden):

Men om det er ubehagelig og ikke bare stølhet kan det jo hende du kjenner på noe muskulært.

Hva tenker du dersom det allerede er en "naturlig" svai i ryggen angående hip thrust.? Med vekt må man konstant jobbe for å prøve å holde ryggen mer nøytralt i senke posisjon.

Anonymkode: e20eb...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva tenker du dersom det allerede er en "naturlig" svai i ryggen angående hip thrust.? Med vekt må man konstant jobbe for å prøve å holde ryggen mer nøytralt i senke posisjon.

Anonymkode: e20eb...5d5

Ja, litt en av de tingene jeg lurer på, om jeg får for mye svai i ryggen i bunnposisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (38 minutter siden):

Ja, jeg tror det er lurt å ta en time med Pt'en min. Har noen timer igjen på klippekortet 🙂 Kjører litt lettere på hip thrusten inntil da kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, litt en av de tingene jeg lurer på, om jeg får for mye svai i ryggen i bunnposisjon?

Om du kan, film deg selv. Ryggen bør være nøytral. Fokuser på hoftebevegelsen. Haka inn mot halsen hele tiden. Ømhet i korsryggen bør du ikke kjenne ved riktig teknikk.

Anonymkode: 89ab1...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En teknikkgjennomgang er sikkert fornuftig, og overdreven svai kan man være litt forsiktig med. Hvor farlig en naturlig svai er i disse øvelsene er nok ikke forsket på. Mange har ganske svai korsrygg, meg inkludert. Dette blir nok en individuell vurdering per tilfelle 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...