AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Del Skrevet 7. oktober 2022 Har trent i 8ish uker, gått ned ca. 6kg på den tiden (95-->89kg). Tok sånn inbody kroppsanalyse før og etter, har visst mistet 0,6kg muskelmasse. Har trent mest kondisjon for å tjene PAI, men har gjort litt styrkeøvelser på stuegulvet også. Litt skuffa... Hva kan jeg gjøre for å ikke miste mer muskelmasse? Må jeg løfte tungt? Har ikke rom i hverdagslogistikken til å trene på senter, dessverre. Anonymkode: b867b...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 7. oktober 2022 #2 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har trent i 8ish uker, gått ned ca. 6kg på den tiden (95-->89kg). Tok sånn inbody kroppsanalyse før og etter, har visst mistet 0,6kg muskelmasse. Har trent mest kondisjon for å tjene PAI, men har gjort litt styrkeøvelser på stuegulvet også. Litt skuffa... Hva kan jeg gjøre for å ikke miste mer muskelmasse? Må jeg løfte tungt? Har ikke rom i hverdagslogistikken til å trene på senter, dessverre. Anonymkode: b867b...390 Ikke bli skuffa over dette. Det er store feilkilder i disse maskinene. 0,6 kg er ingenting. Har du blitt svakere? Jeg kan gå ned en kilo muskelmasse på en InBody-analyse i løpet av noen timer, og omvendt. Er du jente vil menstruasjon også spille inn. Uansett hva den analysen forteller deg om at den kan skille mellom fett, vann, fettfri masse og ren muskelmasse: den er ikke perfekt, og påvirkes av mange faktorer. Hadde du hatt en slik hjemme kunne du veid deg to ganger om dagen i en uke og sett hvor usannsynlige svigninger du får i alle tallene 😊👍 Fokuser på treningsglede du, ikke på det dumme tallet 😉 PS: Å miste bare 0,6 kg muskelmasse når du har mistet 6 kg fett er uansett en seier, ikke et nederlag, om analysen skulle stemme 👍 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Del Skrevet 7. oktober 2022 Sandum.PT skrev (41 minutter siden): Ikke bli skuffa over dette. Det er store feilkilder i disse maskinene. 0,6 kg er ingenting. Har du blitt svakere? Jeg kan gå ned en kilo muskelmasse på en InBody-analyse i løpet av noen timer, og omvendt. Er du jente vil menstruasjon også spille inn. Uansett hva den analysen forteller deg om at den kan skille mellom fett, vann, fettfri masse og ren muskelmasse: den er ikke perfekt, og påvirkes av mange faktorer. Hadde du hatt en slik hjemme kunne du veid deg to ganger om dagen i en uke og sett hvor usannsynlige svigninger du får i alle tallene 😊👍 Fokuser på treningsglede du, ikke på det dumme tallet 😉 PS: Å miste bare 0,6 kg muskelmasse når du har mistet 6 kg fett er uansett en seier, ikke et nederlag, om analysen skulle stemme 👍 Takk for svar! Har blitt sterkere tror jeg, var tilnærmet utrent fra før. Også forbedret maksimalt oksygenopptak med en del. Opp 7L/kg tror jeg det var. Må vel være godt fornøyd med det. Får bare jobbe på og kanskje ta en ny måling om et par måneder og se hva som skjer Er det sannsynlig at jeg kan beholde muskelmasse ved å trene som jeg har gjort? Stort sett styrke med bare kroppsvekt eller strikk. Men mest kondisjon. Anonymkode: b867b...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rights Skrevet 7. oktober 2022 #4 Del Skrevet 7. oktober 2022 Enig med Sandum.PT. Fokuser på treningsglede. For å beholde muskelmasse må en trene mye styrke, og ikke gå for drastisk ned i vekt. Noe det kan virke som du har gjort. Men, det er mange veier til Rom. Du kan trene deg mer skinny bitch, div. at du går fort ned i vekt... Mister styrke... Og når du er der du ca. ønsker å være, så kan du spe på med litt kcal og få muskelmasse/styrke igjen. Personlig liker jeg å gå sakte ned, for å holde på muskelmasse. Det tar litt lengre tid da. 1kg i mnd. ca. Kanskje litt mer i starten pga. vann. Uansett, stay on your path. 💪🏋️ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 8. oktober 2022 #5 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar! Har blitt sterkere tror jeg, var tilnærmet utrent fra før. Også forbedret maksimalt oksygenopptak med en del. Opp 7L/kg tror jeg det var. Må vel være godt fornøyd med det. Får bare jobbe på og kanskje ta en ny måling om et par måneder og se hva som skjer Er det sannsynlig at jeg kan beholde muskelmasse ved å trene som jeg har gjort? Stort sett styrke med bare kroppsvekt eller strikk. Men mest kondisjon. Anonymkode: b867b...390 Det må i så fall være mL, men ja, det er veldig bra! Noe av det er selvsagt på grunn av vektnedgangen også, men relativt sett er du uansett i bedre form enn før, som er positivt for... Ja, alt egentlig! 😊 Og ja, som relativt utrent langt unna toppidrettsutøvernivå er det helt sannsynlig at trening med kroppsvekt og strikk vil bidra til å beholde muskelmasse. Har du i tillegg blitt sterkere, så har du ikke reellt sett mistet noe muskelmasse av betydning 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Del Skrevet 8. oktober 2022 Sandum.PT skrev (15 timer siden): Det må i så fall være mL, men ja, det er veldig bra! Noe av det er selvsagt på grunn av vektnedgangen også, men relativt sett er du uansett i bedre form enn før, som er positivt for... Ja, alt egentlig! 😊 Og ja, som relativt utrent langt unna toppidrettsutøvernivå er det helt sannsynlig at trening med kroppsvekt og strikk vil bidra til å beholde muskelmasse. Har du i tillegg blitt sterkere, så har du ikke reellt sett mistet noe muskelmasse av betydning 😊 Haha, gikk litt fort i svingene der. Men ja, det går rette veien i alle fall Hvordan er egentlig sammenhengen mellom muskelmasse og styrke/funksjon? Man kan altså ha mindre muskelmasse men den er sterkere? Anonymkode: b867b...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Del Skrevet 9. oktober 2022 Det at du "bare" har mistet 0,6 kg muskelmasse er imponerende når du har gått ned 6 kg! Samboeren min går ned i vekt nå og selv om han trener tung styrke så har vektnedgangen tatt både kroppsfett og muskelmasse. Mye mer enn deg prosentvis faktisk. Så fortsett med det du holder på med. Anonymkode: d64a0...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 9. oktober 2022 #8 Del Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Haha, gikk litt fort i svingene der. Men ja, det går rette veien i alle fall Hvordan er egentlig sammenhengen mellom muskelmasse og styrke/funksjon? Man kan altså ha mindre muskelmasse men den er sterkere? Anonymkode: b867b...390 Egentlig ikke i praksis. Det finnes ikke svake kroppsbyggere og små styrkeløftere. Begge har veldig mye muskelmasse og er veldig sterke. Forskjellen er at man må trene mye på en gitt øvelse for å bli veldig sterk i den. Det er fordi det handler om teknikk og tilpasninger i nervesystemet i tillegg til muskelmassen man har. Så blir du sterkere over tid har du også lagt på deg muskelmasse. Går du ned i vekt uten å bli svakere, så har du ikke tapt nevneverdige mengder muskelmasse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 9. oktober 2022 #9 Del Skrevet 9. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 21.15): Har trent i 8ish uker, gått ned ca. 6kg på den tiden (95-->89kg). Tok sånn inbody kroppsanalyse før og etter, har visst mistet 0,6kg muskelmasse. Har trent mest kondisjon for å tjene PAI, men har gjort litt styrkeøvelser på stuegulvet også. Litt skuffa... Hva kan jeg gjøre for å ikke miste mer muskelmasse? Må jeg løfte tungt? Har ikke rom i hverdagslogistikken til å trene på senter, dessverre. Anonymkode: b867b...390 For å beholde muskelmasse, må du trene styrke. Styrke kan være bedre enn kondisjonsøvelser fordi styrketrening både gir deg økt muskelmasse og gjør deg sliten ("kondisjonstrening"). Du trenger ikke nødvendigvis å gå på treningssenter for å trene styrke. Det er mange øvelser du kan gjøre med bare kroppen, og kanskje legge til vekt på ulike måter om nødvendig. Endret 9. oktober 2022 av jabx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå